Με έντονη κινητικότητα και συγκεντρώσεις αντιδρούν γονείς και εκπαιδευτικοί στον Ταύρο στην πρόθεση της Διεύθυνσης Π.Ε. Δ΄ Αθήνας να μετατρέψει το 4ο Δημοτικό Σχολείο και το 4ο Νηπιαγωγείο της περιοχής σε Πειραματικά.
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Ο Παρθενώνας» καλεί σε μαζική σύσκεψη γονείς, διδάσκοντες και φορείς της περιοχής προκειμένου να ενημερωθούν, να συζητήσουν και να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα για την αποτροπή της απόφασης, επισημαίνοντας ότι η μετατροπή θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη σχολική κοινότητα, στην πρόσβαση των παιδιών στο σχολείο της γειτονιάς τους και στις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Ο Παρθενώνας»
Ούτε σκέψη για μετατροπή του 4ου Δημοτικού Σχολείου και του 4ου Νηπιαγωγείου Ταύρου σε Πειραματικά!
Καλούμε σε μαζική σύσκεψη την Ένωση Γονέων Μοσχάτου- Ταύρου, τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων όλων των Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων του Ταύρου, τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους Γονείς των Σχολείων του Ταύρου προκειμένου να ενημερωθούμε, να συζητήσουμε και μαζί να αποφασίσουμε τα επόμενα βήματα για την αποτροπή κάθε αντιεκπαιδευτικού σχεδιασμού.
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19:00, στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ταύρου
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ» ενημερώθηκε ότι η Διεύθυνση Π.Ε. Δ΄ Αθήνας εισηγήθηκε τη μετατροπή των 4ου Νηπιαγωγείου και 4ου Δημοτικού σε Πειραματικά. Στις 18 Νοέμβρη, ο Σύλλογός μας πραγματοποίησε συνάντηση με τον Διευθυντή Εκπαίδευσης της ΔΙΠΕ Δ΄ Αθήνας.
Εκφράσαμε την αντίθεσή μας με τα σχέδια αυτά, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα σήμαινε πως τα παιδιά θα χάσουν το Σχολείο της γειτονιάς τους και οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι θα κληθούν να αναζητήσουν νέες οργανικές θέσεις σε όμορα σχολεία, κάτι που είναι ιδιαίτερα δύσκολο.
Στη συνάντηση θέσαμε αρχικά τον προβληματισμό και την ένστασή μας για τον τρόπο που πάρθηκε αυτή η απόφαση, χωρίς να έχει προηγηθεί ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων και των Γονέων των σχολείων, χωρίς να έχει προηγηθεί μια στοιχειώδης διαβούλευση και ουσιαστική ενημέρωση και διάλογος.
Τέλος, επισημάναμε πως δε μπορούμε να δεχτούμε οποιαδήποτε κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών με τη δημιουργία πολύτυπων σχολείων. Δε δεχόμαστε το δικαίωμα των μαθητών και μαθητριών να φοιτήσουν στο σχολείο της γειτονιάς τους να είναι αποτέλεσμα της τυχαιότητας μιας κλήρωσης, ούτε την επιβάρυνση των όμορων σχολείων που θα δεχτούν περισσότερους και περισσότερες μαθήτ(ρι)ες στα τμήματά τους, αφού πολλά παιδιά θα βρεθούν να αναζητούν σχολική στέγη σε αυτά.
Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης υπεραμύνθηκε της επιλογής του, υποστηρίζοντας ότι θα έχουν την ευκαιρία οι γονείς να επιλέξουν σχολείο και τα παιδιά τους να λάβουν καλύτερων ευκαιριών, αφού δε μπορούν όλα τα σχολεία να έχουν την ίδια φροντίδα(!)… Τόνισε πως θα γίνει 12/θέσιο και πως ο Ταύρος «εξυπηρετεί» αφού βρίσκεται κοντά στην Καλλιθέα και τα Πετράλωνα που θα στείλουν παιδιά, φθίνει πληθυσμιακά και έχει υψηλά ποσοστά ευπαθών ομάδων. Για ακόμη μια φορά βλέπουμε να εργαλειοποιείται η υπογεννητικότητα στη χώρα προς αντιδραστική κατεύθυνση. Επίσης, είπε ότι θα προβλέπεται ότι ο ανώτερος αριθμός των μαθητών/τριών στα τμήματα της Α’ τάξης και του Προνήπιου θα είναι 20, μια ακόμα κατηγοριοποίηση σε σχέση με τα υπόλοιπα σχολεία που δεν διστάζουν να στοιβάζουν σε 25αρια… Με την δήλωσή του ο Διευθυντής Εκπαίδευσης μας έκανε ξεκάθαρο ότι το αίτημα του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος για λιγότερα παιδιά στα τμήματα είναι παιδαγωγικά ορθό και δεν υλοποιείται, γιατί το Υπουργείο και η Κυβέρνηση αντιμετωπίζουν την δημόσια εκπαίδευση ως κόστος που όχι ως αγαθό.
Η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθούν η διαφοροποίηση, η κατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων με διαφορετική χρηματοδότηση, ο διαχωρισμός των μαθητών σε «άριστους» και «κακούς». Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία αναβάθμιση για όλα τα σχολεία ανεξάρτητα από την περιοχή, τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού.
Αντί να προσφέρουν ποιοτική, ολόπλευρη μόρφωση, με μικρό αριθμό μαθητών/-τριών ανά τάξη, επαρκή χρηματοδότηση και κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών αναγκών με μόνιμο προσωπικό, δημιουργούν σχολεία δύο ταχυτήτων: με εξετάσεις στην περίπτωση των Ωνασείων και των Προτύπων, με την τυχαιότητα της κλήρωσης στα Πειραματικά, με κυρίαρχη και στις δύο περιπτώσεις την αφήγηση της «αριστείας».
Η ίδρυση νέων Πειραματικών Σχολείων δημιουργεί σοβαρά προβλήματα σε πολλές περιοχές, καθώς επιλέγεται ένα ήδη υπάρχον σχολείο το οποίο μετατρέπεται σε Πειραματικό, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι διαθέσιμες θέσεις για τους/τις μαθητ(ρι)ες της περιοχής.
Σε πολλές περιπτώσεις, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια έχουν μετατραπεί σε Πειραματικά, Πρότυπα ή Ωνάσεια Σχολεία, χωρίς να υπάρχει επαρκής σχεδιασμός για τη στέγαση των μαθητών που φοιτούσαν σε αυτά. Αυτό έχει οδηγήσει σε υπερπληθυσμό σε άλλα σχολεία της περιοχής, με αποτέλεσμα τη συγχώνευση τμημάτων, τη μεταφορά μαθητών σε πιο απομακρυσμένα σχολεία και τη δημιουργία ανισοτήτων στη σχολική πρόσβαση.
Τρεις μήνες και πλέον από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τις τεράστιες ελλείψεις στα σχολεία να παραμένουν, με κλειστά δεκάδες Τμήματα Ένταξης και ΖΕΠ, λιγοστές Παράλληλες Στηρίξεις και τις κτηριακές υποδομές στο «κόκκινο», παρακολουθούμε την εντεινόμενη προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων, αντί την όποια προσπάθεια επίλυσης των σοβαρότατων προβλημάτων που δημιουργούν η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση και η αδιοριστία.
Κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας συνεχίζουν να εφαρμόζουν την αντιεκπαιδευτική πολιτική τους που σαρώνει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητ(ρι)ών, τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων/-ισσών και στόχο έχει την ενίσχυση της διαφοροποίησης, της πολυκατηγοριοποίησης των σχολείων. Ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, αποκλείοντας παιδιά φτωχών λαϊκών οικογενειών κι απομακρύνοντάς τα από τα σχολεία της γειτονιάς τους.
Η άρνησή μας απορρέει από μία βαθιά παιδαγωγική και κοινωνική ανησυχία. Συγκεκριμένα ως προς το γενικό κανονιστικό πλαίσιο, σε όσες σχολικές μονάδες μετατρέπονται σε Πειραματικά, η εισαγωγή των μαθητών και των μαθητριών δε γίνεται με βάση τη διεύθυνση κατοικίας, αλλά μέσω κλήρωσης. Καταργούνται τα γεωγραφικά όρια, χάνεται ο φυσικός δεσμός του σχολείου με τη γειτονιά και επέρχεται ανακατανομή των μαθητών/-τριών στις όμορες σχολικές μονάδες, με άμεσες συνέπειες στην παιδαγωγική διαδικασία και τον οικογενειακό προγραμματισμό. Οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών στα Πειραματικά Σχολεία, σύμφωνα με το άρθρο 19 παράγραφος 15 του νόμου 4692 του 20, καταργούνται. Εξάλλου όταν το επισημάναμε, ο ίδιος ο Διευθυντής Εκπαίδευσης απάντησε πως θα μπορούν να καλύπτουν τα λειτουργικά κενά που προκύπτουν κάθε χρόνο! Στην ουσία θα γίνουμε πάλι αναπληρωτές και αναπληρώτριες και κάθε Σεπτέμβρη θα ψάχνουμε για σχολείο!
Η υποχρεωτική κινητικότητα και η τοποθέτηση των εκπαιδευτικών με θητεία, επηρεάζει τη σταθερότητα της σχολικής μονάδας, τις σχέσεις εμπιστοσύνης και συνέχειας που αναπτύσσονται με τους/τις μαθητές/-τριές μας, που αυτό στην ουσία είναι που οδηγεί και στη συνέχιση και στην αξιοποίηση της κοινής εμπειρίας που έχει δημιουργηθεί σε βάθος χρόνου, καθώς και τις παιδαγωγικές πρακτικές που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές.
Χρειάζεται να επισημάνουμε ότι η εισαγωγή των αδερφών των μαθητ(ρι)ών που έχουν εισαχθεί σε κάποιο πειραματικό, δεν είναι διασφαλισμένη. Τα αδέρφια των ήδη φοιτούντων μαθητ(ρι)ών μπαίνουν και αυτά στην κλήρωση και έχουν μία ποσόστωση παραπάνω. Εύκολα γίνεται αντιληπτό πόσο δύσκολο θα είναι για μία οικογένεια να έχει 2 ή και περισσότερα παιδιά δημοτικού που δεν φοιτούν στο ίδιο σχολείο.
Ως προς τον πειραματικό χαρακτήρα, τρία ερωτήματα πολύ σοβαρά:
- Ποιο ακριβώς είναι το αντικείμενο του παιδαγωγικού πειραματισμού στα πειραματικά σχολεία;
- Αποτελεί πραγματική επιστημονική έρευνα με σχεδιασμό, δεδομένα και τεκμηρίωση ή πρόκειται για εφαρμογή προκαθορισμένων «καινοτομιών» όπως θέλουν να τις βαφτίζουν;
- Υπάρχει διαδικασία διάχυσης της γνώσης και των αποτελεσμάτων στο σύνολο των σχολείων της χώρας;
Διότι για όλα αυτά, παρά την πολιτική λειτουργία του θεσμού των Πειραματικών σχολείων, δεν έχει δημοσιευθεί ποτέ, ούτε από το υπουργείο Παιδείας, αλλά ούτε και από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, μια ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη έκθεση, που στην ουσία να παρουσιάζει τα αποτελέσματα του θεσμού, ποια είναι τα οφέλη για τη δημόσια εκπαίδευση και ποια είναι η παιδαγωγική τεκμηρίωση των παρεμβάσεων που υλοποιούνται σε αυτά. Η απουσία αυτής της επίσημης αποτίμησης ενισχύει ακόμα περισσότερο την ανησυχία μας, γύρω από τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η μετατροπή των 4ου Δημοτικού Σχολείου και 4ου Νηπιαγωγείου Ταύρου σε Πειραματικά, τόσο για τους/τις μαθητ(ρι)ες, όσο και για τη σχολική κοινότητα.
Στην πράξη, ο θεσμός των «Προτύπων και Πειραματικών» και η προσπάθεια γενίκευσής τους, στρώνει τον δρόμο για την καθολική εφαρμογή των πιο αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων, όπως η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και η εξυπηρέτηση των στοχεύσεων της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, που συνεχίζει να αντιπαλεύει και να απορρίπτει μαζικά ο κλάδος. Καμία αναβάθμιση δεν πρόκειται να φέρει, όπως αποδεικνύεται από τα σχολεία όπου ήδη εφαρμόστηκε.
Τέλος, βάλλεται η ισοτιμία και η πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση. Εφόσον η διαδικασία επιλογής των μαθητ(ρι)ών, γίνεται με κλήρωση, συγκροτείται ένα παράλληλο εκπαιδευτικό σύστημα, όπου ενισχύει την κατηγοριοποίηση των μαθητών, καθώς τα Πειραματικά συχνά προσελκύουν οικογένειες με υψηλότερο κοινωνικοοικονομικό στάτους, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε συγκεντρώσεις μαθητών με συγκεκριμένα κοινωνικά, μορφωτικά, χαρακτηριστικά. Το Δημόσιο Σχολείο οφείλει να είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως κοινωνικής ή μορφωτικής αφετηρίας και να διασφαλίζει ίσες ευκαιρίες μάθησης για όλες και για όλους. Και δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε: τα σχολεία της «αριστείας» χωράνε επί της ουσίας και όχι στα λόγια τα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/και Δυσκολίες;
Αντίθετα με ό,τι προβλέπεται στο ισχύον νομικό πλαίσιο, πεποίθησή μας είναι ότι τα Πειραματικά -και όχι Πρότυπα- σχολεία θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα ώστε να εφαρμόζουν καινούρια προγράμματα σε προσδιορισμένο χρονικό πλαίσιο σε τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών. Με αυτή τη διαδικασία μπορούμε να εξάγουμε ασφαλή επιστημονικά συμπεράσματα, να εξασφαλίσουμε την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διασπορά των «καλών πρακτικών» και την εξέταση για την παραπέρα εφαρμογή τους σε πανεθνική κλίμακα και να μην παγιώνεται μια πιο «ελιτίστικη» φυσιογνωμία από τα σχολεία της γειτονιάς.
Οι εκπαιδευτικοί το λέμε καθαρά. Από τα σχολεία μας δε λείπει ούτε η «καινοτομία» ούτε ο «πειραματισμός». Φλέγουσα ανάγκη και ουσιαστική λύση στα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης αποτελεί η πρόσληψη όλου του αναγκαίου, μόνιμου εκπαιδευτικού και λοιπού επιστημονικού δυναμικού, η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, η ανέγερση κατάλληλων σχολικών υποδομών, συνολικά η αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία. Και βέβαια ο ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν μπορεί ούτε πρέπει να υποβαθμίζεται στην εκπαίδευση της «αριστείας» των λίγων, αλλά να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου ανεξαιρέτως όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, τις ειδικές μαθησιακές ανάγκες, την αναπηρία, τη φυλή, το χρώμα και τη θρησκεία. Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση του κάθε σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού με ουσιαστική στήριξη και βοήθεια, που όμως βρίσκει εμπόδιο την αντιεκπαιδευτική πολιτική, κυβέρνησης και Υπουργείου, των περικοπών και των ελλείψεων.
Καλούμε τους μαθητές, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, να δυναμώσουν τον αγώνα τους για ασφαλή, δημόσια, δωρεάν και πραγματικά σύγχρονα σχολεία, χωρίς καμία επιχειρηματική δραστηριότητα, αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση στο ύψος των πραγματικών αναγκών.
Απαιτούμε:
- Να μην περάσει στην πράξη καμία μετατροπή σχολείου σε Πειραματικό! Να μην καταργηθεί κανένα σχολείο της γειτονιάς
- Να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
- Άμεση ουσιαστική ενίσχυση του δημόσιου σχολείου και κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράση στην Εκπαίδευση
- Αύξηση της χρηματοδότησης για όλα τα σχολεία
- Μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών
- Μείωση των μαθητών/-τριών ανά τμήμα.
- Ολόπλευρη μόρφωση- αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλα τα παιδιά
Να σταματήσει τώρα η διαδικασία μετατροπής του 4ου Δημοτικού Σχολείου και του 4ου Νηπιαγωγείου Ταύρου σε Πειραματικό
Διεκδικούμε δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλους/-ες!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Κοκκινάκη Υπατία