Thumbnail
Η λειτουργία των πρώτων αθλητικών σχολείων θα λάβει χώρα τον Σεπτέμβριο του 2026 σε πιλοτική μορφή αρχικά

Αθλητικά σχολεία. Σοβαρές προθέσεις ή πυροτεχνήματα; Ενδελεχή μελέτη ή προχειρότητα; Επιμελημένες προτάσεις ή αερολογίες; Το ζήτημα της δημιουργίας ενός εκπαιδευτικού συστήματος σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές με αθλητικό ταλέντο θα έχουν την δυνατότητα να προπονούνται σε ένα υψηλό επίπεδο, αλλά και από την άλλη να μην μειονεκτούν σε σχέση με τους συμμαθητές τους ως προς την ικανότητα να διεκδικήσουν επί ίσοις όροις μία θέση στην ανώτατη εκπαίδευση, είναι κολοσσιαίας σημασίας για μία πολιτεία που σέβεται τους πολίτες της και μάλιστα το πιο κομβικό κομμάτι της, την νεολαία της, τον πολιτισμό της και τον αθλητισμό της.

Με αυτήν την παραδοχή, λυπούμαστε αλλά δεν βλέπουμε από την πολιτεία να προσδίδει στην υπόθεση αυτή την αξία που της αρμόζει. Πολλοί λένε ότι, αν δεν επιθυμείς να λύσεις αποτελεσματικά ένα πρόβλημα ή να πάρεις μία σοβαρή απόφαση, «στήσε» μία επιτροπή για να σε βοηθήσει σε αυτό. Πολύ φοβούμαστε ότι η πολιτεία αυτό ακριβώς έχει πράξει. Εξηγούμαι:

Έχουν πάρει τα αυτιά μου ότι η λειτουργία των πρώτων αθλητικών σχολείων θα λάβει χώρα τον Σεπτέμβριο του 2026 σε πιλοτική μορφή αρχικά. Στην περίπτωση αυτή θα έπρεπε ήδη, περίπου ένα χρόνο πριν, να υπάρχει τουλάχιστον έτοιμο το νομοθετικό πλαίσιο και όλο το γραφειοκρατικό υλικό από τις ερμηνευτικές και εκτελεστικές εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να εφαρμοστεί η τεκμαιρόμενη πολιτική βούληση της επαναλειτουργίας των αθλητικών σχολείων.

Η κυβέρνηση για να βοηθηθεί στην εφαρμογή του θεσμού των αθλητικών σχολείων, ανέθεσε σε μία επιτροπή την μελέτη και την σύνταξη προτάσεων για τον τρόπο επανασύστασης των αθλητικών σχολείων. Μέχρι σήμερα και διορθώστε με αν κάνω λάθος, δεν έχει βγει στη δημοσιότητα κανενός είδους μελέτη και πρόταση από την επιτροπή αυτή. Θεωρώ ότι αυτό ενδεχομένως δεν οφείλεται σε κάποιου είδους ανεπάρκεια των μελών που την απαρτίζουν, αλλά, θέλω να πιστεύω, στην επιλογή των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης. Μου είναι αδύνατον να πιστέψω ότι συνάδελφοι θα δέχονταν να τους χρησιμοποιήσουν για να ξεπετάξουν στο γόνατο ένα τόσο σοβαρό ζήτημα.

Σε κάθε περίπτωση δουλειά μας και καθήκον μας είναι, ως επαγγελματίες του κλάδου των πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής και ως Πανελληνίου Συλλόγου Επαγγελματιών Άσκησης και Αθλητισμού (Π.Σ.Ε.Α.Α.), να υπενθυμίσουμε στην κυβέρνηση ότι ο θεσμός των αθλητικών σχολείων δεν προσφέρεται για κανενός είδους πολιτική εκμετάλλευση, πολιτικό πυροτέχνημα και προχειρότητα, δεδομένου ότι αφορά το μέλλον της χώρας και την νεολαία της, την αξιοποίηση της αθλητικής και πολιτισμικήςτης κληρονομιάς και την εν γένει πρόοδό της.

Στην κατεύθυνση αυτή, ο σύλλογός μας αναλαμβάνει δράση προκειμένου να προσφέρει προς κάθε ενδιαφερόμενο την βοήθειά του για να εφαρμοστεί ο θεσμός και να επανασυσταθούν τα αθλητικά σχολεία σε ορθή βάση. Η δράση του συλλόγου βασίζεται σε βαθιά γνώση του θεσμού, η οποία πηγάζει από την μελέτη της λειτουργίας των Τ.Α.Δ. – Ε.Τ.Α.Δ. (Ειδικά τμήματα αθλητικής διευκόλυνσης και Τμήματα αθλητικής διευκόλυνσης) για περίπου 21 χρόνια, αλλά και από την επιστημονική γνώση των μελών του συλλόγου μας, ο οποίος απαρτίζεται, μεταξύ άλλων και από καθηγητές προπονητικής των Τ.Ε.Φ.Α.Α. της χώρας και την εμπειρία καθηγητών Φυσικής Αγωγής – προπονητών που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους στα σχολεία όπου λειτουργούσαν τα παραπάνω τμήματα αθλητικής διευκόλυνσης.

Αρχικά ο σύλλογος θα απευθύνει πρόσκληση στους προέδρους των Ομοσπονδιών των αθλημάτων και τους διευθυντές και τεχνικούς διευθυντές των ακαδημιών των αθλημάτων των μεγάλων αθλητικών συλλόγων της χώρας, για να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την λειτουργία των αθλητικών σχολείων προκειμένου αυτές να αξιοποιηθούν για την σύνταξη εμπεριστατωμένης πρότασης εκ μέρους του συλλόγου για την λεπτομερειακή συγκρότηση τους. Η προσκλήσεις θα συνοδεύονται και από ένα ερωτηματολόγιο που θα κατασκευαστεί και θα αρμόζει στην ιδιότητα του κάθε προσκαλούμενου και θα συμπληρώνεται πριν από την συνάντηση μαζί του. Κατόπιν θα γίνουν συζητήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους υπηρεσιακούς φορείς (γραφεία Φυσικής Αγωγής, Ομοσπονδιακοί προπονητές, καθηγητές Φυσικής Αγωγής πρώην εργαζομένους σε τμήματα αθλητικής διευκόλυνσης, κλπ) για την ανταλλαγή απόψεων και την εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την ορθότερη επαναλειτουργία των αθλητικών σχολείων. Έπειτα από την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας, ο σύλλογος θα είναι σε θέση να αναπτύξει και να απευθύνει προς κάθε κατεύθυνση, ολοκληρωμένη πρόταση για τον ορθότερο τρόπο συγκρότησης και λειτουργίας των αθλητικών σχολείων.

Η προηγούμενη εμπειρία από την λειτουργία των τμημάτων αθλητικής διευκόλυνσης στην Ελλάδα, ανέδειξε ζητήματα από την καθημερινότητα που έχουν να κάνουν σε γενικές γραμμές και πρόχειρα με τους παρακάτω τομείς και συσσωματώνονται εν ολίγοις στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Αυτόνομα αθλητικά σχολεία ή τμήματα αθλητικής διευκόλυνσης σε υπάρχοντα σχολεία;
  • Λειτουργία αθλητικών σχολείων μόνο σε Γυμνάσια και Λύκεια ή και σε Δημοτικά;
  • Παροχή ή όχι διατροφής στα αθλητικά σχολεία;
  • Προγραμματισμένος και τακτικός ιατρικός έλεγχος των μαθητών αθλητών ή ευκαιριακός;
  • Ίδρυση αθλητικών σχολείων σε τόπους που το πρόβλημα της μετακίνησης στους χώρους προπόνησης αποτελεί χάσιμο χρόνου ή όχι;
  • Απασχόληση μονίμων και οργανικά τοποθετημένων καθηγητών Φυσικής Αγωγής ως προπονητών στα αθλητικά σχολεία προκειμένου να υπάρχει συνέχεια της προπονητικής προσέγγισης των μαθητών – αθλητών;
  • Πρόγραμμα προπονήσεων σε συνδυασμό με το πρόγραμμα των προπονήσεων των συλλόγων όπου είναι εγγεγραμμένοι οι μαθητές – αθλητές που επηρεάζει σημαντικά την μαθησιακή και γνωστική λειτουργία;
  • Εισαγωγή των μαθητών – αθλητών στα αθλητικά σχολεία με μετρήσιμους δείκτες επίτευξης αθλητικών στόχων ή σε συνδυασμό με την εφαρμογή και ενόςολοκληρωμένου συστήματος ανίχνευσης αθλητικού ταλέντου;
  • Ποιος είναι ο επαρκής ανά ηλικία αριθμός των προπονητικών μονάδων των αθλητικών σχολείων σε συνδυασμό και προσθετικά με τις προπονητικές μονάδες των συλλόγων όπου είναι εγγεγραμμένοι οι μαθητές – αθλητές;
  • Αυστηρός έλεγχος της φοίτησης και της συνέχισης της φοίτησης των μαθητών με εμφανή κριτήρια όπως η εγγραφή τους σε αθλητικά σωματεία αλλά και η ταυτόχρονη συμμετοχή τους σε αγώνες ή η χαλαρότητα σχετικά με αυτό το κριτήριο;
  • Θεσμοθέτηση ελάχιστου βαθμού απόδοσης στα υπόλοιπα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής και της απόδοσής τους στα προπονητικά κριτήρια συνέχισης της φοίτησής τους ή όχι;
  • Προγράμματα σπουδών και προπονήσεων εκσυγχρονισμένα και σε αγαστή συνεργασία με τις Ομοσπονδίες σχετικά με τις ιδιαιτερότητες του κάθε αθλήματος ή ένα γενικό πλαίσιο χωρίς εξειδίκευση με γνώμονα την κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση του ακαδημαϊκού στόχου;

Και πολλά άλλα και εξ ίσου σημαντικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν και δεν είναι επί του παρόντος να αναλυθούν περισσότερο. Το γεγονός πάντως είναι ότι ο σύλλογός μας μέσω των μελών του διοικητικού του συμβουλίου και των στελεχών του, έχει την επιστημονική τεχνογνωσία, την εμπειρία και την θέληση να προσφέρει υπηρεσίες στην πολιτεία προκειμένου να εφαρμοστεί ο σημαντικότατος αυτός θεσμός με τρόπο που θα προσφέρει και θα αναδείξει την χώρα μας ως έναν πόλο αξιοποίησης του αθλητικού ταλέντου σε συνδυασμό με την ακαδημαϊκή μόρφωση με την αντίστοιχη αθλητική αναγνώριση παγκοσμίως.

Εκ των ουκ άνευ για την ορθή και αποτελεσματική εφαρμογή του θεσμού των αθλητικών σχολείων είναι η λειτουργία τους σε κτιριακά σχολικά συγκροτήματα που θα παρέχουν όλες τις διευκολύνσεις για την προπόνηση των μαθητών στα αθλήματα που θα διδάσκονται και θα εκτελούνται προπονήσεις αλλά και η παροχή αφειδώς από την πολιτεία όλου του αθλητικού υλικού για την άρτια και ολοκληρωμένη προπόνηση των μαθητών – αθλητών. Επ’ αυτού δεν χωρεί η παραμικρή αμφισβήτηση ούτε και συζήτηση.

Το καλύτερο κίνητρο για να προσελκύσει τους μαθητές – αθλητές, τους γονείς και τις αθλητικές Ομοσπονδίες, είναι η αναβαθμισμένη λειτουργία και επανασύσταση των αθλητικών σχολείων. Η θέσπιση των προτάσεων για αυτό καθώς και άλλων που θα διαμορφωθούν στην πορεία, είναι το καλύτερο κίνητρο. Η χώρα μας με αυτήν την αθλητική παράδοση, θα πρέπει να συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων χωρών στην παροχή κινήτρων σε μαθητές – αθλητές που διακρίνονται σε αθλητικούς αγώνες. Η φοίτηση επομένως των μαθητών σε αθλητικά σχολεία συνεισφέρει και πρέπει να συνεισφέρει στην καλύτερη αθλητική τους εξέλιξη και μέσω αυτής στην σημαντική αύξηση των πιθανοτήτων εισαγωγής τους σε Α.Ε.Ι. και δημόσιους οργανισμούς.

Επειδή συστατικό στοιχείο της επιτυχίας ενός θεσμού είναι η αντίστοιχη με την αξία του προβολή σε όλους τους ενδιαφερόμενους και εμπλεκόμενους φορείς, επιβάλλεται η συστηματική προβολή του θεσμού και της επανασύστασης των αθλητικών σχολείων από το Υπουργείο. Ενδεικτικά αρχικά στους εμπλεκόμενους φορείς Ο.Λ.Μ.Ε., Δ.Ο.Ε., συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία μέσω των πανελληνίων και των τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης. Αυτήν την υπηρεσία στο θεσμό δυστυχώς δεν την εντοπίζουμε εκ μέρους της πολιτείας και ίσως θα πρέπει να την αναλάβουν δημοτικοί και τοπικοί φορείς όπως Δήμοι που αναπτύσσουν άρτια και αποτελεσματικά μαζικά προγράμματα αθλητισμού για τους δημότες τους, αθλητικοί σύλλογοι, σύλλογοι επαγγελματιών αθλητισμού και άσκησης κλπ.

Δουλειά της πολιτείας είναι να συνεργαστεί με όσους αποδεδειγμένα μπορούν να βοηθήσουν σε όλα τα παραπάνω και να εξασφαλίσει ότι όλη η λειτουργία του θεσμού θα περιχαρακωθεί προκειμένου να είναι προσιτή σε όλους τους Έλληνες πολίτες και δεν θα αποτελέσει αντικείμενο οποιουδήποτε είδους εκμετάλλευσης, πολιτικής, οικονομικής, τοπικισμών και ιδιοτελών συμφερόντων.

Ο σύλλογός μας παρέχει όλα τα εχέγγυα και πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να σταθεί αρωγός της πολιτείας στην κατεύθυνση αυτή, εφόσον όμως η πολιτεία έχει την ειλικρινή πρόθεση να ενσκήψει στο θεσμό των αθλητικών σχολείων και να πράξει όλα όσα απαιτούνται για την ορθή και αποτελεσματική επαναλειτουργία τους.

*Ολυμπία Ζαραμπούκα, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής Msc - Μέλος του Δ.Σ. του Π.Σ.Ε.Α.Α.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΣΟΚ με την Ανάκληση απορρυπαντικού πλυντηρίου ρούχων: Αόρατος κίνδυνος με επιβλαβείς χημικές ουσίες και ελλιπή επισήμανση

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Συκώτι
Συκώτι: Αυτές είναι οι 5 βλαβερές συνήθειες - Το φθείρουν χωρίς να το καταλαβαίνουμε
Οι 5 «σιωπηλοί εχθροί» του ήπατος: Συνήθειες που το φθείρουν χωρίς να το καταλαβαίνουμε
Συκώτι: Αυτές είναι οι 5 βλαβερές συνήθειες - Το φθείρουν χωρίς να το καταλαβαίνουμε
δημοσκ
Νέα δημοσκόπηση - Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Πολιτικές ευθύνες, παραιτήσεις και κάλπες «βλέπουν» οι πολίτες
Opinion Poll: Πολιτικές ευθύνες για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ βλέπει η συντριπτική πλειοψηφία
Νέα δημοσκόπηση - Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Πολιτικές ευθύνες, παραιτήσεις και κάλπες «βλέπουν» οι πολίτες