ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ
Ποια τα Βασικά Θέματα που δρομολογούνται το τελευταίο διάστημα από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. και την Κυβέρνηση στο χώρο της Εκπαίδευσης;
(Ανακοινώσεις Υπουργού Παιδείας - Τετάρτη: 14-12-2016)
• Ενίσχυση της παιδαγωγικής - διοικητικής & οικονομικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
• Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων στη διοίκηση των σχολικών μονάδων – αποφασιστικός χαρακτήρας και αρμοδιότητες – συνεργασία εκπ/κών, μαθητών, γονέων, Τ.Α., ετήσιος σχεδιασμός -προγραμματισμός & αποτίμηση δράσεων.
• Υλοποίηση διαδικασιών αξιολόγησης της σχολικής μονάδας - επαναπροσδιορισμός πλαισίου – νομοθεσία για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας - αναβάθμιση της ΑΔΙΠΠΔΕ.
• Υποστήριξη των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου: σχέδια για επιμόρφωση εκπ/κών – δημιουργία (Κέντρων Υποστήριξης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας – Κ.Υ.Ε.Κ.), συντονισμός σε επίπεδο Δ/νσης Εκπ/σης;
• Ειδική Αγωγή – Τ.Ε.- ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ- νομοθετικό πλαίσιο - Ε.Ε.Ε.ΕΚ- Π.Σ. – Ε.Ω.Π.
• Ανανέωση των μεθόδων αξιολόγησης των μαθητών/τριών (Περιγραφική αξιολόγηση μαθητών).
• Δευτεροβάθμια Εκπ/ση: Αναμόρφωση ή επικαιροποίηση Π.Σ. – νέα Ε.Ω.Π. (εσπερινά λύκεια, ειδική αγωγή…) – αλλαγή σχολικών εγχειριδίων - σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο λύκειο, αλλαγή στον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπ/ση.
• Προσφυγικό – Διαπολιτισμική εκπαίδευση.
ΕΡΩΤΗΣΗ 1Η
• Σε τι συνίσταται η Αποκέντρωση και η Αυτονομία στην Εκπαίδευση;
• Η Αποκέντρωση και η «αυτονομία» του σχολείου συνιστά αλλαγή «παραδείγματος» στην εκπαίδευση;
Η «αυτονομία» του σχολείου ως «αλλαγή παραδείγματος» στην εκπαίδευση
Ø Την τελευταία δεκαετία η έννοια της αυτονομίας του σχολείου αποτελεί ουσιαστική παράμετρο της «αλλαγής παραδείγματος» στον χώρο της εκπαίδευσης, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Ø Συνήθως ο λόγος της «αυτονομίας» του σχολείου ορίζεται στο πλαίσιο της «σχετικής» αυτονομίας (κυρίως παιδαγωγικής, διοικητικής και λιγότερο οικονομικής).
Ø Αφορά στις σχέσεις εξουσίας μεταξύ κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής διοίκησης.
Ø Τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, αποσυγκέντρωσης και αποκέντρωσης της εξουσίας του κράτους και στην εκχώρηση αρμοδιοτήτων στις περιφερειακές και τοπικές αρχές.
ΕΡΩΤΗΣΗ 2Η
Ø Ποιος και γιατί ενθαρρύνει ή επιβάλλει την αυτονομία και στην εκπ/ση; Για ποιους λόγους;
Ø Η σύνδεση της «αυτονομίας» εκπορεύεται από το λόγο των διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΟΟΣΑ) και συνδέεται κυρίως με ζητήματα όπως: Λογοδοσία, αξιολόγηση, διαχείριση πόρων και επιδόσεις μαθητών (ΟΟΣΑ 2009);
Εκπαιδευτικές αλλαγές – Κεντρικός ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού
• Στις δεκαετίες του ΄90 & ΄00 κάνουν την εμφάνισή τους νέες επιστημονικές θεωρήσεις σχετικά με τον τρόπο επίτευξης των εκπαιδευτικών αλλαγών (ποιότητα – αποτελεσματικότητα στην εκπ/ση).
• Αυτές έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό την ανάδειξη του καθοριστικού ρόλου των εκπαιδευτικών, ως ατόμων ή ομάδας, στην υλοποίηση εκπαιδευτικών νεωτερισμών.
• Η ευθύνη πλέον σήμερα για τη βελτίωση της εκπαίδευσης μετακινείται από το Σύστημα (εκπαιδευτικό ή πολιτικό) στο Πρόσωπο του εκπαιδευτικού,
• Καλούνται οι εκπαιδευτικοί να αυξήσουν τη συλλογική τους δράση με συγκεκριμένους στόχους, μεταξύ των άλλων, όπως:
α) η εξέταση των εκπαιδευτικών πρακτικών τους,
β) η ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων με σκοπό τη μείωση των ανισοτήτων ,
γ) η ανάδειξη των ζητημάτων της σχολικής αποτυχίας, της διαρροής, των περιεχομένων της μάθησης και της επαγγελματικής τους ανάπτυξης,
δ) το άνοιγμα του σχολείου στις τοπικές κοινωνίες και στους γονείς,
ε) Προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου – εκπαιδευτικός σχεδιασμός – υλοποίηση – αποτίμηση εκπαιδευτικού έργου…
Ο «λόγος» των διεθνών οργανισμών (ΟΟΣΑ)
Η σύνδεση της «αυτονομίας» με την «αλλαγή παραδείγματος» εκπορεύεται από το λόγο των διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΟΟΣΑ) και συνδέεται κυρίως με ζητήματα
όπως :
Λογοδοσία, αξιολόγηση, διαχείριση πόρων και επιδόσεις μαθητών (ΟΟΣΑ 2009…).
«Η αυτονομία και η λογοδότηση είναι συνυφασμένες με μεγαλύτερη αυτονομία στη λήψη αποφάσεων σχετικά με Αναλυτικά Προγράμματα,
Αξιολογήσεις και Κατανομή πόρων, τείνει να σχετίζεται με καλύτερες επιδόσεις, ιδιαίτερα όταν στο πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων κυριαρχεί
κουλτούρα λογοδότησης» (OECD, PISA FOCUS 2009…).
ΕΡΩΤΗΣΗ 3Η
• Στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ε.Ε. η αυτονομία αποτελεί βασική πολιτική;
• Υπάρχει ομοιομορφία ή διαφορετικοί βαθμοί αυτονομίας;
• Ποιες τάσεις κυριαρχούν;
Η «σχολική αυτονομία» στον ευρωπαϊκό χώρο
• Με βάση τη συγκριτική ανάλυση φαίνεται ότι σε πολλές χώρες της Ε.Ε. έχει αναπτυχθεί μια διαδικασία αποκέντρωσης των εκπαιδευτικών συστημάτων με κυρίαρχες τάσεις την αναβάθμιση του ρόλου των τοπικών αρχών και την σχετική αυτονομία της σχολικής μονάδας.
• Η έκταση των μεταρρυθμίσεων και τα αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας διαφέρουν από χώρα σε χώρα, αλλά έχουν ως βασικό κοινό χαρακτηριστικό το ότι η βαρύτητα δόθηκε στη διοικητική αποκέντρωση με κύριο στόχο την εξασφάλιση αποτελεσματικότητας και αποδοτικής αξιοποίησης των πόρων.
• Στις χώρες της ΕΕ η «αυτονομία» αποτελεί βασική πολιτική και διακρίνεται σε επίπεδο:
• Ευθύνης εκπαιδευτικών: Περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος, επιλογή των σχολικών βιβλίων, διαχείριση διδακτικών μεθόδων, οργάνωση σχολικής τάξης και μεθόδους αξιολόγησης των μαθητών (ΕΕ, Ευρυδίκη, 2008-2012)
• Ευθύνης Διευθυντών σχολείων: Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, καθήκοντα, ευθύνες, επιλογή/πρόσληψη εκπαιδευτικών (ΕΕ, Ευρυδίκη, 2008- 2012)
•
Η «αυτονομία» αποτελεί «δέσμευση» της ελληνικής Κυβέρνησης;
Αν, ΝΑΙ, απέναντι σε ποιον/ους;
Η «αυτονομία» ως «δέσμευση» στο ελληνικό μνημόνιο 2015
4.1. Εκπαίδευση :
«Οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του τομέα της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ, … σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και
ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες ….
Μεταξύ άλλων, η επανεξέταση θα αξιολογήσει την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου», …την αποδοτικότητα και αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων, την αξιολόγηση και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα… και θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ».
ΜΝΗΜΟΝΙΟ (2015). Ν. 4336, ΦΕΚ 94, τ.Α΄, 14-8-2015, (σελ. 1026-1027).
ΕΡΩΤΗΣΗ 5Η
• Με ποιον τρόπο προωθεί το ΥΠ.Π.Ε.Θ. τις πολιτικές αυτές και τις δεσμεύσεις;
• Υπήρξε ουσιαστικός διάλογος;
Η «αυτονομία» στην Πρόταση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. / «Εθνικός Διάλογος στην Παιδεία»
• Η έννοια της αυτονομίας της σχολικής μονάδας αποτελεί βασική αρχή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης …με σκοπό να βελτιώσει την ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης (Επιτροπή Γαβρόγλου, Μάϊος 2016)
• Προγραμματικές δηλώσεις ΥΠ. Παιδείας (Τετάρτη 14-12-2016).
• Αυτονομία, ανάληψη της ευθύνης και λογοδοσία θα πρέπει να συγκροτούν το πνεύμα ενηλικίωσης και ενδυνάμωσης που θα πρέπει να διαπερνά τις μεταρρυθμίσεις και τη διακυβέρνηση της εκπαίδευσης.
• Πρόκειται για προαπαιτούμενα ώστε να μπορέσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα να προετοιμαστεί για να ανοιχτεί στα νέα αχαρτογράφητα πελάγη των μεγάλων αλλαγών και ανατροπών της εποχής μας. (Επιτροπή Λιάκου, Ιούνιος 2016, σ.4)
H «αυτονομία» ως «δίκτυο» λόγων και πολιτικών
Γύρω από την έννοια της «αυτονομίας» έχει διαμορφωθεί ένα σύγχρονο δίκτυο λόγων και πολιτικών που αναπαριστά ένα διάγραμμα των νέων σχέσεων μεταξύ εκπαίδευσης, κράτους και αγοράς και χαρακτηρίζεται από τον ηγεμονισμό «τεχνο-Διαχειριστικών» όρων/εννοιών όπως: σχεδιασμός (planning), στοχοθεσία (target setting), αξιολόγηση (evaluation), ποιότητα (quality), βελτίωση
(improvement), αποτελεσματικότητα (effectiveness).
ΕΡΩΤΗΣΗ 6Η
• Ποιες οι «Προκλήσεις» της Αυτονομίας και σε ποια Επίπεδα;
• Υπάρχουν και ποιοι «κίνδυνοι» ή «Παρενέργειες» για τους Εκπαιδευτικούς, το σχολείο και την Εκπαίδευση;
Οι προκλήσεις της «αυτονομίας»
Οι προκλήσεις της «αυτονομίας» σε επίπεδα ανάγνωσης:
• Εκπαιδευτικό: εκπαιδευτική αξιολόγηση, βελτίωση της ποιότητας, εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα.
• Πολιτικό: λιγότερο κράτος, από (συγ-)κέντρωση, ενίσχυση περιφερειακών και κυρίως τοπικών δομών, μεταφορά εξουσίας και ευθύνης σε περιφέρειες, τοπικές κοινωνίες.
• Οικονομικό: μεικτές μορφές χρηματοδότησης (δημόσια: κράτος/δήμος, ιδιωτική: δίδακτρα μαθητών, χορηγίες, κα.) Ιδιωτικοποίηση, οικονομική αποτελεσματικότητα, αυτοχρηματοδότηση. Πρωτεύουσα η σχέση κόστους – αποτελέσματος).
Διοικητικό: Νέος διευθυντισμός, Νέα δημόσια διαχείριση, έλεγχος & διακυβέρνηση εξ αποστάσεως, Πολιτικές των αριθμών.
• Κοινωνικό: Σχολική επιλογή, κοινωνική λογοδοσία, Συμμετοχή κοινωνικών φορέων και εταίρων, Μεταφορά της ευθύνης σε τοπικές κοινωνίες, οικογένειες και άτομα!
«Παρενέργειες» της αυτονομίας
H «αυτονομία» προκαλεί ουσιαστικές «παρενέργειες»:
1. Σχολείο: Συνδέεται με τη βελτίωση της ποιότητας, τη σχολική αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα.
Προωθεί και ενισχύει τις επαγγελματικές κοινότητες μάθησης των εκπαιδευτικών.
2. Διοίκηση: Ενισχύει τα συλλογικά όργανα (διευρυμένη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητικής κοινότητας, κοινωνικών φορέων, εταίρων), Συμβούλιο σχολείου, Σύλλογος διδασκόντων.
3. Ηγεσία: Αλλαγή στο ρόλο του διευθυντή (ηγεσία κατανεμητική, μετασχηματιστική). Πύκνωση της ηγεσίας του σχολείου.
4. Εκπαιδευτικός: Αξιολόγηση, συνεργασία, συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη, επαγγελματική λογοδοσία.
5. Κράτος: Εποπτικός ρόλος, Έλεγχος εξ αποστάσεως (εξωτερική αξιολόγηση), επιδόσεις και επιτεύγματα μαθητών, εθνικά στάνταρντς, δείκτες αξιολόγησης της ποιότητας.
6. Τοπική κοινωνία: Ανάληψη ευθύνης, αυξημένες αρμοδιότητες, έλεγχος της κοινωνικής λογοδοσίας
ΕΡΩΤΗΣΗ 7Η
Συνδέεται η αυτονομία με το σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου;
Με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας;
ΔΗΛΩΣΕΙΣ – ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ Κ. ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Τετάρτη 14-12-2016)
• Προχωράμε στη θέσπιση διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την αποτίμηση των σχολικών μονάδων.
• Για το σύνολο της Εκπαίδευσης επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων και συνεπώς η αυτονομία της σχολικής μονάδας, ώστε να απεμπλακεί η λειτουργία της από την καθηλωτική γραφειοκρατία.
• Οι διαδικασίες του σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου (αυτοαξιολόγηση)… που σταδιακά θα εισαχθούν θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολικών μονάδων και σε καμία περίπτωση δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις.
• Τέτοιου τύπου αυτοαξιολογήσεις θα αναδείξουν τις πρωτοποριακές δράσεις που γίνονται με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών σε πολλά από τα σχολεία μας.
• Στις αυτοαξιολογήσεις, όμως, των σχολικών μονάδων θα καταγραφούν και οι υποχρεώσεις της Πολιτείας που σε πολλούς τομείς υπολείπονται.
• Εδώ θα πρέπει να δούμε σοβαρά την αναβάθμιση της ΑΔΙΠ και της ΑΔΙΠΠΔΕ
ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ
Μάΐος - Ιούνιος 2016
Επιτροπή Γαβρόγλου: Αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας
Eπιτροπή Λιάκου: Αυτονομία, διακυβέρνηση, πλαίσιο προσόντων εκπαιδευτικών
Η αυτονομία του σχολείου
«Αυτονομία, ανάληψη της ευθύνης και λογοδοσία θα πρέπει να διαπερνά τις μεταρρυθμίσεις από τα προγράμματα σπουδών έως τη διακυβέρνηση της εκπαίδευσης» (Λιάκος,σ. 4).
«Η ευθύνη της λειτουργίας του σχολείου θα ανατίθεται στο σύλλογο των διδασκόντων, ο οποίος θα συνεδριάζει σε θεσμοθετημένο χρόνο με στόχο να διευθύνει, να διευθετεί και να προγραμματίζει τη λειτουργία του σχολείου στηριζόμενος στις βασικές εκπαιδευτικές πολιτικές που σχεδιάζονται από το Υπ. Παιδείας. (σ. 5).
ΕΡΩΤΗΣΗ 8Η
Υπάρχουν οι Προϋποθέσεις για την υλοποίηση των ανωτέρω;
• θα ενισχυθούν οι πόροι στην εκπαίδευση;
• θα δρομολογηθούν συναινέσεις σε πολιτικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό επίπεδο;
• θα αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο και προς ποια κατεύθυνση;
• Θα δημιουργηθεί σύστημα συνεχιζόμενης επιμόρφωσης, στήριξης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών;
ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ
• Ομάδες επεξεργασίας, τεκμηρίωσης και κατάθεσης προτάσεων επί όλων των ανωτέρω θεμάτων
• Να μελετηθούν τα θέματα της αποκέντρωσης και της αυτονομίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο
• Να μελετηθούν θέματα που αφορούν τη σχέση Εκπαίδευσης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
• Να εξεταστούν οι συνέπειες της αυτονομίας και της λογοδοσίας των σχολικών μονάδων σε σχέση με την ενίσχυση των οικονομικών της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.
• Να εξεταστούν τα θέματα των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών σε σχέση με τις διαδικασίες αξιολόγησης – αυτοαξιολόγησης και τις συνέπειες που επιφέρουν.
• Να προταθούν Μοντέλα Επιμόρφωσης, στήριξης και Επαγγελματικής ανάπτυξης των Εκπαιδευτικών και των Στελεχών της Εκπαίδευσης
• Να προταθούν τρόποι αντικειμενικής και διαφανούς επιλογής και αξιολόγησης των Στελεχών της Εκπαίδευσης.
• Να προταθούν πολιτικές συναινέσεων στο χώρο της εκπαίδευσης προκειμένου να υπάρξει στην Ελλάδα συνέχεια και συνέπεια στις ασκούμενες πολιτικές.
• Να αναπτχθούν σχετικές προτάσεις για τη διαμόρφωση του σχολείου ως Οργανισμού και Κοινότητα Μάθησης & Συνεργασίας
(Ηγεσία, επαγγελματισμός, σχεδιασμός, ενδυνάμωση εκπαιδευτικών, ενδοσχολική επιμόρφωση, σχεδιασμός και προγραμματισμός, συνεργασία και ρόλοι…).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη