Ο Σύλλογος Ελλήνων εκπαιδευτικών Ρηνανίας-Βεστφαλίας για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό
Υπόμνημα του συλλόγου για τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό και ειδικά στην περιοχή της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας όπου ζει και εργάζεται ένας πολύ σημαντικός αριθμός Ελλήνων

Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ και Κυρία Υφυπουργέ,

Με αφορμή την ανάληψη των καθηκόντων σας στο Υπουργείο Παιδείας, το Δ.Σ. του Συλλόγου μας, σας εύχεται καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας!

Επειδή βρισκόμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με το παρόν υπόμνημα επιχειρούμε να σας εκθέσουμε τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό και ειδικά στην περιοχή της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας όπου ζει και εργάζεται ένας πολύ σημαντικός αριθμός Ελλήνων. Τα προβλήματα αυτά αφορούν και τα εργασιακά των αποσπασμένων εκπαιδευτικών αλλά και την παροχή της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό.

Το προηγούμενο σχολικό έτος η ολοκλήρωση των υπηρεσιακών μεταβολών πραγματοποιήθηκε, στα σχολεία μας, σχετικά έγκαιρα και δεν υπήρξαν τα γνωστά λειτουργικά κενά με την έναρξη του διδακτικού έτους. Η χορήγηση του ειδικού επιμισθίου για ένα επιπλέον έτος πέραν της τριετίας από το νέο σχολικό έτος και παρότι κακώς δεν προβλέπεται να χορηγηθεί και σε αυτούς που θα βρίσκονται στο 5ο έτος απόσπασης, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και δείχνει ότι οι προτάσεις μας εισακούστηκαν μερικώς από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Θα πρέπει όμως να γίνουν και άλλα βήματα έτσι ώστε να λυθεί οριστικά το πρόβλημα στελέχωσης των σχολικών μονάδων, ώστε να νιώσουν τη διαφορά τόσο οι μαθητές και οι οικογένειές τους, όσο και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, σεβόμενο πάντα τον θεσμικό του ρόλο, ο οποίος και του υπαγορεύει την προάσπιση των ειλημμένων αποφάσεων/θέσεων του κλάδου, αγωνίζεται και καταθέτει συγκεκριμένες και επεξεργασμένες προτάσεις ώστε να στηρίξει με όλες τις δυνάμεις του την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.

Θεωρούμε ότι η εκπαιδευτική πολιτική για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό δε θα πρέπει να αποτελεί θύμα στον βωμό στείρων πολιτικών αντιπαραθέσεων, επικίνδυνων πειραματισμών και επιπόλαιων «μεταρρυθμίσεων», αλλά αποτέλεσμα γόνιμου διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να έχουμε πραγματική και ποιοτική αναβάθμιση.

Κινούμενοι προς αυτή την κατεύθυνση σας παραθέτουμε συνοπτικά, τα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων της Γερμανίας με την επισήμανση ότι η οποιαδήποτε καταγραφή «επί χάρτου» δεν μπορεί να αποτυπώσει την πλήρη και σαφή εικόνα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας που βιώνουμε στην καθημερινότητα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού.

Προτάσεις:

Α. ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

  1. Έγκαιρη ολοκλήρωση όλων των υπηρεσιακών μεταβολών.

Η έκδοση των εγκυκλίων για την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για απόσπαση εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες του εξωτερικού καθώς και για τις παρατάσεις των ήδη αποσπασμένων εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνεται θεσμοθετημένα, σε συγκεκριμένες ημερομηνίες.

Η ανακοίνωση των νέων αποσπάσεων και των παρατάσεων θα πρέπει να ολοκληρώνεται κάθε χρονιά το αργότερο έως τα τέλη Μαΐου και για την έγκαιρη και αποτελεσματική οργάνωση της μετακίνησης των εκπαιδευτικών αλλά και επειδή σε κάποια κρατίδια της Γερμανίας το διδακτικό έτος ξεκινά τον Ιούλιο. Με αυτό τον τρόπο, θα ελαχιστοποιηθούν οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς που παρατηρούνται στην έναρξη κάθε διδακτικού έτους, οι νεοαποσπασθέντες εκπαιδευτικοί θα έχουν τον χρόνο να προσαρμοστούν ευκολότερα στη νέα πραγματικότητα και, σίγουρα, θα μειωθούν οι αιτήσεις ανάκλησης της απόσπασης.

Εδώ αξίζει να επισημανθεί ότι ενώ έχουν ανακοινωθεί οι παρατάσεις αποσπάσεων για το επόμενο σχολικό έτος, οι νέες αποσπάσεις, ίσως και λόγω των εθνικών εκλογών, ανακοινώθηκαν μόλις σήμερα πέντε μόλις μέρες πριν την έναρξη του νέου σχολικού έτους δημιουργώντας ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα ενόψει της έναρξης του νέου σχολικού έτους αλλά και αναταραχή στους νεοαποσπασμένους μιας και η πρώτη μετάβαση έχει πολλές δυσκολίες και σίγουρα τις πρώτες ημέρες δε θα μπορούν να βρίσκονται στις θέσεις τους.

  1. Αύξηση του χρόνου απόσπασης με το ειδικό επιμίσθιο, από 3+1 σε τουλάχιστον 5 έτη για όλους.

Η καταβολή ειδικού επιμισθίου πέραν της 4ετίας είναι επιβεβλημένη. Θα λειτουργήσει ως πραγματικό κίνητρο για να υπηρετήσει κάποιος εκπαιδευτικός με απόσπαση στο εξωτερικό και θα αποτελέσει ουσιαστική και μακροπρόθεσμου χαρακτήρα λύση στην κατεύθυνση κάλυψης των λειτουργικών κενών σε εκπαιδευτικούς. Στις σχολικές μονάδες οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο να αφοσιωθούν και να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά στο έργο τους και στα καθήκοντά τους και θα εξασφαλιστεί η παιδαγωγική συνέχεια που είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία τους.

Επισημαίνουμε ότι η ρύθμιση αυτή δεν θα έχει κανένα επιπλέον σημαντικό δημοσιονομικό κόστος, γιατί δεν αυξάνεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα το λαμβάνουν. Απεναντίας, εξοικονομεί χρήματα, αφού μειώνονται τα έξοδα πρώτης μετάβασης και οριστικής επιστροφής, καθώς αφορούν πλέον μικρότερο αριθμό εκπαιδευτικών.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε για την εγκατάστασή μας στο εξωτερικό είναι αξιοσημείωτες. Η εξεύρεση στέγης αποδεικνύεται χρονοβόρα διαδικασία και απαιτεί υψηλές χρηματικές εγγυήσεις, οι οποίες μας είναι οικονομικά δυσβάσταχτες. Συνήθως ζητείται να καταβληθεί ενοίκιο πέραν των 1.000 €. Πέραν τούτου, καλούμαστε να πληρώσουμε σειρά άλλων που έμμεσα ή άμεσα επιβάλλονται, όπως τηλεόραση (αντίστοιχη ΕΡΤ), ασφάλιση κατοικίας και αστικής ευθύνης, έως και νομική προστασία, αφού, δυστυχώς, στο περιβάλλον εργασίας μας, παρατηρείται ροπή για καταγγελίες, αναφορές και μηνύσεις για λόγους που δεν … υποψιαζόμαστε!

Επομένως, η τουλάχιστον πενταετής απόσπαση με επιμίσθιο εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων και επάνδρωσή τους με εκπαιδευτικούς που ανταποκρίνονται στο έργο τους και στα καθήκοντά τους, εφόσον έχουν προλάβει να εγκατασταθούν και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες.

  1. Χορήγηση επιμισθίου και σε όσους εκπαιδευτικούς διανύουν το 5ο έτος απόσπασης το σχολικό έτος 2019-20.

Προκειμένου να αποφευχθεί, έστω και την τελευταία στιγμή διάκριση μεταξύ των εκπαιδευτικών που υπηρετούν την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, αλλά και να υπάρξει αίσθημα δικαίου στην εκπαιδευτική κοινότητα, κρίνουμε σκόπιμο να γίνει άμεσα ρύθμιση, ώστε η 4ετής χορήγηση επιμισθίου να συμπεριλάβει και τους εκπαιδευτικούς αυτούς που υπηρετούν με απόσπαση αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό και διανύουν 5ο έτος απόσπασης και φυσικά δεν έχουν λάβει πάνω από τέσσερα έτη επιμίσθιο.

  1. Στελέχωση των αμιγώς ελληνικών σχολικών μονάδων με ποσόστωση και από μόνιμους ομογενείς εκπαιδευτικούς διορισμένους στην Ελλάδα οι οποίοι αποσπούνται πέραν της 5ετίας και με μόνιμους εκπαιδευτικούς διορισμένους στην Ελλάδα οι οποίοι είναι παντρεμένοι με μόνιμο κάτοικο εξωτερικού και αποσπούνται πέραν της 5ετίας.

Οι εκπαιδευτικοί αυτοί, γενικά, λόγω της σε βάθος χρόνου παραμονής τους στο εξωτερικό, γνωρίζουν καλά τις ανάγκες των σχολικών μονάδων και τους τρόπους κάλυψης αυτών. Είναι πάντα στη θέση τους κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Είναι σε θέση να υποδεχτούν τους νεοαποσπασμένους εκπαιδευτικούς και να τους βοηθήσουν στην ένταξη τους τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στον κοινωνικό ιστό και γίγνεσθαι της χώρας υποδοχής.

Δύνανται να γνωρίζουν τον τομέα των οικονομικών (ασφάλειες και μισθοδοσία) αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των δημοσίων φορέων της χώρας υποδοχής. Έχουν συνήθως άριστες σχέσεις με τους ομογενειακούς φορείς.

Κατά συνέπεια, επιβάλλεται ένα ξεκάθαρο και δίκαιο νομοθετικό πλαίσιο, ώστε να μπορούν να πάρουν αποφάσεις για τη ζωή τους. Συνάμα, δεν λαμβάνουν κάποιο ειδικό επιμίσθιο. Ίσως, λοιπόν, λόγω του προαναφερθέντος υψηλού κόστους διαβίωσης, ενδείκνυται η παροχή ενός ειδικού επιδόματος, γι΄ αυτούς που παραμένουν πέραν της 5ετίας, όπως, άλλωστε, προβλέπεται για υπαλλήλους άλλων υπουργείων.

Οι εκπαιδευτικοί αυτοί εκτός από αυτούς που ήδη αποσπώνται κάθε έτος σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, μπορεί να είναι και σύζυγοι μονίμων κατοίκων εξωτερικού οι οποίοι διέμεναν στο εξωτερικό πριν την πρώτη απόσπαση, εφόσον ο γάμος έχει προηγηθεί τουλάχιστον δύο έτη πριν την πρώτη απόσπαση και φυσικά υπάρχει και η γλωσσομάθεια της χώρας υποδοχής σε επίπεδο C1.

Όσο για τους εκπαιδευτικούς που αποσπώνται πέραν της 5ετίας -μετά την ανακοίνωση των παρατάσεων και φυσικά την εξάντληση των πινάκων των νέων αποσπάσεων- για την κάλυψη των εναπομεινάντων κενών θέσεων, προτείνουμε να καταρτίζεται αξιολογικός πίνακας ο οποίος θα ανακοινώνεται δημόσια για να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι τη θέση τους αλλά και να υπάρχει αίσθημα δικαίου και διαφάνειας.

  1. Εξασφάλιση οργανικής θέσης όσων υπηρετούν με 5/ετή απόσπαση.

Παρότι με νομοθετική ρύθμιση του 2018 αποσαφηνίστηκε ότι όσοι εκπαιδευτικοί έχουν αποσπαστεί στο εξωτερικό διατηρούν την οργανική τους θέση στην ημεδαπή, υπάρχει μερίδα εκπαιδευτικών οι οποίοι όταν αποσπάστηκαν βρίσκονταν στη διάθεση του ΠΥΣΠΕ και ενώ με την πάροδο των ετών υπάρχουν πλέον διαθέσιμες κενές οργανικές θέσεις, υπάρχουν ΠΥΣΠΕ που δεν τους τοποθετούν οργανικά αν δε βρίσκονται στο τελευταίο έτος απόσπασης ή της παράτασης της απόσπασης. Θεωρούμε ότι αυτό είναι άδικο και χρειάζεται έκδοση σχετικής εγκυκλίου από το Υπουργείο Παιδείας για την άρση αυτής της αδικίας.

  1. Δυνατότητα συνεξέτασης αιτήσεων αποσπάσεων.

Για όσους παντρεμένους εκπαιδευτικούς το επιθυμούν, όταν υποβάλλουν αίτηση απόσπασης στο εξωτερικό, θα πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα συνεξέτασης των αιτήσεών τους. Με αυτό τον τρόπο και οι αιτήσεις ενδιαφερομένων για απόσπαση θα αυξηθούν αλλά και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να προβούν σε σωστότερο οικογενειακό προγραμματισμό.

  1. Έγκαιρη καταβολή των επιμισθίων των νεοαποσπασμένων εκπαιδευτικών καθώς και των εξόδων πρώτης μετάβασης.

Η καταβολή των επιμισθίων των νεοαποσπασμένων εκπαιδευτικών αργεί υπερβολικά, με συνέπεια να αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα επιβίωσης, έχοντας εξαντλήσει κάθε οικονομικό απόθεμα και δυνατότητα πίστωσής τους, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στο υψηλότατο κόστος εγκατάστασης και διαβίωσης στο εξωτερικό.

  1. Καταβολή του ειδικού επιμισθίου σε τραπεζικό λογαριασμό της χώρας υποδοχής.

Σήμερα το ειδικό επιμίσθιο καταβάλλεται σε τραπεζικό λογαριασμό της ημεδαπής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την άσκοπη ταλαιπωρία και τη συνεχή μεταφορά χρημάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς στο εξωτερικό με αχρείαστες χρεώσεις προς τους εκπαιδευτικούς. Θεωρούμε ότι η καταβολή του επιμισθίου θα πρέπει να γίνεται σε τραπεζικό λογαριασμό της χώρας υποδοχής.

  1. Προσμέτρηση της άδειας ανατροφής τέκνου και λοχείας ως διδακτικό έργο και για τους εκπαιδευτικούς του εξωτερικού και χορήγηση του ειδικού επιμισθίου και κατά τη διάρκεια της.

Δυστυχώς, σύμφωνα με τον νόμο υπ’ αριθμ. 4415/2016, Άρθρο 16, παράγραφος 12, αν ο εκπαιδευτικός, κατά τη διάρκεια της απόσπασής του, δεν παρέχει διδακτικό έργο πέραν του διμήνου η παροχή του επιμισθίου διακόπτεται. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τους δύο τουλάχιστον τελευταίους νόμους για την επιλογή Διευθυντών όπου αναφέρεται ότι «διδακτική υπηρεσία, λογίζεται α) η άσκηση διδακτικού έργου σε μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, β) οι άδειες κύησης, λοχείας και ανατροφής τέκνου». Ο νόμος αυτός δεν καταργήθηκε. Κατά συνέπεια οι εκπαιδευτικοί, που συγκαταλέγονται σε κάποια από τις παραπάνω άδειες, θεωρείται ότι παρέχουν διδακτικό έργο. Έτσι, δεν είναι σύννομη η περικοπή του επιμισθίου τους. Εκτός αυτού, η περικοπή του επιμισθίου στην παραπάνω περίπτωση συνιστά διάκριση λόγω φύλου και λόγω γονικής άδειας ανατροφής παιδιού. Ως εκ τούτου, αντίκειται στην εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών στον εργασιακό χώρο και, γενικότερα, στην κοινωνική ζωή. Θεωρούμε ότι η άδεια ανατροφής τέκνου και λοχείας πρέπει να προσμετράται ως διδακτικό έργο και για τους εκπαιδευτικούς του εξωτερικού όπως ισχύει και στην ημεδαπή. Να γίνει ρητά ξεκάθαρο αυτό.

  1. Επιμορφωτικές και γονικές άδειες

Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό δυστυχώς δε δικαιούνται επιμορφωτικές και γονικές άδειες. Για παράδειγμα όσοι θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις για μαθήματα σε μεταπτυχιακό ή όσοι θα πρέπει να μεταβούν σε άλλο σχολείο για να ενημερωθούν για την πρόοδο των τέκνων τους ζητούν κανονική άδεια. Ζητούμε να ισχύσει το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει για τους εκπαιδευτικούς στην ημεδαπή.

  1. Ειδικές εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ των τέκνων εκπαιδευτικών.

Όσα τέκνα εκπαιδευτικών και δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Πολιτείας επιθυμούν να εισαχθούν σε ελληνικά ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής, συμμετέχουν στις ειδικές εξετάσεις συγκρινόμενοι μεταξύ τους με ποσοστό 1% του συνολικού που εισάγεται σε κάθε σχολή. Υπάρχει μία κατηγορία όμως μαθητών οι οποίοι έχουν τον ένα γονέα εκπαιδευτικό ή δημόσιο υπάλληλο, οι οποίοι διαγωνίζονται με την παραπάνω κατηγορία και ας έχουν φοιτήσει όλα τους τα μαθητικά χρόνια στο εξωτερικό και όχι τα τελευταία μόνο. Θεωρούμε ότι αυτοί οι ελάχιστοι μαθητές που έχουν έστω τον έναν γονέα ομογενή και όχι δημόσιο υπάλληλο ή εκπαιδευτικό, θα πρέπει να διαγωνίζονται στις εισαγωγικές εξετάσεις των ομογενών με το ποσοστό εισαγωγής 4%. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να αρθεί μια αδικία που γίνεται εις βάρος αυτών των μαθητών.

  1. Αναμοριοδότηση και των σχολικών μονάδων του εξωτερικού.

Με δεδομένο ότι, αφενός, είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να ληφθεί μέριμνα για κάθε σχολική μονάδα του εξωτερικού ξεχωριστά και, αφετέρου, ότι σήμερα οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στην Ευρώπη, λαμβάνουν τα ελάχιστα μόρια που προβλέπονται, (δηλαδή, μία μόνο μονάδα δυσμενών συνθηκών διαβίωσης για κάθε έτος), προτείνουμε να ληφθεί ειδική μέριμνα και για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν με απόσπαση στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού. Επί παραδείγματι, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες της Ευρώπης να μοριοδοτούνται με τρεις Μ.Σ.Δ. για κάθε έτος και αντίστοιχα αυξητικά να μοριοδοτηθούν και οι σχολικές μονάδες στις άλλες Ηπείρους.

Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ-ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

  1. Δυνατότητα ουσιαστικής επιμόρφωσης στους εκπαιδευτικούς.

Σήμερα δεν υπάρχει κανενός είδους επιμόρφωση. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να πραγματοποιείται εξειδικευμένη και ουσιαστική επιμόρφωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για θέματα διαπολιτισμικής / δίγλωσσης εκπαίδευσης, για καινοτόμα Προγράμματα. Μία λύση θα μπορούσε να είναι η εξ αποστάσεως και δια ζώσης εξειδικευμένη επιμόρφωση δια μέσω του ΕΚΔΔΑ.

  1. Επανασύσταση των Ειδικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων και αντικειμενικοποίηση του συστήματος υπηρεσιακών μεταβολών.

Μετά τη συγχώνευση των Συντονιστικών Γραφείων Εκπαίδευσης στη Γερμανία, τα Ειδικά Υπηρεσιακά Συμβούλια καταργήθηκαν. Η διοίκηση, πλέον, λειτουργεί μονοπρόσωπα από τον εκάστοτε Συντονιστή Εκπαίδευσης. Η θεσμοθέτηση, η επαναλειτουργία και η σύστασή τους με τη συμμετοχή αιρετών εκπροσώπων των αποσπασμένων εκπαιδευτικών, θα πρέπει να έχει αρμοδιότητες όπως τα αντίστοιχα Π.Υ.Σ.Π.Ε. στην ημεδαπή και να εξετάζει όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών που αποσπώνται στο εξωτερικό (τοποθετήσεις, μετακινήσεις, συμπληρώσεις ωραρίου, κρίσεις στελεχών με θητεία, κ.ά.) Έτσι, θα αντικειμενοποιηθεί το σύστημα υπηρεσιακών μεταβολών με γνώμονα τα ισχύοντα στην Ελλάδα.

  1. Διαχωρισμός Διοίκησης της Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης στο εξωτερικό, όπως ισχύει και στην ημεδαπή.

Ο εκάστοτε Συντονιστής Εκπαίδευσης είναι τώρα και διοικητικός Προϊστάμενος και υπεύθυνος Παιδαγωγικής Καθοδήγησης. Ο διαχωρισμός των ιδιοτήτων και αρμοδιοτήτων του θα του προσέδιδε τη δυνατότητα για στενότερη επαφή με την καθημερινή εκπαιδευτική πράξη, μια και τα διοικητικά καθήκοντα τον παρακωλύουν ως προς αυτό

  1. Τοποθέτηση Συντονιστή ή συνδέσμου (ως προβλέπεται) στο Γραφείο του Ντύσσελντορφ, γραφείο με μεγάλο όγκο σχολείων και μαθητών. Στελέχωσή του.

Πέρα από την τοποθέτηση Συντονιστή ή συνδέσμου, είναι αναγκαία η στελέχωση των συντονιστικών γραφείων με τον απαιτούμενο αριθμό αποσπασμένων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούν να διατίθενται σε σχολεία για προσωρινή αναπλήρωση, σε περίπτωση που υπάρχει σοβαρό πρόβλημα υγείας και μακράς διάρκειας άδεια εκπαιδευτικού. Με αυτό τον τρόπο, και τα σχολεία θα λειτουργούν ανεμπόδιστα αλλά και τα συντονιστικά γραφεία θα έχουν περισσότερο προσωπικό που θα επιτελεί διοικητικό έργο, μια και, συνήθως, παρατηρείται έλλειψη σε εργατικού δυναμικού σε αυτά.

  1. Διατήρηση και λειτουργία όλων των τύπων σχολικών μονάδων, με ευθύνη της ελληνικής Πολιτείας, λαμβάνοντας υπόψη, τις ιδιαιτερότητες των κρατιδίων της Ο.Δ.Γ.

Με τον νόμο 4415/6-9-2016 υιοθετείται νέα φιλοσοφία, προκρίνοντας τη μείωση των αμιγώς ελληνικών σχολείων στο εξωτερικό και τη στροφή των παιδιών προς τα δίγλωσσα σχολεία, τα οποία λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν υπό την ευθύνη της τρίτης χώρας (με ό, τι συνεπάγεται αυτό…) μετά από σχετικές διακρατικές συμφωνίες. Η επιλογή αυτή, αν εφαρμοστεί, αναμένεται να μειώσει τον αριθμό των εκπαιδευτικών που δεν διδάσκουν μαθήματα σχετιζόμενα με την ελληνική γλώσσα και ιστορία. Ζητούμε, λοιπόν, την κατάργηση της συγκεκριμένης διάταξης, θεωρώντας ότι η νέα «φιλοσοφία» δεν συνάδει με τον κύριο στόχο της εκπαίδευσης ελληνοπαίδων του εξωτερικού, ο οποίος είναι, πρωτίστως, η διατήρηση της ελληνικής κουλτούρας και ο επαναπατρισμός των παιδιών της ομογένειας, προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα.

  1. Μείωση αριθμού μαθητών των Τ.Ε.Γ. Δημιουργία νέων τμημάτων και σχεδιασμός ενιαίου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών γι’ αυτά, λόγω  της συνεχούς μετανάστευσης Ελλήνων και της αύξησης της προσέλευσης μαθητών σε αυτά.

  2. Κατάργηση του άρθρου 3 του νόμου 4027, όπου αναφέρεται ότι, φορέας των Τ.Ε.Γ. είναι οι Σύλλογοι Γονέων. Αντικατάσταση του άρθρου αυτού με ρύθμιση, που ως φορέα θα προβλέπεται ρητά και κατηγορηματικά το Υπουργείο Παιδείας.

Η συγκρότηση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων είναι διαδικασία ακριβή, πολύπλοκη και χρονοβόρα στη Γερμανία. Οι γονείς την αποφεύγουν, καθώς οι αποστάσεις είναι μεγάλες και το ωράριο εργασίας τους δεν την ευνοεί. Αυτό έχει ως επακόλουθο, πολλοί μαθητές ελληνικής καταγωγής να μην λαμβάνουν ελληνική παιδεία, γεγονός που αποδεικνύεται και στην περιορισμένη συμμετοχή τους στις εξετάσεις πιστοποίησης ελληνομάθειας, θεσμό που, δυστυχώς, δεν τον γνωρίζουν και δεν τον προωθούν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα Τ.Ε.Γ., τα οποία χρηματοδοτούνται από γερμανικούς φορείς.

  1. Ίδρυση και λειτουργία Νηπιαγωγείων.

Σύμφωνα με τα πορίσματα της Παιδαγωγικής, η προσχολική αγωγή είναι καθοριστική για τη σχέση που θα διαμορφώσουν τα παιδιά με το σχολείο και τη ζωή. Στη Γερμανία, δυστυχώς η προσχολική αγωγή δεν έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα. Οι θέσεις νηπίων και προνηπίων σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς είναι περιορισμένες και, συνήθως, απαιτείται εγγραφή αμέσως μετά τη γέννηση των παιδιών, για να εξασφαλιστεί μία θέση σε αυτά! Αποτέλεσμα αυτής της δυσχερούς κατάστασης είναι πολλά Ελληνόπουλα (κυρίως παιδιά νεομεταναστών), να εκτοπίζονται από την προσχολική αγωγή. Έτσι, φτάνουν σε ηλικία δημοτικής εκπαίδευσης χωρίς να έχουν αποκομίσει τα τεράστια οφέλη του νηπιαγωγείου με ανυπολόγιστες συνέπειες στην περαιτέρω συγκρότηση και εξέλιξή τους.

  1. Λειτουργία ολοήμερων τμημάτων στα αμιγή ελληνικά δημοτικά σχολεία.

Οι μαθητές να μπορούν να παρακολουθούν διδακτικά αντικείμενα όπως π.χ. ΤΠΕ, Θεατρική Αγωγή κ.λπ., εδραιώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ισότητα και την ισονομία σε σχέση με τους μαθητές της ημεδαπής. Παράλληλα, θα καλυφθούν και οι ανάγκες των εργαζόμενων γονέων και θα εξυπηρετηθούν οι νεοαφιχθέντες από την Ελλάδα συμπατριώτες μας.

  1. Λειτουργία τμημάτων ένταξης.

Αυτή κρίνεται απαραίτητη, διότι οι μαθητές των σχολείων μας με πιθανές μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν έχουν πρόσβαση σε προγράμματα αποκατάστασης. Ένα πρόγραμμα αποκατάστασης δεν μπορεί να έχει αποτέλεσμα όταν αυτό δεν παρέχεται στη μητρική γλώσσα των μαθητών. Δυστυχώς, στη Γερμανία δεν υπάρχουν δομές που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν ανάγκες αξιολόγησης της μαθησιακής επάρκειας και αποκατάστασης μαθησιακών αδυναμιών των μαθητών στην ελληνική γλώσσα. Οφείλουμε να τονίσουμε ότι η έλλειψη τέτοιου είδους δομών έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες που θα μπορούσαν να εξετάζονται προφορικά να μη έχουν δυνατότητα αυτή, σε ένα σύγχρονο σχολείο ίσων ευκαιριών.

Επίσης, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη μέριμνα έτσι ώστε οι μαθητές μας να έχουν εύκολη πρόσβαση σε δομές αξιολόγησης διότι η μετάβαση των μαθητών με τις οικογένειές τους στην Ελλάδα είναι δύσκολη και δαπανηρή. Η οργάνωση κινητών μονάδων αξιολόγησης των ΚΕΔΔΥ που θα έρχονται από την Ελλάδα και θα επισκέπτονται τα σχολεία μας σε προκαθορισμένες ημερομηνίες και σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε σχολικής χρονιάς κρίνεται απαραίτητη.

  1. Έγκαιρη χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων.

Το σύνολο των σχολικών μονάδων της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας βρίσκεται μόνιμα σε δεινή οικονομική κατάσταση. Ορισμένες φορές κινδυνεύουν τα σχολεία από διακοπή των παροχών θέρμανσης, ύδρευσης και ρεύματος σε περιπτώσεις μη επαρκούς υπολοίπου στους λογαριασμούς τους.

Ορισμένα σχολεία, λόγω υπολειμματικής χρηματοδότησης, αδυνατούν να καλύψουν τις πληρωμές των ενοικίων τους. Καθαριστές, επιστάτες και συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί μένουν κατά καιρούς απλήρωτοι. Η αναβάθμιση τις υλικοτεχνικής υποδομής και των χώρων εκπαίδευσης παραμένει ζητούμενο.

Θεωρούμε ότι η έγκαιρη και επαρκής χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων θα αναβαθμίσει αυτά τα σχολεία ειδικά αν σκεφτούμε ότι λίγα μέτρα παραδίπλα λειτουργούν γερμανικά σχολεία που σε επίπεδο υποδομών δεν έχουν ελλείψεις.

Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ και Κυρία Υφυπουργέ,

Για εμάς, τους Έλληνες Εκπαιδευτικούς της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, η στήριξη της εκπαίδευσης των Ελληνοπαίδων του εξωτερικού αποτελεί αδιαπραγμάτευτη υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας.

Για εμάς, η εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων του εξωτερικού αποτελεί μια άλλη έκφανση της δημόσιας παρεχόμενης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και γι αυτό, άλλωστε, οι όποιες διαφοροποιήσεις, θα πρέπει να σχετίζονται με την παρέμβαση της χώρας υποδοχής. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν επιτρέπεται να αποβαίνουν εις βάρος του ελληνόγλωσσου προγράμματος.

Ευελπιστώντας στη θετική στάση όλων όσων εμπλέκονται με την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας είναι έτοιμο με τις θεωρητικές του τοποθετήσεις και την ενεργό του στάση, συνεργαζόμενο με το Υπουργείο Παιδείας στη βάση δημοκρατικών αρχών, να συμβάλει καθοριστικά στην προσπάθεια αναμόρφωσης της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Θα πράξει, λοιπόν, οτιδήποτε είναι απαραίτητο ώστε να υπερασπιστεί τις αδιαφιλονίκητες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και τα αναφαίρετα δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τον χρόνο σας.

Ευελπιστούμε στις δέουσες ενέργειες από μέρους σας.

Με εκτίμηση

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας

Νικόλαος Βουδρισλής Νικόλαος Ράμμος


 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pada
Πανελλαδικές 2025: Ποια Τμήματα του ΠΑΔΑ έχουν ισοτιμηθεί μέχρι τώρα με τo Πολυτεχνείο
Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων που στοχεύουν την πρόσβαση σε Πολυτεχνικές Σχολές ας γνωρίζουν ότι σύμφωνα με σχετική ΚΥΑ τέσσερα...
Πανελλαδικές 2025: Ποια Τμήματα του ΠΑΔΑ έχουν ισοτιμηθεί μέχρι τώρα με τo Πολυτεχνείο