taksi
Ανασφάλεια και τοξικότητα στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας - Οι εκπαιδευτές στα όρια

Η κατάσταση που επικρατεί στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) της Κεντρικής Ελλάδας έχει φτάσει στο απροχώρητο, και οι εκπαιδευτές, που από το 2015 προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με αφοσίωση, βρίσκονται αντιμέτωποι με όλο και πιο σοβαρές προκλήσεις. Αντί να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού και αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος, οι εκπαιδευτές καλούνται να διαχειριστούν ένα κλίμα τοξικότητας και συνεχούς πίεσης.

Όπως καταγγέλλει εκπαιδευτικός Ενηλίκων – ΣΔΕ στο alfavita.gr, η συμπεριφορά ορισμένων εκπαιδευομένων είναι προσβλητική και ξεφεύγει από τα όρια της διδασκαλίας. Από τον σχολιασμό της εξωτερικής εμφάνισης των δασκάλων μέχρι την προσπάθεια επιβολής ακραίων απόψεων και θεωριών συνωμοσίας, οι εκπαιδευτές αναγκάζονται να αντιμετωπίζουν μια καθημερινότητα γεμάτη συγκρούσεις. Όταν αντιδρούν, ή όταν προσπαθούν να διατηρήσουν την επιστημονική τους προσέγγιση, βρίσκονται αντιμέτωποι με σφοδρές αντιδράσεις και δυσκολίες στην εκπαιδευτική τους αποστολή.

Η υπάρχουσα ψυχολογική υποστήριξη μέσω των συμβούλων και το μάθημα της Κοινωνικής Εκπαίδευσης δεν αποδεικνύονται επαρκή. Η έλλειψη ουσιαστικής εφαρμογής αυτών των μέτρων έχει ως αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζονται οι ανάγκες των μαθητών με ειδικές ανάγκες ή αυτών που χρήζουν ψυχιατρικής υποστήριξης. Η επιβάρυνση των εκπαιδευτών με καθημερινές καταστάσεις που ξεπερνούν τις δυνατότητές τους, χωρίς την κατάλληλη βοήθεια από την πολιτεία, έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο.

Η αναγκαιότητα για ριζικές αλλαγές στα ΣΔΕ είναι επιτακτική. Χρειάζονται πιο ενισχυμένοι ρόλοι για τους συμβούλους ψυχολόγους, ώστε να μπορούν να παρέμβουν έγκαιρα και αποτελεσματικά. Το μάθημα της Κοινωνικής Εκπαίδευσης πρέπει να εφαρμοστεί με μεγαλύτερη συνέπεια και να επικεντρωθεί στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης και του σεβασμού. Οι εκπαιδευτές πρέπει να προστατευθούν από ακραίες συμπεριφορές, και η διατήρηση της τάξης δεν μπορεί να είναι μόνο δική τους ευθύνη. Επίσης, οι εκπαιδευόμενοι που έχουν ανάγκη ψυχοκοινωνικής υποστήριξης πρέπει να λάβουν τη βοήθεια που τους αναλογεί, μέσω συνεργασίας με εξειδικευμένους επαγγελματίες.

Aναλυτικά

Εργάζομαι ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων από το 2015 σε προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων, μεταξύ αυτών και σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ). Πάντα πίστευα στη σημασία αυτών των θεσμών και στον ρόλο τους στη στήριξη όσων επιθυμούν να αποκτήσουν νέες γνώσεις και δεξιότητες. Ωστόσο, η κατάσταση που επικρατεί σε ΣΔΕ της Κεντρικής Ελλάδας το τελευταίο διάστημα έχει γίνει εξαιρετικά δύσκολη και προβληματική για τους εκπαιδευτές.

Στην καθημερινότητά μας, ερχόμαστε αντιμέτωποι με προσβλητικές συμπεριφορές από εκπαιδευόμενους, ακόμα και για θέματα που δεν έχουν καμία σχέση με τη διδασκαλία – όπως η εξωτερική μας εμφάνιση. Παράλληλα, ορισμένοι μαθητές επιχειρούν να επιβάλλουν ακραίες απόψεις και θεωρίες συνωμοσίας μέσα στην τάξη, δημιουργώντας ένα τοξικό περιβάλλον. Αν ένας εκπαιδευτής εκφράσει αντίθετη άποψη ή επιχειρήσει να διατηρήσει την επιστημονική και παιδαγωγική του προσέγγιση, βρίσκεται αντιμέτωπος με έντονες αντιδράσεις.

Είναι αλήθεια ότι στα ΣΔΕ υπάρχει σύμβουλος ψυχολόγος και διδάσκεται το μάθημα της Κοινωνικής Εκπαίδευσης. Ωστόσο, φαίνεται πως αυτά τα μέτρα δεν αποδίδουν ουσιαστικά αποτελέσματα. Είτε λόγω ανεπαρκούς εφαρμογής, είτε λόγω έλλειψης συστηματικής υποστήριξης, η κατάσταση συνεχίζει να επιδεινώνεται. Υπάρχουν εκπαιδευόμενοι με ειδικές ανάγκες και άλλοι που χρήζουν ψυχιατρικής παρακολούθησης, χωρίς να υπάρχει η απαραίτητη μέριμνα για τη σωστή διαχείρισή τους. Οι εκπαιδευτές καλούνται να αναλάβουν ρόλους που δεν τους αντιστοιχούν, χωρίς την κατάλληλη υποστήριξη από την πολιτεία.

Για να μπορούν τα ΣΔΕ να επιτελέσουν τον πραγματικό τους σκοπό, χρειάζονται ουσιαστικές παρεμβάσεις:

Ενίσχυση του ρόλου του συμβούλου ψυχολόγου: Με πιο ενεργό συμμετοχή στην καθημερινότητα των εκπαιδευομένων και παρέμβαση σε περιπτώσεις προβληματικής συμπεριφοράς.

Πιο αποτελεσματική εφαρμογή του μαθήματος της Κοινωνικής Εκπαίδευσης: Με έμφαση στην ενσυναίσθηση, τον σεβασμό και τη συνεργασία.

Προστασία των εκπαιδευτών από ακραίες συμπεριφορές: Δεν μπορεί η διατήρηση της τάξης να επαφίεται αποκλειστικά στον ίδιο τον εκπαιδευτή. Πρέπει να υπάρξουν σαφή όρια και διαδικασίες αντιμετώπισης παραβατικών συμπεριφορών.

Ψυχοκοινωνική υποστήριξη για τους εκπαιδευόμενους που τη χρειάζονται: Με συνεργασία με ειδικούς, ώστε να λαμβάνουν τη φροντίδα που απαιτείται.

Οι εκπαιδευτές ενηλίκων δεν μπορούν να εργάζονται σε ένα περιβάλλον που απειλεί την ψυχική τους υγεία και υπονομεύει τον εκπαιδευτικό τους ρόλο. Ζητώ από τους αρμόδιους φορείς και τα ΜΜΕ να αναδείξουν το ζήτημα, ώστε να βρεθούν λύσεις που θα βελτιώσουν τις συνθήκες τόσο για τους εκπαιδευτές όσο και για τους εκπαιδευόμενους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

λαρισα
ΔΟΕ για το κλείσιμο σχολείων από τις πλημμύρες: Σχολεία αθωράκιστα και τηλεκπαίδευση χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα
Η κατάσταση αναδεικνύει την ανάγκη για πραγματική στήριξη και αναβάθμιση των σχολικών υποδομών, ώστε τα έκτακτα μέτρα να μην παραμένουν μόνο τυπικές...
ΔΟΕ για το κλείσιμο σχολείων από τις πλημμύρες: Σχολεία αθωράκιστα και τηλεκπαίδευση χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα
Ο σωστός τpόπος να σουρώνουμε τα μακαρόνια και το έξτpα tιp για νοστιμιά
Το μυστικό των σεφ στην κουζίνα σας: Γιατί ποτέ δεν πρέπει να πετάτε το νερό από τα μακαρόνια
Το «θολό» νερό που όλοι συνηθίζουν να στραγγίζουν στον νεροχύτη είναι στην πραγματικότητα ένας κρυμμένος θησαυρός που μεταμορφώνει τη σάλτσα και το...
Το μυστικό των σεφ στην κουζίνα σας: Γιατί ποτέ δεν πρέπει να πετάτε το νερό από τα μακαρόνια
κουνουπίδι
H συνταγή για κουνουπίδι με τα δύο υλικά που θα κάνει τα παιδιά σας να το λατρέψουν
Η διαδικασία είναι γρήγορη και απλή, ενώ η συνταγή μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα λαχανικά όπως καρότα, μπρόκολο ή γλυκοπατάτες
H συνταγή για κουνουπίδι με τα δύο υλικά που θα κάνει τα παιδιά σας να το λατρέψουν