τεχνητή νοημοσύνη
Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν …έρχεται να πάρει θέση ενός κάποιου τεχνικού συμπληρώματος στην εκπαίδευση. Αντίθετα φέρνει θεμελιακές αναθεωρήσεις στον πυρήνα της εκπαίδευσης, της διαπαιδαγώγησης, του σχολείου

Παρακολουθούμε ένα θέατρο του παραλόγου. Σε ένα μείζον και ιστορικής σημασίας εκπαιδευτικό, κοινωνικό και πολιτικό ζήτημα, αυτό της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προχωρούν χωρίς κανένα συγκροτημένο σχέδιο αλλά μόνο με σπασμωδικές και χωρίς ουσία κινήσεις και χωρίς να ανοίξει σχετικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, με τα πανεπιστήμια, με τα κόμματα.

Κάποια ομάδα του Υπουργείου – χωρίς να έχει το κατάλληλο επιστημονικό και παιδαγωγικό υπόβαθρο για ένα τόσο ριζοσπαστικό θέμα – προχωρεί σε επιλογές που αφίστανται των ουσιωδών όψεων της ΤΝ. Δυστυχώς και η σημερινή Υπουργός ακολουθεί την απαράδεκτη πολιτική των προκατόχων της. Απορρίπτει κάθε έννοια θεσμικού διαλόγου! Προφανώς δεν “αντέχει” στην κριτική, στις διαφορετικές ιδέες και στις συνθέσεις των απόψεων…

Θεωρεί ότι αποφασίζει σε ένα ερημικό τοπίο, χωρίς κοινωνία, χωρίς θεσμούς, και χωρίς την απλή αίσθηση του τι ακριβώς διακυβεύεται για το μέλλον της εκπαίδευσης! Θεωρεί ότι πρόκειται για ένα διοικητικό ζήτημα (!) που θα το λύσουν οι υπηρεσίες του Υπουργείου της. Αναπτύσσει κάποιες επιμέρους κινήσεις, χωρίς να έχει θέσει καν τις στρατηγικές πλευρές.

Δεν έχει ασχοληθεί καθόλου με κρίσιμες όψεις και με προαπαιτούμενες συνθήκες του θέματός μας: όξυνση ανισοτήτων, ψηφιακό χάσμα, τεχνολογικές υποδομές, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, χρηματοδότηση και επενδύσεις, προσωπικά δεδομένα. Λειτουργεί μάλιστα με το εξής πλάνο. Πώς θα αναπαραχθούν κάποιες λειτουργίες των πλατφορμών των ψηφιακών κολοσσών μέσα στο σχολείο!! Αντί να μελετήσει το πώς η ΤΝ θα υπηρετήσει τους στόχους της εκπαίδευσης γίνεται απλά εφαρμοστής των τεχνολογικών επιταγών…

Είναι άραγε μόνο ανεπάρκεια; Παράλληλα, απορώ που τα κόμματα δεν εμφανίζονται να αναλάβουν αυτά κάποια σχετική πρωτοβουλία διαλόγου σα να μην είναι βασικό πρόβλημα η ΤΝ… Αντίθετα, η ΟΛΜΕ έχει ήδη ξεκινήσει να μελετά το μείζον αυτό θέμα – για την εκπαίδευση και τη χώρα – και ανοίγει τον αναγκαίο διάλογο, για ένα θέμα που έχει ανατρεπτικές θεωρήσεις και εφαρμογές.

Πραγματοποίησε σχετικό συνέδριο στην Καλαμάτα στις 17-18 Οκτωβρίου 2025 με τη συμμετοχή εξαίρετων επιστημόνων, πανεπιστημιακών, ερευνητών και εκπαιδευτικών, στο οποίο παρουσιάστηκαν ιδέες και προβληματισμοί, προτάσεις και έρευνες και αναπτύχθηκε ένας ιδιαίτερα γόνιμος διάλογος εκ μέρους των εκπαιδευτικών. Το υλικό που παρήχθη θα αποτελέσει πεδίο για περαιτέρω συζητήσεις και εξειδικεύσεις.

Η ΤΝ δεν …έρχεται να πάρει θέση ενός κάποιου τεχνικού συμπληρώματος στην εκπαίδευση. Αντίθετα φέρνει θεμελιακές αναθεωρήσεις στον πυρήνα της εκπαίδευσης, της διαπαιδαγώγησης, του σχολείου. Μάλιστα το καίριο ερώτημα που εκ των πραγμάτων έχει ήδη τεθεί είναι το εξής: Η ΤΝ θα φέρει “αλλαγή παραδείγματος” στην εκπαίδευση και αν ναι, σε ποια κατεύθυνση; Ήδη υπάρχουν σχολεία στην Αγγλία και αλλού, τα οποία λειτουργούν χωρίς εκπαιδευτικό αλλά με ΤΝ και έχουν τα ίδια θεσμικά δικαιώματα με τα άλλα σχολεία!!

Η Education International πραγματοποίησε ένα σχετικό συνέδριο με τίτλο «Διαμορφώνοντας το Μέλλον μας: Τα Εκπαιδευτικά Συνδικάτα Ηγούνται για μια Ανθρωποκεντρική ΤΝ» με κεντρική ιδέα να επαναφέρει τους εκπαιδευτικούς στο επίκεντρο. Έχει προγραμματίσει νέο συνέδριο στις Βρυξέλλες, στις 4-5 Δεκεμβρίου, στο οποίο θα φέρει κοντά ηγέτες συνδικάτων, εκπαιδευτικούς και ειδικούς για να αντιμετωπίσουν τον αντίκτυπο της ΤΝ στην εκπαίδευση και την έρευνα. Έχει διαμορφώσει ένα σχετικό πλαίσιο, στο οποίο ανάμεσα σε άλλα σημειώνει και τα εξής.

Ενώ η Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσιάζει συναρπαστικές νέες ευκαιρίες για μάθηση, διδασκαλία, έρευνα και συνδικαλιστική οργάνωση, ενέχει επίσης σοβαρούς κινδύνους. Εάν αφεθεί ανεξέλεγκτη, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να υπονομεύσει την εκπαίδευση ως ανθρώπινο δικαίωμα και να διαβρώσει τις συνθήκες εργασίας και την επαγγελματική αυτονομία των εκπαιδευτικών, διαιωνίζοντας παράλληλα επιβλαβείς κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνέπειες. Από τις εκμεταλλευτικές εργασιακές πρακτικές στην ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης έως τη χρήση της στην παραπληροφόρηση και την πολιτική χειραγώγηση, ο ευρύτερος αντίκτυπος της Τεχνητής Νοημοσύνης πρέπει να εξεταστεί κριτικά”.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μολυβια
Εκπαιδευτικοί Ικαρίας για αξιολόγηση: Πρόκειται για «ταφόπλακα της δημόσιας εκπαίδευσης»
«Κλίμα φόβου και πιέσεων στους εκπαιδευτικούς» – Σφοδρή ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ικαρίας–Φούρνων για την αξιολόγηση
Εκπαιδευτικοί Ικαρίας για αξιολόγηση: Πρόκειται για «ταφόπλακα της δημόσιας εκπαίδευσης»
Πέτρος Αγγελόπουλος
Απάντηση του ΠΔΕ Ιονίων Νήσων στην ΕΛΜΕ Κέρκυρας: «Καμία δέσμευση για μη συγχώνευση τμημάτων»
Απάντηση σε ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Κέρκυρας από τον ΠΔΕ Ιονίων Νήσων για το «πάγωμα» των αποφάσεων στις συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία
Απάντηση του ΠΔΕ Ιονίων Νήσων στην ΕΛΜΕ Κέρκυρας: «Καμία δέσμευση για μη συγχώνευση τμημάτων»