ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Με άλλα λόγια, μαθητές από τα 15 τους χρόνια θα σπρώχνονται εκτός σχολείου και θα οδηγούνται άρον άρον στην κατάρτιση και την ανήλικη εργασία, ως τζάμπα ή φθηνό εργατικό δυναμικό για τις επιχειρήσεις.

Την δημιουργία του «επιπέδου του τεχνίτη» (επίπεδο 3) είχε εξαγγείλει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως το 2020 στην παρουσίαση του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Και μετά ψηφίστηκε στη Βουλή και έγινε ο ν. 4763/2020

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, που συγκέντρωσε σφοδρή κριτική από την αντιπολίτευση και φορείς της εκπαίδευσης για την «παράδοση» ανήλικων μαθητών στα «δεσμά» της μαθητείας και της ελαστικής απασχόλησης, παίρνει «σάρκα και οστά» με την ίδρυση των Επαγγελµατικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) και των Επαγγελµατικών Σχολών (ΕΠΑΣ) Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.

Από τα πρώτα άρθρα του νομου, που αποτελεί αντιγραφή των προτάσεων του ΣΕΒ για την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση, φαίνεται ο στόχος της εντονότερης εμπλοκής των επιχειρήσεων στον καθορισμό των ειδικοτήτων των σχολών.

 

Με το νομοσχέδιο εισάγονται αμέσως μετά το Γυμνάσιο διετείς Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), κατηγορία στην οποία εντάσσονται και οι επαγγελματικές σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ. Αυτές θα δίνουν μετά από εξετάσεις πιστοποιητικό επιπέδου 3, δηλαδή προσόντα και πιστοποίηση με ακόμα χαμηλότερα επαγγελματικά μισθολογικά και εργασιακά δικαιώματα από το επίπεδο 4 του ΕΠΑΛ (επίπεδο στο οποίο ανήκαν μέχρι τώρα και οι σχολές του ΟΑΕΔ, που υποβαθμίζονται).

Με άλλα λόγια, μαθητές από τα 15 τους χρόνια θα σπρώχνονται εκτός σχολείου και θα οδηγούνται άρον άρον στην κατάρτιση και την ανήλικη εργασία, ως τζάμπα ή φθηνό εργατικό δυναμικό για τις επιχειρήσεις.

Αυτός ο σχεδιασμός δεν είναι μόνο ότι δημιουργεί αποφοίτους μιας χρήσης για τους εργοδότες, με δεξιότητες σε επαγγέλματα που σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μοιραία θα απαξιώνονται, αλλά επιπλέον δεν διασφαλίζει στους μαθητές ούτε καν τη δυνατότητα να επιλέγουν αυτό που επιθυμούν, ανεξάρτητα από την περιοχή στην οποία κατοικούν, αφού οι ειδικότητες θα καθορίζονται με βάση τις τοπικές επιχειρήσεις.

Αντί να ενισχύεται ο μορφωτικός χαρακτήρας των υποχρεωτικών εγκύκλιων σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  για κάθε παιδί, θεσμοθετείται η συστηματική απομάκρυνση από τα θρανία προς σχολές πρόωρης κατάρτισης, που μπορούν να ιδρύονται ακόμα και από εργοδοτικούς φορείς. Μαζί δε με τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων και στο ΕΠΑΛ, άλλο ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού οδηγείται στην έξωση από το Λύκειο, με μόνη διέξοδο την μαθητεία πριν τα 18.

επαγγελματικές σχολές κατάρτισης

Όπως ορίζεται από το νόμο (κεφάλαιο Γ΄, άρθρα 9-15) σκοπός των ανωτέρω σχολών είναι:

α) η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε αποφοίτους µε τίτλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή τίτλο ισότιµο προς αυτόν,

β) η αντιµετώπιση της σχολικής διαρροής, η αναβάθµιση των βασικών δεξιοτήτων των κατόχων τίτλων υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή ισότιµων προς αυτούς και η ένταξή τους στην αγορά εργασίας και 

γ) η µέριµνα για την ένταξη στην επαγγελµατική ζωή ευπαθών και ευάλωτων κοινωνικών οµάδων σε ό,τι αφορά στις Ε.Σ.Κ., 

δ) ειδικότερα, οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. παρέχουν µεταγυµνασιακή επαγγελµατική εκπαίδευση επιπέδου τρία (3), εφαρµόζοντας το δυικό σύστηµα, που συν δυάζει τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στην τάξη µε την µαθητεία σε εργασιακό χώρο. 

Οι Ε.Σ.Κ. µπορεί να είναι δηµόσιες ή ιδιωτικές, ηµερήσιες ή εσπερινές.

Και πειραματικές ΕΠΑΣ

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, , εκτός από την ίδρυση πειραματικών ΕΠΑΛ, είναι επίσης δυνατή η ίδρυση Πειραµατικών ΕΠΑΣ µαθητείας του ΟΑΕΔ µε αποστολή την προώθηση της ανάπτυξης και πειραµατικής εφαρµογής µοντέλου καινοτόµου λειτουργίας στη βάση ειδικών προδιαγραφών.

Εγγράφονται απόφοιτοι Γυμνασίου - Διετές πρόγραμμα σπουδών

Η φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. και τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. είναι διετής και περιλαµβάνει τις τάξεις Α΄ και Β΄. Στην Α΄ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις οι κάτο χοι απολυτηρίου Γυµνασίου ή άλλου ισότιµου τίτλου και στη Β΄ τάξη εγγράφονται οι µαθητευόµενοι που προάγο νται από την Α΄ τάξη.

Οι προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη, όπως και αυτές µε βάση τις οποίες θα κριθεί επιτυχής η παρακολούθηση στη Β΄ τάξη, διεξάγονται εντός των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στα µαθήµατα και στις επαγγελµατικές ασκήσεις που έχουν ασκηθεί οι µαθητευόµενοι. 

Οι τάξεις Α΄ και Β΄ των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., οργανώνονται σε τµήµατα ειδικότη τας. Σε κάθε ειδικότητα περιλαµβάνονται «Πρόγραµµα µάθησης στην εκπαιδευτική δοµή» και «πρακτική άσκηση» ή «Πρόγραµµα µάθησης σε εργασιακό χώρο» , σύµφωνα µε τον Οδηγό Κατάρτισης. 

Η φοίτηση στις δηµόσιες Ε.Σ.Κ. και στις ΕΠΑ.Σ. Μα θητείας του Ο.Α.Ε.Δ. είναι δωρεάν. 

Τριετής η θητεία των Διευθυντών

Η διοίκηση της Ε.Σ.Κ. αρµοδιότητας του Υπουρ γείου Παιδείας και Θρησκευµάτων ασκείται από τον Διευθυντή. 

Διευθυντής δηµόσιας Ε.Σ.Κ. αρµοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευµάτων, µπορεί να είναι µόνιµος δηµόσιος υπάλληλος ή µόνιµος εκπαιδευτικός της δηµόσιας εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής πρέπει να δια θέτει αυξηµένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης της ηµεδαπής ή ισότιµο τίτλο της αλλοδαπής και σηµαντική εµπειρία σε θέση ευθύνης στην Επαγγελµατική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. 

Ο Διευθυντής επιλέγεται ύστερα από ανοικτή πρόσκληση, η οποία εκδίδεται από τον Γενικό Γραµµατέα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας (Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.) και η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευµάτων και στο πρόγραµµα «Διαύγεια». 

Οι υποψήφιοι Διευθυντές, αξιολογούνται από τριµελή επιτροπή που συγκροτείται µε απόφαση του Υπουρ γού Παιδείας και Θρησκευµάτων σύµφωνα µε την περ. β΄ της παρ. 15 του άρθρου 15. 

Μετά την αξιολόγηση, η επιτροπή επιλέγει τους Διευ θυντές των δηµόσιων Ε.Σ.Κ. αρµοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευµάτων.. 

Η θητεία του Διευθυντή είναι τριετής. Η υπηρεσία του στη θέση του Διευθυντή, ως προς την οργανική θέση που κατείχε είναι συνεχής, µετά δε τη λήξη της θητείας του, αυτός επανέρχεται αυτοδικαίως στον φορέα όπου υπηρετούσε, πριν την επιλογή του ως Διευθυντή.

Τίτλοι επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και επαγγελµατικά δικαιώµατα

Καθιερώνονται οι ακόλουθοι τίτλοι επαγγελµατι κής εκπαίδευσης και κατάρτισης: 

α. Πτυχίο Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου τρία (3), που χορηγείται στους αποφοί τους των Σχολών Επαγγελµατικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), των Επαγγελµατικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και των Επαγγελµατικών Σχολών Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ., ύστερα από πιστοποίηση. 

β. Απολυτήριο Γενικού Λυκείου επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.). γ. Απολυτήριο Επαγγελµατικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) επιπέδου 4 (ισότιµο µε το Απολυτήριο Γενικού Λυκείου), που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελµατικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) µετά από ενδοσχολικές εξετάσεις. 

δ. Πτυχίο Επαγγελµατικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 4, που χορηγείται στους απο φοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελµατικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) µετά από ενδοσχολικές εξετάσεις. 

ε. Πτυχίο Επαγγελµατικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. µετά από πιστοποίηση, 

στ. Δίπλωµα Επαγγελµατικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους Ι.Ε.Κ. µετά από πιστοποίηση. 

ζ. Πιστοποιητικό Επάρκειας, που χορηγείται σε επαγγελµατίες οι οποίοι παρακολούθησαν σε Κέντρο Δια Βί ου Μάθησης πρόγραµµα Συνεχιζόµενης Επαγγελµατικής Κατάρτισης συµβατό µε το εκάστοτε ισχύον επαγγελµατικό περίγραµµα προκειµένου να εκσυγχρονίσουν ή ανα βαθµίσουν τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες του επαγγέλµατος, µετά από επιτυχή συµµετοχή σε εξε τάσεις πιστοποίησης που διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ ή υπό την εποπτεία του.

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Γραπτός ΑΣΕΠ: Οδηγίες για να κάνετε την αίτηση εύκολα και γρήγορα με λίγα κλικ

ΕΠΙΣΗΜΟ: Βγήκε η κατανομή θέσεων για το Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ - 5124 οι ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ (Πίνακας - Αιτήσεις)

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

ιστορία
Μερικές εξωφρενικά περίεργες ιστορικές συμπτώσεις - Όταν η μοίρα παίζει με την ιστορία
Κάποιες ιστορικές συμπτώσεις φαντάζουν ιδιαίτερα εξωφρενικές για να είναι αληθινές
Μερικές εξωφρενικά περίεργες ιστορικές συμπτώσεις - Όταν η μοίρα παίζει με την ιστορία
ΔΙΔΥΜΕΣ
Δίδυμες αδελφές που κατηγορήθηκαν για αντιγραφή στην Ιατρική, παίρνουν τεράστια αποζημίωση
Πώς δύο δίδυμες φοιτήτριες ιατρικής κατάφεραν να κερδίσουν τεράστια αποζημίωση από τη σχολή τους
Δίδυμες αδελφές που κατηγορήθηκαν για αντιγραφή στην Ιατρική, παίρνουν τεράστια αποζημίωση
τεχνολογία
Οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν κάτοχοι προηγμένης τεχνολογικής γνώσης
Το επιστημονικό περιεχόμενο των Ομηρικών επών καταγράφεται από τον Κ. Ζέγγελη - Η προηγμένη τεχνολογία των Αρχαίων Ελλήνων μέσα από τα Ομηρικά έπη
Οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν κάτοχοι προηγμένης τεχνολογικής γνώσης