απθ
Έντονη αντίδραση πανεπιστημίων για τον αποκλεισμό της ιταλικής γλώσσας από το e-KPG

Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να εξαιρέσει την ιταλική γλώσσα από το νέο Ηλεκτρονικό Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (e-KPG) έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων στον ακαδημαϊκό χώρο.
Τα Τμήματα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξέδωσαν ανακοινώσεις, κάνοντας λόγο για άδικη, μονομερή και αδικαιολόγητη απόφαση που πλήττει τον θεσμό της πολυγλωσσίας και υποβαθμίζει τη θέση της ιταλικής στη δημόσια εκπαίδευση.

Έντονη διαμαρτυρία από τα πανεπιστημιακά τμήματα

Οι πανεπιστημιακές συνελεύσεις εκφράζουν σοβαρή ανησυχία και απογοήτευση για τη στάση του Υπουργείου, το οποίο, όπως υποστηρίζουν, προχώρησε χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους ειδικούς επιστήμονες και τους θεσμικούς φορείς.
Η εξαίρεση, σημειώνουν, αντιβαίνει στην αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των ξένων γλωσσών και έρχεται σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές πολιτικές που προωθούν την πολυγλωσσία.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, η απόφαση αυτή υπονομεύει τη θεσμική παρουσία της ιταλικής γλώσσας, μιας γλώσσας με μακραίωνη πολιτιστική και ιστορική σχέση με την Ελλάδα.

Η σημασία της ιταλικής στην ελληνική εκπαίδευση

Η ιταλική γλώσσα διδάσκεται συστηματικά στα ελληνικά σχολεία από το 2009, ενώ συμμετέχει ενεργά στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ) με σταθερά αυξανόμενο αριθμό υποψηφίων στα υψηλά επίπεδα επάρκειας (Γ1 και Γ2).
Επιπλέον, αποτελεί πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, απαραίτητο για την εισαγωγή φοιτητών στα πανεπιστημιακά τμήματα ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας.

Κατά τους ακαδημαϊκούς, η απομάκρυνση της ιταλικής από το e-KPG δεν είναι απλώς μια τεχνική αλλαγή, αλλά μια πολιτική απόφαση με σοβαρές επιπτώσεις. Όπως τονίζουν, η εξέλιξη αυτή στερεί από χιλιάδες μαθητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση γλωσσομάθειας, ενώ δημιουργεί ανισότητες ανάμεσα στις ξένες γλώσσες που διδάσκονται στο δημόσιο σχολείο.

Εκπαιδευτικές και πολιτιστικές συνέπειες

Η αποδυνάμωση της ιταλικής στο σχολικό και πανεπιστημιακό πρόγραμμα θεωρείται από τους ειδικούς σοβαρή απειλή για τη βιωσιμότητα των σχετικών σπουδών στην Ελλάδα.
Τα πανεπιστήμια επισημαίνουν ότι ο αποκλεισμός από το e-KPG αποθαρρύνει τους μαθητές να επιλέξουν την ιταλική, ενώ μειώνει το ενδιαφέρον για τις πανεπιστημιακές σχολές του αντικειμένου, οδηγώντας σε εκπαιδευτική περιθωριοποίηση.

Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι η απόφαση αυτή πλήττει τις πολιτιστικές και εκπαιδευτικές σχέσεις Ελλάδας και Ιταλίας, δύο χωρών με ισχυρούς δεσμούς συνεργασίας σε τομείς όπως οι τέχνες, οι επιστήμες και η ανώτατη εκπαίδευση.

Τα αιτήματα των Τμημάτων προς το Υπουργείο Παιδείας

Τα Τμήματα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας των δύο πανεπιστημίων καλούν το Υπουργείο Παιδείας να ανακαλέσει άμεσα την απόφαση και να εντάξει εκ νέου την ιταλική γλώσσα στο e-KPG.
Παράλληλα, ζητούν να επαναβεβαιωθεί η ισοτιμία μεταξύ όλων των ξένων γλωσσών, καθώς και να καθιερωθεί θεσμικός διάλογος με τα ακαδημαϊκά ιδρύματα για κάθε μελλοντική αλλαγή στη γλωσσική πολιτική.

Όπως αναφέρουν, μόνο μέσα από ουσιαστική συνεργασία και επιστημονική τεκμηρίωση μπορεί να διασφαλιστεί η ποιότητα και η πολυγλωσσική ταυτότητα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Κάλεσμα για διάλογο και αποκατάσταση της ισορροπίας

Κλείνοντας, οι πανεπιστημιακές κοινότητες δηλώνουν πρόθυμες να συμβάλουν με προτάσεις και τεκμηριωμένες εισηγήσεις στη διαμόρφωση μιας δίκαιης και ισορροπημένης εκπαιδευτικής πολιτικής.
Τονίζουν ότι η πολυγλωσσία δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα για μια σύγχρονη, ανοιχτή και ευρωπαϊκά προσανατολισμένη κοινωνία.

Η ένταξη της ιταλικής γλώσσας στο e-KPG, υπογραμμίζουν, δεν αφορά μόνο ένα πανεπιστημιακό αίτημα, αλλά την ίδια την ποιότητα και τον πολιτιστικό πλουραλισμό της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Η ανακοίνωση του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ:

Η Συνέλευση του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών εκφράζει την κατηγορηματική διαμαρτυρία και τη σοβαρή της δυσαρέσκεια και ανησυχία για την αναιτιολόγητη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να εξαιρέσει την ιταλική γλώσσα από το νέο σύστημα ηλεκτρονικής πιστοποίησης γλωσσομάθειας (e-KPG).

Πρόκειται για μια απόφαση που:

•    επιβλήθηκε μονομερώς, χωρίς καμία διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους θεσμικούς φορείς του αντικειμένου,
•    παραβιάζει κατάφωρα την αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαίδευση,
•    αντιστρατεύεται ευθέως τις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές προώθησης της πολυγλωσσίας,
•    υπονομεύει συστηματικά τη θεσμική παρουσία μιας γλώσσας με βαθιές ιστορικές και πολιτιστικές ρίζες στην ελληνική εκπαίδευση.

Η ιταλική γλώσσα δεν αποτελεί περιθωριακό μάθημα. Διδάσκεται από το 2009 – επί δεκαέξι συναπτά έτη – στα δημόσια σχολεία. Συμμετέχει ενεργά στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας με σταθερά αυξανόμενο αριθμό υποψηφίων, ιδίως στα ανώτερα επίπεδα (Γ1, Γ2). Αποτελεί εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθοριστικό για την εισαγωγή φοιτητών στα πανεπιστημιακά τμήματα ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας, και συνδέεται άμεσα με τη βιωσιμότητα του ακαδημαϊκού χώρου του αντικειμένου.

Ο αποκλεισμός της ιταλικής από το e-KPG:
•    στερεί από χιλιάδες μαθητές το δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης σε αξιόπιστη και αναγνωρισμένη διαδικασία πιστοποίησης,
•    υποβαθμίζει δραστικά τη θέση της ιταλικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
•    δημιουργεί συνθήκες εκπαιδευτικής περιθωριοποίησης που απειλούν την ίδια την ύπαρξη του μαθήματος,
•    πλήττει ανεπανόρθωτα τον ακαδημαϊκό και ερευνητικό χώρο της ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας στην Ελλάδα.

Η Ελλάδα και η Ιταλία διατηρούν στενούς πολιτιστικούς, εκπαιδευτικούς, οικονομικούς και γεωπολιτικούς δεσμούς. Η απόφαση αυτή όχι μόνο δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, αλλά υπονομεύει τις διακρατικές σχέσεις και καταστρατηγεί τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες για πολυγλωσσία και διαπολιτισμικό διάλογο.

Απαιτούμε κατηγορηματικά:
✓ Την άμεση και πλήρη ένταξη της ιταλικής γλώσσας στο πρόγραμμα e-KPG, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.
✓ Την αποκατάσταση της ισοτιμίας μεταξύ των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαιδευτική πολιτική.
✓ Την άμεση διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα σε κάθε μελλοντική απόφαση που αφορά τη γλωσσική εκπαίδευση.

Παραμένουμε στη διάθεση της πολιτείας για ουσιαστικό θεσμικό διάλογο και επιστημονική συνεργασία, με γνώμονα την ενίσχυση της πολυγλωσσίας, της ποιότητας της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και της διεθνούς εξωστρέφειας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Η ανακοίνωση του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ:

«Η Συνέλευση του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία, ανησυχία και αγανάκτησή της για την αιφνιδιαστική και αδικαιολόγητη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να εξαιρέσει την ιταλική γλώσσα από το νέο σύστημα Ηλεκτρονικού Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (e-KPG).

Πρόκειται για απόφαση που:

  • ελήφθη μονομερώς, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους θεσμικούς φορείς του αντικειμένου,
  • παραβιάζει την αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των ξένων γλωσσών που διδάσκονται στη δημόσια εκπαίδευση,
  • αντιβαίνει στις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές πολυγλωσσίας,
  • και υπονομεύει ουσιαστικά τη βιωσιμότητα των πανεπιστημιακών τμημάτων Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στη χώρα μας.

Η ιταλική γλώσσα δεν αποτελεί περιθωριακό μάθημα. Διδάσκεται από το 2009 στα δημόσια σχολεία, συμμετέχει ενεργά στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας από το 2003, με σταθερά υψηλό αριθμό υποψηφίων και σημαντική παρουσία στα ανώτερα επίπεδα (Β2, Γ1, Γ2). Αποτελεί πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα για την εισαγωγή φοιτητών στα πανεπιστημιακά Τμήματα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, άμεσα συνδεδεμένο με τη βιωσιμότητα του ακαδημαϊκού χώρου του αντικειμένου.

Η εξαίρεση της ιταλικής από το e-KPG:
• στερεί σε μεγάλο αριθμό μαθητών τη δυνατότητα ισότιμης και αναγνωρισμένης πιστοποίησης,
• αποδυναμώνει τη θέση της ιταλικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
• δημιουργεί αντικίνητρα για τους μαθητές που θα χρειαστεί να εξεταστούν σε “ειδικό μάθημα” στις πανελλαδικές,
• και οδηγεί νομοτελειακά σε μείωση των υποψηφίων που θα δηλώσουν το Τμήμα μας, απειλώντας την ίδια τη βιωσιμότητά του.

Η απόφαση αυτή αντιστρατεύεται ευθέως τις αρχές της ευρωπαϊκής πολυγλωσσίας και πλήττει την πολιτιστική και εκπαιδευτική παρουσία της Ιταλικής Γλώσσας στην Ελλάδα, μιας γλώσσας με ισχυρούς ιστορικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς δεσμούς με τη χώρα μας.

Ως εκ τούτου, το Τμήμα:

  1. Απαιτεί την άμεση και πλήρη ένταξη της ιταλικής γλώσσας στο πρόγραμμα e-KPG, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.

  2. Ζητά την αποκατάσταση της ισότητας μεταξύ των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαιδευτική πολιτική.

  3. Καλεί το Υπουργείο να προβεί σε θεσμικό διάλογο με τα πανεπιστημιακά τμήματα που καλλιεργούν και υπηρετούν την ξενόγλωσση εκπαίδευση.

  4. Υπογραμμίζει ότι η μη ένταξη της ιταλικής στο e-KPG θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τη βιωσιμότητα των πανεπιστημιακών σπουδών ιταλικής γλώσσας στην Ελλάδα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ρομποτικη
ΑΠΘ: Όταν η Ρομποτική συναντά τη βιωματική μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε πειραματικά σε δημόσια νηπιαγωγεία της Ροδόπης, της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί τον...
ΑΠΘ: Όταν η Ρομποτική συναντά τη βιωματική μάθηση στο Νηπιαγωγείο
μαγκος
Γιάννης Μάγγος για δίκη: «Να μας δοθεί το δικαίωμα παράστασης προς υπεράσπιση της κατηγορίας»
«Πως είναι δυνατόν να μην έχουμε δικαίωμα παράστασης προς υπεράσπιση της κατηγορίας;» - Ο πατέρας του Βασίλη Μάγγου ζητά πλήρη συμμετοχή στη δίκη
Γιάννης Μάγγος για δίκη: «Να μας δοθεί το δικαίωμα παράστασης προς υπεράσπιση της κατηγορίας»
Το σχολείο στα Βορίζια
Εκπαιδευτικός για Βορίζια: «Στο χωριό δεχόμασταν απειλές – Κινδυνεύει η ζωή μου»
«Οι νεοδιοριζόμενοι φοβόμασταν για τη σωματική μας ακεραιότητα, βανδάλιζαν τα αυτοκίνητά μας» - Όσα αποκάλυψε ο εκπαιδευτικός για την καθημερινότητα...
Εκπαιδευτικός για Βορίζια: «Στο χωριό δεχόμασταν απειλές – Κινδυνεύει η ζωή μου»