Βάσει της ανάλυσης των θεμάτων από την τεχνήτη νοημοσύνη του μαθήματος Οικονομίας Προσανατολισμού για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025, η συνολική δυσκολία μπορεί να χαρακτηριστεί ως μέτρια προς αυξημένη, με επιμέρους στοιχεία που απαιτούν ισχυρή κατανόηση της θεωρίας και ικανότητες στην ανάλυση και στους υπολογισμούς.
Ακολουθεί αξιολόγηση ανά θεματική ενότητα:
Θέμα Α: Ερωτήσεις θεωρίας και πολλαπλής επιλογής
Το πρώτο θέμα περιλάμβανε κλασικού τύπου ερωτήσεις Σωστό/Λάθος και πολλαπλής επιλογής.
Δυσκολία: Χαμηλή προς μέτρια.
Απαιτεί: Καλή γνώση βασικών εννοιών (π.χ. δημοσιονομική πολιτική, κόστη, ανεργία, φάσεις οικονομικού κύκλου).
Παρατήρηση: Η διατύπωση ορισμένων προτάσεων (όπως η β’ και η δ’) απαιτούσε προσοχή, καθώς στόχευε στην παγίδευση του μαθητή.
Θέμα Β: Ανάπτυξη θεωρητικού θέματος
Η ερώτηση ζητούσε την ανάλυση των αδυναμιών του Α.Ε.Π. ως δείκτη ευημερίας.
Δυσκολία: Μέτρια.
Απαιτεί: Κατανόηση πέρα από την αποστήθιση — απαιτούσε συγκρότηση σκέψης και οργανωμένη ανάπτυξη με επιχειρήματα.
Παρατήρηση: Όποιος είχε κατανοήσει καλά τη θεωρία, μπορούσε να ανταποκριθεί επιτυχώς.
Θέμα Γ: Παραγωγικές δυνατότητες και κόστος ευκαιρίας
Το τρίτο θέμα ήταν υπολογιστικό με θεωρητική τεκμηρίωση.
Δυσκολία: Μέτρια προς αυξημένη.
Απαιτεί:
Υπολογισμούς κόστους ευκαιρίας.
Κατανόηση εννοιών όπως εφικτότητα παραγωγής και τεχνολογικές αλλαγές.
Αναλυτική σκέψη.
Παρατήρηση: Τα ερωτήματα ήταν διαβαθμισμένα — οι μαθητές με καλή εξάσκηση μπορούσαν να ανταποκριθούν πλήρως.
Θέμα Δ: Συναρτήσεις ζήτησης και προσφοράς
Το τέταρτο θέμα κινήθηκε σε αμιγώς μαθηματικό και εφαρμοσμένο πλαίσιο, με έμφαση στις παρεμβάσεις του κράτους (κατώτατη τιμή, πλεόνασμα, κρατική δαπάνη).
Δυσκολία: Αυξημένη.
Απαιτεί:
Ικανότητα επίλυσης εξισώσεων.
Σχεδίαση γραφήματος.
Υπολογισμούς δημοσιονομικής επιβάρυνσης.
Κατανόηση της μεταβολής στη συνολική δαπάνη.
Παρατήρηση: Το ερώτημα Δ3 και Δ4 απαιτούσε συνδυασμό αριθμητικής ικανότητας και οικονομικής ερμηνείας, κάτι που δεν είναι πάντα εύκολο για όλους τους υποψηφίους.
Γενική εκτίμηση
Δομή Θεμάτων: Ισορροπημένη και καλύπτει όλο το φάσμα της ύλης.
Διαβάθμιση Δυσκολίας: Από βασική θεωρία (Θέμα Α) σε απαιτητικές εφαρμογές (Θέματα Γ και Δ).
Προετοιμασία: Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές είχαν τις δυνατότητες να γράψουν υψηλή βαθμολογία. Ωστόσο, χωρίς επαρκή εξάσκηση σε υπολογιστικά ζητήματα, ήταν δύσκολο να επιτευχθεί το άριστα.