Η διαδικασία σύστασης οργανικών θέσεων στην εκπαίδευση εξακολουθεί να προκαλεί συζητήσεις, καθώς οι διαφορές μεταξύ Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας είναι ουσιαστικές και επηρεάζουν άμεσα τη σταθερότητα και την υπηρεσιακή εξέλιξη των εκπαιδευτικών.
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις για το ζήτημα είναι αυτή του εκπαιδευτικού αναλυτή “Patreas”, στο γνωστό φόρουμ των εκπαιδευτικών PDE, ο οποίος έχει παρουσιάσει τόσο το νομοθετικό πλαίσιο όσο και τις τεχνικές διαδικασίες που εφαρμόζονται στην πράξη.
Πρωτοβάθμια vs. Δευτεροβάθμια: Δύο διαφορετικά συστήματα
Σύμφωνα με τον “Patreas”, η σύσταση οργανικών θέσεων ακολουθεί διαφορετικούς δρόμους στις δύο βαθμίδες:
Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, η διαδικασία είναι πιο «άμεση» καθώς οι οργανικές θέσεις συνδέονται με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων βάσει μαθητικού πληθυσμού, διδακτικών ωρών και εγκεκριμένων τμημάτων.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η διαδικασία είναι πιο σύνθετη και απαιτεί συχνά εγκρίσεις από συναρμόδια Υπουργεία (π.χ. Οικονομικών), γεγονός που δημιουργεί καθυστερήσεις.
Ο «κουβάς» της Δευτεροβάθμιας: Τι είναι και πώς χρησιμοποιείται
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο λεγόμενος «κουβάς» (αποθήκη) στη Δευτεροβάθμια, ένας μηχανισμός που χρησιμοποιεί το Υπουργείο Παιδείας ώστε να μπορεί τεχνικά να συστήνει οργανικές θέσεις χωρίς να απαιτούνται κάθε φορά οι χρονοβόρες εγκρίσεις.
Με απλά λόγια, πρόκειται για μια δεξαμενή οργανικών θέσεων που μπορεί να αξιοποιείται κατά περίπτωση:
Για τη διευκόλυνση μετατάξεων και τοποθετήσεων εκπαιδευτικών.
Για την κάλυψη νέων αναγκών χωρίς πολύμηνες διοικητικές διαδικασίες.
Για την εξυπηρέτηση ΕΕΠ (Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού) και άλλων ειδικοτήτων, όπου οι ανάγκες είναι πιο ρευστές.
Σύμφωνα με τον “Patreas”, η πρακτική αυτή εφαρμόστηκε και φέτος από το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να ξεπεραστούν γραφειοκρατικά εμπόδια και να επιταχυνθούν οι τοποθετήσεις.
Τι σημαίνει αυτό για τους εκπαιδευτικούς
Η χρήση του «κουβά» δημιουργεί μια ιδιότυπη κατάσταση:
Από τη μία, επιταχύνεται η διαδικασία και δίνεται λύση σε χρόνια προβλήματα καθυστερήσεων.
Από την άλλη, όμως, εγείρονται ερωτήματα για τη διαφάνεια και τη μονιμότητα των οργανικών θέσεων, αφού αυτές «γεννιούνται» τεχνικά και όχι μέσα από τις τυπικές εγκρίσεις.
Επόμενα βήματα και ανοιχτά ζητήματα
Η εκπαιδευτική κοινότητα αναμένει από το Υπουργείο Παιδείας:
Να παρουσιάσει σαφή χρονοδιαγράμματα για τη μόνιμη σύσταση οργανικών θέσεων.
Να εξηγήσει αν και πώς θα ενσωματωθούν οι «τεχνικές» οργανικές στον κανονικό μηχανισμό της Δευτεροβάθμιας.
Να ξεκαθαρίσει ποια θα είναι η μοίρα των θέσεων αυτών σε βάθος χρόνου, ώστε να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί τα επαγγελματικά τους δεδομένα.
Η χρήση τεχνικών λύσεων για την παράκαμψη γραφειοκρατικών εμποδίων δεν είναι καινούρια. Αντίστοιχα εργαλεία έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν σε άλλους κλάδους του Δημοσίου, ωστόσο στην εκπαίδευση το ζήτημα αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς αφορά την οργανική κατοχύρωση χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Φέτα: Η έξυπνη τεχνική που τη διατηρεί φρέσκια και νόστιμη για έναν μήνα
1750 νέοι εκπαιδευτικοί ξεκινούν έως 30/7 Ειδική Αγωγή, Σχολ. Ψυχολογία, Παιδαγωγική και Ηγεσία
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ