Θέμα : Τοποθέτηση του συλλόγου για το άρθρο 5 του πολυνομοσχεδίου για την εκπαίδευση - Θέματα αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης- Αναγνώριση προϋπηρεσίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΠΕ 60.50 και ΠΕ 70.50
Με ιδιαίτερη χαρά ακούστηκαν οι δηλώσεις του κυρίου αναπληρωτή υπουργού κυρίου Α. Κουράκη στο Δελτίου τύπου του ΥΠΟΠΑΙΘ 13/03 /2015 όπου αναφέρεται : «Η ενιαία εκπαίδευση ή «το Σχολείο για Όλους» μπορεί να υλοποιηθεί εφόσον το πολιτικό σύστημα το αποφασίσει. Η θεσμοθέτησή του και η υποστήριξη της λειτουργίας του είναι ζήτημα άσκησης πολιτικής. Άλλωστε η Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Αναπήρων του ΟΗΕ αποτελεί πλέον νόμο του ελληνικού κράτους και υποχρεώνει την πολιτεία να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσία της και τις πρακτικές της προς αυτήν την κατεύθυνση». Επίσης σε δημοσίευση στις 25/03/15 στο Εθνος.gr αναφέρεται ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας υποσχέθηκε ίδια εργασιακά δικαιώματα στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς με τους μόνιμους δασκάλους και καθηγητές. Όλες αυτές οι δηλώσεις έρχονται σε αντίφαση με το άρθρο 5 παρ.2 του πολυνομοσχεδίου που αφορά Θέματα αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα και αποκλειστικά μόνο για την πρωτοβάθμια αναφέρεται ότι η διανυθείσα προϋπηρεσία αναπληρωτών του κλάδου ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50, κατόχων μεταπτυχιακού τίτλου ή σεμιναρίου στην ειδική αγωγή το οποίο αποκτήθηκε μέχρι τις 31/08/2010 υπολογίζεται αποκλειστικά στον πίνακα του κλάδου από τον οποίο προσφέρθηκε (ειδική εκπαίδευση). Για τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70 και ΠΕ60 οι οποίοι έχουν κληθεί να υπηρετήσουν σε θέσεις ειδικής αγωγής από τον ενιαίο πινάκα αναπληρωτών η υπηρεσία αυτή υπολογίζεται στον οικείο πίνακα (γενική εκπαίδευση). Στην συγκεκριμένη περίπτωση επιχειρείται αναδρομικά ο διαχωρισμός προϋπηρεσίας ειδικής και γενικής εκπαίδευσης καθώς και η εκδίωξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 από την δυνατότητα εργασίας στην γενική εκπαίδευση όπως νομίμως ίσχυε εδώ και δεκαετίες. Ο κλάδος ΠΕ70 και ΠΕ60 στους μονίμους είναι ενιαίος και περιλαμβάνει δασκάλους και νηπιαγωγούς γενικής και εδικής εκπαίδευσης( κλάδος ΠΕ60.50 και ΠΕ70.50 δεν υπάρχει, το διακριτικό .50 σηματοδοτεί ότι ένας εκπαιδευτικός εργάζεται ως αναπληρωτής στην ΕΑΕ). Επομένως σε μελλοντικές υπηρεσιακές μεταβολές θα πραγματοποιηθεί διαχωρισμός προϋπηρεσίας των μονίμων προκειμένου να έχουν την ίδια αντιμετώπιση με τους αναπληρωτές; Γνωρίζει το υπουργείο ότι πρόσφατα με την υπουργική απόφαση Λοβέρδου αναπληρωτές ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ εκδιώχθηκαν σχεδόν οριστικά από την ειδική εκπαίδευση ενώ ήδη από το 2011 οι οργανικές θέσεις της Ε.Α.Ε ΠΕ60 και ΠΕ70 είχαν αιφνιδιαστικά μετονομαστεί σε ΠΕ61/ΠΕ71 (σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ν 3699/11); Έχει γίνει αντιληπτή η παράμετρος ότι με την εφαρμογή του αρ.5 θα εκδιωχθούν και από την γενική εκπαίδευση; Είναι δίκαιη αντιμετώπιση ο οριστικός υποβιβασμός σε επικουρικό πίνακα εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής εργαζομένων , εξειδικευμένων δασκάλων και νηπιαγωγών που στήριξαν τόσα χρόνια την εκπαίδευση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και ο άμεσα πλήρης εκτοπισμός τους από την γενική εκπαίδευση και την εκπαίδευση γενικότερα; Ως πολίτες αυτής της χώρας δεν έχουν κανένα δικαίωμα κατοχύρωσης της εργασίας τους; Η διαφύλαξη και η ενίσχυση του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης (ο οποίος είναι σαφής στην παράγραφο 1 του άρθρου 16 του νόμου 3699/2008) δεν έχει εφαρμογή στην περίπτωση όλων των αναπληρωτών δασκάλων και νηπιαγωγών ΕΑΕ ; Επίσης πρέπει να επισημανθεί ότι ο θεσμός της παράλληλης στήριξης όπως και οι δομές των Τμήματα Ένταξης λειτουργούν μέσα στο γενικό σχολείο.
Τυχούσες συντεχνιακές αιτιολογίες άλλων ομάδων αναπληρωτών ότι αναφορικά με την κατάταξη στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί ΕΑΕ (με σεμινάριο ή μεταπτυχιακές σπουδές ειδικής εκπαίδευσης) παίρνουν την δουλειά άλλων αναπληρωτών δεν ευσταθούν καθώς δεν κάνουν κάτι παράνομο. Επισημαίνουμε ότι :
- α) Σε προηγούμενες προσλήψεις δινόταν δικαίωμα απενεργοποίησης της αίτησης των αναπληρωτών δασκάλων και νηπιαγωγών ΕΑΕ στην γενική εκπαίδευση όταν ξεκινούσαν οι προσλήψεις αναπληρωτών γενικής και ειδικής. Επιπρόσθετα όπως αποδεικνύεται από τις εγκύκλιους πρόσληψης αναπληρωτών κατά τα παρελθόντα έτη δινόταν η δυνατότητα αίτησης αναπληρωτών στην γενική εκπαίδευση αποκλειστικά και μόνο για να φαίνεται η προϋπηρεσία των ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 στον ενιαίο πίνακα διορισμών (βλέπετε ενδεικτικό παράδειγμα σελ. 2, εγκύκλιος πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομισθίων α/μιας και β/μιας εκπαίδευσης σχ. έτος 2012-13 ΑΔΑ:Β41Ξ9-Ω93). Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν δηλώνονταν περιοχές προτίμησης στις αιτήσεις των αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Επομένως ένας αναπληρωτής ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 δεν μπορούσε να κληθεί να υπηρετήσει στην γενική εκπαίδευση.
- β) Επίσης οι αναπληρωτές δάσκαλοι και νηπιαγωγοί ΕΑΕ (εκτός του ότι κατά ένα μεγάλο αριθμό διαθέτουν κι εκείνοι επιτυχία στον ΑΣΕΠ ) , καλούνται να αναλάβουν υπηρεσία σχεδόν και ένα μήνα αργότερα από τις προσλήψεις των αναπληρωτών της γενικής εκπαίδευσης. Συνεπώς δεν αποκτούν περισσότερη προϋπηρεσία από έναν αναπληρωτή νηπιαγωγό ΠΕ60 και έναν δάσκαλο ΠΕ70 ώστε να προηγηθούν στην κατάταξη και πρόσληψη. Αν για παράδειγμα συγκριθούν προϋπηρεσίες ΠΕ60 και ΠΕ60.50 που ενδεχομένως το 2008 κλήθηκαν ταυτόχρονα κατά την ά φάση πρόσληψης αναπληρωτών να υπηρετήσουν στην γενική και στην ειδική εκπαίδευση αντίστοιχα, με το τέλος του παρόντος σχολικού έτους ο αναπληρωτής ΠΕ60.50 υπολείπεται το λιγότερο σε 7 μήνες προϋπηρεσίας από τον ΠΕ60 . Αυτό σημαίνει ότι όταν ξεκλειδώσουν οι πίνακες αναπληρωτών ο αναπληρωτής ΠΕ60.50 θα κατέβει πάρα πολλές θέσεις στην κατάταξη τόσο στους πίνακες αναπληρωτών γενικής όσο και στον ενιαίο πίνακα διορισμών εφόσον οι πίνακες αυτοί συνεχίσουν να υφίστανται έπειτα από την πρόσφατη απόφαση του ΣΤΕ ή σε κάθε περίπτωση θα διαθέτει λιγότερα μόρια προϋπηρεσίας.
- γ) Οι αναπληρωτές ΠΕ60.50 &ΠΕ70.50 για τους οποίους προβάλλεται το επιχείρημα ότι δεν διαθέτουν επιτυχία ΑΣΕΠ, κατά πρώτον δεν ευθύνονται για την μη πραγματοποίηση διαγωνισμού από το 2010 και έπειτα. Κατά δεύτερον ,στήριξαν και στηρίζουν το ελληνικό δημόσιο σχολείο προσφέροντας πραγματική υπηρεσία έργου η οποία μεταφράζεται σε χρόνια εργασιακής εμπειρίας, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να παραβλέπεται και να υποτιμάται.
Προσδοκούμε από τους υπεύθυνους του υπουργείου παιδείας μίας αριστερής κυβέρνησης ότι δεν θα παρασυρθούν από τα ιδιοτελή συμφέροντα συντεχνιακών τα οποία συντηρούν τον σχολικό και κοινωνικό αποκλεισμό και ότι θα επιδείξουν μεγάλη υπευθυνότητα στην διαχείριση του ζητήματος της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών δασκάλων και νηπιαγωγών ΕΑΕ. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το ζήτημα διαχωρισμού προϋπηρεσίας εδικής –γενικής εκπαίδευσης είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την προάσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων στη χώρα μας. Η διάκριση αυτή ,σε περίπτωση που γίνει πράξη ,στηρίζει την κατηγοριοποίηση των μαθητών σε φυσιολογικούς και αποκλίνοντες, στηρίζει δηλαδή ακριβώς αυτό το μοντέλο (το μοντέλο της ειδικής αγωγής) από το οποίο η χώρα μας οφείλει να απομακρυνθεί προκειμένου να επιτύχει την συμπεριληπτική αναμόρφωση του εκπαιδευτικού της συστήματος. Επισημαίνουμε ότι η εναρμόνιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι επιβεβλημένη από διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις και διακηρύξεις και αποτελεί προϋπόθεση για την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στη χώρα μας. Η στροφή προς το συμπεριληπτικό μοντέλο απαιτεί απομάκρυνση από το μοντέλο της ειδικής αγωγής, (δηλαδή απομάκρυνση από την λογική της κατηγοριοποίησης των μαθητών σε φυσιολογικούς και αποκλίνοντες). Απαραίτητο βήμα για την αλλαγή αυτή του εκπαιδευτικού συστήματος αποτελεί η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ ειδικής- γενικής εκπαίδευσης και η τελική συγχώνευση της πρώτης με την δεύτερη. Ενώ λοιπόν η UNESCO επισημαίνει ότι η ύπαρξη ξεχωριστών συστημάτων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης δεν είναι πλέον ούτε έγκυρη ούτε κατάλληλη και ότι η θεσμοθέτηση οποιουδήποτε χάσματος μεταξύ των δύο είναι αντίθετη προς την προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (UNESCO,2008, 2009), η αποσπασματική ρύθμιση που εισάγει το αρ.5 στο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία εντείνει ακόμη περισσότερο το χάσμα μεταξύ ειδικής και γενικής εκπαίδευσης. Ο σχεδιασμός της εν λόγω ρύθμισης αγνοεί ότι τα προβλήματα ερευνητικής τεκμηρίωσης της χρησιμότητας του χάσματος αυτού και κυρίως ο διαπιστωμένος ρόλος που το χάσμα αυτό έχει παίξει στον αποκλεισμό και την περιθωριοποίηση συγκεκριμένων μειονοτήτων μαθητών με το πρόσχημα της αναπηρίας ή της ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης είναι τα στοιχεία αυτά που κατέστησαν την στροφή προς την συμπερίληψη επιτακτική ανάγκη. Επομένως εφόσον η UNESCO επισημαίνει ότι η εκπαίδευση των ειδικών εκπαιδευτικών δεν θα πρέπει να είναι ανεξάρτητη από την εκπαίδευση των γενικών εκπαιδευτικών, αλλά αντιθέτως να κτίζεται συμπληρωματικά πάνω σε αυτήν ως επιπλέον και συμπληρωματικό προσόν έτσι ώστε οι ειδικοί εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να στηρίξουν την διαδικασία ενδυνάμωσης των γενικών σχολείων να ανταποκριθούν στην ποικιλότητα/διαφορετικότητα (UNESCO, 1994, 2008,2009), οι υπεύθυνοι του υπουργείου παιδείας θα πρέπει να αξιοποιήσουν την ύπαρξη νηπιαγωγών και δασκάλων που πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις για την προώθηση της συμπερίληψης ώστε να αποφευχθούν τυχούσες προσαρμογές της εκπαίδευσης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο αναχρονιστικό πρότυπο του ιατρικού μοντέλου της ειδικής αγωγής. Για όλους τους προαναφερθέντες λόγους παρακαλούνται οι υπεύθυνοι του υπουργείου να προβληματιστούν πριν παρασυρθούν να προχωρήσουν σε βιαστικές πολιτικές αποφάσεις ικανοποίησης συντεχνιακών αιτημάτων , άσχετων με τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης. Οι πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης αλλά και το πρόβλημα της αδιοριστίας συγκεκριμένων κλάδων εκπαιδευτικών σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζονται με τον επαγγελματικό αφανισμό δασκάλων και νηπιαγωγών πλήρως εξειδικευμένων για τις ανάγκες της συμπερίληψης. Για όλους τους παραπάνω λόγους αιτούμαστε την προσμέτρηση προϋπηρεσίας και στον πίνακα αναπληρωτών γενικής αγωγής και στον πίνακα αναπληρωτών ειδικής εκπαίδευσης καθώς και την έναρξη ενός εκτενούς και ουσιαστικού διαλόγου για τα αλληλένδετα ζητήματα γενικής και ειδικής εκπαίδευσης.
Το Δ.Σ του συλλόγου.
UNESCO, (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF
UNESCO, (2008). Inclusive education the way of the future. Geneva: UNESCO. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48-3_English.pdf
UNESCO, (2009). Towards inclusive education for children with disabilities: a guideline. http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/disabchild09-en.pdf
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ - ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ/ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Αθήνα 31/05/2015
Αριθμ. Πρωτ.: 12
Προς: Κύριο Υπουργό Παιδείας
Α. Μπαλτά
Kύριο Αν. Υπ. Παιδείας
Α. Κουράκη
Κοιν: ΔΟΕ, ΟΛΜΕ
Συλλόγους Π.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη