2 Απρίλη, ημέρα γιορτής για το παιδικό βιβλίο!
Καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, με σκοπό να τονώσει την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει την προσοχή στα παιδικά βιβλία και στη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας.
Μελέτες έχουν δείξει ότι η επαφή των παιδιών από μικρή ηλικία με τα βιβλία, συμβάλλει να αποκτήσουν αισθητική καλλιέργεια,ψυχική ωρίμανση,γλωσσικές δεξιότητες,βελτιωμένη γραπτή και προφορική έκφραση και επικοινωνία και ενδιαφέρον για το διάβασμα.
Οι βιβλιοθήκες αποτελούν ένα ασφαλές και φιλόξενο περιβάλλον, όπου τα παιδιά μπορούν να περιηγηθούν, να βρουν και να διαβάσουν βιβλία που τους αρέσουν.
Η πολιτιστική ανάπτυξη της Καρδίτσας χτίστηκε ακουμπώντας στις βιβλιοθήκες, που ως κυψέλες πολιτισμού διάσπαρτες στο κέντρο, στις 8 συνοικίες της και αργότερα σε 3 χωριά του διευρυμένου Δήμου ,εξασφάλισαν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στο βιβλίο ,στην τέχνη ,τον πολιτισμό, με πολλαπλάσια οφέλη για τους δημότες.
Το 1985, σε δύσκολους καιρούς,μετά την Δημοτική Βιβλιοθήκη , ξεκίνησε το ταξίδι της δημιουργίας του Δικτύου των Παιδικών Βιβλιοθηκών μαζί με το πρόγραμμα «Η Πόλη στα παιδιά».
Είχα την τιμή να μοιραστώ το όραμα με τον πρωτοπόρο Δήμαρχο Δημήτρη Αρχοντή και την τότε δημοτική αρχή που επέλεξε να επενδύσει στη δημιουργία βιβλιοθηκών και υπηρεσιών πολιτισμού και στη συνέχεια με άλλους εμπνευσμένους δημοτικούς άρχοντες.
Αισθάνομαι τυχερή που υπηρέτησα τον θεσμό των 11 συνολικά Παιδ.βιβλιοθηκών για 30 χρόνια, από κοινού, με πολύτιμους συνεργάτες, εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονόμους .
Κάθε χρόνο στις 2 Απρίλη και όλο το χρόνο, στην Καρδίτσα, τα βιβλία και ο πολιτισμός ήταν κοινή γλώσσα επικοινωνίας.
Η Καρδίτσα καθιερώθηκε πανελλαδικά ως πόλη των παιδιών και του βιβλίου!
Σπουδαίοι συγγραφείς, εικονογράφοι, καλλιτέχνες, παραμυθάδες,υπήρξαν συνοδοιπόροι μας σ αυτή τη προσπάθεια και τους ευχαριστούμε πολύ!
Αποδείξαμε ότι όταν οι άνθρωποι είναι επίμονοι,δημιουργικοί,ευφάνταστοι και η δημοτική αρχή ανταποκρίνεται σ ένα ρόλο παραγωγικό και συνεργάζεται με δημιουργικές δυνάμεις, τότε η τοπική κοινωνία έχει να κερδίσει πολλά.
Οι βιβλιοθήκες συνεχίζουν ν αποτελούν πολύτιμο πόρο για την πόλη μας,τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
Μετά την πανδημία, τις καταστροφικές πλημμύρες και την οικονομική κρίση , η νέα γενιά, βγήκε με πολλά τραύματα και ανισότητες πρόσβασης στον πολιτισμό. Έχουν χάσει τον πολιτιστικό τους προσανατολισμό και είναι συνήθως κάτοικοι του διαδικτύου.
Η επιτυχημένη δράση των παιδικών βιβλιοθηκών μας στο παρελθόν , μας προκαλεί να αναρωτηθούμε γιατί τότε και όχι και σήμερα η δημοτική αρχή της Καρδίτσας, που διανύει τη δεύτερη θητεία της,να μην μπορεί στα χρόνια της κατάθλιψης, να προσφέρει εμπειρίες κοινωνικής συνοχής και να οργανώσει το καινούργιο όραμα που έχει ανάγκη η κοινωνία ;
Ποια είναι η κυρίαρχη αντίληψη που εκπροσωπεί η παρούσα δημοτική αρχή για τον πολιτισμό της καθημερινότητας και για τους νέους και ποιες οι κατευθύνσεις και οι βάσεις που έθεσαν οι προηγούμενες;
Η απάντηση διαφαίνεται στις απαξιωμένες υποδομές των βιβλιοθηκών, στις ελλείψεις σε βιβλία, στην ελλιπή στελέχωση και λειτουργία τους-που ακόμη οφείλεται στο φιλότιμο των ελάχιστων εργαζόμενων που απέμειναν.
Η πολιτική του πολιτισμού πρέπει να διαθέτει αξιόπιστους και αποτελεσματικούς θεσμούς και δημόσιους οργανισμούς, να εξασφαλίζει γενναίες επενδύσεις για τεχνολογία,σύγχρονες υπηρεσίες,
χώρους φιλικούς και ελκυστικούς , διευρυμένα ωράρια , να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας για επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό .
Η σημερινή δημοτική αρχή Καρδίτσας φαίνεται πως έπαψε να ενδιαφέρεται για τις βιβλιοθήκες και για δράσεις που δημιουργούν νέες ευκαιρίες έμπνευσης και επαφής της νέας γενιάς με τον πολιτισμό.
Η κεντρική βιβλιοθήκη λειτουργεί σ έναν χώρο ασφυκτικά γεμάτο, ενώ μπορεί -μετά την μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του Δήμου- να επεκταθεί στον άδειο πλέον 2ο όροφο που της ανήκει και να δημιουργηθούν επιπλέον χώροι αποθήκευσης του αρχειακού υλικού,ξεχωριστό παιδικό τμήμα,σύγχρονο αναγνωστήριο και αίθουσα εκδηλώσεων που τόση ανάγκη έχει η πόλη μας.
Η παιδική βιβλιοθήκη επι της οδού Σαμαροπούλου, μετά την καταστροφική πλημμύρα του Ιανού ,δεν επαναλειτούργησε , παρά τις εξαγγελίες του δημάρχου για αναβάθμιση των υπηρεσιών της.
Η βιβλιοθήκη στη συνοικία Αγ.Παρασκευής χωρίς εξειδικευμένο προσωπικό, δεν λειτουργεί τα τελευταία χρόνια.
Στο Δ.Δ. Καρδιτσομάγουλας εκκρεμεί η επιστροφή της βιβλιοθήκης στην έδρα της - που δραστηριοποιούνταν για δύο και πλέον δεκαετίες- , από αίθουσα του δημοτικού σχολείου όπου φιλοξενήθηκε προσωρινά για να επισκευαστεί η στέγη του χώρου της.
Όλες οι βιβλιοθήκες του Δήμου Καρδίτσας χρήζουν ανακαίνισης αλλά και ψηφιακής αναβάθμισης αφού η δημοτική αρχή δεν φρόντισε να αξιοποιηθεί το 5ετες μνημόνιο συνεργασίας που είχε υπογράψει ο Δήμος στις 25/3/2019 με την Γεν. Γραμματεία ψηφιακής πολιτικής.
Η αποκατάσταση του κύρους των βιβλιοθηκών μας πρέπει ν αποτελέσει προτεραιότητα !
Σ αυτή τη πόλη που ζούμε, για να μπορούμε να συνεχίσουμε να ζούμε, πρέπει να διεκδικήσουμε να δοθούν λύσεις σε μια σειρά κοινωνικά και πολιτισμικά θέματα.
Με αφορμή την σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, ας ενδιαφερθούμε για το μέλλον των παιδιών μας !
Να επιμείνουμε η Καρδίτσα να αποκτήσει ξανά ένα σύγχρονο δίκτυο βιβλιοθηκών, με τα κοινωνικά οφέλη που αυτό συνεπάγεται.
Το βιβλίο, η τέχνη, ο πολιτισμός να βγουν ξανά στους δρόμους, στις γειτονιές της πόλης και στα χωριά, να συνομιλήσουν με τους δημότες,να εμπνεύσουν τους νέους να στραφούν στον πολιτισμό που βρίσκεται στα βιβλία και στις βιβλιοθήκες!
Χρυσούλα Κατσαβριά-Σιωροπούλου
πρ.Δ/ντρια Δικτύου Παιδικών Βιβλιοθηκών Δήμου Καρδίτσας
πρ.Βουλευτής Καρδίτσας του ΣΥΡΙΖΑ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη