Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ) απευθύνει επείγουσα έκκληση προς το Υπουργείο Παιδείας, ζητώντας να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση στη Γ’ φάση προσλήψεων για το σχολικό έτος 2025-2026, με στόχο να καλυφθούν όλα τα λειτουργικά κενά στη Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ).
Όπως επισημαίνει ο ΣΑΚΕΑ, παρότι οι δύο πρώτες φάσεις προσλήψεων και οι 1.203 μόνιμοι διορισμοί αποτελούν ένα σημαντικό βήμα, οι ανάγκες των σχολικών μονάδων ΕΑΕ παραμένουν ακάλυπτες.
Οι ελλείψεις, σημειώνει, πλήττουν την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και –το κυριότερο– εμποδίζουν την ουσιαστική υποστήριξη των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα της Παράλληλης Στήριξης, όπου οι αναπληρωτές συχνά αναγκάζονται να καλύπτουν πολλά σχολεία και μαθητές ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να παρέχουν μόλις 3-4 ώρες εξατομικευμένης υποστήριξης ανά μαθητή. Μια πρακτική που, σύμφωνα με τον ΣΑΚΕΑ, «αναιρεί την ουσία της ενταξιακής εκπαιδευτικής πολιτικής».
Παράλληλα, υποστελεχωμένα παραμένουν και τα Τμήματα Ένταξης, καθώς –όπως αναφέρει ο Σύλλογος– μετακινούνται υπάρχοντες εκπαιδευτικοί για τη δημιουργία νέων Τμημάτων, αντί να προσλαμβάνονται επιπλέον. «Έτσι, ούτε οι παλιοί μαθητές υποστηρίζονται επαρκώς, ούτε οι νέοι εντάσσονται ουσιαστικά», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Ο ΣΑΚΕΑ ζητά από το Υπουργείο, με βάση το άρθρο 5 του Ν. 2690/1999, να κοινοποιήσει εγγράφως τα πραγματικά κενά στις ΣΜΕΑΕ, τα Τμήματα Ένταξης και την Παράλληλη Στήριξη, ώστε να υπάρξει διαφάνεια και έγκαιρη κάλυψη τους.
Το μήνυμα του Συλλόγου είναι σαφές: χωρίς έγκαιρες προσλήψεις και πλήρη στελέχωση, η ενταξιακή εκπαίδευση μένει γράμμα κενό.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΑΚΕΑ
«ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ Γ’ ΦΑΣΗ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ 2025-2026
Ως επιστημονικός σύλλογος, αναγνωρίζουμε τη σημασία της στελέχωσης των εκπαιδευτικών δομών της Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και χαιρετίζουμε τις προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που ακολούθησαν τους μόνιμους διορισμούς. Παρ’ όλα αυτά, παρατηρούμε ότι ο αριθμός των προσλήψεων της Α’ και Β΄ φάσης (3.717), παρά τους 1.203 μόνιμους διορισμούς του καλοκαιριού, δεν επαρκεί για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών των σχολικών μονάδων ΕΑΕ της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η μερική αυτή κάλυψη δημιουργεί δυσχέρειες στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και επηρεάζει αρνητικά τη στήριξη των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, περιορίζοντας την αποτελεσματική εφαρμογή των αρχών της ενταξιακής εκπαίδευσης.
Αιτούμεθα, βάσει του ν.2690/1999, αρ. 5, όπως μας κοινοποιήσετε εγγράφως τα κενά στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΣΜΕΑΕ, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλη Στήριξη) όπως αυτά έχουν αποσταλεί από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης και έγκαιρη κάλυψή τους στην επικείμενη Γ’ φάση προσλήψεων.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στην Παράλληλη Στήριξη, όπου παρατηρείται το φαινόμενο της κατανομής ενός εκπαιδευτικού σε πολλά σχολεία και σε πολλούς μαθητές. Η πρακτική αυτή οδηγεί σε περιορισμένη παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης και δε συμβαδίζει με την ενταξιακή εκπαιδευτική πολιτική, καθώς σε κάθε μαθητή αντιστοιχούν μόνο 3-4 ώρες εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης. Αυτό έχει ως επακόλουθο τη μερική κάλυψη των υπαρχόντων λειτουργικών κενών, αφού μέσω της ελάχιστης κατανομής ωρών δεν καλύπτονται οι πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών της Παράλληλης Στήριξης.
Παράλληλα, στα ήδη υπάρχοντα Τμήματα Ένταξης διαπιστώνεται ότι μετακινούνται υφιστάμενοι εκπαιδευτικοί σε νέα Τμήματα, αντί αυτά να καλύπτονται με πρόσθετους εκπαιδευτικούς. Ως αποτέλεσμα, τα υπάρχοντα Τμήματα Ένταξης υποστελεχώνονται, με συνέπεια και εδώ να μην καλύπτονται όλοι οι μαθητές που χρήζουν υποστήριξης και να περιορίζεται η ουσιαστική παροχή διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Καλούμε το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να προχωρήσει άμεσα στην υλοποίηση της Γ’ φάσης προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΑΕ, με στόχο την πλήρη κάλυψη όλων των εναπομείναντων λειτουργικών κενών σε όλες τις ειδικότητες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εξασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολικών μονάδων και την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
Με εκτίμηση,
Η Πρόεδρος – Χριστίνα Παναγοπούλου
Η Γεν. Γραμματέας – Φωτίου Λάμπρου Αικατερίνη»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μιχάλης Τσιλιβάκος