Σκηνές έντασης εκτυλίχθηκαν και πάλι στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), όταν φοιτητές επιχείρησαν να επανακαταλάβουν τον χώρο του «Στεκιού Φυσικού», στη Σχολή Θετικών Επιστημών. Η προσπάθειά τους συνάντησε άμεση και ισχυρή αντίδραση από δυνάμεις των ΜΑΤ, που είχαν ήδη παραταχθεί εντός του πανεπιστημιακού χώρου.
Σύμφωνα με μαρτυρίες φοιτητών και εκπαιδευτικών, οι αστυνομικές δυνάμεις έκαναν εκτεταμένη χρήση χημικών, κρότου-λάμψης, ενώ κατέφυγαν και στη χρήση τροχών κοπής για να σπάσουν τις αλυσίδες στις πόρτες του χώρου.
Παρέμβαση καθηγητή: «Είναι τίμια δουλειά να δέρνεις φοιτητές;»
Σημαντική στιγμή στο περιστατικό αποτέλεσε η παρέμβαση του αναπληρωτή καθηγητή Κοινωνικής και Πολιτικής Ανθρωπολογίας, Γιώργου Αγγελόπουλου, ο οποίος απηύθυνε ευθέως ερωτήματα προς τις αστυνομικές δυνάμεις:
«Τι δουλειά λέτε ότι κάνετε; Ότι δέρνετε φοιτητές; Ότι ρίχνετε χημικά στο Πανεπιστήμιο; Αυτό είναι η δουλειά που κάνετε; Είναι μια τίμια δουλειά αυτή; Εμείς θέλουμε όλοι να κάνουμε μια τίμια δουλειά. Αυτοί (οι φοιτητές) εκπαιδεύονται για να κάνουν μια τίμια δουλειά…»
Η δήλωση αυτή, που καταγράφηκε σε βίντεο και κυκλοφόρησε ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συγκέντρωσε χιλιάδες αντιδράσεις και σχολιασμούς, ενισχύοντας τη δημόσια κριτική ενάντια στην αστυνομική παρουσία στα πανεπιστήμια.
Πανεπιστημιακό Άσυλο και Νομοθετικές Εξελίξεις
Η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου το 2019 αποτέλεσε σημείο καμπής στη σχέση μεταξύ κράτους και πανεπιστημιακής κοινότητας. Από τότε, οι επεμβάσεις της αστυνομίας εντός των ΑΕΙ έχουν αυξηθεί σημαντικά, με την ίδρυση και των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ), αν και αυτές δεν έχουν πλήρως εφαρμοστεί σε όλα τα Ιδρύματα.
Η θεσμική νομιμοποίηση της αστυνομικής παρουσίας, ωστόσο, δεν έχει συνοδευτεί από κοινωνική αποδοχή. Πολλοί φοιτητικοί σύλλογοι, αλλά και μέλη ΔΕΠ, κάνουν λόγο για απαράδεκτη μετατροπή των πανεπιστημίων σε χώρους επιτήρησης, αντί για εστίες ελεύθερης διακίνησης ιδεών.
Η έντονη αστυνόμευση των χώρων εκπαίδευσης θέτει ένα καίριο δίλημμα:
Μπορεί ένα πανεπιστήμιο να λειτουργήσει ως εστία δημοκρατίας, όταν οι φοιτητές του αντιμετωπίζονται ως ύποπτοι;
Όπως τονίζουν φοιτητές, καθηγητές και παιδαγωγοί: η παιδεία δεν μπορεί να ευδοκιμήσει σε περιβάλλον φόβου και επιβολής. Όταν η πολιτεία επενδύει περισσότερα στην καταστολή παρά στη στήριξη της εκπαίδευσης, δημιουργεί ένα επικίνδυνο προηγούμενο, που απομακρύνει τους νέους από τη συμμετοχή και την εμπιστοσύνη στους θεσμούς.
Τι δείχνουν τα διεθνή παραδείγματα;
Στην πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης, η παρουσία αστυνομίας σε πανεπιστήμια είναι εξαιρετικά περιορισμένη και συνήθως προβλέπεται μόνο σε περιπτώσεις σοβαρών εγκλημάτων. Αντίθετα, η Ελλάδα φαίνεται να ακολουθεί ένα μοντέλο συνεχούς επιτήρησης, το οποίο δημιουργεί κοινωνικές εντάσεις αντί να τις αποφορτίζει.
Παρουσία αστυνομίας σε πανεπιστήμια
Χώρα | Αστυνομία εντός ΑΕΙ | Νόμιμο Πλαίσιο | Κοινή Πρακτική |
---|---|---|---|
Ελλάδα | Ναι | Νόμος 4777/2021 | Συχνή παρουσία |
Γερμανία | Όχι | Επεμβαίνει μόνο κατόπιν αιτήματος | Σπάνια |
Ιταλία | Όχι | Μόνο με εντολή εισαγγελέα | Περιστασιακή |
ΗΠΑ | Ναι | Campus Police σε ορισμένα Ιδρύματα | Εσωτερικές δυνάμεις φύλαξης |
Γαλλία | Όχι | Απόλυτη αυτονομία Ιδρυμάτων | Εξαιρετικά σπάνια |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 5/05
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ