Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) απευθύνει νέο αίτημα προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ζητώντας άμεση αναπροσαρμογή του μισθολογίου των πανεπιστημιακών και συνάντηση με την πολιτική ηγεσία για να τεθούν επί τάπητος τα σοβαρά οικονομικά ζητήματα του κλάδου.
Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία, το μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ υστερεί σημαντικά σε σχέση με τα υπόλοιπα ειδικά μισθολόγια από το 2008-2009, ενώ η πρόσφατη αύξηση του ν. 5045/2023 «επανέφερε απλώς τα επίπεδα του 2012», τα οποία ήδη το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε χαρακτηρίσει «ελάχιστα» από το 2014.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που αναφέρεται στην επιστολή: «Σήμερα, οι καθαρές αποδοχές Καθηγητή με 30 χρόνια υπηρεσίας είναι χαμηλότερες από τις καθαρές αποδοχές Πρωτοδίκη με έως πέντε χρόνια υπηρεσίας».
Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά επίσης την αναδρομική απαλλαγή του επιδόματος βιβλιοθήκης από τη φορολογία, όπως είχε αποφανθεί και το ΣτΕ, καθώς και την ένταξη των μελών ΔΕΠ και ερευνητών στα φορολογικά κίνητρα του άρθρου 5Γ του ν.4172/2013, που ισχύουν για όσους επιστρέφουν από το εξωτερικό, τονίζοντας ότι ο αποκλεισμός των πανεπιστημιακών συνιστά παραβίαση της αρχής της ισονομίας και λειτουργεί αποτρεπτικά για το brain gain.
Η Ομοσπονδία καλεί το Υπουργείο να ξεκινήσει διάλογο για ένα νέο, αξιοπρεπές και συνταγματικά κατοχυρωμένο μισθολόγιο, τονίζοντας πως οι πανεπιστημιακοί δεν μπορούν πλέον να καλούνται «να επιτελούν υψηλού επιπέδου έργο με αποδοχές κατώτερες των αναλογουσών στο λειτούργημά τους».
Ολόκληρη η επιστολή της ΠΟΣΔΕΠ
«Αίτημα για συνάντηση και για αναπροσαρμογή του μισθολογίου μελών ΔΕΠ
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Σας είναι γνωστό, από τις συνεντεύξεις τύπου που έχει δώσει η ΠΟΣΔΕΠ, με πιο πρόσφατη στις 30-9-2025, ότι το μισθολόγιο των πανεπιστημιακών υστερεί σημαντικά έναντι των άλλων ειδικών μισθολογίων ήδη από το 2008-2009, οπότε δόθηκαν σημαντικές αυξήσεις (40-80%) αλλά παραλείφθηκαν από αυτές τα μέλη ΔΕΠ.
Οι πανεπιστημιακοί είχαν τεράστια απώλεια εισοδήματος, επειδή α) χωρίς να έχει προηγηθεί παρόμοια αύξηση, υπέστησαν στη συνέχεια τις ίδιες οριζόντιες μνημονιακές περικοπές και β) η εφαρμογή της απόφασης 4741/2014 του ΣτΕ, για αποκατάσταση των αποδοχών σε αξιοπρεπή και αντίστοιχα του λειτουργήματος επίπεδα, καθυστέρησε πρακτικά επί 8 έτη.
Ωστόσο, το νέο μισθολόγιο του ν. 5045/2023, με μεσοσταθμική αύξηση 10%, επανέφερε - όχι πλήρως- τις αποδοχές στα επίπεδα του 2012, δηλαδή σε αποδοχές που κρίθηκαν το 2014 (απόφαση ΣτΕ 4741/2014) ότι αποτελούσαν τότε ένα ελάχιστο επίπεδο. Προφανώς αυτές δεν αποτελούσαν πλέον το ελάχιστο επίπεδο κατά το 2023 που ορίστηκε νέο μισθολόγιο ΔΕΠ, πολύ περισσότερο δεν αποτελούν ένα αξιοπρεπές και αντίστοιχο του λειτουργήματος επίπεδο κατά το 2026.
Ενδεικτικά, παραθέτουμε τα εξής στοιχεία: Το 2008 ο βασικός μισθός Λέκτορα και Πρωτοδίκη, που αποτελούσε τη βάση των μισθολογίων ΔΕΠ και δικαστικών αντιστοίχως, ήταν ο ίδιος. Σήμερα, οι καθαρές αποδοχές Καθηγητή με 30 χρόνια υπηρεσίας είναι χαμηλότερες από τις καθαρές αποδοχές Πρωτοδίκη με έως πέντε χρόνια υπηρεσίας.
Με βάση τα δεδομένα αυτά και την εκ του Συντάγματος απορρέουσα επιταγή για αποδοχές ανάλογες του πανεπιστημιακού λειτουργήματος επιβάλλεται να διαμορφωθεί ένα επικαιροποιημένο μισθολόγιο για τα μέλη ΔΕΠ.
Ακόμη, σύμφωνα με τις παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ και το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη διαβούλευση, το επίδομα βιβλιοθήκης, που επανήλθε με το μισθολόγιο του ν.5025/2023, δεν θα φορολογείται από 1-1-2026. Το επίδομα αυτό θα έπρεπε να μην φορολογείται από την έναρξη ισχύος του νέου μισθολογίου, όπως έχει κριθεί από το ΣτΕ (απόφαση 29/2014) όταν το ίδιο επίδομα χορηγούνταν στο παρελθόν. Είναι εύλογο το επίδομα βιβλιοθήκης να απαλλαγεί από τον φόρο αναδρομικά, από τον 10/2022 που επαναχορηγήθηκε. Για την αποφορολόγηση του επιδόματος κατατίθενται από τα μέλη ΔΕΠ ενδικοφανείς προσφυγές και αγωγές στα διοικητικά δικαστήρια. Συνεπώς, επιβαρύνονται ασκόπως οι υπηρεσίες και τα δικαστήρια για ένα θέμα που προκλήθηκε από ασυνέπεια της πολιτείας και το οποίο μπορεί να λυθεί άμεσα με πολιτική απόφαση.
Ένα ακόμη θέμα της φορολογικής νομοθεσίας που έχει τεθεί ξανά υπόψη σας είναι ότι στα μέλη ΔΕΠ και στους ερευνητές δεν παρέχονται τα φορολογικά κίνητρα του άρθρου 5Γ του ν. 4172/2013 (Α΄167), που ισχύουν για όσους επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από 5 έτη φορολογικής απουσίας (μείωση κατά 50% του φορολογητέου εισοδήματος). Αυτή η μείωση παρέχεται μόνο σε εκείνους που θα εργαστούν στον ιδιωτικό τομέα, εξαιρώντας ρητά εκείνους που θα εργαστούν σε δημόσιους φορείς, με προφανή παραβίαση της αρχής της ισονομίας. Δηλαδή κάποιος προερχόμενος από το εξωτερικό που θα προσληφθεί σε κολέγιο ή ΝΠΠΕ έχει αυτή τη φορολογική απαλλαγή, ενώ αν είναι εκλεγεί ως μέλος ΔΕΠ σε πανεπιστήμιο ή ερευνητικό κέντρο δεν την έχει. Η διάταξη αυτή χωρίς την εξαίρεση θα μπορούσε να συμβάλει θετικά στο brain gain, ενώ τώρα η άδικη αντιμετώπιση που επιφυλάσσεται σε επιστήμονες που βρίσκονται στο εξωτερικό λειτουργεί αποτρεπτικά για την ένταξή τους στο δημόσιο πανεπιστήμιο.
Αξιότιμοι κύριοι υπουργοί,
για τα ανωτέρω, καθώς και μια σειρά άλλων θεμάτων οικονομικού ενδιαφέροντος των πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών που έχουμε θέσει υπόψη σας, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των ΑΕΙ ζητά συνάντηση μαζί σας και την έναρξη διαβούλευσης με αντικείμενο την αναπροσαρμογή του πανεπιστημιακού μισθολογίου.
Ευελπιστώντας σε άμεση και θετική απάντηση εκ μέρους σας,
Με τιμή,
Ο Πρόεδρος
Ιωάννης Σεϊμένης, Καθηγητής
Ο Γραμματέας
Γιώργος Λιτσαρδάκης, Καθηγητής»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ