Στα σχολεία –δημόσια και ιδιωτικά– υπάρχει μια μορφή πίεσης που σπάνια συζητιέται ανοιχτά: το γονεϊκό bullying απέναντι στους εκπαιδευτικούς. Μια αθέατη πραγματικότητα που φθείρει σιγά-σιγά τις σχέσεις εμπιστοσύνης, αφήνοντας πίσω της κουρασμένους δασκάλους και παιδιά μπερδεμένα ανάμεσα σε δύο κόσμους.
«Ένιωσα σαν να με έσερναν στο εδώλιο»
Η Ελένη, δασκάλα σε δημόσιο δημοτικό σχολείο, περιγράφει:
«Με κάλεσαν πέντε γονείς για να μου ζητήσουν εξηγήσεις γιατί δεν έδωσα καλύτερο βαθμό στα παιδιά τους. Δεν υπήρξε συζήτηση, μόνο κατηγορίες. Ένιωσα σαν να με έσερναν στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Εκείνη τη μέρα γύρισα σπίτι και σκέφτηκα να παραιτηθώ».
Η εμπειρία της δεν είναι μεμονωμένη. Σε πολλά δημόσια σχολεία, οι δάσκαλοι γίνονται το «πρόσωπο» πάνω στο οποίο εκτονώνεται η οργή για τις ελλείψεις του συστήματος – από τα βιβλία που αργούν μέχρι τις αίθουσες που δεν επαρκούν.
Από την Αργυρούπολη ως την Καστοριά: τα περιστατικά που σοκάρουν
Δεν πρόκειται μόνο για γκρίνια ή υπερβολικές απαιτήσεις. Πρόσφατα, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αργυρούπολης – Αλίμου – Ελληνικού κατήγγειλε επίθεση γονέα σε υποδιευθυντή δημοτικού σχολείου, ζητώντας από το Υπουργείο Παιδείας άμεσα μέτρα προστασίας.
Λίγους μήνες πριν, στα Χανιά, πατέρας μαθητή επιτέθηκε και ξυλοκόπησε διευθυντή λυκείου μέσα στο γραφείο του. Στην Καστοριά, καθηγήτρια μεταφέρθηκε τραυματισμένη στο νοσοκομείο μετά από ξυλοδαρμό γονέα, ο οποίος διαμαρτυρήθηκε για τις βαθμολογίες.
Οι επιθέσεις αυτές δεν είναι «μεμονωμένα περιστατικά». Είναι ενδείξεις μιας κρίσης εμπιστοσύνης: το σχολείο από χώρος συνεργασίας μετατρέπεται σε πεδίο αντιπαράθεσης.
«Πληρώνουμε, άρα απαιτούμε»
Στον ιδιωτικό τομέα, η πίεση παίρνει άλλη μορφή. Ο Παναγιώτης, καθηγητής αγγλικών σε ιδιωτικό γυμνάσιο, θυμάται:
«Μου είπε γονιός ‘εμείς πληρώνουμε, άρα το παιδί μου πρέπει να πάρει άριστα’. Όταν του απάντησα ότι η αξιολόγηση βασίζεται στην προσπάθεια και στις γνώσεις, μου είπε ‘αν δεν το καταλάβεις, θα μιλήσω στη διεύθυνση’. Ένιωσα ότι δεν είμαι δάσκαλος αλλά υπάλληλος σε σούπερ μάρκετ που πρέπει να ικανοποιεί τον πελάτη».
Οι μαρτυρίες συμβαδίζουν με τις καταγγελίες που δέχεται η ΟΙΕΛΕ: εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι πιέζονται για διαγραφές απουσιών, «φιλικές» βαθμολογίες και προνομιακή μεταχείριση. Σε αρκετές περιπτώσεις, όσοι δεν υποχωρούν, χάνουν τη δουλειά τους ύστερα από «παράπονα γονέων».
Οι καταγγελίες και οι μηνύσεις
Η κατάσταση δεν περιορίζεται σε φωνές ή απειλές. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι περιπτώσεις γονέων που καταθέτουν πολυσέλιδες καταγγελίες, αγωγές ή μηνύσεις εναντίον δασκάλων και ολόκληρων Συλλόγων Διδασκόντων.
Χαρακτηριστική είναι η μήνυση κηδεμόνα στην Πελοπόννησο κατά ολόκληρου του Συλλόγου Διδασκόντων επειδή ο γιος του αποκλείστηκε από εκδρομή λόγω παραβατικής συμπεριφοράς. Στη Σάμο, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων μήνυσε αναπληρώτρια δασκάλα ζητώντας αποζημίωση 50.000 ευρώ, επειδή κάλεσε τους μαθητές να υποδεχτούν προσφυγόπουλα.
Ένα απίστευτο περιστατικό σημειώθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 2025, αναδεικνύοντας για άλλη μια φορά την πίεση και την ανασφάλεια που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στα σχολεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εκπαιδευτικός συγκράτησε μαθητή που επιχειρούσε να χτυπήσει συμμαθητή του. Το ίδιο απόγευμα, η μητέρα του μαθητή υπέβαλε μήνυση εναντίον της. Αποτέλεσμα ήταν η άμεση προσαγωγή της στο αστυνομικό τμήμα, όπου αναγκάστηκε να περάσει ολόκληρη τη νύχτα στα κρατητήρια.
Οι εκπαιδευτικοί μιλούν για «εκπαιδευτική κόλαση», όπου συχνά το θύμα είναι ο ίδιος ο δάσκαλος και θύτες μαθητές ή γονείς. Όμως η συζήτηση σπάνια προχωρά πιο βαθιά: πώς οι συνθήκες του σχολείου, το ασφυκτικό θεσμικό πλαίσιο και οι πολιτικές επιλογές οδηγούν σε αυτές τις εκρήξεις.
Τα παιδιά στη μέση
Το πιο δύσκολο κομμάτι, όμως, είναι ότι τα παιδιά γίνονται μάρτυρες αυτής της αντιπαράθεσης.
Η Σοφία, νηπιαγωγός, εξηγεί:
«Ένα παιδί μου είπε ‘ο μπαμπάς είπε πως δεν είσαι καλή δασκάλα’. Πώς να συνεχίσω μετά το μάθημα; Όταν το παιδί ακούει τον γονιό να απαξιώνει τον εκπαιδευτικό, πώς να τον εμπιστευτεί;»
Ένα κοινό στοίχημα
Το γονεϊκό bullying δεν λύνεται με σιωπή. Χρειάζονται:
Δομές υποστήριξης των εκπαιδευτικών, ώστε να μη μένουν μόνοι απέναντι σε επιθετικούς γονείς.
Παιδεία συνεργασίας για τους γονείς: σεμινάρια, ενημερώσεις, διάλογος.
Θεσμική προστασία, ώστε ο δάσκαλος να μπορεί να διδάσκει χωρίς τον φόβο μηνύσεων ή εκφοβισμού.
Γιατί, στο τέλος της ημέρας, σχολείο δεν υπάρχει χωρίς δασκάλους. Και δάσκαλος που ζει στον φόβο, δεν μπορεί να εμπνεύσει.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ