Φραντς Κάφκα
Τίθεται ένα εύλογο ερώτημα: Οταν δεν έχεις λύσει τα προβλήματα γραφειοκρατίας στα δημόσια ΑΕΙ (και στα σχολεία επιπλέον) πώς σχεδιάζεις να φέρεις ιδιωτικά πανεπιστήμια;

Τον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη περιμένουν οι Πρυτάνεις να παραστεί στη Σύνοδό τους που ξεκίνησε χτες και λήγει την Παρασκευή, προκειμένου να τους ενημερώσει για το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο για τη λειτουργία ιδιωτικών ΑΕΙ στη χώρα, αλλά το μυαλό των περισσότερων είναι στα προβλήματα γραφειοκρατίας που βασανίζουν, χρόνια τώρα, τα δημόσια Πανεπιστήμια...

Ηδη, όπως είπε ο πρύτανης του ΟΠΑ και προεδρεύων της Συνόδου Καθηγητής Δημήτριος Μπουραντώνης«τα ζητήματα, τα οποία θα απασχολήσουν τις εργασίες της, είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, ο εξορθολογισμός των διαδικασιών των ΕΛΚΕ (Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας), η διαδικασία έγκρισης των νέων Οργανισμών των ΑΕΙ, τα προβλήματα που ανακύπτουν στις διαδικασίες διεθνοποίησης, τα προβλήματα χρηματοδότησης και υποστελέχωσης σε διδακτικό και διοικητικό προσωπικό».

Εξάλλου ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, έχει παραδεχτεί ότι το πρόβλημα της γραφειοκρατίας -και όχι μόνο στα Πανεπιστήμια- είναι ένα από τα σοβαρά ζητήματα που πρέπει να λύσει: 

Ο «Κάφκα» της γραφειοκρατίας

«Χρειαζόμαστε απογραφειοκρατικοποίηση στο Υπουργείο Παιδείας, στα ΑΕΙ και στον ΔΟΑΤΑΠ», ανέφερε πρόσφατα  στη Βουλή, αναφέροντας ότι οι πρυτανεις αναφέρουν ότι σχεδόν για καθε ενέργεια στα ΑΕΙ  χρειάζεται έγκριση υπουργού, αλλά και σε διαδικασίες στα σχολεία.. «Είναι δίκαιη κριτική οτι εχουμε γραφειοκρατία. Στο Υπουργείο Παιδείας υπάρχουν πράγματα που πρέπει να θεραπευσουμε. Κομμάτι της γραφειοκρατίας είναι και το θέμα αναγνωρισης των πτυχίων», είπε χαρακτηριστικά εξηγώντας γιατί η συμφωνία αμοιβαίας αναγνώρισης πτυίων Ελλάδας -Κύπρου είναι σημαντική, είπε, και κατέληξε γλαφυρά:

-Προσπαθούμε να υπερβούμε τον Κάφκα αυτής της γραφειοκρατίας... 

Οπότε τίθεται ένα εύλογο ερώτημα: Οταν δεν έχεις λύσει τα προβλήματα γραφειοκρατίας στα δημόσια ΑΕΙ (και στα σχολεία επιπλέον) πώς σχεδιάζεις να φέρεις ιδιωτικά πανεπιστήμια; Με τους φοιτητές να μιλούν για  «αιτία πολέμου» και τους πανεπιστημιακούς να ζητάνε να βοηθήσει η πολιτεία το δημόσιο πανεπιστήμιο; Πάλι το κάρο μπροστά από το άλογο; 

Η γραφειοκρατία σε πρώτο πλάνο

Ενδεικτικά, ορισμένα από τα θέματα που απασχολούν τη Σύνοδο Πρυτάνεων:

Προτάσεις Τροποποίησης του Νόμου περί Προμηθειών για Απλοποίηση των Διαδικασιών Εισηγητές: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πολυτεχνείο Κρήτης 

Προβλήματα Εφαρμογής των διατάξεων του νόμου 4957/2022 για τα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια – Διευκρινίσεις και προτάσεις Εισηγήτρια: Καθηγήτρια Ελένη Μήλιου, Αντιπρύτανις Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου, Διεθνοποίησης και Φοιτητικής Μέριμνας, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Συμμετοχή των Ελληνικών ΑΕΙ στα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια (CIVIS, EPICUR, INGENIUM, etc.) – Απλοποίηση και Επιτάχυνση των Διαδικασιών Έκδοσης Visa για τους Φοιτητές των Ξενόγλωσσων ΠΠΣ και ΠΜΣ Εισηγήτρια: Καθηγήτρια Σοφία Παπαϊωάννου, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Μείωση της Γραφειοκρατίας με ταυτόχρονη Ενίσχυση της Αποτελεσματικότητας στη Λειτουργία των ΑΕΙ Εισηγητής: Καθηγητής Ιωάννης Σεϊμένης, Αντιπρύτανης Οικονομικών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου 

Γραφειοκρατία σε Διοικητικά και Ακαδημαϊκά Θέματα  Εισηγητής: Καθηγητής Φώτης Μαυροματάκης, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Θεμάτων, Φοιτητικής Μέριμνας και Δια Βίου Μάθησης, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο

Πανεπιστημιακή Γραφειοκρατία: οι ατυχείς Διατάξεις  Εισηγήτρια: Καθηγήτρια Πηνελόπη Φουντεδάκη, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Διοικητικών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

Προτάσεις για την Ενίσχυση του Αυτοδιοίκητου και τη Μείωση της Γραφειοκρατίας  Εισηγητής: Καθηγητής Βασίλειος Βασδέκης, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μείωση της (παθολογικής) Γραφειοκρατίας αναφορικά με Ακαδημαϊκά και Διοικητικά Θέματα Εισηγητής: Καθηγητής Ευστάθιος Ευσταθόπουλος, Αντιπρύτανης Διοικητικών Υποθέσεων και Διοικητικής Μέριμνας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών  

Προβλήματα με την Αναγνώριση Επαγγελματικής Ισοδυναμίας Τίτλων Τυπικής Ανώτατης Εκπαίδευσης Εισηγήτρια: Καθηγήτρια Σοφία Παπαιωάννου, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Προτάσεις ΕΛΚΕ για την Απλοποίηση Διαδικασιών και Μείωση Γραφειοκρατίας Εισηγητής: Καθηγητής Γεώργιος Λεκάκος, Αντιπρύτανης Έρευνας και Δια Βίου Μάθησης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Τα αποτελέσματα της γραφειοκρατίας

Ενα από τα χειροπιαστά αποτελέσματα της γραφειοκρατίας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το τελευταίο διάστημα, είναι η καθυστέρηση που σημειώθηκε εφέτος στην καταβολή του στεγαστικού επιδόματος των 1.500 ευρώ, ή 2.000 ευρώ σε περίπτωση συγκατοίκησης στους φοιτητές. Η καταβολή καθυστέρησε χαρακτηριστικά και μόλις πριν από λίγες μέρες αρχισαν να δίνονται τα επιδόματα αυτα. Σύμφωνα με τη διαδικασία, η πρώτη περίοδος υποβολής των αιτήσεων ξεκίνησε στις 30/6 και ολοκληρώθηκε στις 3/8, αλλά δόθηκε παράταση εξαιτίας της παράτασης στην προθεσμία φορολογικών δηλώσεων. Οι δύο διαδικασίες συνδέονται, καθώς το επίδομα δίνεται με οικονομικά κριτήρια, τα οποία κάθε αιτών φαίνεται εάν πληροί μέσω της φορολογικής δήλωσης. Στη συνέχεια ακολούθησαν δύο ακόμη παρατάσεις (27/9-3/10 και 24-27/10). Η πρώτη αποδόθηκε στις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία «Daniel» στη Θεσσαλία. Κατόπιν αρχίζουν η γραφειοκρατία στα ΑΕΙ με βάση τη νομοθεσία και τις υπουργικές αποφάσεις, οι υπογραφές των αρμοδίων που καθυστερούν...

Φυσικά, η γραφειοκρατία δεν περιορίζεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οπως εχει αποδεχτεί η Δόμνα Μιχαηλίδου, σε ένα βαθμό ευθύνεται και για τις καθυστερήσεις στις προσλήψεις αναπληρωτών: «Και σε μεγάλο βαθμό οι καθυστερήσεις αυτές οφείλονται, στη διογκωμένη γραφειοκρατία, αλλά και στα πάρα πολλά και αναγκαία στάδια μεταξύ των δύο», δήλωσε και πρόσθεσε «πολλές διαδικασίες πρέπει θα απλοποιηθούν και θα συμπτυχθούν. Άλλωστε, η εξάλειψη της γραφειοκρατίας είναι θέμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτείας. Πρέπει να εμπιστευθούμε τους πολίτες, για να μας εμπιστευθούν.»

Κι αν αυτό μπορεί να το καταλάβει κανείς, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό να υπάρχει γραφειοκρατία ακόμα και στο...φωτοτυπικό χαρτί, να υπάρχει σχολείο που επειδή η γραφειοκρατία εμποδίζει την προμήθεια χαρτιού, να λειτουργεί με δωρεές γονεων και αγορές από την τσέπη των εκπαιδευτικών...

Ισως λοιπόν ο κ.Πιερρακάκης, θα έπρεπε προτού αρχίσει να εφαρμόζει το «όραμά» του για μετατροπή της χώρας μας σε διεθνές κέντρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα έπρεπε να φροντίσει πρώτα να λυθούν απλούστερα προβλήματα.

Αλλιώς, για ακόμα μια φορά, θα έχουμε βάλει το άλογο πίσω από το κάρο

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κορονοϊός
Κορονοϊός: Μελέτη δείχνει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών
Η Covid-19 οδήγησε σε «μέτριες» καθυστερήσεις σε αναπτυξιακά ορόσημα για τα βρέφη και τα μικρά παιδιά
Κορονοϊός: Μελέτη δείχνει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών