Πού πήγαν τα κοινωνικά κριτήρια στις Πανελλαδικές;
Κενές εκατοντάδες θέσεις στα Πανεπιστήμια για τους υποψηφίους από εσπερινά ΓΕΛ μετά την εφαρμογή κοινής ΕΒΕ με τα ημερήσια Λύκεια

Σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια ετοιμάζει η κυβέρνηση, με τις πρώτες πληροφορίες να κάνουν λόγο για επιπλέον παραμέτρους σε σχέση με το ισχύον σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Στόχος των νέων αλλαγών είναι να υπάρχει διαχρονική εικόνα κάθε υποψηφίου και να μην κρίνεται μόνο από τα εξεταζόμενα μαθήματα. Οι αλλαγές αυτές δημιουργούν πολλά ερωτήματα, με κυριότερο πώς θα διασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας καθώς θα υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στο πώς βαθμολογεί κάθε καθηγητής, τι βαθμό δυσκολίας έχουν τα διαγωνίσματα που επιλέγει κ.λπ.

Ωστόσο, στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να μην προτίθεται να άρει την κατάφωρη αδικία που έχει προκαλέσει ο Νόμος 4777 του 2021, σύμφωνα με τον οποίο η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) είναι κοινή για τους μαθητές των ημερήσιων και εσπερινών γενικών Λυκείων.

Ο συγκεκριμένος νόμος δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη του κοινωνικά κριτήρια, όπως ότι οι μαθητές εσπερινών Λυκείων είναι εργαζόμενοι και δεν έχουν τη δυνατότητα να αφιερώνουν ούτε τον ίδιο χρόνο ούτε τα ίδια χρήματα σε φροντιστήρια για την προετοιμασία τους στις πανελλαδικές. Παρ’ όλα αυτά, καλούνται να εξεταστούν στην ίδια ύλη και τα ίδια θέματα με τους υποψηφίους από τα ημερήσια Λύκεια, με την ίδια ΕΒΕ, και να διεκδικήσουν θέσεις που αντιστοιχούν στο 1% κάθε σχολής. Το αποτέλεσμα της εφαρμογής κοινής ΕΒΕ είναι να μένουν κενές εκατοντάδες θέσεις που προορίζονται για αποφοίτους εσπερινών Λυκείων.

«Εργαζόμενοι και γονείς»

Η καθηγήτρια Γιώτα Μαρμαρωτή διδάσκει Χημεία και Βιολογία στο εσπερινό ΓΕΛ Καλλιθέας. «Η ισχύουσα νομοθετική διάταξη είναι αναμφισβήτητα άδικη για τους μαθητές μας, που παλεύουν για μια δεύτερη ευκαιρία στην εκπαίδευση. Όλοι οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε στις πανελλαδικές πετυχαίνουν οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές. Φέτος διδάσκω στη Γ’ Λυκείου και, όση υπέρβαση κι αν κάνω, δεν μπορώ να βοηθήσω τους μαθητές μου όσο χρειάζεται, ακριβώς επειδή δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο. Είναι εργαζόμενοι και γονείς. Υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών που την ίδια περίοδο δίνουν πανελλαδικές και τα παιδιά τους».

Σύμφωνα με την κυρία Μαρμαρωτή, η πλειονότητα των μαθητών των εσπερινών ΓΕΛ είναι γυναίκες. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο ισχύων νόμος να ενισχύει τις ανισότητες κατά των γυναικών, οι οποίες σε μικρή ηλικία και για διάφορους λόγους στερήθηκαν το δικαίωμα στη μόρφωση. Γιατί να στερείται το δημοκρατικό αυτό δικαίωμα σε μαθητές που κοπιάζουν για μια θέση σε πανεπιστήμια και στο τέλος οι περισσότερες θέσεις να μένουν κενές;».

Οι μαθητές των εσπερινών Λυκείων ζητούν από την κυβέρνηση να επαναφέρει τον Ν. 4763 του 2020, ο οποίος προέβλεπε ευνοϊκές διατάξεις λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικά κριτήρια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Νάντιας Αβιτίδου, μητέρας τριών παιδιών, ηλικίας 20, 17 και 6 ετών. Ο 17χρονος γιος της δίνει φέτος πανελλαδικές, ενώ η ίδια είναι μαθήτρια του εσπερινού ΓΕΛ Καλλιθέας, ευελπιστώντας ότι σε δύο χρόνια θα είναι φοιτήτρια Νομικής. «Ο ισχύων νόμος μάς θέτει απαγορευτικούς φραγμούς. Η ΕΒΕ μας αναγκάζει να ανταγωνιστούμε υποψηφίους των Γενικών Λυκείων. Μετά βίας μπορώ να καλύπτω τα φροντιστήρια του γιου μου και δεν υπάρχει καμία οικονομική δυνατότητα για κάτι άλλο».

«Ανυπέρβλητο εμπόδιο»

«Η θέσπιση κοινής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για τους μαθητές των εσπερινών και ημερησίων ΓΕΛ αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο στην εισαγωγή μας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς είναι αδύνατον να ανταγωνιστούμε επί ίσοις όροις στις πανελλαδικές εξετάσεις τους απόφοιτους των ημερησίων ΓΕΛ, με τους οποίους μάλιστα εξεταζόμαστε ακριβώς στην ίδια ύλη. Ο συγκεκριμένος νόμος δεν λειτουργεί σε περιβάλλον ισονομίας και ίσων ευκαιριών αλλά πλήττει θεμελιώδη και συνταγματικά δικαιώματα περί προστασίας της μητρότητας και των ευάλωτων οικονομικά πολιτών», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Αλκιβιάδης Καστρινάκης, πρόεδρος του 15μελούς Συμβουλίου Μαθητών στο εσπερινό ΓΕΛ Αγίου Δημητρίου.

Η Ράνια Γραφανάκη είναι μαθήτρια στην τρίτη τάξη του 6ου Εσπερινού Λυκείου Αθήνας, εργαζόμενη και μητέρα ενός παιδιού. Το μήνυμα που θέλει να στείλει στον υπουργό Παιδείας είναι: «Ο όρος “διά βίου μάθηση (ή εκπαίδευση)”, σημαία του ΥΠΑΙΘΑ, αναφέρεται σε μια θεωρητική και φιλοσοφική αντίληψη σύμφωνα με την οποία η εκπαίδευση γίνεται αντιληπτή ως μια μακροχρόνια διαδικασία που ξεκινάει από τη γέννηση του ανθρώπου και συνεχίζει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Αυτό ακριβώς επιζητώ».

Πηγή: efsyn

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μαύρη τρύπα
Αναπληρωτές Φυσικοί: Αδιανόητο! Οργανικά κενά απορροφήθηκαν από «μαύρη τρύπα» και εξαφανίστηκαν!
«Κάποια “μαύρη τρύπα” πρέπει να βρίσκεται εκεί, η οποία μάλιστα ρουφάει μόνο τα κενά των φυσικών, ενώ δεν επηρεάζει τα κενά των υπολοίπων ειδικοτήτων...
Αναπληρωτές Φυσικοί: Αδιανόητο! Οργανικά κενά απορροφήθηκαν από «μαύρη τρύπα» και εξαφανίστηκαν!