ΑΣΕΠ 3ΕΑ/2019: Αναμορφωμένοι πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών
Η περιγραφική αξιολόγηση είναι μία ποιοτική έκφραση της επίδοσης. Διακρίνεται για την παιδαγωγική λειτουργία της και συγκεντρώνεται στο κάθε παιδί ξεχωριστά. Είναι λεπτομερής, εξηγεί, ενημερώνει με σαφήνεια πού χρειάζεται να καταβάλλει προσπάθειες ο μαθητής και η μαθήτρια, για να βελτιωθεί. Η βαθμολόγηση, αντιθέτως, δεν δίνει σαφή εικόνα

 Αρκούν μία μικρή περιήγηση σε ιστοσελίδες ή και λιγοστές σύντομες επισκέψεις σε εγχειρίδια που θίγουν ζητήματα παιδαγωγικής και ειδικότερα αξιολόγησης μαθητριών και μαθητών.  Εύκολα διαπιστώνει κανείς σε αυτά πως η περιγραφική αξιολόγηση θεωρείται από τους ειδικούς της παιδαγωγικής επιστήμης μέθοδος αποτελεσματικότερη από τη βαθμολόγηση και όσον αφορά τη βελτίωση της επίδοσης αλλά και όσον αφορά την ανάπτυξη πτυχών της προσωπικότητας των παιδιών.

Η περιγραφική αξιολόγηση είναι μία ποιοτική έκφραση της επίδοσης. Διακρίνεται για την παιδαγωγική λειτουργία της, καθώς είναι ευνοϊκή για τους αδύναμους μαθητές  και συγκεντρώνεται στο κάθε παιδί ξεχωριστά (εξατομίκευση). Είναι αντικειμενική, πιο δίκαιη, πιο έγκυρη. Είναι λεπτομερής, εξηγεί, ενημερώνει με σαφήνεια πού χρειάζεται να καταβάλλει προσπάθειες ο μαθητής και η μαθήτρια, για να βελτιωθεί. Η βαθμολόγηση, αντιθέτως, δεν δίνει σαφή εικόνα (δίνει σαφή εικόνα όμως στην επιλογή, κατάταξη/κατηγοριοποίηση, βασικός λόγος που έχει καθιερωθεί). Η περιγραφική αξιολόγηση συμβάλλει στη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Μειώνει, επίσης, την εσωτερική ένταση των μαθητών/τριών, κεντρίζει εν τέλει περισσότερο το ενδιαφέρον τους. Το κυριότερο: αντιλαμβάνεται τη μαθήτρια/τον μαθητή όχι μόνο ως αποδέκτη γνώσεων, αλλά ως πρωταγωνίστρια/στή της μαθησιακής διαδικασίας και ως προσωπικότητα πολύπλευρη με ανάγκες και δυνατότητες όχι μόνο γνωστικές αλλά και ψυχοκοινωνικές. Δεν αξιολογεί μόνο τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα μιας δεδομένης στιγμής, αλλά δίνει έμφαση στις διαδικασίες. Λαμβάνει υπόψη τη μοναδικότητα και τη δυναμική κάθε παιδιού, σέβεται το ρυθμό του, την διαφορετική πορεία, αφού διαφορετικές εμπειρίες και ενδιαφέροντα την καθορίζουν.

Χρειάζεται, βεβαίως, εκπαίδευση πώς να τη χρησιμοποιείς και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση ιδίως στο σχεδιασμό των βημάτων για την βελτίωση στις επιδόσεις και στην ανάπτυξη του νέου ατόμου, άρα ιδιαίτερα σημαντική και η συμβολή συνεργασία με την/τον ψυχολόγο του σχολείου. Χρειάζεται, βεβαίως, όταν χρησιμοποιείται η αξιολόγηση αυτού του τύπου, προσεκτική επιλογή των λέξεων. Οι χαρακτηρισμοί μπορούν να τραυματίσουν τον ψυχισμό των παιδιών ή να λειτουργήσουν ακόμη και ως αυτοεκπληρούμενη   αρνητική προφητεία. Επομένως, είναι πολύ σημαντική και η καθοδήγηση των εκπαιδευτικών από μία/ έναν ψυχολόγο, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω. Προκύπτει άλλη μία ανάγκη, λοιπόν, ψυχολόγοι να στελεχώνουν τα σχολεία μας και όχι μία/ένας σε πέντε σχολεία.

Αντί για βαθμολογία ( π.χ. στο τέλος του τετραμήνου), λοιπόν, μπορεί να δίνεται στις μαθήτριες και τους μαθητές ξεχωριστά ατομικό φύλλο αξιολόγησης σύμφωνα με τα κριτήρια, που ορίζονται και από το υπουργείο, π.χ. συμμετοχή, συνέπεια, επιμέλεια της μαθήτριας/του μαθητή και γενικά σχόλια, που εντοπίζουν δυνατότητες και αδυναμίες της μαθήτριας/του μαθητή και της/του προτείνουν συγκεκριμένους τρόπους, ώστε να βελτιωθεί. Η συγκεκριμένη πρακτική, βεβαίως, απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια και χρόνο από τους διδάσκοντες/διδάσκουσες, συντονιστές/στριες της μαθησιακής διαδικασίας, αφού απαιτεί συνεχή, συστηματική παρατήρηση των παιδιών, καταγραφή, σχεδιασμό. Από την άλλη αξίζει τον κόπο, αφού, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, αν μας ενδιαφέρει η ουσία, η περιγραφική αξιολόγηση είναι πολύ πιο αποτελεσματική από την βαθμολόγηση.

Επίσης, για την καθημερινή αξιολόγηση μπορούν να χρησιμοποιηθούν διάφορα εργαλεία: ερωτήσεις και απαντήσεις φύλλα δραστηριοτήτων κατευθυνόμενος διάλογος ατομικές εργασίες και ομαδικές τεστ και διαγωνίσματα.

Κλείνοντας: η χρησιμοποίηση της περιγραφικής αξιολόγησης, αποτελεί μία διαδικασία που μπορεί να μας βάλει σε περιπέτειες, αλλά από τη στιγμή που επιλέξαμε αυτό το επάγγελμα και νοιαζόμαστε για τις μαθήτριες και τους μαθητές μας αυτό είναι το μικρό όμορφο τίμημα. Αξίζει, λοιπόν, να παλέψουμε να καθιερωθεί ως ο κυρίαρχος τρόπος αξιολόγησης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε – Τι προβλέπει το σχέδιο για την εκπαίδευση το 2025

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
Οδηγίες για τη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη διαδικασία συνεντεύξεων
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
PANELLADIKES
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025 και ώρα 10.00 π.μ. θα λάβει χώρα η πανελλαδική...
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Παύλος Μαρινάκης
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, 4 από τα 13 ξένα ΑΕΙ που ζητούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ξεπερνούν τα ελληνικά στη διεθνή κατάταξη - Τα υπόλοιπα...
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"