ΚΙΝΗΤΑ ΣΧΟΛΕΙΟ
Πίσω από το «ψηφιακό σχολείο» η απίστευτη εξουθένωση των εκπαιδευτικών

Όχι μία, όχι δυο, αλλά 35 μέτρα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της διοίκησης της εκπαίδευσης είναι έτοιμος να υλοποιήσει ο νέος υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Κυριακάκης με βασικό σύνθημα «Το πρώτο πλήρως ψηφιακό υπουργείο, με απλούστευση γραφειοκρατικών διαδικασιών, που δεν θα σας ταλαιπωρεί».

Δεσμεύσεις με φανταχτερά, ωραία ονόματα, λαμπερά, «διαπλανητικά» που επιχειρούν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι προχωράμε σε μια νέα εκπαιδευτική εποχή.

Ανάμεσά τους τα εργαστήρια καινοτομίας, το Σύστημα Επιχειρησιακής Ευφυΐας (Business Intelligence) για την Α/Θμια & Β/Θμια Εκπαίδευση, η Αναδιοργάνωση Διαδικασίας Κάλυψης Θέσεων Αναπληρωτών Εκπαιδευτικώ, η η ψηφιακή Υπηρεσία Απόκτησης και Διαχείρισης Ακαδημαϊκής Ταυτότητας το Μητρώο Εκπαιδευτικών, κ.α

35 δεσμεύσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της διοίκησης της εκπαίδευσης

1. Προμήθεια και Εγκατάσταση Διαδραστικών Συστημάτων

2. Εργαστήρια Καινοτομίας σε κάθε Εκπαιδευτική Περιφέρεια

3. Εργαστήρια διδασκαλίας Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality Labs)

4. Επέκταση, Ανάπτυξη Ανοικτού Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου και Πλατφορμών Τηλεκπαίδευσης

5. Ψηφιακός Μετασχηματισμός της ΑΔΙΠΠΔΕ

6. Ψηφιακή αποτύπωση σχολικού δικτύου - Χωροθέτηση σχολικών μονάδων

7. Σύστημα Επιχειρησιακής Ευφυΐας (Business Intelligence) για την Α/Θμια & Β/Θμια Εκπαίδευση

8. Διαχείριση μετακινήσεων των μαθητών

9. Ψηφιακές Υπηρεσίες ΕΟΠΠΕΠ

10. Αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος του ΥΠΑΙΘ

11. Αναβάθμιση των Συστημάτων των βιβλιοθηκών

12. Προηγμένες Υπηρεσίες Ήχου, Φωνής και Εικόνας για τα μέλη της Ακαδημαϊκής και Ερευνητικής Κοινότητας

13. Μετασχηματισμός εφαρμογών και υπηρεσιών στο πλαίσιο platform as a service (PaaS)

14. Ψηφιακές Υπηρεσίες Μητρώου Θρησκευτικών Κοινοτήτων

15. Μετασχηματισμός των υποδομών ομόσπονδης ταυτοποίησης και εξουσιοδότησης

16. Αναβάθμιση συστήματος Ηλεκτρονικών Ψηφοφοριών στα Α.Ε.Ι

17. Ηλεκτρονικές Εγγραφές Φοιτητών

18. Ψηφιακές Υπηρεσίες Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων

19. Πληροφοριακό Σύστημα για την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης

20. Βιογραφικό Εκπαίδευσης - Σύστημα Καταγραφής Ακαδημαϊκών Τίτλων (eDiplomas)

21. Αναδιοργάνωση Διαδικασίας Κάλυψης Θέσεων Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών

22. Ψηφιακές Υπηρεσίες για κηδεμόνες μαθητών (eParents)

23. Επέκταση συστημάτων διασφάλισης ποιότητας και αξιολόγησης Πανεπιστημίων

24. Αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων των ΑΕΙ

25. Ολοκληρωμένη υπηρεσία διαχείρισης αιτήσεων για τη χορήγηση στεγαστικού επιδόματος στους φοιτητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης – Στεγαστικό Επίδομα

26. Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο και Υπηρεσίες e-Μάθησης

27. Διαχείριση διανομής ακαδημαϊκών συγγραμμάτων στους φοιτητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

28. Εκλογή και εξέλιξη Καθηγητών και Ερευνητών βαθμίδας

29. Ψηφιακές Υπηρεσίες MySchool

30. Ψηφιακές Υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου - ΠΣΔ

31. Εγγραφή στο Νηπιαγωγείο

32. Ψηφιακή Υπηρεσία Απόκτησης και Διαχείρισης Ακαδημαϊκής Ταυτότητας

33. Μητρώο Εκπαιδευτικών

34. Πλατφόρμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών

35. Διαχείριση και εποπτεία πρακτικής άσκησης φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Είναι αλήθεια ότι οι νόμοι για τη σχολική εκπαίδευση (4692/2020 και 4823/21) των τελευταίων χρόνων έχουν πολλά κοινά στην  ονομασία τους : Ο ένας, ο Νόμος 4692/2020  ονομάστηκε "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις" ενώ ο άλλος, ο Νόμος 4823/2021, ονομάστηκε "Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις".

Και «...ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», λοιπόν!

Αλλά πόσο ο συντάκτης της ονομασίας αυτών των νόμων πρέπει να απεχθανόταν τους εκπαιδευτικούς για να καλύψει το περιεχόμενο των νόμων με μια αναποδογυρισμένη ονομασία;

Το λέμε αυτό γιατί αν ρίξει κανείς μια ματιά στους δυο τελευταίους αυτούς νόμους για την σχολική εκπαίδευση (Νόμος 4692/2020 "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις"  και  Νόμος 4823/2021 "Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις") θα απορήσει πραγματικά με τον τρόπο που εννοούσε το υπουργείο Παιδείας ότι "ενδυναμώνει" τους εκπαιδευτικούς.

Και, βέβαια, θα απορήσει, όχι μόνο με το πλήθος των συνεδριάσεων που προβλέπονται από τη νέα νομοθεσία στους συλλόγους των εκπαιδευτικών αλλά κυρίως και με τις ευθύνες και τις εξωεκπαιδευτικές αναθέσεις που φορτώθηκαν οι εκπαιδευτικοί.

Μάλιστα, ως γνωστόν, η τελευταία  "καινοτόμα" ιδέα του υπουργείου Παιδείας ήταν να προσθέσει νέες ευθύνες έξω από το εργασιακό ωράριο που θα "πληρώνονται" με ... μόρια (πχ εκπαιδευτικοί όμιλοι).

Θα μπορούσε να πει κανείς, καλά, πότε προλαβαίνουν να διδάξουν οι εκπαιδευτικοί, πότε προλαβαίνουν να προετοιμαστούν, πότε προλαβαίνουν να έρθουν σε επαφή - επικοινωνία με τους μαθητές τους και τους γονείς τους, πότε προλαβαίνουν να διορθώσουν τις εκθέσεις, τα τεστ και τα διαγωνίσματα;

Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να μετατρέψει την εκπαιδευτική διαδικασία και τα ζωντανά της στοιχεία σε ένα γραφειοκρατικό μηχανισμό ελέγχου και συμμόρφωσης έτσι ώστε να μπορεί να ξετυλίγει ευκολότερα και χωρίς αντιδράσεις την εκπαιδευτική του πολιτική.

Θα μπορούσαμε να μείνουμε (γιατί αυτό είναι το κύριο και το βασικό) στο περιεχόμενο και τις κατευθύνσεις αυτών των συνεδριάσεων, ωστόσο, στο σημείωμα αυτό θα εστιάσουμε σε μια άλλη πλευρά, διόλου ευκαταφρόνητη, που αφορά στην απογείωση της εξουθένωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού στα γρανάζια εξωεκπαιδευτικών αναθέσεων.

Εξουθένωση των εκπαιδευτικών: Πίεση, γραφειοκρατικός φόρτος, τοξικό περιβάλλον

Ίσως είναι η πρώτη φορά μεταπολιτευτικά που ένα μεγάλο τμήμα των εκπαιδευτικών νιώθει αφενός τέτοια αφόρητη πίεση και αφετέρου τέτοια έλλειψη χαράς για τη διδασκαλία που αντί να  τονώνει όπως παλιότερα,  "αδειάζει" σωματικά και ψυχικά.

Ένα βαθιά τοξικό περιβάλλον για τα εργασιακά, μορφωτικά και δημοκρατικά δικαιώματα  των εκπαιδευτικών  διαμορφώνεται σταδιακά τον τελευταίο καιρό (με δικαστικές αποφάσεις, με εκβιαστικές εγκυκλίους και  «προθεσμίες» που λειτουργούν ασφυκτικά θέτοντας τελεσίγραφα υλοποίησης εντολών, με προϊσταμένους στο ρόλο του επιτηρητή που κουνάνε το δάχτυλο με αυστηρότητα για να «συμμορφωθούν προς τας υποδείξεις» οι εκπαιδευτικοί).

Την ίδια ώρα, ολοένα και περισσότεροι εκπαιδευτικοί νιώθουν να "σκάει" πάνω τους ένα μπαράζ απειλών και τραμπουκισμών,  αφενός από  γονείς - αρνητές της μάσκας και των σελφ τεστ που επιτίθενται εναντίον τους με όλους τους τρόπους, αφετέρου από μαθητές που αντιλαμβάνονται τον εκπαιδευτικό σαν τον "βολικό" ένοχο για τα αδιέξοδα και την έλλειψη νοήματος που αντιμετωπίζουν στο σχολείο και στη ζωή τους.

Μαζί, χέρι χέρι, ένας ατελείωτος βομβαρδισμός εξωεκπαιδευτικών εργασιών, γραφειοκρατικού φόρτου, ευθυνών που διασπείρουν άγχος, αβεβαιότητα και αγωνία.

Αφόρητη κατάσταση

Η κατάσταση στα σχολεία είναι ήδη επιβαρυμένη καθώς τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τεράστια αύξηση των διοικητικών εργασιών των σχολείων.

Το Υπουργείο στέλνει στις Διευθύνσεις και οι Διευθύνσεις ζητούν συνεχώς στοιχεία (π.χ. Δελτία Κίνησης Προσωπικού, Αναλυτικά Στοιχεία Ωρολογίου Προγράμματος, Κενά και Πλεονάσματα εκπαιδευτικών κλπ) με τη συμπλήρωση αυτών σε δύσχρηστους πίνακες στο Excel ή στο Word. Επιπλέον αποστέλλουν τις φόρμες προς συμπλήρωση το πρωί και το μεσημέρι απαιτούν να έχουν σταλεί από τα σχολεία συμπληρωμένες.

Έγγραφα, Οδηγίες, Εγκύκλιοι, Υπουργικές Αποφάσεις, νέα νομοθεσία και βροχή από νέες ευθύνες που ετσιθελικά μετατρέπουν τους εκπαιδευτικούς σε πληροφορικούς (μέσα σε λίγα 24ωρα έπρεπε όλοι να χειρίζονται υπολογιστές και να ξέρουν να κάνουν μάθημα εξ αποστάσεως) νοσοκόμους και γιατρούς (υπεύθυνοι covid), ψυχολόγους (σύμβουλοι σχολικής ζωής), που μαζί με τους παλιότερους μόνιμους ρόλους του διοικητικού προσωπικού, του φύλακα,  κάνουν "φύλο και φτερό" την εκπαιδευτική διαδικασία και εξουθενώνουν τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι στη χώρα μας, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια - Λύκεια) έχουν μέση ηλικία 50 ετών και άνω.

Ίσως γι αυτό μαζί με τις εστίες αντίστασης που αναζωπυρώνονται από το "λάδι που ρίχνει στη φωτιά" το ΥΠΑΙΘΑ, εκδηλώνεται και μια κατάσταση "σιωπηρής παραίτησης" ενός τμήματος των εκπαιδευτικών αλλά και ένα αυξημένο «κύμα νοερής φυγής» προς την συνταξιοδότηση (το οποίο δεν εκδηλώνεται πρακτικά καθώς υπάρχει ο φόβος και ο τρόμος της  σύνταξης που δεν φτάνει), καθώς οι αντίξοες συνθήκες εργασίας  (εντατικοποίηση, πίεση, εξάντληση, έλλειψη νοήματος, τηλεκπαίδευση και αξιολόγηση) έχουν κάνει αφόρητη τη ζωή χιλιάδων εκπαιδευτικών.

Η επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών τείνει να απογειωθεί, η πίεση, ο φόβος, η υποτέλεια και η ανασφάλεια δημιουργεί ολοένα και περισσότερες αποικίες στο εκπαιδευτικό σώμα  και ο κίνδυνος μιας κατάστασης εμφύλιας διαμάχης είναι ορατή και έτοιμη να διαχυθεί και προς "τα κάτω" και να επηρεάσει κάθε μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 13/5

Ξεπεράστηκε κάθε όριο: Χιλιάδες παίρνουν online Proficiency σε 1 ημέρα ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Πανελλαδικές 2024: Κατάταξη 8 Τμημάτων που εντάχθηκαν στο Δημοκρίτειο Θράκης από το ΔΙΠΑΕ σε Επιστημονικά Πεδία
Η απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2024 και επόμενων ετών
Πανελλαδικές 2024: Κατάταξη 8 Τμημάτων που εντάχθηκαν στο Δημοκρίτειο Θράκης από το ΔΙΠΑΕ σε Επιστημονικά Πεδία
διακροτημα
Γιατί Διακρότημα
Τα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ εξειδικεύονται στην παροχή μαθημάτων και φροντιστηριακής υποστήριξης σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και...
Γιατί Διακρότημα
ypaith
Εγκύκλιος για δικαιολόγηση απουσιών για «αντικειμενικούς λόγους ανωτέρας βίας»
Έρχεται ξανά η εγκύκλιος για τη δικαιολόγηση απουσιών των μαθητών για «αντικειμενικούς λόγους ανωτέρας βίας»
Εγκύκλιος για δικαιολόγηση απουσιών για «αντικειμενικούς λόγους ανωτέρας βίας»
Πανελλήνιες
Πανελλαδικές 2024: Ποια τμήματα έχουν χαμηλή βάση και καλές προοπτικές στο 4ο Πεδίο
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι για το 4ο επιστημονικό πεδίο στις Πανελλήνιες εξετάσεις 2024
Πανελλαδικές 2024: Ποια τμήματα έχουν χαμηλή βάση και καλές προοπτικές στο 4ο Πεδίο