EIDIKI-AGOGI
Τι αλλάζει στα Τμήματα Ένταξης- Η σημασία των ολιγομελών τμημάτων

Μετά τις επικοινωνιακές ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας για τη δημιουργία 3.448 νέων Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ), αποκαλύπτεται ένα δυσοίωνο τοπίο για την ουσιαστική λειτουργία της ειδικής αγωγής. Οι νέες οδηγίες του ΥΠΑΙΘΑ και των συμβούλων του αλλάζουν τον χαρακτήρα των ΤΕ, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όσο και τους εκπαιδευτικούς.

Σύμφωνα με το νέο νόμο, τα ΤΕ μπορούν να λειτουργούν σε ξεχωριστό χώρο, με ολιγομελή τμήματα για μαθητές με ιδιαίτερες ανάγκες. Ωστόσο, οι οδηγίες του υπουργείου προβλέπουν:

  • Οι εκπαιδευτικοί των ΤΕ να περιφέρονται μεταξύ τμημάτων, παρέχοντας εξατομικευμένη εκπαίδευση μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

  • Δημιουργία πολυάριθμων τμημάτων με συγκέντρωση μαθητών, αντί για ολιγομελή τμήματα.

  • Περιορισμένη κάλυψη με παράλληλη στήριξη, λόγω ανεπαρκών προσλήψεων εκπαιδευτικών.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να μην μπορούν να λάβουν την απαραίτητη ειδική υποστήριξη που χρειάζονται για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της συμμετοχής τους στη μαθησιακή διαδικασία.

Τα ΤΕ λειτουργούν καλύτερα όταν οι ομάδες είναι μικρές. Σε τάξεις 4-5 μαθητών, τα παιδιά με διάσπαση προσοχής ή συναισθηματικές δυσκολίες:

  • Ενισχύουν το μαθησιακό τους κίνητρο.

  • Μαθαίνουν σε ασφαλές και ήρεμο περιβάλλον.

  • Αναπτύσσουν προσωπικές σχέσεις με τους καθηγητές και τους συμμαθητές τους.

Η μετατροπή των ΤΕ σε πολυάριθμα τμήματα μειώνει σημαντικά την αποτελεσματικότητα της ειδικής εκπαίδευσης.

Επιπτώσεις της νέας ρύθμισης

Τα νέα μέτρα και οδηγίες ισοδυναμούν ουσιαστικά με:

  • Κατάργηση ουσιαστικών Τμημάτων Ένταξης.

  • Περιορισμό της παράλληλης στήριξης, με έναν εκπαιδευτικό για πολλούς μαθητές, ανεξαρτήτως των πραγματικών αναγκών.

  • Υποβάθμιση των εκπαιδευτικών διαδικασιών και των δικαιωμάτων των μαθητών.

  • Οικονομική εξοικονόμηση σε βάρος της ειδικής αγωγής, με παράλληλη ενίσχυση της ιδιωτικοποίησης (γονείς αναγκάζονται να προσλάβουν ιδιώτες ειδικούς βοηθούς).

Στοιχεία της Ε΄ ΕΛΜΕ δείχνουν 2.310 κενά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ειδικής αγωγής και 217 κενά στη Διεύθυνση Β/θμιας Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Απαιτούμενα μέτρα για την ειδική αγωγή

Οι βασικές απαιτήσεις του κλάδου είναι:

  1. Να σταματήσει η αποδόμηση της ειδικής αγωγής και η εφαρμογή των νέων μέτρων για παράλληλη στήριξη και ΤΕ.

  2. Μαζικοί διορισμοί στη γενική παιδεία και στην ειδική αγωγή – 20.000 διορισμοί τώρα στη Β/θμια εκπαίδευση.

  3. Λειτουργία όλων των ΤΕ με πλήρη στελέχωση όλων των ειδικοτήτων για όλα τα παιδιά που χρειάζονται στήριξη.

  4. Καμία περικοπή στην παράλληλη στήριξη: ένας εκπαιδευτικός για κάθε μαθητή σε όλες τις ώρες.

  5. Άμεση κάλυψη των κενών στη Β΄ φάση προσλήψεων αναπληρωτών.

  6. Ουσιαστική λειτουργία των ΤΕ με ολιγομελή τμήματα, αίθουσες, εκπαιδευτικούς για όλες τις ώρες και όλες τις ειδικότητες.

Στη Γενική Συνέλευση της ΕΛΜΕ, την Τετάρτη 17/9 στις 14:00 στο 1ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης, θα αποφασιστούν οι επόμενες κινητοποιήσεις για την προάσπιση των δικαιωμάτων των μαθητών και των εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

Μετά τις τυμπανοκρουσίες του Υπουργείου Παιδείας για τη δημιουργία 3.448 νέων τμημάτων ένταξης και την επικοινωνιακή προσπάθεια του υπουργείου  και της κυβέρνησης  για το ενδιαφέρον τους για την ειδική εκπαίδευση και την καλλιέργεια προσδοκιών, αποκαλύπτεται το δυσοίωνο τοπίο στην ειδική αγωγή με τα νέα μέτρα του ΥΠΑΙΘΑ.

Με το νέο νόμο για την ειδική αγωγή και τις οδηγίες υπουργείου και συμβούλων,  αλλοιώνεται  ο χαρακτήρας των  τμημάτων ένταξης (ΤΕ) και ο ρόλος των εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής οι οποίοι καλούνται να υποστηρίξουν  τους μαθητές τους εντός πολυάριθμων τμημάτων χάριν της συμπερίληψης, γυρίζοντας από τμήμα σε τμήμα, προσφέροντας εξατομικευμένη εκπαίδευση μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Παρόλο που στο νέο νόμο δίνεται η δυνατότητα για λειτουργία των ΤΕ  σε ξεχωριστό χώρο, με ολιγομελή τμήματα για την στήριξη των μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες, εφόσον υπάρχουν ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οδηγίες συμβούλων, εποπτών, διευθυντών,  είναι οι εκπαιδευτικοί των ΤΕ να περιφέρονται στα τμήματα για να υποστηρίζουν τους μαθητές τους και μάλιστα, για να βρίσκονται περισσότερες ώρες μαζί τους, όπως λένε, ετοιμάζουν στοίβαγμα των μαθητών αυτών  σε συγκεκριμένο αριθμό τμημάτων.

Αντί να στηρίξουν τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σε ολιγομελή τμήματα και να καλύπτουν ιδιαίτερες ανάγκες τους, οι εκπαιδευτικοί θα τρέχουν μέσα  σε πολυάριθμα τμήματα, όπου μπορεί να υπάρχει και καθηγητής παράλληλης στήριξης (οι προσλήψεις δεν καλύπτουν τις ανάγκες), από τμήμα σε τμήμα και από μαθητή σε μαθητή. Καθώς το πρόβλημα  έλλειψης σχολικών αιθουσών είναι υπαρκτό σε πολλά σχολεία, παρουσιάζουν επικοινωνιακά ότι ίδρυσαν εκατοντάδες νέα ΤΕ, τα οποία στην πραγματικότητα επιδιώκουν να μη λειτουργήσουν και να τα καταργήσουν.

Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα ΤΕ και στην ειδική αγωγή γνωρίζουν  ότι η δυναμική και η προσφορά του τμήματος ένταξης έγκειται στην λειτουργία του σε μικρές ομάδες εκτός γενικής τάξης. Η πλειοψηφία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν στα τμήματα ένταξης είναι μαθητές που δεν μπορούν να ακολουθήσουν την ροή του μαθήματος  αλλά και την ύλη του γενικού τμήματος. Στο τμήμα ένταξης το μάθημα γίνεται με βάση τους μαθησιακούς ρυθμούς των παιδιών, τις δυνατότητες των γνωστικών τους ικανοτήτων, αλλά και με βάση το χαμηλό μαθησιακό τους κίνητρο. Ο πρώτος και πιο βασικός  στόχος είναι να εμπλακεί το παιδί στη μαθησιακή διαδικασία. Να ενισχυθεί το μαθησιακό κίνητρο. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα σε μια μικρή ομάδα όπου το παιδί  νιώθει πιο άνετα να συμμετέχει. Στο τμήμα ένταξης ο στόχος είναι να βιώνουν τα παιδιά το αίσθημα της επιτυχίας και όχι της αποτυχίας και της αδυναμίας που βιώνουν κατά κύριο λόγο στην γενική τάξη. Αυτό ενισχύει σιγά σιγά την αυτοεκτίμησή τους και  την πίστη στις δυνατότητές τους.

Η πλειοψηφία των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες. Ο στόχος και η πρακτική στο τμήμα ένταξης είναι να αναπτυχθεί μια προσωπική σχέση με καθηγητές και συμμαθητές όπου το παιδί θα νιώσει άνετα να ανοιχτεί, να μιλήσει και να μάθει.  Για κάποια παιδιά το τμήμα ένταξης μπορεί να είναι ο χώρος όπου θα μιλήσουν ίσως για πρώτη φορά μέσα στην σχολική τους μέρα ή αντίθετα θα βρουν τρόπο να εμπλακούν στη μαθησιακή διαδικασία ώστε να σταματήσουν την διαταρακτική συμπεριφορά τους με την οποία αναζητούν προσοχή. Επιπλέον παιδιά με διάσπαση προσοχής και όχι μόνο μαρτυρούν ότι στην ησυχία της ολιγομελούς ομάδας του τμήματος ένταξης καταφέρνουν να συγκεντρωθούν, να προσέξουν και να κατανοήσουν το μάθημα καλύτερα σε σχέση με την γενική τάξη, ακριβώς λόγω της διαφορετικής ατμόσφαιρας που αναγκαστικά επικρατεί σε μια τάξη 4-5 μαθητών.

Οι νέες ρυθμίσεις και οδηγίες ισοδυναμούν ουσιαστικά με κατάργηση των τμημάτων ένταξης, με στέρηση των δικαιωμάτων των μαθητών σε ουσιαστική και κατάλληλη ειδική υποστήριξη. Δυσοίωνο είναι το τοπίο και για την παράλληλη στήριξη στη βάση της νέας ρύθμισης που ψήφισε το ΥΠΑΙΘΑ για στήριξη των εκπαιδευτικών σε περισσότερους από έναν μαθητές που έχουν ανάγκη παράλληλης διδασκαλίας. Ο νέος νόμος προβλέπει αυστηρότερα κριτήρια για  σπάσιμο τμημάτων,  τοποθέτηση μιας παράλληλης στήριξης σε τμήμα, ασχέτως του αριθμού των εγκεκριμένων αιτημάτων,  μετακίνηση των εκπαιδευτικών ΕΑΕ αλλά και  επερχόμενες αλλαγές στα καθηκοντολόγια των εκπαιδευτικών των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης. 

Πρόκειται για ρυθμίσεις που αν εφαρμοστούν  θα οδηγήσουν σε παραπέρα υποβάθμιση της κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθητών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες, αλλά και του συνόλου των μαθητών.   Έχουν ως βασικούς στόχους την εξοικονόμηση χρημάτων με βάση την πολεμική οικονομία, ΕΕ και κυβέρνησης, την ενίσχυση της ιδιωτικοποίησης πλευρών της εκπαιδευτικής διαδικασίας (οι γονείς θα βάλλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για να προσλάβουν ιδιώτες ειδικούς βοηθούς)  και την προετοιμασία του επόμενου βήματος της επίθεσης ενάντια στα μορφωτικά δικαιώματα  του μαθητικού πληθυσμού στο σύνολό του, αλλά και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών τα οποία ήδη καταπατήθηκαν βάναυσα με τον αποκλεισμό από τη διεκδίκηση των νέων οργανικών θέσεων μονίμων εκπαιδευτικών με περισσότερα μόρια, καθώς αυτές ανακοινώθηκαν μετά την πραγματοποίηση των μεταθέσεων.

Απαιτούμε να λειτουργήσουν όλα τα ΤΕ και όχι να μείνουν εξαγγελίες για τα επικοινωνιακά παιχνίδια τους. Με διορισμό όλου του απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού και  εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης για το κάθε παιδί που το έχει ανάγκη. Τα στοιχεία που δόθηκαν σε ανακοίνωση της Ε ΕΛΜΕ είναι αποκαλυπτικά: 2310 κενά στην ειδική αγωγή στη Δευτεροβάθμια, 217 κενά στη Διεύθυνση Β/θμιας Δυτικής Θεσ/νίκης.

Υπερασπίζουμε το δικαίωμα όλων των παιδιών στην παροχή ίσων ευκαιριών στη γνώση και στην εκπαίδευση. Αυτό δεν διασφαλίζεται με τα πυροτεχνήματα του υπουργείου και της κυβέρνησης, τις μεθοδεύσεις τους και τις περικοπές, αλλά με την παροχή της ιδιαίτερης στήριξης και εκπαίδευσης που χρειάζονται τα παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

  • Να σταματήσει τώρα η αποδόμηση της ειδικής αγωγής. Να μην ισχύσουν και να μην εφαρμοστούν τα νέα μέτρα για την παράλληλη στήριξη και το ρόλο των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα τμήματα ένταξης.
  • Μαζικούς διορισμούς στη γενική παιδεία και στην ειδική αγωγή για να καλυφθούν όλα τα κενά. 20.000 διορισμοί τώρα στη Β/θμια.
  • Να λειτουργήσουν όλα τα ΤΕ με όλες τις ειδικότητες και να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των μαθητών. Κανένας κόφτης στη λειτουργία ΤΕ και στις προσλήψεις εκπαιδευτικών που χρειάζονται οι μαθητές και τα σχολεία. Να αποκατασταθεί η αδικία για την ειδικότητα ΠΕ4 στα τμήματα ένταξης και να έχουν οι μαθητές όλες τις ειδικότητες που χρειάζονται.
  • Καμία περικοπή στην παράλληλη στήριξη, ένας εκπαιδευτικός για κάθε μαθητή για όλες τις ώρες που δικαιούται σε κάθε μάθημα.
  • Να καλυφθούν τώρα όλα τα κενά στην επόμενη Β΄ φάση προσλήψεων αναπληρωτών.
  • Ουσιαστική λειτουργία των ΤΕ με μέτρα στήριξής τους (αίθουσες, έγκριση ολιγομελών τμημάτων, κάλυψη όλων των ωρών για όλες τις ειδικότητες και για όλα τα παιδιά κ.ά.).

Στη Γενική Συνέλευση της ΕΛΜΕ την Τετάρτη 17/9 στις 2μμ στο 1ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης θα αποφασίσουμε τη συνέχιση των κινητοποιήσεων για τις διεκδικήσεις του κλάδου για την ειδική αγωγή, την λειτουργία όλων των Τμημάτων Ένταξης με μέτρα στήριξής τους και της Παράλληλης Στήριξης με τις ώρες που αντιστοιχούν σε κάθε μαθητή!

                                                                               

    

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

λυκειο
Χωρίς αίθουσα μαθητές του 4ου Λυκείου Ηλιούπολης – Καταγγέλλει τον Δήμο η διευθύντρια
Έλλειψη αιθουσών στο 4ο Λύκειο Ηλιούπολης προκαλεί έντονη ανησυχία και αντιδράσεις
Χωρίς αίθουσα μαθητές του 4ου Λυκείου Ηλιούπολης – Καταγγέλλει τον Δήμο η διευθύντρια
ΑΜΕΑ
ΔΥΠΑ: Πρόσκληση υποψηφίων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ
Πρόσκληση Υποψηφίων Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών στη Σχολή Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ Αθήνας και στο  Εκπαιδευτικό Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης...
ΔΥΠΑ: Πρόσκληση υποψηφίων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ