πανελληνιες
Τα προβλήματα δεν περιορίστηκαν στη χτεσινή ημέρα και στα μαθήματα της Φυσικής και Ιστορίας, αλλά επεκτάθηκαν και στη Βιολογία ΓΕΛ και τα Μαθηματικά ΕΠΑΛ. Σε συνδυασμό με τις απονικτικές συνθήκες οι εφετινές πανελλαδικές ήταν πραγματικά «υπερπαραγωγή», μάλλον κάποιου θρίλερ...

Με  μια σειρά υπερβολών των θεματοθετών της ΚΕΕ, ορισμένοι εκ των οποίων φαίνεται να πιστεύουν ότι μετέχουν σε κάποιου είδους παράσταση και επέλεξαν θέματα - υπερπαραγωγή στη Φυσική των ΓΕΛ, ενώ στην Ιστορία επίσης των ΓΕΛ κάποια θέματα είχαν προβληματική διατύπωση που προκαλεί αντιδράσεις, ολοκληρώθηκαν χτες εν μέσω καύσωνα και αδυναμίας του κράτους να εξασφαλίσει ικανοποιητικές συνθήκες στους εξεταζόμενους, οι εξετάσεις των βασικών μαθημάτων για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων.

Οι πανελλαδικές των ΕΠΑΛ ολοκληρώνονται στις 17 Ιουνίου και την επόμενη ημέρα, Τρίτη 18 Ιουνίου,  ξεκινούν οι εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων για όσους μαθητές τα έχουν δηλώσει, οι οποίες ολοκληρώνονται στις 28 Ιουνίου με τα Ιταλικά.  Οι βαθμοί αναμένεται να ανακοινωθούν -για τα βασικά μαθήματα-  την Παρασκευή 28 Ιουνίου ή  την Δευτέρα 1η Ιουλίου.

Ας δούμε όμως όσα συνέβησαν στις εφετινές εξετάσεις, καθώς τα προβλήματα δεν περιορίστηκαν στη χτεσινή ημέρα και στα μαθήματα της Φυσικής και Ιστορίας, αλλά επεκτάθηκαν και στη Βιολογία ΓΕΛ και τα Μαθηματικά ΕΠΑΛ. Σε συνδυασμό με τις απονικτικές συνθήκες υπό τις οποίες ολοκληρώθηκαν οι εξετάσεις των ΓΕΛ με εκπαιδευτικούς και γονείς να ψάχνουν ανεμιστήρες για να μη λιποθυμήσουν τα παιδιά,  οι εφετινές πανελλαδικές ήταν πραγματικά μια «υπερπαραγωγή», μάλλον κάποιου θρίλερ...

«Υπερπαραγωγή» στη Φυσική ΓΕΛ, δεν έφτανε κι ο χρόνος!

Με μια ανακοίνωση που δεν μασάει λόγια, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών «άδειασε» την ΚΕΕ για τα θέματα που επέπλεξε χτες στη Φυσική των πανελλαδικών εξετάσεων 2024!

Η ΕΕΦ έκανε  λόγο για θέματα «υπερπαραγωγή» που τρομοκρατούν τους μαθητές, ενώ τα μέλη της δηλώνουν ότι αισθάνθηκαν έκπληξη και απογοήτευση!

Λίγο αργότερα, η ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Φροντιστών) επιβεβαίωσε τις εκτιμήσεις της ΕΕΦ με δική της ανακοίνωση, στην οποία κάνει επίσης λόγο για θέματα-υπερπαραγωγή και εκτιμά ότι επρόκειτο για τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών, και ο χρόνος επίλυσής τους ξεπερνά κατά πολύ τις 3 ώρες κάτι που γίνεται εύκολα και γρήγορα αντιληπτό (Η ανακοίνωση της ΟΕΦΕ εδώ)

Η ανακοίνωση της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών

Μελετώντας τα θέματα του μαθήματος ΦΥΣΙΚΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ, στις ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, παρατηρούμε ότι προέρχονται από μεγάλο εύρος της εξεταστέας ύλης και απευθύνονται σε παιδιά που έχουν μελετήσει ουσιαστικά.

Ταυτόχρονα όμως αισθανθήκαμε έκπληξη και απογοήτευση.

Έκπληξη γιατί:

  1. Τα ερωτήματα Α1 και Α3 του ΘΕΜΑΤΟΣ Α δεν απαιτούν μόνο ανάκληση γνώσεων θεωρίας αλλά και συλλογισμό. Μοιάζουν με μικρής έκτασης "ασκήσεις" και όχι με ερωτήσεις ΘΕΜΑΤΟΣ Α.

  2. Οι λεγόμενες «υπερπαραγωγές» εμφανίστηκαν και στο ΘΕΜΑ Β (Β3).

  3. Το ΘΕΜΑ Γ μοιάζει διαφορετικό από το σύνολο των θεμάτων, είναι βατό, εμπεριέχει θεωρία, αλλά αυτή η διαφορετικότητα θα προκαλέσει προβλήματα στη διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων.

  4. Το ΘΕΜΑ Δ είναι ο ορισμός των «υπερπαραγωγών». Αν συμμετείχε σε διαγωνισμό «υπερπαραγωγών», θα βραβευόταν. Δυστυχώς όμως είναι ΘΕΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ.

Απογοήτευση γιατί:

  1. Η έκταση των θεμάτων είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, ιδιαίτερα σήμερα, που υπάρχει και κλιματολογική επιβάρυνση. Έτσι, ο διαθέσιμος χρόνος δεν ήταν επαρκής.

  2. Δεν υπάρχει διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων, με προφανές αποτέλεσμα τη «σαλαμοποίηση» των βαθμολογιών των παιδιών «προς τα κάτω».

  3. Οι θεματοδότριες/θεματοδότες δεν φαίνεται να ενστερνίζονται την αποφυγή των λεγόμενων «υπερπαραγωγών», οι οποίες τρομοκρατούν τα παιδιά, τα απομακρύνουν από το γνωστικό αντικείμενο και απέχουν πολύ από τις οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος. Έτσι, απαξιώνεται η διδασκαλία του μαθήματος στο δημόσιο Σχολείο και ο σεβασμός στους συντελεστές του.

«Προβληματική διατύπωση» στην Ιστορία ΓΕΛ

Αρκετά παράπονα έχουν προκαλέσει τα θέματα της Ιστορίας των ΓΕΛ, για τις Πανελλήνιες εξετάσεις 2024, που θεωρούνται τα πιο απαιτητικά των τελευταίων ετών!

Σύμφωνα με τον ΟΕΦΕ τα θέματα ήταν  απαιτητικά, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, εξέταζαν μεγάλο εύρος της ύλης και αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμη και τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι «αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις». Η ΟΕΦΕ ανακοίνωσε τα εξής:

«Στο ΘΕΜΑ Α1 που παραδοσιακά εξετάζει κατανόηση ιστορικών όρων ζητήθηκαν δύο όροι που δεν είχαν τεθεί ποτέ πιο πριν στις εξετάσεις (Μακεδονική Επιτροπή και «σκωρίες»), ενώ ο τρίτος όρος (Συμφωνία Μουρνιών) είχε ζητηθεί στις επαναληπτικές Πανελλήνιες εξετάσεις του 2017. Η σωστή περιγραφή των όρων αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές.

Το ΘΕΜΑ Α2 δόθηκε ως ερώτηση κλειστού τύπου με τη μορφή ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια. Οι προτάσεις α, β, δ μπορούν να θεωρηθούν ως σαφείς, ενώ οι προτάσεις γ και ε σίγουρα θα δημιουργήσουν ζητήματα στους μαθητές καθώς η διατύπωσή τους είναι προβληματική.

Το ΘΕΜΑ Β1 ήταν σαφές και απλό και απαιτούσε απάντηση από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου (σελ.52, ενότητα 6).

Το ΘΕΜΑ Β2 ήταν «επανάληψη» ερωτήματος που είχε τεθεί και στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2008, με την απάντηση να προκύπτει από δύο διαδοχικές ενότητες του σχολικού βιβλίου (σελ. 217-218 του σχολικού βιβλίου).

Το ΘΕΜΑ Γ1 είναι χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με δύο παραθέματα προς εξέταση. Το υποερώτημα α ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και να απαντήσουν στηριγμένοι σε άλλο απόσπασμα του σχολικού από αυτό που απαιτεί η απάντηση, ενώ το β υποερώτημα δεν έκρυβε δυσκολίες.

Το ΘΕΜΑ Δ1 – πιο απαιτητικό από το Γ1 – ήταν επίσης χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με τρία παραθέματα προς εξέταση. Και τα δύο υποερωτήματα ήταν σαφή με την απάντηση να βρίσκεται σε διαδοχικές σελίδες του σχολικού βιβλίου (σελ.60-61).

Γενικά, το φετινό διαγώνισμα της Ιστορίας ήταν το πιο απαιτητικό των τελευταίων ετών, απαιτούσε μακροσκελείς απαντήσεις και αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις.»

«Αστοχία διατύπωσης» στα Μαθηματικά ΕΠΑΛ

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων επέλεξε στις φετινές εξετάσεις των Μαθηματικών - ΕΠΑΛ το θέμα Γ3 στο οποίο διαπιστώθηκε πρόβλημα από τη Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

Το ερώτημα Γ2 του 2024 ήταν το ίδιο με το ερώτημα

α) του 2006, 

Το ερώτημα Γ3 του 2024 είναι το ίδιο 

  • με το ερώτημα β) και
  • το ερώτημα γ) του 2006.

Η ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ)

Τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και παρουσιάζουν ανάλογη δυσκολία με τα αντίστοιχα περσινά.

Στο Θέμα Γ διαπιστώνουμε αστοχία στη διατύπωση. Ειδικότερα υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ των τιμών των δεδομένων και των ζητουμένων. Επισημαίνουμε ότι οι δυνατές τιμές του άγνωστου κ μπορούν να προκύψουν ανεξάρτητα, τόσο από την τυπική απόκλιση, όσο και από τη μέση τιμή που υπολογίζεται με τη βοήθεια του συντελεστή μεταβολής, και δεν συμφωνούν μεταξύ τους.

Προτείνεται να ληφθεί ως σωστή οποιαδήποτε από τις δύο προσεγγίσεις, για να μην αδικηθούν οι υποψήφιοι.

Διαφωνίες και δύο επιστημονικά ορθές απαντήσεις στη Βιολογία

Στη Βιολογία όμως, είχαμε αντιδράσεις. Διαφωνία για την επίλυση του θέματος Δ1 της Βιολογίας που προτείνει η ΚΕΕ στις Πανελλαδικές 2024, εξέφρασαν με επιστολή τους 17 καθηγητές Βιολογίας

Οπως ανέφεραν,  στο συγκεκριμένο ερώτημα υπάρχουν δύο επιστημονικά ορθές απαντήσεις, από τις οποίες όμως η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων κάνει αποδεκτή μόνο τη μία. Οι 17 εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι αυτό είναι εξαιρετικά άδικο για τους εξεταζόμενους μαθητές και εκφράζουμε την αντίθεσή τους. Συμφωνα με άλλη ανακοίνωση, στις πανελλήνιες εξετάσεις της 4ης Ιουνίου 2024, στο μάθημα της Βιολογίας υπήρξε ερώτημα, συγκεκριμένα το Δ1, το οποίο έχει δύο ορθές και επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις που πρότεινε η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων καθώς και όλοι οι μεγάλοι φροντιστηριακοί οργανισμοί, η ενδεικτική λύση είναι μίαΜετά από οχλήσεις προς την ΠΕΒ, η ένωση αισθάνθηκε την ανάγκη να βγάλει δελτίο τύπου, χωρίς να σχολιάζει ουσιαστικά την επιστημονική ορθότητα του εναλλακτικού τρόπου λύσης. Σύμφωνα με αυτά που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, πολλά παιδιά έχουν επιλέξει αυτόν τον τρόπο, ΚΑΙ δεν υπήρχε στην εκφώνηση ούτε μία λέξη που να τα αποτρέπει από το να επιλέξουν αυτή την λύση. Στις οδηγίες μάλιστα προς εξεταζόμενους, σημείο 4, προβλέπεται ότι κάθε λύση ορθή και επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή. Η βαθμολόγηση των γραπτών έχει ξεκινήσει και είναι απαράδεκτο ότι δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για το θέμα αυτό.

Τελικά η ΚΕΕ έδωσε οδηγία βαθμολόγησης σε σχέση με το Γ θέμα και  το Δ1 ερώτημα στο μάθημα της Βιολογίας , στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της Κατεύθυνσης Υγείας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024. Σύμφωνα με αυτήν, για το θέμα Γ, στην εκφώνηση του θέματος καθορίζεται το φυσιολογικό γονίδιο ως γονίδιο Α και το μεταλλαγμένο ως γονίδιο α. Για το ερώτημα Δ1 αποδεκτή είναι μόνο η λύση που αποτυπώνεται στις ενδεικτικές απαντήσεις, καθώς το ερώτημα ζητά να καθοριστεί ο τρόπος κληρονόμησης του χρώματος με βάση τα δεδομένα της άσκησης.

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό 2024: Αφιέρωμα στα τμήματα Πληροφορικής των δημόσιων ΑΕΙ

Σχολές έως 15.000 μόρια με επαγγελματικές ευκαιρίες

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ipourgeio_paideias.jpg
Εντοπίστηκαν λάθη στους πίνακες κατανομής των 3.278 θέσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Μετά τις διορθώσεις πάνε για ΦΕΚ
Με την ολοκλήρωση των διορθώσεων θα υπογραφούν από τον υπουργό και την υφυπουργό Παιδείας και θα σταλούν στο Εθνικό Τυπογραφείο προς δημοσίευση.
Εντοπίστηκαν λάθη στους πίνακες κατανομής των 3.278 θέσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Μετά τις διορθώσεις πάνε για ΦΕΚ