Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το ΚΥΣΔΕ εισέρχεται σε νέο κύκλο συζητήσεων και θεσμικών παρεμβάσεων, ενόψει της συνεδρίασης της Παρασκευής 5 Δεκεμβρίου.
Στο επίκεντρο βρίσκονται ζητήματα που αγγίζουν τον πυρήνα των υπηρεσιακών μεταβολών, από αποσπάσεις και μεταθέσεις μέχρι τον επαναπροσδιορισμό των διαδικασιών κινητικότητας των εκπαιδευτικών, όπως αναφέρει σε ενημέρωσή του στο alfavita.gr ο αιρετός Θοδωρής Κατσωνόπουλος.
Παράλληλα, οι επερχόμενες θεσμικές συναντήσεις με το Υπουργείο αναμένεται να ανοίξουν τον διάλογο για την αναθεώρηση ενός πλαισίου που, σύμφωνα με τον Θοδωρή Κατσωνόπουλο, έχει ανάγκη εκσυγχρονισμού και διαφάνειας.
Την ίδια ώρα, έντονη αντιπαράθεση προκαλεί η συστηματική –όπως καταγγέλλεται– απαξίωση του θεσμού του αιρετού, τόσο από κυβερνητικές παρεμβάσεις όσο και από υπόγειες ενδοκλαδικές πρακτικές. Με φόντο τις αλλαγές σε Πειθαρχικά και Συμβούλια Επιλογής, αλλά και τις αναφορές για συγκεντρωτισμό και αποκλεισμό των εκπροσώπων των εκπαιδευτικών, ο δημόσιος διάλογος για τη δημοκρατική λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων ανάβει ξανά. Σε αυτό το περιβάλλον, ο αιρετός του ΚΥΣΔΕ υποστηρίζει ότι η παρουσία τους αποτελεί θεσμική εγγύηση, ενώ δηλώνουν έτοιμοι να υπερασπιστούν τον ρόλο τους απέναντι σε κάθε προσπάθεια αποδυνάμωσης.
Ενημερωτικό σημείωμα αιρετού ΚΥΣΔΕ
1. Θέματα συνεδρίασης ΚΥΣΔΕ (Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου)
2. Θεσμικές συναντήσεις για θέματα υπηρεσιακών μεταβολών
3. Συνειδητή απαξίωση του θεσμού του αιρετού - Γιατί ενοχλεί και γιατί χτυπιέται από την κυβέρνηση και όχι μόνο;
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Σας ενημερώνουμε για τα θέματα της επικείμενης συνεδρίασης του ΚΥΣΔΕ, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 05/12/2025:
1. Υπεραριθμία Πειραματικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.
2. Αιτήσεις απόσπασης εκπαιδευτικών Δ.Ε. Μουσικής Παιδείας σε Μουσικά Σχολεία για το διδακτικό έτος 2025-2026.
3. Έγγραφο ΔΔΕ περί μη ύπαρξης λειτουργικού κενού ΠΕ01 στο Μουσικό Σχολείο Λάρισας για το διδακτικό έτος 2025-2026.
4. Αναφορά–Αίτημα εκπαιδευτικών Δ.Ε. Μουσικής Παιδείας σχετικά με τις μεταθέσεις 2023 στα Μουσικά Σχολεία Ιλίου και Αθήνας.
5. Αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ.
6. Ανάκληση απόσπασης στην Ειδική Αγωγή (ΕΑΕ).
7. Χορήγηση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου σε στελέχη εκπαίδευσης.
8. Παράταση άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου σε μόνιμη εκπαιδευτικό ΣΑΕΚ.
9. Παραίτηση από την υπηρεσία εκπαιδευτικών Δ.Ε. για εξαιρετικούς λόγους.
Για όσα συζητηθούν και αποφασιστούν, καθώς και για τις θέσεις μας ανά θέμα, θα ακολουθήσει αναλυτική ενημέρωση μετά τη συνεδρίαση.
📌Θεσμικές συναντήσεις – Τα αιτήματα του κλάδου στο τραπέζι
Σε θεσμικές συναντήσεις στο Υπουργείο το επόμενο διάστημα θα τεθούν εκ μέρους μας τα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων, τα θέματα κινητικότητας στο σύνολό τους, η ανάγκη αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις υπηρεσιακές μεταβολές, η ανάγκη απλοποίησης και επικαιροποίησής του, ώστε να γίνει προβλέψιμο, δίκαιο και λειτουργικό, όπως επίσης και η ανάγκη να τεθούν ενιαία χρονοδιαγράμματα σε όλα τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια, η ανάγκη αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων της χώρας με ενιαία κριτήρια κλπ.
Οι θέσεις που θα παρουσιαστούν αποτελούν τον κορμό των παρεμβάσεων, προτάσεων και θέσεων της Ομοσπονδίας, πολλές εκ των οποίων έχουν διαμορφωθεί από τις ολοκληρωμένες προτάσεις των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων στα 2 τελευταία Συνέδρια της ΟΛΜΕ.
Με βάση τις δυσλειτουργίες που έχουμε επισημάνει τα τελευταία χρόνια στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δ.Ε., όπως και τα νέα δεδομένα, οφείλουμε εγκαίρως, εντός του 2025 και πριν τις προπαρασκευαστικές συνεδριάσεις των Υπηρεσιακών Συμβουλίων για τις μεταθέσεις του 2026, να διεκδικήσουμε τεκμηριωμένα τον δίκαιο υπολογισμό οργανικών κενών–πλεονασμάτων, την επανεξέταση του αλγορίθμου μεταθέσεων, την επικαιροποίηση των ειδικών κατηγοριών, τη μείωση του υποχρεωτικού χρόνου υπηρέτησης οργανικής των νεοδιοριζόμενων, την επιβεβλημένη νομοθετική ρύθμιση για τις υπηρεσιακές μεταβολές σε Μουσικά, Καλλιτεχνικά Σχολεία, αλλά και την επέκταση του δικαιώματος απόσπασης από το πρώτος έτος διορισμού σε εξαιρετικές περιπτώσεις που δεν εμπίπτουν στην κείμενη νομοθεσία, την επίλυση προβλημάτων που αφορούν τις περιοχές μετάθεσης και τη γεωγραφική τους κατανομή κ.α.
Η μεγαλύτερη δυνατή κινητικότητα των εκπαιδευτικών αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Η παρατεταμένη καθήλωση χιλιάδων συναδέλφων μακριά από τον τόπο συμφερόντων τους δημιουργεί σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά αδιέξοδα, υψηλό κόστος διαβίωσης, συχνές μετακινήσεις, διάσπαση οικογενειών και εργασιακή εξουθένωση.
Με την τεχνογνωσία και εμπειρία των αιρετών μας, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, μέσα από θεσμικό διάλογο, θα διεκδικήσουμε ουσιαστικές βελτιώσεις για όλους τους εκπαιδευτικούς, χωρίς να τρέφουμε αυταπάτες βέβαια ότι το Υπουργείο θα υιοθετήσει το σύνολο των τεκμηριωμένων θέσεων και δίκαιων αιτημάτων του κλάδου.
📌 Και όμως, κάποιοι συνειδητά απαξιώνουν τον θεσμό του αιρετού - Γιατί ενοχλεί και γιατί χτυπιέται από την κυβέρνηση και όχι μόνο;
Τα τελευταία χρόνια ο θεσμός των αιρετών δέχεται συντονισμένη και μεθοδευμένη υπονόμευση από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ:
• Πειθαρχικά Συμβούλια χωρίς αιρετούς.
• Επιλογή στελεχών από τα Τοπικά Συμβούλια Επιλογής αντί των ΠΥΣΔΕ, χωρίς αιρετούς.
• Κοινή ψήφος των αιρετών στα ΑΠΥΣΔΕ για τη στελέχωση των Κέντρων Καινοτομίας (άρθρο 25 παρ. 1 της Υ.Α. 84081/ΓΔ1/2025).
Πρόκειται για παρεμβάσεις που ενισχύουν τον διοικητικό συγκεντρωτισμό και περιορίζουν τη διαφάνεια στις κρίσιμες υπηρεσιακές διαδικασίες.
Η φωνή των αιρετών – δηλαδή η φωνή των εκπαιδευτικών – ενοχλεί, γιατί υπερασπίζεται:
• τη διαφάνεια,
• τη δικαιοσύνη,
• τα δικαιώματα του κλάδου.
Όμως, η υπονόμευση δεν προέρχεται μόνο από την κυβέρνηση.
📌Υπονόμευση εκ των έσω – πρακτικές που πλήττουν τον θεσμό
Δυστυχώς, ο θεσμός του αιρετού βάλλεται και από μέρος του ίδιου του κλάδου, από παρατάξεις και μεμονωμένα μέλη τους, που λειτουργούν διασπαστικά, που δεν στηρίζουν αποφάσεις αν δεν προέρχονται από τις ίδιες/ίδιους, που αρνούνται συστηματικά κάθε σύνθεση και επιδιώκουν να αποδυναμώσουν τον θεσμικό ρόλο των αιρετών.
Δεν στοχοποιούνται πρόσωπα. Στοχοποιείται ο θεσμός.
Γιατί; Μα γιατί, μετά τη σκοτεινή διετία απουσίας των αιρετών από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, οι αιρετοί των τελευταίων τριών ετών:
• επανέφεραν και ενισχύουν τη διαφάνεια,
• αναδεικνύουν αυθαιρεσίες,
• στέκονται καθημερινά δίπλα στους εκπαιδευτικούς,
• αποκαλύπτουν αδικίες,
• και απέδειξαν ότι ο αιρετός μπορεί και οφείλει να αποτελεί τη θεσμική, δημοκρατική εγγύηση μέσα στα Υ.Σ.
Αυτό δεν συγχωρείται εύκολα ούτε από όσους επιδιώκουν κομματικό–παραταξιακό έλεγχο των διαδικασιών ούτε από όσους θέλουν τις υπηρεσιακές μεταβολές σε «κλειστά γραφεία».
Η απαξίωση του θεσμού είναι πολιτική επιλογή.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
• Επαναφορά των αιρετών στα Πειθαρχικά Συμβούλια και στα Συμβούλια Επιλογής στελεχών.
• Κατάργηση της ρύθμισης περί κοινής ψήφου στα ΑΠΥΣΔΕ.
• Σεβασμό στον θεσμό του αιρετού από όλους: κυβέρνηση, διοίκηση και παρατάξεις.
Οι αιρετοί των ΣΥΝΕΚ δεν πρόκειται να σιωπήσουμε.
Κάθε προσπάθεια υπονόμευσης του θεσμού των αιρετών θα μας βρίσκει αποφασιστικά απέναντι.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Θοδωρής Κατσωνόπουλος
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Κοκκινάκη Υπατία