Δύο κρίσιμες συσκέψεις πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 27 Αυγούστου στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, υπό τον Γενικό Γραμματέα κ. Γιάννη Παπαδομαρκάκη, με κεντρικό θέμα την πορεία εφαρμογής της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Τι συζητήθηκε στο Υπουργείο
Το πρωί, ο κ. Παπαδομαρκάκης συναντήθηκε με τους Περιφερειακούς Επόπτες Εκπαίδευσης, ενώ το μεσημέρι ακολούθησε συνάντηση με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης. Στο επίκεντρο βρέθηκαν:
Συμπληρωματικές ρυθμίσεις που θα κατατεθούν το φθινόπωρο για απλοποίηση της διαδικασίας.
Η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για ηλεκτρονική καταγραφή και παρακολούθηση των αξιολογήσεων.
Η διαχείριση των αντιδράσεων από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, οι οποίες έχουν προαναγγείλει κινητοποιήσεις από το φθινόπωρο.
Ο Γενικός Γραμματέας τόνισε ότι το υπουργείο παραμένει ανοικτό στον διάλογο, αλλά επανέλαβε πως «η αξιολόγηση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα μιας σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής».
Χρονοδιάγραμμα Ενεργειών
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου:
Σεπτέμβριος 2025: ολοκλήρωση πρώτης φάσης με αποτύπωση προόδου και δυσκολιών στα σχολεία.
Έως Δεκέμβριο 2025: στοχευμένες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες που θα εντοπιστούν.
Α΄ εξάμηνο 2026: αξιολόγηση συνολικής πορείας εφαρμογής και βελτιωτικές παρεμβάσεις.
Η μέχρι τώρα εικόνα
Η πρόοδος κρίνεται περιορισμένη:
Έχουν αξιολογηθεί ελάχιστοι εκπαιδευτικοί.
Η αντίδραση των ομοσπονδιών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ) παραμένει ισχυρή (κυρίως των πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων) , με φόβους για πειθαρχικές συνέπειες και επιπτώσεις στη μισθολογική εξέλιξη.
Η γραφειοκρατία έχει επιβραδύνει τη διαδικασία, καθώς οι 750 Σύμβουλοι Εκπαίδευσης δυσκολεύονται να καλύψουν τον όγκο του έργου.
Με τους σημερινούς ρυθμούς, θα απαιτούνταν περίπου 10 χρόνια για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση όλων των 140.000 μόνιμων εκπαιδευτικών.
Οι Σχεδιαζόμενες Αλλαγές
Η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη προγραμματίζει να καταθέσει νομοσχέδιο μέσα στο φθινόπωρο, με στόχο τον «εξορθολογισμό» της διαδικασίας. Οι βασικές αλλαγές περιλαμβάνουν:
Ενοποίηση δύο πεδίων αξιολόγησης: διδακτικό-παιδαγωγικό έργο και παιδαγωγικό κλίμα.
Αραιότερη συχνότητα: κάθε 4 χρόνια αντί κάθε 2.
Ψηφιακή επικοινωνία: συναντήσεις εξ αποστάσεως, εκτός από την παρακολούθηση διδασκαλίας.
Μία μόνο έκθεση αυτοαξιολόγησης, κατατεθειμένη στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Αύξηση του αριθμού Συμβούλων Εκπαίδευσης για επιτάχυνση της διαδικασίας.
Τι σημαίνουν για τους εκπαιδευτικούς
Οι νέες ρυθμίσεις στοχεύουν στη μείωση της γραφειοκρατίας και την ταχύτερη εφαρμογή του νόμου. Ωστόσο, παραμένει ερωτηματικό αν θα κατευνάσουν τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων, που χαρακτηρίζουν την αξιολόγηση «εργαλείο πειθάρχησης» και όχι «μηχανισμό βελτίωσης».
Η παρουσίαση του νομοσχεδίου στις ομοσπονδίες έχει προγραμματιστεί για μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με στόχο την έναρξη διαλόγου πριν από την κατάθεση στη Βουλή.
Ιστορικό Πλαίσιο
2021: Ψήφιση νόμου 4823/2021 επί υπουργίας Νίκης Κεραμέως, με υφυπουργό τη Σοφία Ζαχαράκη.
2023-2024: Η διαδικασία ξεκινά, αλλά συναντά ισχυρές αντιστάσεις.
2025: Αναζητούνται τρόποι επίσπευσης και απλοποίησης.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτελεί διαχρονικά ένα από τα πιο «καυτά» ζητήματα της ελληνικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Το υπουργείο επιχειρεί να επανεκκινήσει τη διαδικασία με τεχνολογικά εργαλεία και νέες ρυθμίσεις, ωστόσο η στάση των εκπαιδευτικών οργανώσεων θα κρίνει την επιτυχία ή αποτυχία της προσπάθειας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τι ήταν ο «παιδοτρίβης» στην Αρχαία Ελλάδα;
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ