Thumbnail
Της Άντας Ψαρρά

Με νέο σκίτσο, το «Σαρλί» φτάνει αυτή τη φορά στα άκρα μια λογική που είχε επισημάνει μεγάλο κομμάτι του αντιρατσιστικού και αντιφασιστικού κινήματος σε όλο τον κόσμο. Το σκίτσο δείχνει τον μικρό Αϊλάν (το μικρό προσφυγόπουλο που ξεβράστηκε πνιγμένο στην Αλικαρνασσό), με μουσούδα γουρουνιού, να έχει τελικά επιζήσει, να έχει μεγαλώσει και σήμερα να κυνηγάει -προφανώς με στόχο τον βιασμό- γυναίκες στη Γερμανία. Οι σκιτσογράφοι που επέζησαν της ακραίας δολοφονικής επίθεσης στο Παρίσι, υιοθετώντας απόλυτα το ξεχειλισμένο ακροδεξιό μίσος και με αφορμή το πρόσφατο επεισόδιο με μια ομάδα προσφύγων που παρενόχλησαν σεξουαλικά Γερμανίδες στον δρόμο, φτάνουν στο ακραίο και ανατριχιαστικό αυτό σημερινό σκίτσο.

Θυμίζουμε ότι λίγο μετά το δολοφονικό χτύπημα στο «Σαρλί» γράφαμε ότι «ήδη τα ζοφερά πλοκάμια του μίσους άρχισαν ξανά να απλώνονται από την επόμενη μέρα με ιαχές περί θανατικών ποινών, περί αδιάκριτης τιμωρίας των μουσουλμάνων, περί περιορισμού ακόμα και των κινήσεων ομάδων ανθρώπων» («Εφ.Συν.», 8/1/2015, «Κι όμως δεν είμαστε όλοι Σαρλί Εμπντό»).

Επισημάναμε τότε ότι μπορεί το χιούμορ στο συγκεκριμένο έντυπο να είχε ως στρατηγική την πρόκληση και τη γελοιοποίηση των ταμπού και του καθωσπρεπισμού της γαλλικής κοινωνίας, όμως τα πράγματα άλλαξαν όταν, αντί ο στόχος της γελοιοποίησης να αφορά τους ισχυρούς και την εξουσία, άρχισαν να μπαίνουν στο στόχαστρο του περιοδικού οι αδύναμοι και οι ήδη στοχοποιημένοι απόβλητοι.

Σήμερα που το προσφυγικό ζήτημα απασχολεί ολόκληρη την Ευρώπη, με τις μισαλλόδοξες φωνές να ορθώνουν τείχη αλλά και να ασκούν βία, με αφορμή τις δολοφονικές ακρότητες του ISIS, το συγκεκριμένο σκίτσο προχωράει ένα βήμα παραπέρα την ίδια ακριβώς φοβική και ρατσιστική λογική.

Φυσικά, πάντα γίνεται μια σκόπιμη παρανόηση στο όνομα της ελευθερίας της έκφρασης. Ομως τόσο το χιούμορ όσο και η ελευθερία της έκφρασης κρίνονται από τον βαθμό της ανεξαρτησίας τους από την άσκηση εξουσίας στο επίπεδο των ιδεών.

Η αντίσταση στη λογοκρισία δεν έχει νόημα παρά μόνο ως υπεράσπιση μιας διωκόμενης, μειοψηφικής και «αιρετικής» άποψης. Και το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση κρίνεται από την εξουσία που επιχειρεί να το καταπνίξει.

Οπως γράφαμε στην «Εφ.Συν.», όταν χλευάζεται ο στενός πυρήνας πίστης ανθρώπων που γεννιούνται ή βρίσκονται σε ξένες χώρες και ζουν τις περισσότερες φορές στα όρια της εξαθλίωσης, τότε προκαλείται η μετάλλαξή τους από απλούς σε φανατικούς μουσουλμάνους. Αυτό το κάνει σε μεγάλο βαθμό και η επίσημη εξουσία, αλλά και μεγάλη μερίδα των ΜΜΕ.

«Θυμίζουμε ότι σε μια από τις πιο χαρακτηριστικές κινήσεις αυθαιρεσίας, ένας αστυνομικός έσκισε το Κοράνι το 2009 κατά τη διάρκεια ελέγχου νόμιμου πρόσφυγα από τη Συρία. Μέσα σε τέτοιες συνθήκες γιγαντώθηκε εξάλλου και η Χρυσή Αυγή, η οποία -μην το ξεχνάμε- άρχισε τη δράση της με εμπρησμούς σε αυτοσχέδια υπόγεια τζαμιά, στον Αγιο Παντελεήμονα» (Ιός, 17/1/2015).

Πηγή: efsyn.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

στηθος
Πονάτε στην καρδιά; Πότε ο πόνος είναι μυϊκός και πότε καρδιά
Ο πόνος στο στήθος είναι ένα ανησυχητικό σύμπτωμα με διάφορες αιτίες, συμπεριλαμβανομένης της μυϊκής καταπόνησης ή προβλημάτων που σχετίζονται με την...
Πονάτε στην καρδιά; Πότε ο πόνος είναι μυϊκός και πότε καρδιά
yptourismou
Τουρστικές Σχολές: Ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών
Διαδικασία πρόσληψης επιστημονικών συνεργατών, εργαστηριακών συνεργατών και εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στις Τουριστικές Σχολές
Τουρστικές Σχολές: Ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών