vivlia_diavasma
Κάθε φορά που διαβάζω κάνω συστηματική παράλληλη δημιουργία δικού μου πεδίου αναφοράς είτε με βάση τα ερεθίσματα του αναγνώσματος είτε με τις πάντα ασύδοτες περιπλανήσεις της φαντασίας μου και της συγγένισσάς της, της ονειροπόλησής μου

Ξέρω πολύ καλά πως ξεκίνησε αυτή η ιστορία, το μακρύ νήμα ενός πάθους.

Στα μεσαία χρόνια του Δημοτικού, που στα μαθήματα δεν ήταν μόνο η Ανάγνωση και η Αριθμητική, στις διακοπές έκανα πάντα επανάληψη και προγραμμάτιζα, έτσι ώστε η επανάληψη να τελειώνει άνετα μέσα στις διακοπές και να μένει χρόνος για ξεχωριστό, επιπλέον διάβασμα, και ένιωθα μια παράξενη ευχαρίστηση που ξεπερνούσα τον εαυτό μου.

Διαιρούσα το συνολικό αριθμό των σελίδων που προγραμμάτιζα με τις ημέρες των διακοπών και φρόντιζα να ξεπερνάω τον προγραμματισμό κάθε ημέρα, έτσι ώστε τα περισσεύματα συνολικά να μου δώσουν… ελεύθερη ημέρα για παραπανίσιο διάβασμα. Και θυμάμαι ότι πάντα ξεπερνούσα και τον πιο απαιτητικό προγραμματισμό μου.

Όταν πήγα στο Γυμνάσιο, τότε οι επαναλήψεις ήταν συστηματικές και απαιτητικές από τους καθηγητές. Ιδιαίτερα στη Γραμματική και στο Συντακτικό, ο φιλόλογος ζητούσε πολλά πράγματα. Και έτσι από την πρώτη μέρα των διακοπών άρχιζα το διάβασμα και ιδιαίτερα όταν πήγαινα στα ζώα για βοσκή και όχι σε δουλειές των χωραφιών, τα πράγματα ήταν πολύ εύκολα ˑ φτάνει να μην προκαλούσα – τα ζώα δηλαδή – καμιά ζημιά και μετά είχαμε… χορούς. Τελικά, στα ριζώματα της ηλικίας μου αυτή η υπερβάλλουσα και σταθερή επιλογή μου έγινε ένα «αρχέτυπο» του αυτοπροσδιορισμού μου, ένα οργανικό κομμάτι του εαυτού μου και μπορώ να πω μάλιστα ότι από τα πρώτα χρόνια του Δημοτικού το διάβασμα μου τροφοδοτούσε τη φαντασία μου και την ονειροπόλησή μου, μου έδινε ερεθίσματα και αφορμές πέρα από τα λιγοστά στοιχεία του αγροτικού περιβάλλοντος, πράγματα και ιδέες από έναν κόσμο που δεν ήξερα και έτσι θρυμματίζονταν τα στενά περιθώρια του χωριού μου.

Κάθε φορά που διαβάζω κάνω συστηματική παράλληλη δημιουργία δικού μου πεδίου αναφοράς είτε με βάση τα ερεθίσματα του αναγνώσματος είτε με τις πάντα ασύδοτες περιπλανήσεις της φαντασίας μου και της συγγένισσάς της, της ονειροπόλησής μου. Μπορεί αυτό το πεδίο να περιλαμβάνει κυρίως τα πιο σημαντικά στοιχεία της σκέψης του συγγραφέα, αλλά παράλληλα μέχρι το τέλος του βιβλίου αναπτύσσονται μια ξεχωριστή πνευματική είτε ενιαία σύλληψη είτε – και το πιο σύνηθες – αποσπασματικές θεωρήσεις.

Όταν κάνω οποιαδήποτε άλλη εργασία, πάντα βιάζομαι να την τελειώσω, για να προσθέσω τον χρόνο στο πάθος μου. Αλλά και όταν δίνω ραντεβού με φίλους, πάντα πάω πιο νωρίς για να διαβάσω και να γράψω πριν έλθουν θεωρώντας έτσι ότι και απ’ εκεί κλέβω χρόνο! Κάποτε είχα και μια πολύ ακραία συνήθεια.

Όταν είχε κίνηση στο δρόμο – μέσα στην Αθήνα βέβαια με τις μικρές ταχύτητες – είχα δίπλα μου στο κάθισμα του συνοδηγού ή στο τιμόνι ανοιχτή εφημερίδα και διάβαζα, για να μεταφέρω τον κερδισμένο χρόνο του δικού της διαβάσματος στο αντίστοιχο των βιβλίων. Μέχρι που εφαρμόζοντάς το κάποτε στις παλιές στροφές της Μεγαλόπολης με μικρή ταχύτητα λόγω βροχής, βγήκα έξω από το δρόμο – ολισθαίνοντας σε ένα αυλάκι νερού – ευτυχώς χωρίς καμιά επίπτωση. Πήρα όμως μάθημα και έκτοτε μαζεύτηκα.

Εδώ και χρόνια πολλά αναρωτιέμαι: πώς αυτό που έχει γίνει σχεδόν κάτι σαν υποχρέωση και ευθύνη απέναντι στον εαυτό μου, είναι ταυτόχρονα και μια τόσο έντονη ευχαρίστηση, ένα χόμπι ψυχαγωγίας, μια ξεχωριστή μορφή ελευθερίας και δημιουργίας; Και επειδή δεν έχω βρει κάποια πειστική απάντηση (ο εαυτός μας πάντα είναι φοβερά απαιτητικός, γιατί εκτός από το εγώ μας περιλαμβάνει και το ασυνείδητό μας, που δεν είναι απόλυτα δικό μας), έχω καταλήξει σε ένα συμπέρασμα. Το διάβασμα από τις πρώτες του, τις πρωτόλειες απαρχές του και τη θεσμική εγκαθίδρυσή του στις κοινωνίες και σε όλη τη μακρόχρονη πορεία του κρύβει πολλά παράξενα στοιχεία, που δεν τα έχουμε ακόμα ανακαλύψει και ερμηνεύσει.

Δεν έχουμε ακόμα κατανοήσει πλήρως τι ακριβώς συμβαίνει όταν διαβάζουμε. Λέμε διάφορα επιμέρους στοιχεία, αλλά αυτά είναι μέρη ενός όλου, που είναι ακόμα απροσπέλαστο στην ολότητά του.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Θέσεις καθηγητών σε μεγάλο εξ αποστάσεως Εκπαιδευτικό Project! Απαραίτητη η 3ετής εμπειρία σε σχολείο

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

matia
Υψηλή χοληστερίνη: Το μάτι ως καθρέφτης του προβλήματος
Ειδικοί στον τομέα της υγείας επισημαίνουν πως υπάρχουν κάποια πρώιμα σημάδια που μπορούν να αποκαλύψουν αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης και ένα από...
Υψηλή χοληστερίνη: Το μάτι ως καθρέφτης του προβλήματος
psora
Νορβηγική ψώρα: Τι είναι, πώς μεταδίδεται και ποια τα συμπτώματα
«Συναγερμός» στον δήμο Κορυδαλλού προκάλεσε η επιβεβαίωση κρούσματος νορβηγικής ψώρας σε μαθητή του 6ου Δημοτικού Σχολείου
Νορβηγική ψώρα: Τι είναι, πώς μεταδίδεται και ποια τα συμπτώματα
Παραλία της Κεφαλονιάς με σημαία της Παλαιστίνης
«STOP GENOCIDE»: Μήνυμα αλληλεγγύης από παραλία της Κεφαλονιάς – Ένταση με τουρίστριες που προσπάθησαν να το σβήσουν (Vid)
Το σύνθημα σχηματίστηκε με υφάσματα στον Μύρτο – Αντιδράσεις από δύο Ισραηλινές τουρίστριες
«STOP GENOCIDE»: Μήνυμα αλληλεγγύης από παραλία της Κεφαλονιάς – Ένταση με τουρίστριες που προσπάθησαν να το σβήσουν (Vid)