Τα πυρά σύσσωμης της αντιπολίτευσης συγκεντρώνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο: «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», το οποίο συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25 άσκησαν έντονη κριτική στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τόσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών όσο και για σειρά άλλων ζητημάτων, μεταξύ των οποίων η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα ΑΕΙ και ο αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η αξιολόγηση είναι το εργαλείο για να δημιουργηθεί καλύτερο εκπαιδευτικό έργο και να διασφαλιστεί η επαγγελματική ανέλιξη των εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν είναι τιμωρητικού αλλά βελτιωτικού χαρακτήρα».
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Παιδείας, Ζέτα Μακρή, κλείνοντας τη πρώτη συζήτηση του νομοσχεδίου στην επιτροπή, μίλησε για τρεις άξονες στους οποίους κινείται και είναι, όπως είπε, «η ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων, η θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης και η ενίσχυση των δομών εκπαίδευσης».
«Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα σχολείο, που θα έχει γνώμονα τις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και δεν θα είναι στατιστικό στην αγορά εργασίας. Πρέπει να αφήσουμε τις σχολικές μονάδες να ανασάνουν, να ενισχύσουμε τις ελευθέριες των καθηγητών για να επιλέγουν το καλύτερο για την εκπαιδευτική διαδικασία, να ενδυναμώσουμε το εκπαιδευτικό προσωπικό, και να αυξήσουμε τη διαφάνεια και τη λογοδοσία», τόνισε η κ. Μακρή και κατέληξε: «Με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία, ανατρέπουμε σκόπιμες και παγιωμένες αντιλήψεις οικοδομώντας ένα νέο σχολείο βελτιωμένο, ενδυναμωμένο, ένα σχολείο του μέλλοντος που θα ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και στις ανάγκες της σύγχρονης ζωής».
Η κριτική της αντιπολίτευσης
ΣΥΡΙΖΑ
Έντονη κριτική στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, άσκησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, κάνοντας λόγο για «θατσερική ιδεοληπτική εμμονή», και για «σφαγή των εισακτέων στα πανεπιστήμια». Κάλεσε δε, την κ. Κεραμέως «να μην παραπλανά, αλλά να ξεκαθαρίσει πόσοι πραγματικά θα είναι οι εισακτέοι», υποστηρίζοντας ότι ο συνολικός αριθμός αυτών που κόβονται, «ξεπερνά πολλές χιλιάδες, ενώ ανάμεσά τους είναι ακόμα και αριστούχοι μαθητές».
Κατηγορηματικά αντίθετος δήλωσε ο κ. Φίλης και στην ρύθμιση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «την χρησιμοποιεί ως εργαλείο στιγματισμού του εκπαιδευτικού και εντάσσεται σε ένα τιμωρητικό μοντέλο με απειλές για απόλυση και μείωση μισθού εναντίων των εκπαιδευτικών που θα την αρνηθούν».
«Έχουμε ανάγκη από ένα αυτόνομο, δημοκρατικό, ποιοτικό σχολείο. Η κυβέρνηση αντ' αυτού, αναβιώνει ξεπερασμένες αναχρονιστικές πρακτικές χωρίς να έχει προηγηθεί ένας ουσιαστικός διάλογος», ανέφερε ο κ. Φίλης και συμπλήρωσε: «Ξαναφέρνετε τον διευθυντή αφέντη του σχολείου, καθιερώνετε την αξιολόγηση ως εργαλείο στιγματισμού των εκπαιδευτικών, δημιουργείτε δυο κατηγορίες εκπαιδευτικών, επιβάλλετε ένα χρεωκοπημένο μοντέλο με απειλές και φόβο. Το νομοσχέδιο δεν διορθώνει αλλά αποδιαρθρώνει, διαλύει τη δημοκρατική λειτουργία της δημόσιας εκπαίδευσης, εισάγει οιονεί την ιδιωτική εκπαίδευση».
Επίσης, ο κ. Φίλης αμφισβήτησε την αξιοπιστία της έρευνας που επικαλέστηκε η υπουργός Παιδείας, σημειώνοντας ότι «δεν έχει μεγάλη βάση», ενώ επέμεινε ότι δεν έγινε κανένας ουσιαστικός διάλογος με την κοινωνία.
ΚΙΝΑΛ
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, μίλησε για «νομοσχέδιο που χαρακτηρίζεται από εμμονές και ιδεοληψίες, που δεν εκσυγχρονίζει και δεν εκδημοκρατίζει τις δομές της εκπαίδευσης, αντίθετα προκαλεί εντάσεις και τριβές στην εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ δίνει υπερεξουσίες στον διευθυντή υποβαθμίζοντας τη συλλογικότητα του συλλόγου διδασκόντων».
«Η κυβέρνηση της ΝΔ ασκεί εκπαιδευτική πολιτική με ιδεοληπτικές εμμονές, εξισώνοντας τα διπλώματα των κολεγίων με τα πανεπιστήμια, συρρικνώνοντας την επαγγελματική εκπαίδευση, ανατρέποντας τα βασικά στοιχεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτό το νομοσχέδιο δεν υπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες, δεν απαντά στις σύγχρονες προκλήσεις», τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ.
Ταυτόχρονα κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι «ενεργεί με τη λογική του ράβε- ξήλωνε» και πρόσθεσε ότι «απουσιάζει μία ολοκληρωμένη εθνική εκπαιδευτική πολιτική». «Το νομοσχέδιο που έγινε χωρίς να προηγηθεί καμία διαβούλευση, ενώ μιλά για αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας καταλήγει σε ένα δαιδαλώδες γραφειοκρατικό σύστημα. Για εμάς η παιδεία είναι εθνική πολιτική και κοινωνική υπόθεση, και συνδέεται με ένα μακρόπνοο σχέδιο ενίσχυσης και ανάπτυξης του σχολείου», σημείωσε.
Διαφωνίες εξέφρασε ο κ. Κωνσταντόπουλος και για την εισαγωγή της βάσης στα πανεπιστήμια, τονίζοντας ότι «δημιουργεί σοβαρά ζητήματα».
«Ο χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν μπορεί να βασίζεται στο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια. Αυτός ο κύκλος ολοκληρώθηκε. Εμείς προτείνουμε εφαρμογή του εθνικού απολυτηρίου», είπε και επιφυλάχθηκε για τη στάση του κόμματος του μετά την ακρόαση των φορέων.
ΚΚΕ
Κατηγορηματικά κατά του νομοσχεδίου, τάχθηκε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, καλώντας την κυβέρνηση να το αποσύρει. «Οι μαθητές χάνουν το δικαίωμά τους, ακόμα και να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο για την είσοδό τους στα πανεπιστήμια. Πάνω από 30.000 μαθητές μένουν εκτός, αυτοί όμως είναι ζηλευτή πελατεία των ιδιωτικών κολλεγίων», υποστήριξε.
Ο κ. Δελής, μίλησε επίσης για «υποκρισία της κυβέρνησης που σκεπάζει την πολιτική της».
«Δεν επιδιώκεται την αναβάθμιση της παιδείας, αντίθετα, βάζετε πολλαπλούς ταξικούς φραγμούς στο όνομα της ποιότητας της εκπαίδευσης. Πριν καταδικάσετε χιλιάδες παιδιά, αποκλείοντας τα από την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια, πρέπει να καταδικάσετε το δικό σας αποτυχημένο αντιλαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα που είναι έργο ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Υπάρχει όμως ακόμα χρόνος να καταργήσετε την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια που λειτουργεί σαν κόφτης και ετοιμάζεται να κόψει χιλιάδες παιδιά των λαϊκών οικογενειών», υπογράμμισε ενώ κατέληξε τονίζοντας: «Είναι ένα αντιδραστικό σχέδιο για το σχολείο, που ουδεμία σχέση έχει με τις ανάγκες και την απαίτηση της κοινωνίας για τη στήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Τολμάτε και μιλάτε για ενδυνάμωση της εκπαίδευσης, ενώ εφαρμόζετε ατέρμονες γραφειοκρατικές διαδικασίες, απαξιώνετε το έργο των εκπαιδευτικών και τους στέλνετε να υλοποιούν χωρίς κρίση άνωθεν εντολές. Καλός εκπαιδευτικός για εσάς, είναι αυτός που κυνηγά χορηγούς και δεν φέρνει αντιρρήσεις. Εμείς υπερασπιζόμαστε ένα σχολείο που θα βοηθά όλους τους μαθητές να έχουν ίδια μορφωτική παιδεία και δεν θα φοβερίζει τους εκπαιδευτικούς με ποινές, απόλυσης ή παρακράτησης μισθού. Είναι ένα αντιδραστικό νομοσχέδιο. Αποσύρετε το γιατί είναι ήδη καταδικασμένο στη λαϊκή συνείδηση».
ΕΛ.ΛΥ.
Από την πλευρά της, η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σοφία Ασημακοπούλου, κατηγόρησε τη κυβέρνηση για «προσπάθεια ωραιοποίησης των νέων ρυθμίσεων», που όπως είπε, αντί «να διευκολύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, την επιβαρύνουν δημιουργώντας περαιτέρω γραφειοκρατία». Ακόμα υποστήριξε ότι «η νέα νομοθετική πρωτοβουλία δεν διασφαλίζει την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στην εκπαίδευση, ούτε την αμεροληψία και τη διαφάνεια στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, δημιουργεί καθηγητές δύο ταχυτήτων, ενώ δίνει υπερβολικές εξουσίες στον υπουργό Παιδείας».
Παράλληλα εξέφρασε τις σαφείς επιφυλάξεις του κόμματος της, «ως προς την αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών και το κατά πόσον θα είναι αντικειμενική και αμερόληπτη η διαδικασία αξιολόγησης, αφού και ο διευθυντής θα αξιολογεί τον εκπαιδευτικό».
ΜέΡΑ 25
«Δυστυχώς και με αυτό το νομοσχέδιο συνεχίζεται η νοσηρή παράδοση του υπουργείου Παιδείας, να κατατίθενται νομοθετικές πρωτοβουλίες το καλοκαίρι, με απόντες μαθητές, γονείς εκπαιδευτικούς», υπογράμμισε η ειδική αγορήτρια του ΜεΡΑ25, Σοφία Σακοράφα, και συμπλήρωσε: «Νομοθετείτε ερήμην τους. Κανέναν πολιτικό ή κοινωνικό διάλογο δεν κάνατε. Τα νομοσχέδια που φτιάχνονται από τους μανδαρίνους είναι καταδικασμένα να αποτύχουν».
Έμφαση έδωσε η κ. Σακοράφα στις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση στελεχών και προσωπικού της εκπαίδευσης, λέγοντας χαρακτηριστικά:
«Το θεσμοθετούμενο σύστημα αξιολόγησης, συμπληρώνει με συνέπεια το ιεραρχικό αυταρχικό μοντέλο, που ήδη διαπιστώσαμε ότι διέπει αυτό το νομοσχέδιο. Ένα σύστημα μονόδρομης αξιολόγησης, μόνο από πάνω προς τα κάτω. Μόνο η διοικητική δομή έχει ρόλο και μάλιστα με βάση την ιεραρχία της. Το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας καταδικάζεται σε υποχρεωτική σιωπή. Δεν προβλέπεται καν να έχουν δικαίωμα έκφρασης γνώμης οι οποιοιδήποτε υφιστάμενοι, απλώς υποχρεούνται να υπακούουν και να ανέχονται. Οι δε μαθητές και οι οικογένειές τους, επίσης χωρίς δικαίωμα γνώμης, απλώς θα υφίστανται τις συνέπειες αυτού του συστήματος».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη