«Να γίνει πραγματικά Διαβαθμισμένης Δυσκολίας η Τράπεζα Θεμάτων»
Το υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ εμφανίζονται ανένδοτα στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, η οποία ουδεμία σχέση έχει με τα σχολικά εγχειρίδια

Mία εξέταση, είτε προφορική είτε γραπτή, για να οδηγεί σε αξιόπιστα συμπεράσματα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν πολλές παράμετροι.

Ίσως η πλέον σημαντική όλων είναι οι εκάστοτε συνθήκες που επικρατούν στις σχολικές μονάδες. Είτε λόγω εκτάκτων καταστάσεων, όπως η σχεδόν τριετής που βιώνουμε, είτε λόγω μιας παγιωμένης δυσπραγίας, που δεν εννοούμε να την αλλάξουμε, για να μην θιγούν κάποιοι. Έτσι, σήμερα έχουμε:

  • Πεπαλαιωμένα και αναχρονιστικά εγχειρίδια, τα οποία ουδεμία σχέση έχουν με τα θέματα που τίθενται στις εξετάσεις. Ρωτήστε όποιον θέλετε να σας πει εάν οι υποψήφιοι, που επιθυμούν να εισαχθούν σε οποιαδήποτε σχολή, έχουν καμία ελπίδα εισαγωγής, μελετώντας μόνο τα σχολικά εγχειρίδια. Χρόνια φωνάζουμε ότι  το τα εγχειρίδια της Γ’ Λυκείου δεν έχουν αντιστοιχία με το επίπεδο των εξετάσεων, ποσοτικά και ποιοτικά, καταδικάζοντας πολλούς μαθητές σε αποτυχία, υποχρεώνοντάς τους στην εξωσχολική βοήθεια.
     
  • Ουσιαστική αποχή από την εκπαιδευτική πράξη, τουλάχιστον δύο χρόνια τώρα. Όπως σωστά έχει παρατηρηθεί από πληθώρα εκπαιδευτικών, οι μαθητές έχουν ξεχάσει τι σημαίνει να είσαι μαθητής.
     
  • Παράγωγο του προηγουμένου, οι μαθητές έχουν συνηθίσει, πλέον, σε εύπεπτη ύλη, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις εμβάθυνσης. Τα γνωστικά κενά των μαθητών, σε σχέση με τις απαιτήσεις του συστήματος, είναι τεράστια. Και οι τελευταίοι που ευθύνονται γι’ αυτά είναι οι μαθητές.
     
  • Μια πρωτοφανή κόπωση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι διαρκώς καλούνται από τους παραγωγούς ιδεών και προτάσεων για ακόμα περισσότερα. Εύλογα αναρωτιόμαστε πόσο καιρόν πρέπει να έχουν να διδάξουν σε αίθουσα οι εμπνευστές των προτάσεων κι αν έχουν διδάξει ποτέ σε σχολεία εκτός πειραματικών και προτύπων.
     
  • Κενά, όπως κάθε χρονιά, σε εκπαιδευτικούς και αναθέσεις μαθημάτων σε ειδικότητες που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διδακτέας ύλης. Ακόμα και σήμερα, μεσούσης της χρονιάς, προσλαμβάνονται αναπληρωτές! Αλήθεια, πότε και πως αυτοί οι άνθρωποι θα διδάξουν επαρκώς τη διδακτέα ύλη; Όσο φιλότιμος και αν είναι ο εκπαιδευτικός, δεν μπορεί να κάνει το ψάρι κρέας…
     
  • Τράπεζα Θεμάτων, που προκαλεί επιπλέον άγχη και βάρη σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Οι θεματοδότες στην Τράπεζα Θεμάτων μάλλον λίγη ή ελάχιστη επαφή έχουν με τη σχολική πραγματικότητα, ιδίως της επαρχίας.
     
  • Αύξηση ύλης, χωρίς ανάλογη αύξηση ωρών διδασκαλίας, τη στιγμή που είναι ακόμα νωπές οι διαμαρτυρίες ότι οι ώρες διδασκαλίας δεν επαρκούσαν ούτε για την περσινή, και αρκετά μειωμένη, ύλη.
     
  • Τα πειράματα στις Θετικές Επιστήμες, αποτελούν ακόμα «ευγενή πρόθεση». Ούτε έξω από την πόρτα του Εργαστηρίου δεν προλαβαίνουμε να περάσουμε, αν δεν έχει μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας κι αυτό… (Βέβαια, η πατέντα βρέθηκε: φτιάξτε Ομίλους, εκτός ωραρίου και το πρόβλημα λύθηκε! Μόνο που στα Πειραματικά οι Όμιλοι εντάσσονται -και ορθά- στο ωράριο των εκπαιδευτικών. Αυτοί υπηρετούν, μάλλον, σε άλλο Υπουργείο.)

Το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ εμφανίζονται ανένδοτα στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ). Μια ΤΘΔΔ, η οποία ουδεμία σχέση έχει με τα σχολικά εγχειρίδια, τουλάχιστον στη Φυσική, που εμείς μπορούμε να κρίνουμε. Έτσι:

  • Ακολουθώντας τη μόδα των πανελλαδικών εξετάσεων, τα περισσότερα από τα χαρακτηρισμένα ως  θέματα Β είναι ασκήσεις, που το αποτέλεσμα τους δίνεται με μορφή πολλαπλής επιλογής. Ενίοτε υποκρύπτουν και πρόβλημα. Μπορεί να εμπλέκουν σχεδιασμό δυνάμεων, εξισώσεις κίνησης, επίλυση συστήματος, ενεργειακά θεωρήματα όλα αυτά σε ένα ερώτημα!  Το θέμα Β, όπως ορίζει ο νόμος, ελέγχει την  κατανόηση  θεωρίας, και φυσικά δεν μπορεί μια ερώτηση θεωρίας να εξετάζει το μισό βιβλίο και να απαιτεί πληθώρα μαθηματικών συλλογισμών.
  • Η δυσκολία των θεμάτων, στην πλειονότητά τους, ελάχιστη σχέση έχει με εκείνη του σχολικού εγχειριδίου, το οποίο επί της ουσίας το ακυρώνουν. Αν ο εκπαιδευτικός δεν διδάξει θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων και αρκεστεί μόνο στο σχολικό βιβλίο, η αποτυχία των μαθητών του είναι βέβαιη.
  • Το θέμα Δ δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει σε δυσκολία τα προβλήματα που περιέχονται στο σχολικό εγχειρίδιο. Κάθε ερώτημα πρέπει να έχει σαφή ζητούμενα και τα ερωτήματα να παρουσιάζουν λογική συνέχεια. Ειδάλλως, τα  τέσσερα ερωτήματα γίνονται πολύ περισσότερα και ο απαιτούμενος χρόνος για να απαντηθούν δυσανάλογος με το δίωρο των σχολικών εξετάσεων.  Η επεξεργασία του προβλήματος δεν πρέπει να απαιτεί πάνω από μια σελίδα επεξεργασία, Δυστυχώς, υπάρχουν αρκετές ασκήσεις που για να λυθούν συνολικά απαιτούν υπολογισμούς πολλών μεταβλητών παρότι τα ερωτήματα είναι τέσσερα. Λίγες  ευτυχώς ξεπερνούν τις δυο σελίδες για την επεξεργασία τους, αλλά αρκετές απαιτούν 1,5 σελίδα.

Για όλα τα παραπάνω προτείνουμε :

  1. Την εθελοντική εφαρμογή της ΤΘΔΔ για φέτος από όσες σχολικές μονάδες επιθυμούν, λόγω των έκτακτων συνθηκών που βιώνουμε.
  2. Να εξεταστούν οι μαθητές μόνο σε ένα θέμα, το τέταρτο, από την ΤΘΔΔ, εφόσον το Υπουργείο Παιδείας επιμένει στην εφαρμογή της, μέχρις ότου επανέλθει η ομαλότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  3. Τα θέματα Β που είναι στην ουσία ασκήσεις, να μεταφερθούν στην κατηγορία των Δ θεμάτων.
  4. Σε κάθε θέμα να αντιστοιχιστεί ένας βαθμός δυσκολίας, ο οποίος θα λαμβάνεται υπόψη στην κλήρωση των θεμάτων. Εάν το Υπουργείο Παιδείας επιμείνει την εφαρμογή της ΤΔΘΘ ως έχει, τουλάχιστον, να αποκλείονται δυο δύσκολα θέματα , ένα Β κι ένα Δ ταυτόχρονα κατά τη διάρκεια της κλήρωσης.
  5. Θέματα ιδιαίτερα αυξημένης δυσκολίας να διατηρηθούν μόνο ως υλικό για τους ταλαντούχους μαθητές, που επιθυμούν να εμβαθύνουν ιδιαίτερα και να μην ενταχθούν στη διαδικασία της κλήρωσης. Η Α’ Λυκείου είναι τάξη Γενικής Παιδείας και όχι Προσανατολισμού.

Ας μη ξεχνάμε ότι εξετάζονται παιδιά, σε συνθήκες που δεν ευνοούν την εκπαιδευτική διαδικασία. Και οφείλουμε όλοι να σταθούμε δίπλα τους, όχι απέναντί τους.

Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρηγόρης

Εμμανουηλίδης Αριστείδης

Πετρόπουλος Μιχάλης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;