Τεχνητή Νοημοσύνη
Οι φοιτητές μας δεν περιμένουν άλλο. Δεν χρειάζονται καθηγητές-μπαμπούλες, χρειάζονται συνοδοιπόρους. Αλλά εμείς; Οι υποτίθεται πρωτοπόροι; Αντιμετωπίζουμε την ΤΝ είτε σαν πανούκλα είτε σαν παιχνίδι. Δεν έχουμε ένα πλάνο. Δεν έχουμε ένα task force, ένα workshop, ένα open lab, ούτε μία επίσημη στρατηγική.

Εδώ και τρία χρόνια σηκώνω το χέρι στη Γενική Συνέλευση του Τμήματος στο Πανεπιστήμιο που υπηρετώ και λέω το ίδιο πράγμα: «Χρειαζόμαστε ένα πλαίσιο και καθοδήγηση για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Έχω κάνει συγκεκριμένες προτάσεις, δημιούργησα ένα δωρεάν διαδικτυακό μάθημα για εκπαιδευτικούς, ένα προσχέδιο κανονισμού για τη χρήση ΤΝ, έκανα ακόμα και chatbots για να βοηθήσουν τους καθηγητές να προσαρμόσουν τα μαθήματα τους ενσωματώνοντας την ΤΝ. Τα κοινοποίησα σε πρυτάνεις και στο υπουργείο παιδείας. Και για τρία χρόνια, η απάντηση που παίρνω είναι σιωπή ή "είναι θέμα της ΕΕ, της κυβέρνησης, του πανεπιστημίου όχι του Τμήματος".

Η TEQSA (Tertiary Education Quality and Standards Agency), η ρυθμιστική αρχή για την ποιότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Αυστραλία, η αντίστοιχη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) στην Ελλάδα, έχει εκδώσει πρόσφατα οδηγίες προς τα πανεπιστήμια και τους παρόχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ζητώντας να διαμορφώσουν στρατηγικές και να αναλάβουν δράση για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στα εκπαιδευτικά τους προγράμματα. Η TEQSA τονίζει την ανάγκη για μια ολιστική και υπεύθυνη προσέγγιση που να λαμβάνει υπόψη τόσο τις ευκαιρίες που προσφέρει η ΤΝ στη διδασκαλία και μάθηση όσο και τους κινδύνους, όπως η ακαδημαϊκή ακεραιότητα και η ηθική χρήση των τεχνολογιών.

Οι πάροχοι καλούνται να αναπτύξουν πολιτικές, δομές υποστήριξης και προγράμματα κατάρτισης για προσωπικό και φοιτητές, διασφαλίζοντας την ποιότητα και τη διαφάνεια στη χρήση εργαλείων ΤΝ στο πλαίσιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μόλις κυκλοφόρησε η ετήσια έκθεση της Jisc - ένας από τους σοβαρότερους οργανισμούς στον χώρο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας.

Και τα ευρήματα της έρευνας δεν είναι απλώς ανησυχητικά. Είναι σχεδόν έκκληση για βοήθεια:

  • Το 54% των φοιτητών χρησιμοποιεί ΤΝ χωρίς καθοδήγηση.
  • Το 62% φοβάται ότι θα χάσει επαγγελματικές ευκαιρίες λόγω της αυτοματοποίησης.
  • Πάνω από το 70% δηλώνει ότι δεν έχει πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό για την υπεύθυνη χρήση της ΤΝ.

Και το πιο σοκαριστικό:

  • Ένα στα τρία άτομα δήλωσε πως έχει στραφεί στην ΤΝ για ψυχολογική ή συναισθηματική υποστήριξη.

Αυτό δεν είναι απλά "τεχνολογική αλλαγή". Είναι πολιτισμική μετατόπιση. Και είμαστε απροετοίμαστοι.

Ξέρετε ποια είναι η πιο κοινή φράση που λένε οι φοιτητές σε focus groups για την ΤΝ;

Απλώς θέλουμε κάποιον να μας καθοδηγήσει. Να μας δείξει ότι δεν είμαστε μόνοι.”

Οι φοιτητές μας δεν περιμένουν άλλο. Δεν χρειάζονται καθηγητές-μπαμπούλες, χρειάζονται συνοδοιπόρους. Αλλά εμείς; Οι υποτίθεται πρωτοπόροι; Αντιμετωπίζουμε την ΤΝ είτε σαν πανούκλα είτε σαν παιχνίδι. Δεν έχουμε ένα πλάνο. Δεν έχουμε ένα task force, ένα workshop, ένα open lab, ούτε μία επίσημη στρατηγική.

Δεν έχουμε έναν άνθρωπο να λέει στους φοιτητές “Ναι, ξέρουμε ότι αλλάζει ο κόσμος - και είμαστε μαζί σας”. Τι εικόνα δίνουμε;

Είμαστε Τμήμα, Πανεπιστήμιο που μιλά για καινοτομία, αριστεία και "ολιστική προσέγγιση", αλλά φοβάται να αγγίξει την ΤΝ μη τυχόν λερώσει τα δάχτυλά του. Τώρα όμως, τρία χρόνια αργότερα - για να το πω όσο πιο απλά μπορώ - δεν έχουμε πια δικαιολογία.

Κι αναρωτιέμαι:

  • Τι περιμένουμε; Να μας προσπεράσουν οι φοιτητές μας τελείως;
  • Να χάσουμε την ευκαιρία να είμαστε ένα Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα που προσεγγίζει την ΤΝ με σύνεση, ευθύνη και δημιουργικότητα;

Η ΤΝ δεν είναι απειλή. Είναι ένας καθρέφτης που μας δείχνει πόσο έτοιμοι - ή πόσο αδρανείς - είμαστε.

Αντί να ψάχνουμε πώς να την περιορίσουμε, ας αρχίσουμε να διδάσκουμε πώς να τη χρησιμοποιούμε με ήθος, μεθοδικότητα και φαντασία. Αν όχι εμείς, τότε ποιοι;

Ειλικρινά, σας μιλάω όχι ως ειδικός αλλά ως συνάδελφος που έχει κουραστεί: Αν δεν κάνουμε κάτι φέτος, σε έναν χρόνο από τώρα, θα έχουμε χάσει απλώς τη μάχη της ΤΝ - θα έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη των φοιτητών.

Και αυτό δεν διορθώνεται με διαλέξεις PowerPoint.

Ας κάνουμε κάτι επιτέλους. Το χρωστάμε στους φοιτητές μας. Το χρωστάμε στους εαυτούς μας.

Και ξαναρωτώ, αυτή τη φορά προκλητικά:

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι;

Ο Δρ Άγγελος Ροδαφηνός είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και διδάσκει Νέες Τεχνολογίες.

Σπούδασε και εργάστηκε σε 13 πανεπιστήμια στην Αμερική, Αυστραλία, Κύπρο και Ελλάδα.

The following table: ," Books: Idiots are invincible, Prince to frog and vice versa, Λογική και Παραλογική

Online courses: AI tools for work, AI tools in education, Stress management, Λογική και Παραλογική"

Σημείωση του συγγραφέα: Το άρθρο δημιουργήθηκε με τη βοήθεια GPT που γράφει με στυλ Malcolm Gladwell. Ό,τι λάθος είναι της ΤΝ. Ό,τι έξυπνο, ανθρώπινο και χρήσιμο ανήκει στον Δρ Ροδαφηνό, που έκανε τις σωστές προτροπές, τη σωστή επεξεργασία, και τις σωστές ερωτήσεις.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ανακαλείται το πιο διάσημο τρόφιμο στον κόσμο – Είναι γεμάτο στα φυτοφάρμακα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Το σήμα της νέας πινακίδας στους δρόμους με το λουλούδι
Αυτό είναι το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;
Απορίες έχει προκαλέσει σε πολλούς οδηγούς η παρουσία μιας πινακίδας οδικής σήμανσης σε συγκεκριμένους δρόμους
Αυτό είναι το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;
σουτζουκακια
Τα αυθεντικά σμυρναίικα σουτζουκάκια: Ένα πιάτο γεμάτο ιστορία και άρωμα Ανατολής
Αρωματισμένα με κύμινο και σκόρδο, βουτηγμένα σε πλούσια κόκκινη σάλτσα, αυτά τα μυρωδάτα κεφτεδάκια από την καρδιά της Σμύρνης έχουν περάσει από...
Τα αυθεντικά σμυρναίικα σουτζουκάκια: Ένα πιάτο γεμάτο ιστορία και άρωμα Ανατολής