ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Ψήφισμα του Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΕΣΔΕΠ) Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Το alfavita.gr παρουσιάζει το ομόφωνο ψήφισμα του Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΕΣΔΕΠ) Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης για το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου: «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».

Οπως σημειώνει στο alfavita.gr o Θανάσης Β. Κούγκουλος, Πρόεδρος  Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΕΣΔΕΠ) Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης o Σύλλογός στηρίζει και συμμετέχει στις προγραμματισμένες κινητοποιήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού που έχουν προγραμματιστεί για τις 7 και 8 Μαρτίου 2024.

Ομόφωνο ψήφισμα του Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΕΣΔΕΠ) Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Αναφορικά με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου: «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», η Γενική Συνέλευση του ΕΣΔΕΠ Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών ΔΠΘ εκδίδει ομόφωνα το ακόλουθο ψήφισμα:

1. Η τήρηση του Συντάγματος αποτελεί απροϋπόθετη συνθήκη λειτουργίας ενός Κράτους Δικαίου. Ως δημόσιοι λειτουργοί, τα μέλη ΔΕΠ έχουν ειδικότερα και αυξημένα καθήκοντα ως προς την υποχρέωση τήρησής του. Οι διατάξεις του Δ ́ Μέρους του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου είναι ασυμβίβαστες όχι μόνο με το πνεύμα αλλά και με το γράμμα των παραγράφων 5, 6 και 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος, τις οποίες παραβιάζουν.

2. Ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση προκειμένου να:

 διασφαλιστεί το κοινωνικό δικαίωμα στην ανώτατη εκπαίδευση για όλους/ες χωρίς αποκλεισμούς, ενάντια στη λογική εμπορευματοποίησης

 διασφαλιστεί η ακαδημαϊκή ελευθερία σε σχέση με τα εκάστοτε ιδιωτικά χρηματοδοτικά συμφέροντα, 

 παραχθεί κριτική και κοινωνικά καινοτόμα γνώση, ικανή να απαντήσει στις πολλαπλές προκλήσεις που θέτει η πολυεπίπεδη κρίση που βιώνουμε (οικονομική, κοινωνική, και περιβαλλοντική),

 διαμορφωθεί ένα μοντέλο ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης στην Ελλάδα ώστε νέοι/ες από την ελληνική περιφέρεια να έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν και να συνδέσουν τις γνώσεις τους με τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.

3. Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που θα καλύπτουν περιζήτητα επαγγέλματα (ιατρικά, νομικά, πολυτεχνικά, κλπ) στα οποία οι φοιτητές θα εισέρχονται με πολύ χαμηλή βάση (κάτω από το 9, σύμφωνα με τα περσινά δεδομένα των πανελλαδικών εξετάσεων) εκτός από την κοινωνική ανισότητα που θα προωθήσει, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τα περιφερειακά ΑΕΙ και την περιφερειακή ανάπτυξη, για το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και την Θράκη. Θα ακολουθήσει αναπόφευκτα νέος κύκλος Τμημάτων του Πανεπιστημίου μας που δεν θα συμπληρώνουν τον αριθμό των εισακτέων τους, και νέος κύκλος συγχωνεύσεων όπως αυτός που ξεκίνησε με τη συγχώνευση των 3 τμημάτων της σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΔΠΘ. Το Δημοκρίτειο (όπως και όλα τα περιφερειακά ΑΕΙ) κινδυνεύει σε βάθος πενταετίας από αφανισμό μεγάλου μέρους των Τμημάτων του. Η Θράκη και γενικότερα η ελληνική περιφέρεια θα υποστούν τις καταστροφικές συνέπειες από την εξέλιξη αυτή.

4. Ειδικότερα ως προς το ΔΠΘ (Α΄ Μέρος: «Οργανωσιακές αλλαγές στη δομή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης»), διαπιστώνουμε ότι στο όνομα της αναβάθμισης, το σχέδιο νόμου επί της ουσίας υπονομεύει το ΔΠΘ.

Συγκεκριμένα:

- υποβιβάζει μία ολόκληρη Σχολή (Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών) σε ένα μόνο Τμήμα, στο οποίο συγχωνεύονται (δηλαδή καταργούνται) τρία ήδη λειτουργούντα και αυτόνομα διοικητικά τμήματα, πλήττοντας την αυτοτέλεια των διακριτών γνωστικών αντικειμένων που θεραπεύουν και μειώνοντας τον αριθμό των φοιτητών που σπουδάζουν σε αυτά.
 
- αναδιατάσσει διοικητικά υπάρχοντα τμήματα, μεταφέροντάς τα από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ), στο οποίο
πρόσφατα ενσωματώθηκαν, στο ΔΠΘ χωρίς πρόνοια για τη διοικητική τους υποστήριξη,
 
- ιδρύει δύο νέα Τμήματα στο ΔΠΘ, το οποίο είναι αναμφίβολα ένα θετικό βήμα. Ωστόσο δε λαμβάνει κανένα μέτρο για τη στελέχωση και τη δημιουργία υποδομών για αυτά, μεταθέτοντας αυτό το βάρος στο ήδη τραγικά υποστελεχωμένο και υποχρηματοδοτημένο ΔΠΘ, με αποτέλεσμα την περαιτέρω επιβάρυνση της λειτουργίας  του.
 
- δεν προνοεί για την αναγκαία αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών του ΔΠΘ, και ιδιαίτερα αυτών που αφορούν την
αξιοπρεπή διαβίωση των φοιτητών/ριών (σίτιση, στέγαση, μετακίνηση).
 
5. Τέλος, εκφράζουμε την απογοήτευσή μας από την όλη διαδικασία διαβούλευσης, η οποία υποτιμά την ακαδημαϊκή κοινότητα για τους ακόλουθους λόγους:
 
 Οι προτεινόμενες αλλαγές έρχονται χωρίς σχεδιασμό και τεκμηριωμένη αιτιολογία, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι
απαιτήσεις πιστοποίησης με την κατάθεση αναλυτικών στοιχείων και σχεδίων βιωσιμότητας αφορούν μόνο τα τμήματα και όχι τη  λειτουργία του ίδιου του Υπουργείου.
 
 Δεν έχει υπάρξει μέχρι τώρα καμιά πρόνοια για ανοιχτό διάλογο της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΔΠΘ (και ιδιαίτερα των
Τμημάτων που θίγονται άμεσα από τις επιχειρούμενες αλλαγές) ούτε με το Υπουργείο, αλλά ούτε καν με τη Διοίκηση του ΔΠΘ.
 
 Τα χρονικά περιθώρια της τυπικής διαβούλευσης είναι ασφυκτικά για την κατάθεση επεξεργασμένων απόψεων και προτάσεων.
 
Σε συνέχεια όλων των παραπάνω:
 Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης, που επιχειρείται μέσω της παραβίασης του Συντάγματος της χώρας.
 Είμαστε αντίθετοι στη συγχώνευση των τριών Τμημάτων του ΔΠΘ και ζητάμε ειδικότερα την απόσυρση του άρθρου 9 του σχεδίου νόμου και την έναρξη ειλικρινούς και ουσιαστικού διαλόγου με το ΔΠΘ, την ΕΘΑΑΕ και το Υπουργείο για την αναβάθμιση των ανθρωπιστικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο.
 
 Στεκόμαστε μαζί με τους Συλλόγους ΕΣΔΕΠ όλων των πανεπιστημίων της χώρας, που έχουν επίσης τοποθετηθεί δημόσια
ενάντια στο σχέδιο νόμου.
 
 Συμμετέχουμε στις κινητοποιήσεις που αποφασίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Γνωρίζετε τι σημαίνει «ωκύμορος» και «ωκυτόκια»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 15 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 15/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aselgeia_8.jpg
Στο δικαστήριο η υπόθεση ασέλγειας σε βάρος μαθήτριας Α΄ Γυμνασίου
Ο κατηγορούμενος είχε καταδικαστεί πρωτόδικα καταδικαστεί για άλλες δύο περιπτώσεις ασέλγειας σε βάρος μαθητριών
Στο δικαστήριο η υπόθεση ασέλγειας σε βάρος μαθήτριας Α΄ Γυμνασίου