*Μη μας περιφρονάς, γράψε, βρε ιστορία, δυο λόγια και για μας.
Γράψε για μας τους ταπεινούς και τους ανώνυμους της πλάσης,
σκαλί είμαστε για τους τρανούς, οι θεατές στις παρελάσεις.
Αν δεν υπήρχαμε εμείς, πως θα ξεχώριζαν οι άλλοι;
Αν δεν υπήρχαν οι μικροί, πως θα υπήρχαν οι μεγάλοι;
Συνέντευξη από τον τελευταίο τροχό της αμάξης
Πώς θα χαρακτηρίζατε τη φετινή σχολική χρονιά;
Υπέροχη! Αρκεί να αναφέρω, πως ακόμα σε ορισμένα σχολεία λείπουν εκπαιδευτικοί για να καλύψουν το ωράριο των ειδικοτήτων στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρέπει όμως να είμαστε ανυπόμονοι και βιαστικοί. Μην ξεχνάτε πως έχουν περάσει μόνο τέσσερις μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Σίγουρα στην πορεία η κατάσταση θα γίνει καλύτερη.
Αντιμετωπίζετε προβλήματα εγκαταστάσεων;
Κοιτάξτε, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε κάτι τέτοιο. Για παράδειγμα το δικό μας σχολείο χτίστηκε για να λειτουργήσει ως 6/θέσιο. Αυτό σημαίνει 6 τμήματα των 25 παιδιών, δηλ. οι εγκαταστάσεις μας μπορούν να φιλοξενήσουν και να προσφέρουν υπηρεσίες εκπαίδευσης σε 150 μαθητές. Προσωρινά όμως – για καμιά δεκαπενταριά χρόνια – λειτουργούν στις εγκαταστάσεις αυτές δύο 13/θέσια σχολεία των 750 μαθητών, αλλά φροντίζουμε να γράφουμε μόνο τα κοντά και αδύνατα κι έτσι χωράμε όλοι μια χαρά.
Υπάρχει χώρος στο σχολείο που δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη;
Τα κεραμίδια! και μερικά δεντράκια της αυλής, επειδή είναι μικρά.
Λειτουργεί το σχολείο σας με διευρυμένο ωράριο;
Φυσικά! Είμαστε σχολείο Ε.Α.Ε.Π (με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα) από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Αυτό φυσικά δεν το επιλέξαμε εμείς, μας ανακοινώθηκε. Έτσι οι μαθητές φιλοξενούνται για σίτιση στην αίθουσα που εκτός από προβολές, χρησιμοποιείται και ως αίθουσα ηλεκτρονικών υπολογιστών, χωρίς βέβαια να έχουμε Η/Υ, έχουμε όμως αποσπασμένο καθηγητή πληροφορικής. Δεν μπορεί να τα έχει κανείς όλα… Σιγά σιγά όμως όλα θα γίνουν μια χαρά.
Φέτος πάντως δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα με τα βιβλία;
Δόξα τον Θεό! Φέτος έχουμε από την αρχή όλα τα σχολικά βιβλία, και επιτέλους λείπουν από αυτά συγγραφείς που δεν είχαν τίποτα να προσφέρουν στα παιδιά μας.
Μπορείτε να αναφέρετε μερικούς τέτοιους συγγραφείς;
Πολύ ευχαρίστως, αλλά δεν θα τους γνωρίζετε ούτε κι εσείς, διότι πρόκειται για ασήμαντα ονόματα της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Για παράδειγμα απουσιάζουν οι: Καζαντζάκης, Παπαδιαμάντης, Καβάφης, Κόντογλου, Μυριβήλης, Κρυστάλλης, Καρκαβίτσας, Πολέμης, Κάλβος, Δροσίνης, Βιζυηνός, Σαμαράκης, Σικελιανός, Ψαθάς, Καλιότσος, Φακίνου, Γκρίτση –Μιλλιέξ, Λουντέμης, Γκαίτε, Μπρεχτ, Σαίξπηρ, Αισχύλος, Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Αριστοφάνης, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Λουκιανός, Αίσωπος, Δημοτικά τραγούδια (Ακριτικά, Κλέφτικα, Ξενιτιάς, Παιδικά, Νανουρίσματα, Παραμύθια, Μύθοι κ.ά. τα οποία κακώς υπήρχαν στα παλιά βιβλία και τώρα είμαστε μια χαρά.
Έχουμε κείμενα από τους μικρούς εξερευνητές, τον Τεν-Τεν, αφίσες, αποκόμματα εφημερίδων, συνταγές μαγειρικής, το καταπληκτικό εγχειρίδιο λειτουργίας μιας καφετιέρας και άλλα σπουδαία κείμενα.
Επίσης όροι και έννοιες όπως: Πατρίδα, Δημοκρατία, Ισότητα, Ελευθερία, Αλήθεια, Αυταπάρνηση, Θυσία, Αγώνας, Ιδανικά, Θάρρος, Χριστιανισμός – Θρησκεία, Αλληλεγγύη, τις συναντάμε πολύ σπάνια ή και καθόλου. Αυτό δε συμβαίνει όμως με τους όρους: κατανάλωση, αφίσα, διαφήμιση, τηλεόραση, μηχανές, μαγικά, κατασκευές, συνταγές, οδηγίες χρήσης. Δόξα τον Θεό! Είμαστε πολύ καλά.
Μήπως είστε λίγο υπερβολικός;
Πραγματικά, να ξέρατε πόσο με χαροποιεί η ερώτησή σας. Μου δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσω ένα κείμενο από αυτά που μπορούν να τρελάνουν όχι μόνο έναν μαθητή, αλλά οποιονδήποτε.
«Τα κότσια είναι οι αστράγαλοι των ποδιών ζώου, π.χ. γίδας, και χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: α) το πιο μεγάλο, που το λένε «νουμά», β) Το πιο μικρό, που το λένε «πλίτσα», γ) τα άλλα κότσια, τα κοινά, που δεν έχουν όνομα. Κάθε κότσι έχει τέσσερις πλευρές. Η στενή πλευρά λέγεται «τσούρλα», η πλευρά με την επίπεδη επιφάνεια «καζιάκα». Από τις πλατιές πλευρές αυτή με το μεγαλύτερο βαθούλωμα λέγεται «αλάκι» και η άλλη «αντάπι». Τα κότσια μετριούνται σε τριάδες, που λέγονται «απάγιες». Οι δύο παίκτες βάζουν ο καθένας από μια «απάγια». Στρίβουν το νουμά και όποιος φέρνει «τσούρλα» ή «καζιάκα» αρχίζει πρώτος το παιχνίδι. Παίρνει τις δυο «απάγιες» μαζί με το «νουμά» του και, αφού ανακατέψει τα κότσια κουνώντας τα στις χούφτες του, τα αφήνει να πέσουν στο χώμα. Αν ο «νουμάς» σταθεί «αντάπι» ή «αλάκι», ο παίκτης κερδίζει όσα κότσια στάθηκαν «αντάπι» ή «αλάκι». Τα υπόλοιπα παίρνει ο δεύτερος παίκτης και συνεχίζεται το παιχνίδι ώσπου να τελειώσουν όλα τα κότσια. Αν ο «νουμάς» σταθεί «καζιάκα», ο παίκτης κερδίζει όλα τα κότσια. Αν σταθεί «τσούρλα», χάνει την «απάγια» του και το παιχνίδι αρχίζει από την αρχή.
Τρέλα, ε;
Το άλλο όμως είναι ακόμα καλύτερο:
«Παράξενα περιστατικά και υποθέσεις περί εμφάνισης εξωγήινων αναφέρονται και στη χώρα μας. Ο τύπος τις καταγράφει σχεδόν όλες, ενώ άφθονες είναι και οι συνεντεύξεις με αυτόπτες μάρτυρες, λιγότερο ή περισσότερο αξιόπιστους.» […] «Προσπαθήστε να βρείτε μια τέτοια μαρτυρία που να έχει συμβεί στη χώρα μας ή αλλού και να την περιγράψετε παρακάτω σε μια παράγραφο»
Μαγικά κείμενα και ασκήσεις γραπτού λόγου.
Η ποιότητα συναντά την εκπαίδευση!
Υπάρχουν προβλήματα με το διδακτικό προσωπικό;
Στο σχολείο μας δεν υπάρχει διδακτικό προσωπικό. Υπάρχει προσωπικό. Και αυτό γιατί το έχει πάρει προσωπικά το θέμα να λειτουργήσει το σχολείο. Οι δάσκαλοι πριν και μετά τα μαθήματα καθαρίζουν την τάξη, λίγο τα θρανία, μαζεύουν τα σκουπίδια, μεταφέρουν τον εξοπλισμό, κλείνουν και ανοίγουν την κεντρική είσοδο, φτιάχνουν ότι χαλάει, κρεμάνε κουρτίνες, γενικά πιάνουν τα χέρια τους και είμαστε μια χαρά.
Φυσικά πρόκειται για «προσωπικό βαριεστημένο, κουρασμένο, αδιάφορο και με χαμηλά προσόντα, αλλά τώρα με την αξιολόγηση θα προσληφθούν νέα παιδιά, με φρέσκες ιδέες, ορεξάτα, με ξένες γλώσσες και μεταπτυχιακά και πλήθος επιμορφώσεων.» Έτσι θα ξεπεραστεί και αυτό το πρόβλημα και όλα θα είναι μια χαρά!
Είστε αντίθετος με την αξιολόγηση;
Τι με λες τώρα; Τι με λες τώρα; Τι με λες τώρα; – που λεν και στο χωριό μου! Τι με λες! Επί είκοσι ένα χρόνια αξιολογούμαι καθημερινά από τους μαθητές, τους γονείς, τους συναδέλφους μου, το διευθυντή, το σχολικό σύμβουλο, τον προϊστάμενο γραφείου, διεύθυνσης και από κάθε τί που πετά, κολυμπά ή περπατάει. Ακόμα και στον ελεύθερο, προσωπικό μου χρόνο, στην έξοδό μου για καφέ, είμαι ο δάσκαλος που είναι τουλάχιστον αποδεκτός από την τοπική κοινωνία. Διαφορετικά δεν θα μπορούσα να σταθώ όχι στο σχολείο, αλλά ούτε και στη γειτονιά μου.
Τι με λες τώρα; Εξάλλου ποιος προσέφερε πάντα παιδεία; Ο δάσκαλος!
Ποιος μένει με το παιδί του από τις 7 το πρωί μέχρι τις 4.30 το απόγευμα; Ο δάσκαλος! Ποιος αισθάνεται παιδιά του, όλα τα παιδιά του σχολείου; Ποιος;
Πώς μπορούμε όμως να ελέγξουμε τη «δουλειά του δασκάλου;»
Πρόκειται για το αειθαλές ερώτημα των ηλιθίων, γιατί η δουλειά δεν είναι κουμπί που έπεσε στο πάτωμα και χάθηκε πίσω από τα έπιπλα. Φαίνεται ακόμα και στην άδεια από μαθητές αίθουσα. Φαίνεται στους τοίχους, στα τετράδια, στα βιβλία, στους μαθητές, στη συμπεριφορά τους, στην προσπάθειά τους, στη συνήθεια και τη σχολική ρουτίνα, στη φυσική του παρουσία στο χώρο, στους προβληματισμούς, τα λόγια του, στις κρίσεις του για τα εκπαιδευτικά, τη σχολική ζωή… (σταματώ γιατί μπορώ να γράψω σελίδες – αλήθεια – )
Το σπουδαιότερο όμως έργο και σ’ αυτό δεν δίνει κανένας (εκ των προϊσταμένων της εκπαίδευσης) την παραμικρή σημασία, είναι πρώτα απ’ όλα πνευματικό, άρα άυλο, άρα μη ορατό τουλάχιστον άμεσα. Είναι ένα κομμάτι του εαυτού του που μένει πάνω σε ότι αγγίζει, σε ότι αγαπάει, σε ότι προσπαθεί, σε ότι μπορεί να προσφέρει, άσχετα αν είναι πολύ ή λίγο.
Ποιος ήταν ο «ιδανικός, αποδεκτός, άξιος» δάσκαλος πριν από 50 χρόνια; Πριν από 20; Σήμερα; Έχει τα ίδια χαρακτηριστικά; Θα παραμείνουν ίδια και μετά από 10 – 20 – 30 χρόνια;
Θα αναφέρω τα λόγια του μεγάλου μας δασκάλου Χρίστου Τσολάκη.
«Ο κάθε άνθρωπος γεννιέται με την ικανότητα του δασκάλου. Η φύση του δασκάλου υπάρχει μέσα στην πλάση. Το θέμα είναι να την αφήσουμε να φανερωθεί. Σημαντικός όμως είναι αυτός που ξέρει το γνωστικό αντικείμενο, που αγαπάει τα παιδιά και που έχει παιδεία. Και το βασικότερο ξέρετε ποιο είναι για μένα… Η ΑΓΑΠΗ. Μόνο με την καρδιά οδηγείται του ανθρώπου η καρδιά.»
Ποιος μπορεί να αξιολογήσει την καρδιά,
πώς, και ποιο είναι το μέτρο της;
Σας ευχαριστώ πολύ!
Παρακαλώ! Επιτρέψτε μου για το τέλος να αναφέρω ένα απόσπασμα του Ευγένιου Τριβιζά, ώστε το παραμύθι που διαβάσατε να έχει ευχάριστο τέλος.
**«Κατόπιν των πρόσφατων κρουσμάτων ξυπνητηριών, τα οποία διαταράσσουν την ηρεμία, τάξη και ασφάλεια της πόλης, παρακαλούνται και διατάσσονται όλοι οι κάτοικοι να παραδώσουν το ταχύτερο τα ξυπνητήρια τους στο πλησιέστερο Φρουραρχείο. Τα ξυπνητήρια θα υποστούν μια ανώδυνη επέμβαση και μετά την αφαίρεση ορισμένων ελατηρίων, θα επιστραφούν άθικτα κατά τα λοιπά στους νόμιμους κατόχους…
Όλοι οι κάτοικοι παρέδωσαν πρόθυμα τα άχρηστα και ταραχοποιά ξυπνητήρια, έγραφαν την άλλη μέρα οι εφημερίδες. Ο Δημόσιος Ταξιθέτης δήλωσε ότι τώρα μπορούν πια οι κάτοικοι να κοιμούνται ήσυχοι. Σύσσωμο το υπουργικό συμβούλιο τούς εύχεται όνειρα γλυκά»
***Όλα τα παραπάνω αναπτύχθηκαν σε ένα επικίνδυνο περιβάλλον, από έναν ερασιτέχνη, χωρίς πτυχία, διπλώματα και άδειες. Δεν είναι ολοκληρωμένα, ούτε έχουν υποβληθεί σε εξαντλητικά τεστ ως προς τις συνέπειές τους. Έτσι, ο συντάκτης τους δεν είναι νομικά ή ηθικά υπεύθυνος για προσωπικές ή οικογενειακές καταστροφές, που μπορεί να συμβούν, αν ο αναγνώστης αποφασίσει αβασάνιστα να εφαρμόσει παρόμοιες επιλογές στην καθημερινή του ζωή.
Εξάλλου πρόκειται για ένα… παραμύθι. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικές καταστάσεις, ανθρώπους και ονόματα είναι τελείως συμπτωματική. Γκίλας Νικόλαος
*Κώστας Χατζής - ** από το κείμενο του Ευγένιου Τριβιζά: «Τα ξυπνητήρια» - *** Richard Bach
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη