Σύγκλητος ΑΣΚΤ: Σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο η καλλιτεχνική εκπαίδευση είναι αναπόσπαστο μέρος του Λυκείου
Η θέση της Συγκλήτου της ΑΣΚΤ σχετικά με την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει τα καλλιτεχνικά μαθήματα των Εικαστικών και της Μουσικής από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου

Η Σύγκλητος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, εκφράζει την διαφωνία της  για την πρόσφατη απόφαση του ΥΠΑΙΘ να καταργήσει τα καλλιτεχνικά μαθήματα των Εικαστικών και της Μουσικής από το Λύκειο, αντί να εξασφαλίσει την επαρκή υλοποίησή τους σε όλη την επικράτεια, όπως αναμενόταν. Τα ποσοτικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν ως αιτιολογία για την σχετική απόφαση είναι εμφανώς ελλιπή και ανακριβή, ενώ παράλληλα αποκρύβουν τον μεγάλο αριθμό κενών θέσεων καθηγητών καλλιτεχνικών μαθημάτων, που έχει ως αποτέλεσμα να μην προσφέρεται η δυνατότητα της επιλογή τους σε πολλά Λύκεια της χώρας.

Είναι συνταγματική υποχρέωση της πολιτείας να προσφέρει στους μαθητές τα μαθήματα της καλλιτεχνικής παιδείας, καθώς μάλιστα το ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο είναι υποχρεωτικά εξεταζόμενα μαθήματα στις πανελλήνιες εξετάσεις και αφορούν τις προϋποθέσεις εισαγωγής σε τουλάχιστον 15 Πανεπιστημιακά τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων (7 Σχολές Αρχιτεκτονικής, 4 Σχολές Καλών Τεχνών, τουλάχιστον 4 Τμήματα εφαρμοσμένων τεχνών: Γραφικών Τεχνών, Διακόσμησης, Συντήρησης έργων τέχνης, Φωτογραφίας και νέων μέσων, επίσης Τμήματα Ήχου και Εικόνας, Μορφολογικού σχεδιασμού βιομηχανικών αντικειμένων, Ψηφιακού σχεδιασμού και καλλιτεχνικών εφαρμογών κ.α.). Είναι ασυμβίβαστο οι μαθητές  του Λυκείου να εξετάζονται για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις εισαγωγής την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε μαθήματα που το Υπουργείο στο νέο Νομοσχέδιο κυριολεκτικά  τα καταργεί.

Είναι προφανές ότι το μέτρο αυτό θίγει άμεσα, κατά κύριο λόγο, τους ίδιους τους μαθητές του Λυκείου, τους αυριανούς πολίτες της χώρας μας, καθώς και τον κλάδο και τα εργασιακά δικαιώματα των καθηγητών καλλιτεχνικών μαθημάτων.

Πέραν τούτου, πιο ανησυχητικό είναι το πνεύμα και η αντίληψη που απορρέει από αυτή την απόφαση.  Γιατί, όπως για παράδειγμα, τα μαθηματικά δεν προσφέρονται και δεν αφορούν μόνο στην ανάπτυξη των αυριανών Μαθηματικών και Θετικών Επιστημόνων αλλά και στην ουσιαστική και πλήρη γνωστική και αντιληπτική ανάπτυξη κάθε μαθητή,  -ως ένα εγγενές, αναπόσπαστο πεδίο της διαμόρφωσής του-, έτσι ακριβώς και η διδασκαλία των Τεχνών αφορά ουσιαστικά κάθε μαθητή ανεξαρτήτως του μελλοντικού επαγγελματικού προσανατολισμού και των ειδικών ενδιαφερόντων του.

Η σύνθεση, η εσωτερική διάρθρωση και η διασύνδεση των επιμερισμένων γνωστικών πεδίων είναι ο θεμέλιος λίθος του πνεύματος και του παιδαγωγικού σχεδιασμού κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι αυτό το κοινό πεδίο, η εγγενής εκπαιδευτική συμβολή και η συμπληρωματικότητα των προσφερόμενων μαθημάτων που τελικά συνθέτουν και συνδιαμορφώνουν την συνολική, ενιαία συγκρότηση του σημερινού μαθητή και αυριανού πολίτη.

 Τα Καλλιτεχνικά μαθήματα ανήκουν στον κορμό μιας ισόρροπης, ολοκληρωμένης, γενικής παιδείας που αποβλέπει, όχι μόνο στην εξειδίκευση και τον μελλοντικό, επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά και στην γνωστική, εκφραστική, συναισθηματική και ψυχολογική καλλιέργεια του μαθητή. Όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό και αδιαπραγμάτευτο είναι αυτό, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, μια διεργασία που συντελείται ενεργά και αδιάληπτα σε όλη την διάρκεια των χρόνων της σχολικής εκπαίδευσης.

Οι επιστημονικές έρευνες των γνωσιακών επιστημών τις τελευταίες δεκαετίες έχουν επανειλημμένα αναδείξει την ανάγκη ανάπτυξης, κατά την σχολική εκπαίδευση, των πολλαπλών διαστάσεων της νοημοσύνης του ανθρώπου. Δεν είναι πλέον επιτρεπτό το σχολείο να επικεντρώνεται αποκλειστικά στην καλλιέργεια δύο µόνο ευφυϊών – της γλωσσικής και της λογικομαθηματικής  - αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα ή υποβιβάζοντας τις υπόλοιπες μορφές ευφυίας στις οποίες η ανάπτυξη της Τέχνης, της δημιουργικής διεργασίας, η μελέτη της Ιστορίας της Τέχνης και του Πολιτισμού κατέχουν κεντρικό ρόλο.

Εξειδικεύοντας στη συμβολή της Καλλιτεχνικής παιδείας στο Λύκειο, τα μαθήματα του Σχεδίου και της Σύνθεσης καλλιεργούν όλες τις συνδυαστικές, αντιληπτικές ικανότητες του μαθητή - της διάκρισης και της ανάλυσης των σχέσεων, των αναλογιών, της Σύνθεσης, του εσωτερικού μέτρου και της κλιμάκωσης, της οργάνωσης και της Δομής – οι οποίες εγγράφονται με βιωματικό τρόπο σε συνδυασμό με δεξιότητες, έκφραση και επικοινωνία. Αυτές οι εκφραστικές, κριτικές και γνωστικές ικανότητες, πέραν της σημασίας που έχουν για την ανάγνωση, την οπτική ερμηνεία και την κατανόηση του κόσμου, εκπαιδεύουν τους μαθητές στην οπτική γλώσσα - ειδικά σε μια εποχή επικυριαρχίας της εικόνας και του οπτικού πολιτισμού (που οι τεχνολογίες και τα διαρκώς εξελισσόμενα νέα μέσα εγκαθίδρυσαν και εδραίωσαν στις πρακτικές  της καθημερινής μας ζωής από πολύ νεαρή ηλικία). Παράλληλα υποβοηθούν και διασυνδέονται εμφανώς, με την ανάπτυξη και την κατανόηση και άλλων γνωστικών πεδίων της εκπαίδευσης. Πρόκειται δηλαδή για μια συνεχή διεργασία γνώσης, εμπειρίας, έκφρασης και βιώματος που εγγράφεται σε όλο το εκπαιδευτικό σώμα του μαθητή και στο Λύκειο.

 Σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο, σε όλες τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και στην Αμερική η καλλιτεχνική εκπαίδευση είναι ισχυρό και αναπόσπαστο μέρος των  προγραμμάτων στο Λύκειο. Σε μια εποχή  υπερεξειδίκευσης, η διασφάλιση, η συνέχεια και η ενίσχυση των πεδίων της γενικής Παιδείας που εδράζεται σταθερά στην Ιστορία της σκέψης και των Ιδεών, στη Φιλοσοφία και στη Τέχνη, είναι εξίσου και απόλυτα επιβεβλημένη για ένα σύγχρονο Εκπαιδευτικό Σύστημα που υπηρετεί την ισόρροπη και  ολοκληρωμένη αποστολή του.

Με αυτές τις σκέψεις, η Σύγκλητος της ΑΣΚΤ καλεί την Υπουργό να επανεξετάσει την απόφαση της κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο, να τα επαναφέρει στο σχολικό πρόγραμμα και να τα ενισχύσει ουσιαστικά. Η ΑΣΚΤ είναι στη διάθεση του Υπουργείου και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής προκειμένου να επεξεργαστούμε από κοινού, προτάσεις  διεύρυνσης της καλλιτεχνικής παιδείας  στο σύνολο της εκπαίδευσης.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ALFAVITA.GR

Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mourtzoukou
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από τη νονά του δεύτερου παιδιού της Ειρήνης Μουρτζούκου
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
άρωμα
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
Συνδέονται με προβλήματα όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, καρδιοπάθειες και ακόμη και μείωση της νευροανάπτυξης
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
iep_1.jpg
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
Αναθεώρηση προθεσμιών υποβολής και επανελέγχου διδακτικών πακέτων από το ΙΕΠ
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
αλτσ
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συσσώρευση σπλαχνικού λίπους στο σώμα μπορεί να συσχετίζεται με την παρουσία παθολογικών πρωτεϊνών στον εγκέφαλο,...
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο