Thumbnail
Θέλει να καταργήσει ακόμα και τα στοιχειώδη κριτήρια των σχολικών επιτροπών στην κατανομή των πιστώσεων, όπως αυτά του αριθμού των μαθητών, των τμημάτων, των αιθουσών, των γυμναστηρίων, των αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, των εργαστηρίων, των βιβλιοθηκών κ.λ.π

Ακόμα ένα βήμα προς την εμπορευματοποίηση των σχολείων έκανε η κυβέρνηση, με άρθρο σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που προβλέπει κατάργηση των σχολικών επιτροπών και μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στους Δήμους από τον Ιούνιο του 2024

 Από εκείνη την μέρα θα σταματήσει  η λειτουργία των περισσότερων από 600 σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται στους οικείους δήμους. Ωστόσο χτες, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης με διάταξη που κατέθεσε στη Βουλή, θέσπισε εξαίρεση από την κατάργηση για σχολικές επιτροπές σε δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή στους μεγάλους Δήμους. Γιατί άραγε αυτή η διάκριση; 

Η κυβέρνηση φαίνεται να ενοχλείται από το γεγονός ότι στις σχολικές επιτροπές συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου διευθυντές των σχολείων, εκπρόσωποι των γονέων και εκπρόσωποι των μαθητών, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι αλλάζει η κύρια ευθύνη του δήμου στις πιστώσεις για τα σχολεία. Θέλει λοιπόν να καταργήσει ακόμα και τα  στοιχειώδη κριτήρια των σχολικών επιτροπών στην κατανομή των πιστώσεων, όπως αυτά του αριθμού των μαθητών, των τμημάτων, των αιθουσών, των γυμναστηρίων, των αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, των εργαστηρίων, των βιβλιοθηκών κ.λ.π., αλλά και την παλαιότητα των κτιρίων, καθώς και τις ειδικότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων.

Σύμφωνα με την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών, σε τέτοιες συνθήκες χάνεται κάθε είδους αναλογία και ισότητα στο μοίρασμα των πιστώσεων, πράγμα που θα οδηγήσει σε αυθαιρεσίες και κάθε είδους συναλλαγές και πιέσεις προς τις διευθύνσεις των σχολείων. Καταργείται κάθε στοιχειώδης συνέχεια, διαφάνεια και έλεγχος στην κατανομή πιστώσεων που μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους μαζικούς φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας στην διερεύνηση και αγωνιστική διεκδίκηση της κάλυψης των αναγκών των σχολείων.

Όλα στους Διευθυντές

Το υπουργείο φέρνει λοιπόν διάταξη όπου καταργεί τις Σχολικές Επιτροπές του Δήμου και μεταβιβάζει τις αρμοδιότητες τους ΕΞ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΣΤΟΥΣ Δ/ΝΤΕΣ των σχολείων, δίνοντας τους ποσά που περισσότερο αντιστοιχούν σε χαρτζιλίκι σε σχέση με τις ανάγκες του σχολείου, αφήνοντας τους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα. Μάλιστα τους αναθέτει να διενεργούν με απόλυτη ευθύνη τους άπειρες αρμοδιότητες από τεχνικές βλάβες πάσης φύσεως συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού και ορίζονται ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ όλων των οικονομικών στοιχείων. Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, οι αρμοδιότητες του δήμου περιορίζονται στην προμήθεια πετρελαίου και στις επισκευές μεγάλης κλίμακας, καθότι τα σχολεία αποτελούν περιουσία του Δήμου).

Τέτοιες ενέργειες δεν βοηθούν την αποκέντρωση των εξουσιών και την συμμέτοχη της τοπικής κοινωνίας στα κοινά. Αντίθετα αφήνεται σε μια μικρή ομάδα να διαχειρίζεται τεράστια ποσά χωρίς να γνωρίζει τις πραγματικές και ειδικές ανάγκες – συνθήκες, του κάθε σχολείου π.χ. σχολεία με μαθητές από φτωχές οικογένειες, με μαθητές από αποκλεισμένες κοινωνικά ομάδες κ.α. Με λίγα λόγια αφαιρείται από τους πολίτες, τους εκπροσώπους των γονέων και των Εκπαιδευτικών, ο έλεγχος, η συμμετοχή και η παρέμβαση τους...

Το επίμαχο άρθρο

Άρθρο 25 Μεταφορά αρμοδιοτήτων Σχολικών Επιτροπών, σύσταση πάγιας προκαταβολής στους διευθυντές των σχολικών μονάδων

1. Από την 30η.6.2024 τα ν.π.δ.δ. «Σχολικές Επιτροπές» της παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) παύουν να λειτουργούν αυτοδικαίως και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από τον οικείο δήμο.
2. Το άρθρο 24 εφαρμόζεται αναλόγως και για τις σχολικές επιτροπές.
3. Με απόφαση της δημοτικής επιτροπής συνιστάται παγία προκαταβολή, με υπόλογο διαχειριστή τον διευθυντή, ή τον εκτελούντα χρέη διευθυντή ή τους αναπληρωτές αυτών.
4. Από τις 30.6.2024 οι αρμοδιότητες της δημοτικής επιτροπής παιδείας του άρθρου 50 του ν. 1566/1985 (Α’ 167) ασκούνται από το δημοτικό συμβούλιο ή από επιτροπή της παρ. 1 του άρθρου 27 του παρόντος, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Η προσθήκη Πιερρακάκη για εξαιρέσεις σε μεγάλους Δήμους

Ολα αυτά πάντως φαίνεται πως απασχόλησαν τον Υπουργό Παιδείας, ο οποίος μόλις χτες έφερε στη Βουλή και νέες διατάξεις για τις σχολικές επιτροπές. Η τελευταία από αυτές, προβλέπει εξαιρέσεις στους μεγάλους Δήμους:

Με διαπιστωτική πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, ύστερα από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται έως τις 31.3.2024, μπορούν να εξαιρούνται από την εφαρμογή του παρόντος σχολικές επιτροπές σε δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η οικονομική λειτουργία των διατηρούμενων επιτροπών εποπτεύεται υποχρεωτικά από τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του δήμου, ο οποίος α) υποβάλλει, τουλάχιστον σε τριμηνιαία βάση, συνοπτικό απολογισμό εσόδων και εξόδων και κατάσταση βασικών στοιχείων ισολογισμού (απαιτήσεων, διαθεσίμων και υποχρεώσεων) στη δημοτική επιτροπή και β) μεριμνά για τη μηνιαία ενημέρωση των βάσεων δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών με τα οικονομικά στοιχεία τους

Δεν είναι η πρώτη προσπάθεια...

Να σημειώσουμε πάντως, ότι αυτή δεν είναι η πρώτη προσπάθεια της ΝΔ να καταργήσει τις σχολικές επιτροπές. Το ίδιο είχε προσπαθήσει και το 2014 χωρίς να το ολοκληρώσει.  Και πάλι όμως είχε επεξεργαστεί  διατάξεις για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, όπως αναφέρει έγγραφο του εκπαιδευτικού κ.Γ.Δημητρακόπουλου: «Η εκτελεστική επιτροπή αποφασίζει για την κατανομή των πιστώσεων για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολικών μονάδων, την εκτέλεση έργων και προμηθειών, την εκμετάλλευση σχολικών κυλικείων, καθώς και τη λήψη κάθε άλλου έτρου που κρίνεται αναγκαίο για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων» (άρθρο 114) (σ.σ. στην εκτελεστική επιτροπή δεν μετέχουν με δικαίωμα ψήφου εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών, γεγονός που συνέβαινε στις Σχολικές Επιτροπές και τις ∆ΕΠ).  «Σε κάθε σχολική μονάδα συνιστάται πάγια προκαταβολή για τη διαχείριση της οποίας είναι υπόλογος ο ∆ιευθυντής της σχολικής μονάδας. Με απόφαση του υπουργού εσωτερικών καθορίζονται οι δαπάνες που καλύπτονται από την πάγια προκαταβολή, το ύψος αυτής και κάθε σχετικό θέα» (άρθρο 216) (σ.σ. ο υπουργός θα αποφασίζει για την καθεμιά σχολική μονάδα και υπόλογος θα είναι ο ∆ιευθυντής!). «Οι σχολικές επιτροπές καταργούνται ε τη δημοσίευση του παρόντος. Ο δήμος ασκεί πλήρως όλες τις αρμοδιότητές τους και υπεισέρχεται αυτοδικαίως σε όλα τα εν γένει δικαιώατα και τις υποχρεώσεις των σχολικών επιτροπών που καταργούνται συμπεριλαβανοένων και των εκκρεμών δικών….» (άρθρο 353) 

Τι λέει η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών

Σκηνές από την αυστραλιανή ταινία «Ξηρασία» φαίνεται να θέλει να φέρει η κυβέρνηση στα σχολεία, όπου η πρωταγωνίστρια της ταινίας, διευθύντρια ενός σχολείου στέκεται απελπισμένη μπροστά σε μια ατελείωτη χαρτούρα και με αγωνία αναζητά κάποιου είδους χορηγία για να βρει τα δολάρια που χρειάζεται για να λειτουργήσει το σχολείο…

Όχι ότι δεν υπάρχει και σήμερα ξηρασία στη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών για τις ανάγκες των σχολείων, ούτε φυσικά είμαστε ικανοποιημένοι με την εργολαβοποίηση και υποβάθμιση των σχολικών υποδομών, αλλά η κυβέρνηση θέλει να το πάει ένα βήμα παραπάνω…Καταργεί τις σχολικές επιτροπές με προφανή διάθεση, όχι μόνο να μην στηρίξει επαρκώς τις υλικοτεχνικές ανάγκες των σχολείων αλλά να κρύψει τις ευθύνες της και να πετάξει την μπάλα στην κερκίδα, στους διευθυντές και στο ότι προαιρείσθε…

Φαίνεται ότι στην αντιλαϊκή πολιτική της δεν χωρά το σχήμα των οργανισμών των σχολικών επιτροπών οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη διαχείριση των πιστώσεων που της διατίθενται από το δήμο για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των σχολείων (καθαρισμός, θέρμανση, φωτισμός, ύδρευση, τηλέφωνο, αποχέτευση, αναλώσιμα κ.λπ.) και του κάθε είδους εξοπλισμού τους (έπιπλα, βιβλιοθήκες κα).

Η κυβέρνηση φαίνεται να ενοχλείται ακόμα και από το γεγονός ότι στις σχολικές επιτροπές συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου διευθυντές των σχολείων, εκπρόσωποι των γονέων και εκπρόσωποι των μαθητών, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι αλλάζει η κύρια ευθύνη του δήμου στις πιστώσεις για τα σχολεία. Ενώ κατά τις συνεδριάσεις των σχολικών επιτροπών, όταν συζητούνται θέματα τα οποία αφορούν συγκεκριμένη σχολική μονάδα, καλείται ο διευθυντής της οικείας σχολικής μονάδας, ο οποίος συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου.

Θέλει να καταργήσει ακόμα και τα υπάρχοντα στοιχειώδη κριτήρια των σχολικών επιτροπών στην κατανομή των πιστώσεων, όπως αυτά του αριθμού των μαθητών, των τμημάτων, των αιθουσών, των γυμναστηρίων, των αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, των εργαστηρίων, των βιβλιοθηκών κ.λ.π., αλλά και την παλαιότητα των κτιρίων, καθώς και τις ειδικότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων.

Σε τέτοιες συνθήκες χάνεται κάθε είδους αναλογία και ισότητα στο μοίρασμα των πιστώσεων, πράγμα που θα οδηγήσει σε αυθαιρεσίες και κάθε είδους συναλλαγές και πιέσεις προς τις διευθύνσεις των σχολείων. Καταργείται κάθε στοιχειώδης συνέχεια, διαφάνεια και έλεγχος στην κατανομή πιστώσεων που μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους μαζικούς φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας στη διερεύνηση και αγωνιστική διεκδίκηση της κάλυψης των αναγκών των σχολείων.

Το υπουργείο, φέρνει λοιπόν διάταξη όπου καταργεί τις Σχολικές Επιτροπές του Δήμου και μεταβιβάζει τις αρμοδιότητες τους ΕΞ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΣΤΟΥΣ Δ/ΝΤΕΣ των σχολείων, δίνοντάς τους ποσά που περισσότερο αντιστοιχούν σε χαρτζιλίκι σε σχέση με τις ανάγκες του σχολείου, αφήνοντάς τους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα. Μάλιστα τους αναθέτει να διενεργούν με απόλυτη ευθύνη τους άπειρες αρμοδιότητες από τεχνικές βλάβες πάσης φύσεως, συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού και μάλιστα, ορίζονται ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ όλων των οικονομικών στοιχείων. Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, οι αρμοδιότητες του δήμου περιορίζονται στην προμήθεια πετρελαίου και στις επισκευές μεγάλης κλίμακας, καθότι τα σχολεία αποτελούν περιουσία του Δήμου.

Στην ίδια κατεύθυνση καταργούν τις Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας (ΔΕΠ) μεταβιβάζοντας τις αρμοδιότητές τους στα δημοτικά συμβούλια. Φαίνεται ότι τους ενοχλεί ακόμα και η ύπαρξη οργάνων, με ούτως η άλλως συμβουλευτικό χαρακτήρα, που μπορούσαν να βρουν κάποια έκφραση οι θέσεις και τα αιτήματα των εργαζομένων ( π.χ. οι ΣΕΠΕ και οι ΕΛΜΕ όριζαν εκπρόσωπο).

Συνάδελφοι, είναι φανερό ότι αν αυτοί οι σχεδιασμοί προχωρήσουν τα ήδη υποχρηματοδοτούμενα σχολεία θα φτωχύνουν και άλλο, ανοίγεται ο δρόμος να μετατραπούν σε σχολεία αυτόνομες μονάδες με τους διευθυντές να πασχίζουν να βρουν πόρους με κάθε τρόπο, να μπαλώνουν όπως όπως τα προβλήματα, ενώ το κράτος θα παριστάνει τον Πόντιο Πιλάτο. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η κ. Κεραμέως επιδιώκουν την επιτάχυνση της εφαρμογής του ν. 4692/20 (Κεραμέως) μέσα από τον οποίο έχουν θεσμοθετήσει την αναζήτηση πόρων και χορηγών από την σχολική μονάδα.

Συνάδελφοι, η κυβέρνηση δεν μπορεί να κρύβεται μπροστά στις ανάγκες των σχολείων και μάλιστα όταν το ματωμένο πλεόνασμα απογειώθηκε στα 5,6 δισ. για την περίοδο του Ιανουαρίου έναντι στόχου 2,314 δισ. ευρώ (!!)

  • Εναντιωνόμαστε στην κατάργηση των σχολικών επιτροπών από την σκοπιά της στόχευσης και των επιδιώξεων που έχει η κυβέρνηση.

  • Διεκδικούμε τη δραστική αύξηση της χρηματοδότησης για τις ανάγκες των σχολείων κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων.

  • Δε θα σταματήσουμε να απαιτούμε, με ευθύνη των Δήμων να υπάρχουν επιτροπές παρακολούθησης της χρηματοδότησης των σχολείων και των κατευθύνσεών της, με συμμετοχή της αντιπολίτευσης και των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών και των γονέων.

Καλούμε τα Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. και την Ο.Λ.Μ.Ε, τα Δ.Σ. Σ.Ε.ΠΕ και Ε.Λ.Μ.Ε να πάρουν άμεσα θέση, να καταδικάσουν τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Τι λέει η Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών

Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών:

Οδηγεί σε υπερσυγκεντρωτισμό αφού μεταφέρει όλες τις σχετικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο, που ειδικά σε περιπτώσεις μεγάλων Δήμων με πολλές σχολικές μονάδες είναι βέβαιο ότι δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν.

Καταργεί τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας σε ένα σημαντικό όργανο διαχείρισης των αναγκών των σχολείων, αφού με το ισχύον πλαίσιο στη σχολική επιτροπή συμμετείχαν Διευθυντές σχολείων καθώς και εκπρόσωποι γονέων αλλά και μαθητών (στην περίπτωση της Β/θμιας).

Καθιστά πιο αδιαφανή τη διαχείριση των οικονομικών πόρων.

Φορτώνει με ακόμη περισσότερη γραφειοκρατία και διοικητική δουλειά τα σχολεία (που στερούνται διοικητικής υποστήριξης) και ειδικότερα τους διευθυντές τους οποίους καθιστά υπόλογους πάγιας προκαταβολής. Πράγμα που σημαίνει υποχρεωτική δήλωση πόθεν έσχες, απευθείας ελέγχους από το Ελεγκτικό Συνέδριο και καταλογισμό ευθυνών σε περίπτωση λαθών.

Πέρα από τα παραπάνω υπάρχουν σοβαρές ασάφειες και παραλείψεις σχετικά με τη λογιστική υποστήριξη που σήμερα κάνουν εξωτερικοί συνεργάτες των σχολικών επιτροπών καθώς και για το ύψος της πάγιας προκαταβολής και τον τρόπο διάθεσης των πόρων για τις λειτουργικές αλλά και τις επισκευαστικές δαπάνες των σχολείων.

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η ρύθμιση αυτή προδίδει την αποστροφή της Κυβέρνησης για τους θεσμούς λαϊκής συμμετοχής και ενδεχομένως αποκαλύπτει ένα ευρύτερο σχεδιασμό για την εκχώρηση των σχολείων και της διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού στους Δήμους.

Η Π. Ε. Κ. απαιτεί την άμεση απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ypoyrgeio paideias
Λύκεια: 4 μέρες μαθημάτων και μετά εξετάσεις -Οι έλεγχοι προόδου και η έκδοση των αποτελεσμάτων
Η αξιολόγηση των μαθητών, οι έλεγχοι προόδου του δευτέρου τετραμήνου, το πρόγραμμα των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, η εξεταστέα ύλη, η...
Λύκεια: 4 μέρες μαθημάτων και μετά εξετάσεις -Οι έλεγχοι προόδου και η έκδοση των αποτελεσμάτων
αρχαιοι
Είναι "αωρόλειος" και "γυναικοπίπης": Τι σημαίνουν αυτές οι παράξενες λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες
Ποιος χαρακτηριζόταν στην αρχαιότητα «γυναικοπίπης» ή αωρόλειος;
Είναι "αωρόλειος" και "γυναικοπίπης": Τι σημαίνουν αυτές οι παράξενες λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες