Thumbnail
(ΒΙΝΤΕΟ)

Το πείραμα του ανέκφραστου προσώπου (the still face experiment) διεξήχθη το 1975 από τον Edward Tronick και τους συνεργάτες του σε μια προσπάθεια να εξακριβωθεί και να τονιστεί η σημασία της αλληλεπίδρασης μητέρας-βρέφους στα πρώτα χρόνια της ζωής.

Στη συνθήκη συμμετείχαν ένα βρέφος περίπου ενός έτους και η μητέρα του. Αρχικά, η μητέρα και το βρέφος αλληλεπιδρούσαν όπως συνήθως παίζοντας και γελώντας, με τη μια πλευρά να ανταποκρίνεται στην άλλη.

Μετά το σήμα του ερευνητή, όμως, η μητέρα καλείται να γυρίσει το πρόσωπό της και όταν γυρίσει ξανά προς το βρέφος να διατηρήσει ένα ανέκφραστο, ψυχρό πρόσωπο για περίπου δυο λεπτά.

Το βρέφος αναρωτιέται τι συμβαίνει και γιατί η μαμά δεν ανταποκρίνεται πλέον όπως συνηθίζει. Της γελάει, της δείχνει, βγάζει κραυγούλες, απλώνει τα χεράκια του και στο τέλος εφόσον βλέπει πως η μαμά δεν ανταποκρίνεται αποσύρεται και κλαίει.
Όταν η μητέρα λαμβάνει ξανά σήμα και επανέρχεται, το βρέφος επανέρχεται και το ίδιο στην αρχική συνθήκη και το πείραμα κλείνει με την συνήθη αλληλεπίδρασή τους.
Ο Tronick αναφέρει πως τα παιδιά εκτίθενται στην “καλή”, “κακή” και “άσχημη” αλληλεπίδραση. “Καλή” θεωρείται η αλληλεπίδραση κατά την οποία η μητέρα ανταποκρίνεται με ευαισθησία και στοργή στις ανάγκες και στα σήματα του βρέφους. “Κακή” αλληλεπίδραση είναι αυτή κατά την οποία κάτι άσχημο συμβαίνει, η μητέρα σταματά να ανταποκρίνεται αλλά επανέρχεται δίνοντας στο βρέφος την ευκαιρία της υγιούς αλληλεπίδρασης. Τέλος, “άσχημη” αλληλεπίδραση είναι αυτή κατά την οποία η μητέρα δεν δίνει στο βρέφος καθόλου την ευκαιρία  για υγιή αλληλεπίδραση και συνήθως συναντάται σε βρέφη που κακοποιούνται, παραμελούνται ή οι γονείς των οποίων είναι καταθλιπτικοί, αλκοολικοί ή ναρκομανείς.
Το πείραμα του ανέκφραστου προσώπου ανέδειξε τη σημασία της καλής αλληλεπίδρασης για την υγιή κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.
 
Ευδοκία Παπαδοπούλου, Ψυχολογία ΑΠΘ
 
ΠΗΓΗ: http://psychomatters.wordpress.com/

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Όχημα του IDF καταστρέφει δρόμους στη Γάζα
Βίντεο - ντοκουμέντο: Οι IDF ισοπεδώνουν τους δρόμους στη Γάζα – Καμία πρόσβαση σε νερό και ασθενοφόρα
Βίντεο ντοκουμέντο δείχνει τον ισραηλινό στρατό να ισοπεδώνει δρόμους στη Γάζα, περιορίζοντας την κυκλοφορία και την πρόσβαση σε πόσιμο νερό - Η...
Βίντεο - ντοκουμέντο: Οι IDF ισοπεδώνουν τους δρόμους στη Γάζα – Καμία πρόσβαση σε νερό και ασθενοφόρα
sxoleio-agiasmos-biblia_1_15.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Στα σχολεία νέο εγχειρίδιο για τις φυσικές καταστροφές
Νέα πρωτοβουλία για την εκπαίδευση στην Πολιτική Προστασία: Εισαγωγή εγχειριδίου για τις φυσικές καταστροφές σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και...
Υπουργείο Παιδείας: Στα σχολεία νέο εγχειρίδιο για τις φυσικές καταστροφές
ποε
Υπουργείο Παιδείας: Ολοκληρώθηκε η ηλεκτρονική εγγραφή σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΠΕΠΑΛ 
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, συνολικά 329.130 μαθητές τοποθετήθηκαν σε δημόσια ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΠΕΠΑΛ για το σχολικό έτος 2025-2026
Υπουργείο Παιδείας: Ολοκληρώθηκε η ηλεκτρονική εγγραφή σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΠΕΠΑΛ 
δασκάλα
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ζητούν ίσες ευκαιρίες επιλογής σχολείων και τήρηση της σειράς κατάταξης
Οι εκπαιδευτικοί υπερασπίζονται τα εργασιακά και μορφωτικά τους δικαιώματα - Προβληματισμοί για τη διαδικασία τοποθέτησης και τη φθίνουσα σειρά μορίων
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ζητούν ίσες ευκαιρίες επιλογής σχολείων και τήρηση της σειράς κατάταξης