sxoleia-taxi
Διαμαρτυρία Θεολογικού Συνδέσμου για τους ελάχιστους διορισμούς αναπληρωτών θεολόγων

Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «Καιρός» εκφράζει την έντονη ανησυχία και διαμαρτυρία του για την «ισχνή κάλυψη των λειτουργικών κενών θεολόγων στα σχολεία της επικράτειας». Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, ενώ τα καταγεγραμμένα κενά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση φτάνουν τα 240, «με τους τελευταίους διορισμούς καλύφθηκαν μόλις 17 θέσεις».

Παράλληλα, η πρόσφατη νομοθετική τροποποίηση που καταργεί 200 οργανικές θέσεις του κλάδου ΠΕ01 οδηγεί, όπως τονίζει ο Σύνδεσμος, σε «συνολικότερη τάση υποβάθμισης της θεολογικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο». Η πρακτική του Υπουργείου Παιδείας, όπως καταγγέλλεται, ενδέχεται να οδηγήσει σε κάλυψη των μαθημάτων Θρησκευτικών από φιλολόγους, «μετατρέποντας το μάθημα σε μάθημα-πάρεργο», υποβαθμίζοντας τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και τη θεολογική γνώση των μαθητών.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Πέτρος Ν. Παναγιωτόπουλος, επισημαίνει ότι «ένα μάθημα Θρησκευτικών χωρίς τον ειδικό καθηγητή του είναι ένα λειψό μάθημα και, εντέλει, ανενεργό». Ο «Καιρός» καλεί την Υπουργό Παιδείας, κ. Ζαχαράκη, να «επανεξετάσει τις προτεραιότητες και τα κριτήρια διορισμών αναπληρωτών εκπαιδευτικών» και να καλύψει άμεσα όλα τα λειτουργικά κενά με θεολόγους.

Διαμαρτυρία Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΣ για τους ελάχιστους διορισμούς αναπληρωτών θεολόγων

Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «Καιρός – για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα» με λύπη διαπιστώνει και διαμαρτύρεται έντονα για την ισχνή κάλυψη των λειτουργικών κενών θεολόγων στα σχολεία της επικράτειας.

Έχουν ήδη προηγηθεί δύο φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών, δηλαδή εκπαιδευτικών που έρχονται να καλύψουν πραγματικά κενά και ανάγκες στα σχολεία. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το τρέχον σχολικό έτος, τα καταγεγραμμένα λειτουργικά κενά θεολόγων (ΠΕ01) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανέρχονται σε περίπου 240, ενώ με τους τελευταίους διορισμούς (τρίτη φάση) καλύφθηκαν μόλις 17 θέσεις! Την ίδια στιγμή, με τροποποίηση στον ν. 4823/2021, που ήρθε με νεότερο νόμο (ν. 5224/2025), καταργούνται 200 οργανικές θέσεις του κλάδου ΠΕ01 Θεολόγων.

Η επιλογή αυτή, σε συνδυασμό με τα δεκάδες λειτουργικά κενά που παραμένουν ακάλυπτα, αποτυπώνει μια συνολικότερη τάση υποβάθμισης της θεολογικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες δεν λαμβάνουν θρησκευτική εκπαίδευση και, από ό,τι φαίνεται, κινδυνεύουν να μη διδαχθούν καθόλου Θρησκευτικά τη φετινή χρονιά από θεολόγο καθηγητή. Από την άλλη μεριά, κρίνοντας από τον αριθμό των διορισθέντων αναπληρωτών φιλολόγων (815 προσλήψεις), υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το Υπουργείο Παιδείας να επιχειρεί να καλύψει, πέραν των πολλών κενών των φιλολογικών μαθημάτων, και εκείνα των Θρησκευτικών με φιλολόγους μέσω δεύτερης ανάθεσης. Μια τέτοια πρακτική υποβαθμίζει αντικειμενικά τη σημασία και την ποιότητα του μαθήματος, το οποίο μετατρέπεται σε «μάθημα-πάρεργο» και όχι σε ουσιαστικό πεδίο θεολογικού και παιδαγωγικού διαλόγου.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι, σε ορισμένα σχολεία, καταφεύγουν σε ιδιότυπες «λύσεις», μετατρέποντας το μάθημα των Θρησκευτικών σε μονόωρο σε κάποιες τάξεις, με τον μοναδικό υπηρετούντα θεολόγο, προκειμένου να μη μείνουν οι μαθητές εντελώς χωρίς διδασκαλία του μαθήματος, πράγμα που υποβαθμίζει τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και το ίδιο το μάθημα.

Τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργούν με προχειρότητες και ημίμετρα. Οι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε «πολυεργαλεία» για να καλύπτουμε κάθε ανάγκη και κάθε έλλειψη.

Όταν ο ίδιος εκπαιδευτικός αναλαμβάνει, πέρα από το βασικό του αντικείμενο, και άλλα μαθήματα, το τίμημα το πληρώνει τελικά ο μαθητής, με υποβαθμισμένη ποιότητα διδασκαλίας. Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ένα μάθημα που απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς θεολόγους – ειδικά στους καιρούς μας – υψηλό επίπεδο γνώσεων, κατάρτιση και διδακτικά εργαλεία τέτοια, ώστε να καθιστούν το μάθημα ελκυστικό και χρήσιμο στους μαθητές του σήμερα.

Επιπλέον, είναι ένα μάθημα ταυτοτικό, που σημαίνει ότι ο μαθητής δεν λαμβάνει μόνο γνώσεις, αλλά και βοηθείται να διαμορφώσει κριτικά την προσωπική του στάση, τις αξίες και τον τρόπο που στέκεται απέναντι στον Θεό, στον άλλο και στον κόσμο· να διαμορφώσει, με άλλα λόγια, την προσωπική του ταυτότητα σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα και που τον γεμίζει με ανασφάλεια και άγχος. Το Υπουργείο Παιδείας, αντί να διορίσει – ως οφείλει – θεολόγους και στα Δημοτικά σχολεία, όπου το μάθημα των Θρησκευτικών είτε δεν διδάσκεται είτε διδάσκεται ανεπαρκώς, καθώς συχνά επαφίεται στην προσωπική προαίρεση, τον χρόνο και την αξιολόγηση του κάθε δασκάλου, αφήνει και τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς τους ειδικούς και αρμόδιους να διδάξουν το μάθημα.

Διαμαρτυρόμαστε έντονα γι’ αυτό και ζητούμε από την Υπουργό, κ. Ζαχαράκη, να επανεξετάσει τις προτεραιότητες και τα κριτήρια διορισμών αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Ένα μάθημα Θρησκευτικών χωρίς τον ειδικό καθηγητή του είναι ένα λειψό μάθημα και, εντέλει, ανενεργό.

Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από εμάς. Ζητούμε την άμεση κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών με θεολόγους και τη διαμόρφωση ενός σταθερού και συνεκτικού πλαισίου θρησκευτικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, με σεβασμό στο Σύνταγμα, στην εκπαιδευτική νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες.

Εκ μέρους του Δ.Σ.

Ο πρόεδρος

Πέτρος Ν. Παναγιωτόπουλος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 17/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παρουσίαση του βιβλίου
«Ιστορίες χωρίς φωνή» - Το νέο βιβλίο του Πέτρου Κατσάκου
Πρόσκληση στην παρουσίαση του βιβλίου που «μετατρέπει τη σιωπή των ζώων σε φωνή» - Είναι ένα να λογοτεχνικό και πολιτικό κάλεσμα για δικαιοσύνη,...
«Ιστορίες χωρίς φωνή» - Το νέο βιβλίο του Πέτρου Κατσάκου
Χαρτονομίσματα, χρήματα σε ευρώ
ΔΥΠΑ – Επίδομα ανεργίας: Αυτό είναι το νέο σύστημα υπολογισμού (Πίνακες)
ΔΥΠΑ: Το νέο επίδομα ανεργίας αλλάζει τα δεδομένα για χιλιάδες ανέργους - Όσα πρέπει να ξέρετε για το νέο σύστημα
ΔΥΠΑ – Επίδομα ανεργίας: Αυτό είναι το νέο σύστημα υπολογισμού (Πίνακες)
polytexneio
Το αδικαίωτο τρίπτυχο «Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία»
Το Πολυτεχνείο στέλνει μήνυμα και προς τα αριστερά. Αφού και τότε η Αριστερά της «ευθύνης», η συστημική Αριστερά που με την τακτική της προσαρμογής...
Το αδικαίωτο τρίπτυχο «Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία»