Thumbnail
Η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης δικαίωσε τους αγώνες πολλών ετών του κλάδου των εκπαιδευτικών.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του ελληνικού νηπιαγωγείου αποτέλεσε η ψήφιση των νόμων, ν. 3815/2006 με τον οποίο θεσμοθετήθηκε η υποχρεωτική φοίτηση των παιδιών ηλικίας 5-6 ετών στο νηπιαγωγείο, ο ν. 2525/1997 με τον οποίο θεσπίστηκε το ολοήμερο νηπιαγωγείο  και ο ν. 4521/2018 που αφορά την υποχρεωτική φοίτηση και των προνηπίων.

Σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρ. 33 του ν. 4521/2018, «Για τα νήπια που συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών γίνεται υποχρεωτική σταδιακά, από το σχολικό έτος 2018-2019 και σε κάθε περίπτωση εντός τριετίας, κατά δήμους….».

Η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης δικαίωσε τους αγώνες πολλών ετών του κλάδου των εκπαιδευτικών.

Η ψήφιση του νόμου αυτού συνάντησε αντιδράσεις από πλευράς των δήμων της χώρας, οι οποίοι επικαλούνταν κυρίως έλλειψη κτηριακών υποδομών για την εφαρμογή του.

Δυσκολία αντιμετώπισαν οι μεγαλύτεροι σε πληθυσμό δήμοι της χώρας (Αττικής, Θεσσαλονίκης κ.ά.), με τους υπόλοιπους να εφαρμόζουν το νόμο σταδιακά, όμως, χωρίς να έχουν λάβει επιπλέον κρατική χρηματοδότηση. Στις περισσότερες περιπτώσεις, για την εφαρμογή του νόμου αξιοποιήθηκαν αίθουσες των δημοτικών σχολείων (αγγλικών, εκδηλώσεων κ.λπ.). που διαμορφώθηκαν πρόχειρα με σκοπό να δημιουργήσουν  υποτυπώδεις συνθήκες τάξης, χωρίς ωστόσο να πληρούν πάντα τις προδιαγραφές που απαιτούνται για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και φιλόξενου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που να διασφαλίζει επαρκή αερισμό, φωτισμό, συνθήκες υγιεινής, που ιδιαίτερα λόγω της πανδημίας, αποτελούν προαπαιτούμενα για την προάσπιση της υγείας των παιδιών και των νηπιαγωγών.

Διαπιστώνεται ότι, από την ψήφιση του νόμου μέχρι σήμερα, παρά το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, άλλα προνήπια έχουν τη δυνατότητα να φοιτούν σε δημόσια νηπιαγωγεία ενώ κάποια άλλα όχι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μελλοντική σχολική τους πορεία καθώς οι ανισότητες που προκύπτουν διαρκώς διευρύνονται. Στο χρονικό διάστημα της τριετίας, στο σύνολο σχεδόν των δήμων της χώρας, δεν δρομολογήθηκαν διαδικασίες ανέγερσης νέων νηπιαγωγείων, επέκτασης των ήδη υπαρχόντων και αξιοποίηση οικοπέδων από κληροδοτήματα που διατίθενται γι` αυτό το σκοπό. Οι κτηριακές υποδομές δεν προκύπτουν από το πουθενά, δημιουργούνται. Αρκεί να πιστέψει κάποιος στη σημαντικότητα της πρώτης βαθμίδας εκπαίδευσης, της προσχολικής, της βάσης για ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα  και να τη χρηματοδοτήσει.

Το πρόβλημα στην εφαρμογή του νόμου 4521/2018 δημιουργήθηκε γιατί εξ` αρχής, δεν τέθηκε πλαίσιο που θα καθόριζε τον τρόπο εφαρμογής του, όπως τα κριτήρια, τους πόρους και το ποσό της χρηματοδότησης που αποτελεί και το μείζον πρόβλημα στην εφαρμογή του.

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος σε δήμους της Αττικής που είχαν σοβαρό πρόβλημα με την αριθμ. 95586/Α2 υπουργική απόφαση (18/06/2019) αποφασίστηκε η τοποθέτηση δεκαοχτώ (18) προκατασκευασμένων σχολικών αιθουσών νηπιαγωγείου και αργότερα η λύση αυτή προτάθηκε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και για τους υπόλοιπους δήμους.

Συγκεκριμένα, στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Μάιος, 2020) αναφέρεται ότι ..«Προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες σε απαιτούμενες αίθουσες για την υλοποίηση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020 - 2021, οι ΟΤΑ α’ βαθμού μπορούν να αναθέτουν δημόσιες συμβάσεις προμήθειας προκατασκευασμένων αιθουσών προσχολικής εκπαίδευσης, συναφών υλικών, υπηρεσιών και έργων για την τοποθέτησή τους, καθώς και του απαιτούμενου εξοπλισμού για τη λειτουργία τους…». Δηλαδή, δόθηκε η δυνατότητα στους δήμους όλης της χώρας να τοποθετούν προκατασκευασμένες αίθουσες, αντί να χτίζονται  νέα σχολεία!!!

Η  θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, αν και καθυστέρησε, χρειάζεται την υποστήριξη όλων για την πλήρη εφαρμογή της. Είναι ζήτημα κοινωνικό και δικαίωμα κάθε παιδιού στη μόρφωση. Το όραμα για την παιδεία αφορά όλα τα παιδιά. Προφανώς, νηπιαγωγεία δεν μπορούν να χτιστούν από τη μια μέρα στην άλλη. Μπορούν όμως ν` αρχίσουν να χτίζονται.

Η οικονομική κρίση και η πανδημία με τα αποτελέσματά τους που βιώνουμε και θα βιώσουμε στο προσεχές μέλλον καθιστούν απαραίτητη τη στήριξη της προσχολικής εκπαίδευσης. Θα πρέπει όσοι έχουν την εξουσία και λαμβάνουν αποφάσεις να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις διετούς φοίτησης στο νηπιαγωγείο σε όλα τα παιδιά, σε σύγχρονες κτηριακές υποδομές, με τα απαραίτητα μέσα και τα υλικά,  σε ολιγομελή τμήματα, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών που θα τα εφοδιάζουν με δεξιότητες ζωής. Η εκπαίδευση είναι το μέλλον μιας χώρας και ξεκινά από τη βάση, το νηπιαγωγείο. Για μια πιο δίκαιη κοινωνία!

Δήμητρα Γκανιάτσα, π. Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Προσχολικής Αγωγής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ypaith3.jpg
Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία: Ξεκινούν σήμερα το μεσημέρι οι αιτήσεις εισαγωγής - Βίντεο με οδηγίες
Το ενδιαφέρον είναι αυξημένο, καθώς πέρυσι στα Πειραματικά σχολεία έγιναν 9044 αιτήσεις για 2405 θέσεις, ενώ στα Πρότυπα 8752 αιτήσεις για...
Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία: Ξεκινούν σήμερα το μεσημέρι οι αιτήσεις εισαγωγής - Βίντεο με οδηγίες
Ρούλα Πισπιρίγκου
Ρούλα Πισπιρίγκου: Ποινή ισόβιας κάθειρξης για τη δολοφονία της Τζωρτζίνας
Η Ρούλα Πισπιρίγκου κρίθηκε ομόφωνα ένοχη από το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο για την ανθρωποκτονία και την απόπειρα ανθρωποκτονίας της κόρης της...
Ρούλα Πισπιρίγκου: Ποινή ισόβιας κάθειρξης για τη δολοφονία της Τζωρτζίνας
εκπαιδευτικος
Απίστευτο: Νεοδιόριστη εκπαιδευτικός κλειδώθηκε με τους μαθητές σε τάξη για να αξιολογηθεί! Έκαναν… άσκηση σεισμού για να τους βγάλουν
Τραγελαφικά περιστατικά σε γυμνάσιο των Χανίων
Απίστευτο: Νεοδιόριστη εκπαιδευτικός κλειδώθηκε με τους μαθητές σε τάξη για να αξιολογηθεί! Έκαναν… άσκηση σεισμού για να τους βγάλουν