VLASIS-VOULI
Αντιπαράθεση στη Βουλή για υποστελέχωση, εργαστήρια και σπουδαστική μέριμνα

Έντονη συζήτηση στη Βουλή για τη ΣΑΕΚ Ρεθύμνου μεταξύ Μανώλη Συντυχάκη και Κωνσταντίνου Βλάση, με αιχμές για υποστελέχωση, εργαστήρια, σπουδαστική μέριμνα, πάσο και στεγαστικό επίδομα.

Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, έθεσε στη Βουλή ένα πλήρες «πακέτο» προβλημάτων που –σύμφωνα με τον ίδιο– αντιμετωπίζει η Δημόσια Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) Ρεθύμνου.

Ο κ. Συντυχάκης υποστήριξε ότι, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για «αναβάθμιση» των ΣΑΕΚ, οι καταρτιζόμενοι της σχολής παλεύουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους «μέσα σε ένα τοπίο γεμάτο εμπόδια».

Υποστελέχωση και κίνδυνος να μην γίνουν μαθήματα

Σύμφωνα με την τοποθέτησή του, η έλλειψη διδακτικού προσωπικού:

  • διαταράσσει την ομαλή λειτουργία της σχολής,

  • οδηγεί σε καθυστέρηση έναρξης μαθημάτων ή ακόμη και στον κίνδυνο να μη γίνουν καθόλου,

  • δημιουργεί τον φόβο για παράταση της φοίτησης ή διακοπή της επαγγελματικής εκπαίδευσης για πολλούς σπουδαστές.

Ο βουλευτής επεσήμανε ότι κάθε χρόνο επαναλαμβάνεται το ίδιο σενάριο, με μαθήματα και ειδικότητες να βρίσκονται υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» της υποστελέχωσης, ενώ πολλοί σπουδαστές –ιδίως άνεργοι και όσοι μετακινούνται από άλλες περιοχές– κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς μάθημα.

Συνέδεσε την επαναλαμβανόμενη αυτή εικόνα με το χαμηλό ωρομίσθιο των εκπαιδευτών και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν μόνιμες θέσεις, κάνοντας λόγο για «ληξιπρόθεσμες γνώσεις με ληξιπρόθεσμους εκπαιδευτικούς». Το ζήτημα της στελέχωσης έχει αναδειχθεί και με προηγούμενη επίκαιρη ερώτηση του ΚΚΕ, αλλά και με παρεμβάσεις σε τοπικό επίπεδο.

Εργαστήρια: παλιά κτήρια, υπόγεια και τσέπη σπουδαστών

Ιδιαίτερο βάρος έδωσε ο κ. Συντυχάκης στις υλικοτεχνικές υποδομές:

  • Τα εργαστήρια λειτουργούν στο εργαστηριακό κέντρο Ρεθύμνου, σε παλιά κτήρια, με ανάγκη τεχνολογικού εκσυγχρονισμού.

  • Ειδικά τα εργαστήρια του τομέα υγείας, αλλά και άλλα, φέρονται να λειτουργούν σε υπόγειους και ακατάλληλους χώρους.

  • Υπάρχουν ελλείψεις σε αναλώσιμα, με αποτέλεσμα εκπαιδευτές και σπουδαστές να καλύπτουν από την τσέπη τους βασικές ανάγκες.

Όπως ανέφερε, από εννέα αιτήματα της ΣΑΕΚ για αγορά πάγιου εξοπλισμού, δύο απορρίφθηκαν, έξι δεν απαντήθηκαν ποτέ και μόνο ένα εγκρίθηκε, και μάλιστα για ένα σχετικά μικρό ποσό που αφορούσε καρέκλες γραφείου.

Ο βουλευτής υποστήριξε ακόμη ότι σημαντικό μέρος του εξοπλισμού σε εργαστήρια όπως ηχοληψίας, μαγειρικής, ζαχαροπλαστικής έχει προέλθει από χορηγίες και δωρεές και όχι από κρατική χρηματοδότηση, κάτι που –κατά την κριτική του– δεν μπορεί να υποκαθιστά τη σταθερή δημόσια επένδυση.

Σπουδαστική μέριμνα: πάσο και στεγαστικό επίδομα

Στο θέμα της σπουδαστικής μέριμνας, ο κ. Συντυχάκης κατήγγειλε:

  • Καθυστέρηση στην καταβολή του στεγαστικού επιδόματος, που –όπως είπε– «έχετε να το δώσετε από πέρυσι».

  • Αδυναμία έκδοσης φοιτητικού πάσο, παρότι το δικαίωμα προβλέπεται στον νόμο, καθώς η πλατφόρμα –η ίδια που χρησιμοποιείται για ΑΕΙ– δεν έχει διασυνδεθεί με το πληροφοριακό σύστημα των ΣΑΕΚ.

Συνολικά, περιέγραψε μια πολιτική που, κατά την άποψή του, «προκαλεί αστάθεια, απαξίωση και παράδοση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στους ιδιώτες», την οποία συνέδεσε με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επαγγελματική εκπαίδευση.

Η απάντηση του Κωνσταντίνου Βλάση: «Ευέλικτος θεσμός, όχι μόνιμες θέσεις»

Ο υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κωνσταντίνος Βλάσης, απαντώντας, υπερασπίστηκε την κυβερνητική πολιτική για τις ΣΑΕΚ, τονίζοντας ότι πρόκειται για θεσμό στον οποίο η κυβέρνηση «επενδύει συνειδητά».

Γιατί δεν προβλέπονται μόνιμοι εκπαιδευτικοί στις ΣΑΕΚ

Ο κ. Βλάσης ξεκαθάρισε ότι, κατά την κυβέρνηση, οι ΣΑΕΚ:

  • Δεν έχουν σταθερές, αμετάβλητες ανάγκες,

  • αποτελούν ευέλικτες δομές που προσαρμόζονται κάθε χρόνο στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και της τοπικής κοινωνίας,

  • άρα είναι «αναποτελεσματικό και ανέφικτο» να δημιουργηθούν μόνιμες θέσεις εκπαιδευτικών.

Ως βασικό εργαλείο στελέχωσης ανέφερε το μητρώο εκπαιδευτών, το οποίο –όπως υποστήριξε– εξασφαλίζει την επιλογή «επιστημονικά καταρτισμένων επαγγελματιών» και έμπειρων στελεχών της αγοράς.

Παράλληλα αναφέρθηκε σε πρόσφατη υπουργική απόφαση που επιτρέπει την ανάθεση μαθημάτων σε συναφείς ειδικότητες μέσω τριμελούς επιτροπής, με στόχο να μη μείνει κανένα εξάμηνο χωρίς μάθημα. (Στο κείμενο αναφέρεται αριθμός απόφασης με ημερομηνία 11-11-2025, ενώ η σχετική συζήτηση για τις ΣΑΕΚ και τις αναθέσεις έχει απασχολήσει επανειλημμένα την εκπαιδευτική κοινότητα.)

Ο υφυπουργός σημείωσε ακόμη ότι πολλοί εκπαιδευτές στις ΣΑΕΚ εργάζονται ήδη κάπου αλλού και διδάσκουν στη σχολή «για να έχουν ένα επιπλέον επιμίσθιο».

Χρηματοδότηση, εξοπλισμός και Ταμείο Ανάκαμψης

Σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό και τη χρηματοδότηση, ο κ. Βλάσης παρουσίασε την εικόνα μιας σχολής που:

  • λαμβάνει πάγια προκαταβολή 8.000 ευρώ ανά εξάμηνο,

  • αξιοποιεί πλήρως εξοπλισμένους χώρους του εργαστηριακού κέντρου και των ΕΠΑΛ,

  • εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλέγμα χρηματοδότησης μέσω ΙΝΕΔΙΒΙΜ και ΕΣΠΑ.

Παράλληλα, αναφέρθηκε σε δράση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την «αναβάθμιση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης» και την προμήθεια εργαστηριακού εξοπλισμού για ΣΑΕΚ, ΕΠΑΛ κ.ά., συνολικού προϋπολογισμού περίπου 110,8 εκατ. ευρώ, που προβλέπει εξοπλισμό για 367 εργαστήρια επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Σε πιο μακρο επίπεδο, ο υφυπουργός ανέφερε ότι έχουν ενταχθεί έργα άνω των 340 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και υποστήριξη της λειτουργίας των δημόσιων σχολών ΣΑΕΚ και των δράσεων πρακτικής άσκησης, με δικαιούχο το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

Όσον αφορά τη σπουδαστική μέριμνα, έκανε λόγο για:

  • σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης με το Υπουργείο Οικονομικών με στόχο τη διεύρυνση των δικαιούχων στεγαστικού επιδόματος,

  • κοινή υπουργική απόφαση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για μειωμένο κόμιστρο μετακίνησης για καταρτιζόμενους στις ΣΑΕΚ έως 22 ετών.

Για την ώρα, η Βουλή κατέγραψε μια ακόμη σκληρή αντιπαράθεση ανάμεσα σε δύο διαφορετικές αντιλήψεις για το μέλλον της επαγγελματικής εκπαίδευσης – με το Ρέθυμνο στο επίκεντρο, αλλά με προφανείς προεκτάσεις σε όλη τη χώρα.

Η συζήτηση στη Βουλή

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, στη δημόσια ΣΑΕΚ Ρεθύμνου φοιτούν περίπου 300 σπουδαστές σε 16 ειδικότητες. Πολλοί εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους και αρκετοί έρχονται και από άλλες περιοχές της χώρας για να φοιτήσουν.

Παρά τις εξαγγελίες σας για δήθεν αναβάθμισή της, οι σπουδαστές παλεύουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέσα σε ένα τοπίο γεμάτο εμπόδια, που η διαχρονική πολιτική των κυβερνήσεων προκαλεί. Η έλλειψη διδακτικού προσωπικού τορπιλίζει την ομαλή λειτουργία των ΣΑΕΚ, των Δημοσίων Σχολείων Ανώτατης Επαγγελματικής Κατάρτισης, μαθήματα δεν γίνονται όπως προβλέπονται, η κατάρτιση δεν ολοκληρώνεται, με κίνδυνο την αδικαιολόγητη παράταση φοίτησης ή τη διακοπή της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Μάλιστα, εξαιτίας της υποστελέχωσης, κάθε χρόνο μαθήματα κινδυνεύουν να μην ξεκινήσουν ή ξεκινούν καθυστερημένα, όπως φέτος, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι νέοι, άνεργοι, από άλλες περιοχές της χώρας κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς μάθημα και ολόκληρες ειδικότητες να οδηγούνται σε κλείσιμο.

Η λύση που δώσατε για την κάλυψη των κενών φέτος -και αυτό μόνο ύστερα από την κινητοποίηση των σπουδαστών, αλλά και την κατάθεση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του ΚΚΕ- είναι εμβαλωματική και σε καμία περίπτωση δεν εξασφαλίζει την απρόσκοπτη εκπαιδευτική διαδικασία στη ΣΑΕΚ Ρεθύμνου. Αν η ΣΑΕΚ δεν στελεχωθεί με μόνιμο προσωπικό, με πλήρη δικαιώματα, με αυξήσεις στους μισθούς, κάθε χρόνο θα προκύπτει το ίδιο πρόβλημα υποστελέχωσης, με δεδομένο και το απαράδεκτα χαμηλό ωρομίσθιο της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Τεράστια είναι και η έλλειψη σε εργαστήρια. Η εκπαίδευση γίνεται στο εργαστηριακό κέντρο Ρεθύμνου με κτήρια παλιά, ενώ ο τεχνολογικός εξοπλισμός χρειάζεται εκσυγχρονισμό. Τα εργαστήρια του τομέα υγείας, όπως και άλλα, λειτουργούν σε εντελώς ακατάλληλους χώρους, όπως σε υπόγεια. Υπάρχουν ελλείψεις σε αναλώσιμα υλικά των εργαστηρίων, αναγκάζοντας καθηγητές και σπουδαστές να βάζουν από την τσέπη τους χρήματα για την κάλυψη των αναγκών.

Όχι μόνο η χρηματοδότηση των λειτουργικών αναγκών της ΣΑΕΚ είναι πενιχρή -μόλις 8.000 ευρώ το εξάμηνο, δηλαδή περίπου 26 ευρώ ανά σπουδαστή-αλλά ειδικά μετά τη διάλυση των σχολικών επιτροπών υπάρχει εγκατάλειψη της στοιχειώδους συντήρησης των εργαστηρίων.

Για τον πάγιο εξοπλισμό της ΣΑΕΚ από τα εννέα αιτήματα για αγορά εξοπλισμού που υποβλήθηκαν πέρυσι δύο απορρίφθηκαν, έξι δεν απαντήθηκαν ποτέ και ένα μόνο έγινε αποδεκτό.

Είναι τα προβλήματα με τη σπουδαστική μέριμνα, το πρόβλημα με το πάσο για τη μετακίνηση των σπουδαστών.

Γι’ αυτό και σας ρωτάμε, κύριε Υπουργέ, τι προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση για τη στελέχωση της ΣΑΕΚ με μόνιμο προσωπικό και με πλήρη δικαιώματα, αλλά και να αναβαθμιστεί ο εργαστηριακός εξοπλισμός και να παρθούν όλα τα μέτρα εξοπλισμού των εργαστηρίων για τη λειτουργία τους σε κατάλληλες υποδομές και να εξασφαλιστεί κρατική χρηματοδότηση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κ. Συντυχάκη.

Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Συντυχάκη, σας ευχαριστώ πολύ που με αφορμή την ερώτησή σας μου δίνετε την ευκαιρία να αναφερθώ για μια ακόμη φορά στη σταθερή πολιτική αυτής της Κυβέρνησης και αυτού του Υπουργείου όσον αφορά στις ΣΑΕΚ και αυτή δεν είναι άλλη από το να εξασφαλιστεί ότι όλες οι Σχολές Ανώτατης Επαγγελματικής Κατάρτισης θα λειτουργούν με διαφάνεια, αξιοκρατία, σύγχρονα προγράμματα και επαρκή υποστήριξη, ώστε να προσφέρουν πραγματικές προοπτικές στους νέους και στην τοπική κοινωνία.

Χαίρομαι που αναγνωρίζετε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έδωσε λύση, ώστε τα μαθήματα της ΣΑΕΚ Ρεθύμνου να διεξάγονται κανονικά, αλλά και να εισαχθούν δέκα νέες ειδικότητες, αυξάνοντας τις επιλογές των νέων που επέλεξαν να φοιτήσουν εκεί.

Το θεσμικό τώρα πλαίσιο όσον αφορά στη στελέχωση των ΣΑΕΚ είναι σαφές, κύριε συνάδελφε. Δεν πρόκειται για δομές με σταθερές, αμετάβλητες ανάγκες, αλλά για ευέλικτους θεσμούς που οφείλουν να ανταποκρίνονται κάθε χρόνο στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Νομίζω ότι αυτό το γνωρίζετε. Και δεδομένου ότι όλα τα μαθήματα και οι ειδικότητες μεταβάλλονται, είναι αναποτελεσματικό -εγώ θα έλεγα είναι ανέφικτο- να δημιουργηθούν μόνιμες θέσεις εκπαιδευτικών.

Και αυτό είναι πολύ απλό, κύριε Συντυχάκη, να το εξηγήσουμε, καθώς όταν κάποιος έρχεται ως εκπαιδευτής για κάποια συγκεκριμένη ειδικότητα, η οποία την επόμενη χρονιά μπορεί να μην υπάρχει, καταλαβαίνετε ότι αν ήταν μόνιμος, μετά την επόμενη μέρα θα έμενε χωρίς αντικείμενο. Γι’ αυτόν τον λόγο μιλάμε για μια δυναμική κατάσταση, στην οποία βρισκόμαστε από πάνω και ερχόμαστε κάθε φορά να καλύπτουμε τις ανάγκες κάθε τοπικής κοινωνίας.

Αντίθετα, αυτό που κάνουμε τι είναι; Αξιοποιούμε το μητρώο εκπαιδευτών, που διασφαλίζει ποιοτική επιλογή επιστημονικά καταρτισμένων επαγγελματιών έμπειρων στελεχών της αγοράς και δημόσιων λειτουργών. Επιπλέον, με την πρόσφατη υπουργική απόφαση Κ5/146037/11-11-2025 αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά τα κενά που δημιουργούσε η έλλειψη εκπαιδευτικών σε εξειδικευμένα μαθήματα, δίνοντας τη δυνατότητα ανάθεσης σε συναφείς ειδικότητες μέσω μιας τριμελούς επιτροπής. Έτσι, διασφαλίζουμε ότι κανένα εξάμηνο δεν κινδυνεύει να μείνει μετέωρο και κανένας καταρτιζόμενος χωρίς μάθημα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)

Ως προς τον εξοπλισμό τώρα, η Κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει σταθερή και επαρκή χρηματοδότηση μέσω του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ και του ΕΣΠΑ. Η ΣΑΕΚ Ρεθύμνου συγκεκριμένα λαμβάνει πάγια προκαταβολή 8.000 ευρώ ανά εξάμηνο, ενώ αξιοποιεί πλήρως εξοπλισμένους χώρους του εργαστηριακού κέντρου και των ΕΠΑΛ.

Επιπλέον, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί τη δράση 16933, αναβάθμιση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, προμήθεια εργαστηριακού εξοπλισμού για ΣΑΕΚ, ΕΠΑΛ κ.λπ. συνολικού προϋπολογισμού 110.784.168 ευρώ η οποία αναβαθμίζει ακριβώς τα εργαστήρια ΣΑΕΚ. Η εν λόγω δράση περιλαμβάνει την προμήθεια και την εγκατάσταση εργαστηριακού εξοπλισμού στο πλαίσιο του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού της υποδομής εργαστηριακού εξοπλισμού για τριακόσια εξήντα επτά εργαστήρια επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Παράλληλα, η διοίκηση κάθε ΣΑΕΚ έχει την ευθύνη να εξασφαλίζει εγκαίρως κατάλληλους εργαστηριακούς πόρους πριν την έγκριση νέων ειδικοτήτων.

Θέλω, κύριε συνάδελφε, να σας διαβεβαιώσω ότι η συνεχής αναβάθμιση όλων των ΣΑΕΚ αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.

Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο.

EMMANOΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Η πολιτική της δεν είναι σταθερή. Αντιθέτως, προκαλεί αστάθεια, απαξίωση και παράδοση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στους ιδιώτες. Αυτή είναι η στρατηγική επιλογή με βάση όσα ακολουθείτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όσον αφορά στη σπουδαστική μέριμνα, για να συνεχίσω και από εκεί που σταμάτησα, υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή του πενιχρού στεγαστικού εισοδήματος, το οποίο έχετε να το δώσετε από πέρυσι. Έχετε να πείτε κάτι γι’ αυτό;

Δεύτερον, για το πάσο δεν είπατε τίποτα. Είναι κοροϊδία να το προβλέπει ο νόμος και να μην το εξασφαλίζει η πλατφόρμα, η οποία λειτουργεί για τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα και μπορεί εύκολα να διασυνδεθεί με το πληροφοριακό σύστημα των ΣΑΕΚ και να συμπεριλάβει και τις δημόσιες σχολές ΣΑΕΚ.

Για τη χρηματοδότηση σας είπα ότι η πάγια προκαταβολή των οκτώ χιλιάδων ευρώ μπήκε -τουλάχιστον το είδα στη Διαύγεια- τώρα, ενώ πρέπει να ξεκινάει κανονικά αρχές του Οκτώβρη. Δηλαδή, μπήκε με καθυστέρηση κάποιους μήνες.

Για τον πάγιο εξοπλισμό πιστώνονται ποσά των 100.000 ευρώ, για τα οποία δεν επιτρέπεται η αξιοποίησή τους. Μπορείτε να μας πείτε γιατί;

Σας είπα ότι από τα εννέα αιτήματά μόνο το ένα επιτρέψατε, ικανοποιήσατε δηλαδή, και ήταν λίγο παραπάνω από 1.000 ευρώ για καρέκλες γραφείου, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Όλα τα απορριφθέντα αφορούσαν εξοπλισμό εργαστηρίων. Είναι πρόφαση ότι τα εργαστήρια τα συντηρεί το εργαστηριακό κέντρο, διότι η ΣΑΕΚ χρειάζεται δικό της εξοπλισμό και δικά της εργαστήρια που δεν τα έχει το εργαστηριακό κέντρο και τα εξοπλίζει η ΣΑΕΚ με διάφορες δωρεές όχι με χρήματα του ελληνικού δημοσίου, του κράτους. Υπάρχουν εργαστήρια που ανήκουν στη ΣΑΕΚ, όπως ηχοληψίας, μαγειρικής, ζαχαροπλαστικής, όπου ο εξοπλισμός τους έχει γίνει αποκλειστικά από τη ΣΑΕΚ, από χορηγίες και δωρεές, και χρειάζονται επιπλέον προσθήκες και συντήρηση.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Τώρα σε σχέση με το θέμα της υποστελέχωσης, μας απαντήσατε στην ερώτηση που είχαμε υποβάλει -γι’ αυτό ήρθαμε και στην επίκαιρη ερώτηση- ότι η ύπαρξη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού δεν είναι εφικτή, καθώς σε κάθε εξάμηνο διδάσκονται διαφορετικά μαθήματα. Επίσης, οι ειδικότητες που προσφέρονται από κάθε ΣΑΕΚ διαφοροποιούνται κάθε έτος, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες κατάρτισης της κάθε τοπικής αγοράς εργασίας και τις ανάγκες κατάρτισης διαφορετικών αντικειμένων.

Αυτό είναι το ζήτημα. Το ομολογείτε ότι αυτό που χρειάζεται σήμερα η καπιταλιστική αγορά είναι οι γνώσεις με ημερομηνία λήξης: ληξιπρόθεσμες γνώσεις με ληξιπρόθεσμους εκπαιδευτικούς. Έτσι αντιλαμβάνεστε τον προσανατολισμό της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης: διά βίου κατάρτιση, επανακατάρτιση χωρίς εργασιακά δικαιώματα, εύκολη λεία των εργοδοτών.

Ωστόσο υπάρχουν ειδικότητες εκπαιδευτικών που καλύπτουν πάγιες ανάγκες. Για παράδειγμα, καθηγητές στον τομέα της υγείας διδάσκουν τα γενικά μαθήματα διαφόρων ειδικοτήτων, που μπορεί μεν να εναλλάσσονται, ωστόσο πάντοτε υπάρχουν: φυσιοθεραπείας, αισθητικής, κομμωτικής, ποδολογίας και ούτω καθεξής, καθηγητές πληροφορικής, οι οποίοι διδάσκουν σε διάφορες ειδικότητες, πέραν της πληροφορικής. Στο Ρέθυμνο υπάρχουν πάντα ειδικότητες -και μάλιστα με διπλά τμήματα- τουριστικών επαγγελμάτων, στελέχη φιλοξενίας, μάγειροι, ζαχαροπλάστες που καλύπτουν πάγιες ανάγκες.

Η απαξίωση λοιπόν των εκπαιδευτικών του δημόσιου τομέα φαίνεται και από τη μοριοδότησή τους στο μητρώο εκπαιδευτικών ΣΑΕΚ. Ένας εκπαιδευτικός που διδάσκει σε δημόσιο σχολείο έχει ταβάνι τα δύο μόρια που λογίζεται ως διδακτική προϋπηρεσία, ενώ σε ιδιωτικό σχολείο παίρνει δύο μόρια το χρόνο με ταβάνι τα σαράντα μόρια.

Να λοιπόν γιατί οι σπουδαστές και οι εκπαιδευτικοί μαζί με τα σωματεία θα διεκδικήσουν αυτά που τους αναλογούν.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κ. Συντυχάκη.

Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Βουλευτά, επιτρέψτε μου να επαναλάβω με απόλυτη σαφήνεια ότι η Κυβέρνηση όχι μόνο αναγνωρίζει, αλλά επενδύει συνειδητά στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Και πραγματικά ό,τι και να απαντήσω, δεν ξέρω αν το καταλαβαίνετε, όταν μου είπατε πριν λίγο ότι το ΙΝΕΔΙΒΙΜ, ναι, έδωσε μόλις τα λεφτά, αλλά ήταν να τα δώσει τον Οκτώβρη, τα έδωσε τον Νοέμβρη. Εντάξει, για έναν μήνα μπορούμε να δεχτούμε ότι υπήρχε αυτή η καθυστέρηση, αλλά χαίρομαι που αναγνωρίζετε πόσο σωστοί είμαστε στο κομμάτι της χρηματοδότησης.

Μιλήσατε για χορηγίες και δωρεές. Δηλαδή και αυτό είναι αρνητικό; Δηλαδή όταν κάποια στιγμή το κράτος παρέχει συγκεκριμένα πράγματα στους εκπαιδευτές και στους εκπαιδευόμενους και υπάρχει κάποιος ιδιώτης και δίνει μια δωρεά γιατί θέλει να δώσει το κάτι παραπάνω, επειδή το ζητάνε οι εκπαιδευόμενοι, πρέπει να πούμε όχι και σε αυτό να είμαστε απέναντι; Δεν το καταλαβαίνω.

Οι πρόσφατες εντάξεις πράξεων, πάντως, που αφορούν στη λειτουργία και την αναβάθμιση των δημόσιων σχολών σε ΣΑΕΚ αποδεικνύουν αυτή τη συστηματική εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, κύριε Συντυχάκη, εντάχθηκαν έργα μεγάλης κλίμακας με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 340 εκατομμύρια ευρώ, όπως η αναβάθμιση και υποστήριξη λειτουργίας των ΣΑΕΚ και οι δράσεις πρακτικής άσκησης για καταρτιζόμενους τόσο εντός όσο και εκτός της ηλικιακής ομάδας 15-29. Όλες αυτές οι πράξεις υλοποιούνται με δικαιούχο το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ενισχύοντας ουσιαστικά την ποιότητα, τη λειτουργία και τις ευκαιρίες πρακτικής άσκησης στις ΣΑΕΚ.

Επιπλέον, επειδή το αναφέρατε και προηγουμένως, προωθούμε ένα σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης με το Υπουργείο Οικονομικών, για να διευρύνουμε τους δικαιούχους στεγαστικού επιδόματος, ενώ κοινή υπουργική απόφαση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει μειωμένο κόμιστρο μετακίνησης για καταρτιζόμενους στις ΣΑΕΚ έως 22 ετών και έως την ολοκλήρωση της φοίτησής τους.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)  

Επίσης, όπως επεσήμανα και στην πρωτολογία μου, αν και δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε μόνιμο προσωπικό σε δομές που κάθε εξάμηνο, κύριε Συντυχάκη, αλλάζουν ειδικότητες και μαθήματα -το καταλαβαίνετε, το καταλαβαίνουμε, μπορεί να μη θέλετε να το πείτε ανοιχτά, αλλά γνωρίζετε ότι αυτό ισχύει-, παρ’ όλα αυτά καταφέραμε να διευρύνουμε τις δυνατότητες αναθέσεις μαθημάτων μέσω συναφών ειδικοτήτων.

Και βέβαια σε αυτό το σημείο να τονίσω ότι πολλοί από τους εκπαιδευτές στις ΣΑΕΚ έρχονται ακριβώς για να βγάλουν ένα επιπλέον επιμίσθιο για τον εαυτό τους, δηλαδή έχουν άλλη δουλειά αλλά θέλουν και έρχονται και κάνουν κάτι επιπλέον για να προσθέσουν κάτι στον μισθό τον οποίο παίρνουν από την κύρια εργασία τους.

Τώρα με την επικαιροποίηση των οδηγιών κατάρτισης και την ανανέωση του μητρώου εκπαιδευτών εξασφαλίζουμε μια μεγαλύτερη δεξαμενή εξειδικευμένων εκπαιδευτών. Είναι κάτι που το ζητάγανε και εμείς το κάναμε πράξη.

Επομένως είναι ξεκάθαρο ότι η Κυβέρνηση έχει δημιουργήσει ένα σταθερό και λειτουργικό πλαίσιο με σαφείς διαδικασίες, με διαθέσιμους πόρους και ευελιξία για ταχύτερη αντιμετώπιση των αναγκών. Γιατί στο τέλος της ημέρας -κι αυτό να το πούμε- η πολιτική μας βούληση είναι ξεκάθαρη: να ενισχύουμε αδιάκοπα το θεσμό, να παρέχουμε στις ΣΑΕΚ τα εργαλεία που χρειάζεται και να χτίσουμε σταδιακά μια επαγγελματική κατάρτιση, όπως την έχει ανάγκη ο τόπος μας.

Ευχαριστώ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Βοσκοτόπια και πρόβατα
«Ήταν οικογένειά μου»: Συγκινεί ο 80χρονος κτηνοτρόφος που έχασε το κοπάδι του από ευλογιά
Η θανάτωση 110 ζώων της αυτόχθονης φυλής Σερρών αφήνει πίσω κενό, πόνο και ανησυχία για το μέλλον της ελληνικής κτηνοτροφίας
«Ήταν οικογένειά μου»: Συγκινεί ο 80χρονος κτηνοτρόφος που έχασε το κοπάδι του από ευλογιά
ΑΠΘ
ΑΠΘ: Κατασκευή επεξεργαστή Τεχνητής Νοημοσύνης με τη μεγαλύτερη παγκοσμίως υπολογιστική ισχύ
Tο Τμήμα Πληροφορικής του Αριστοτελείου κατασκευάζει φωτονικό επεξεργαστή Τεχνητής Νοημοσύνης με τη μεγαλύτερη παγκοσμίως Υπολογιστική Ισχύ 
ΑΠΘ: Κατασκευή επεξεργαστή Τεχνητής Νοημοσύνης με τη μεγαλύτερη παγκοσμίως υπολογιστική ισχύ
Ακαδημία Αθηνών
Ακαδημία Αθηνών: Νέος Ξένος Εταίρος ο καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου κ. Koen Lenaerts
Η Ακαδημία Αθηνών εξέλεξε ως Ξένο Εταίρο της τον Προέδρο του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Καθηγητή Ευρωπαϊκού Δικαίου κ. Koen Lenaerts
Ακαδημία Αθηνών: Νέος Ξένος Εταίρος ο καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου κ. Koen Lenaerts
Τεχνητή νοημοσύνη
Τεχνητή Νοημοσύνη: Δανειζόμαστε χρόνο, χρωστάμε σκέψη; Το φαινόμενο του "Γνωστικού Χρέους".
Η ΤΝ πρέπει να αντιμετωπίζεται όπως το κομπιουτεράκι στα μαθηματικά: πρώτα μαθαίνεις την πράξη με το μυαλό για να χτίσεις τη νευρωνική υποδομή, και...
Τεχνητή Νοημοσύνη: Δανειζόμαστε χρόνο, χρωστάμε σκέψη; Το φαινόμενο του "Γνωστικού Χρέους".