Το επικείμενο Εκπαιδευτικό Συνέδριο της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ με θέμα την Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαίδευση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα επιστημονικού διαλόγου και κριτικής σκέψης γύρω από μια τεχνολογία που αλλάζει ριζικά το τοπίο της μάθησης. Αντί γι’ αυτό, φαίνεται να έχει ήδη προκαλέσει έναν έντονο εσωτερικό αναβρασμό στους κόλπους του εκπαιδευτικού κινήματος.
Οι Παρεμβάσεις Δ.Ε., σε κοινή δήλωσή τους ως εκπρόσωποι στα Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ, καταγγέλλουν αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις από τις παρατάξεις ΣΥΝΕΚ, ΔΑΚΕ και ΠΕΚ, οι οποίες – όπως υποστηρίζουν – προχώρησαν σε αποκλεισμό του ομιλητή που πρότειναν, μέσα από αδιαφανείς και εξωθεσμικές διαδικασίες.
Το επίμαχο ζήτημα του αποκλεισμού
Σύμφωνα με τη δήλωση, οι Παρεμβάσεις έθεσαν υποψηφιότητα για ομιλητή στο συνέδριο, όμως η πρότασή τους απορρίφθηκε με το αιτιολογικό ότι κατατέθηκε “εκπρόθεσμα”. Οι ίδιοι, ωστόσο, κάνουν λόγο για ανύπαρκτες καταληκτικές ημερομηνίες και χρονοδιαγράμματα που ουδέποτε συζητήθηκαν στα συλλογικά όργανα, γεγονός που – όπως σημειώνουν – επιβεβαιώνεται και από εκπροσώπους άλλων παρατάξεων (όπως η ΑΣΕ).
Πέρα από το διαδικαστικό σκέλος, η ουσία βρίσκεται αλλού: στο ποιος και με ποιον τρόπο αποφασίζει για το περιεχόμενο, το πρόγραμμα και τους ομιλητές ενός συνεδρίου που υποτίθεται ότι υπηρετεί τον ανοιχτό επιστημονικό διάλογο.
Η δημοκρατία στα όργανα και το “παράδοξο” της τεχνητής νοημοσύνης
Η ειρωνεία είναι προφανής. Ένα συνέδριο αφιερωμένο στην Τεχνητή Νοημοσύνη – ένα πεδίο που θέτει επιτακτικά ερωτήματα για τη δημοκρατία, τη διαφάνεια και την ανθρώπινη κρίση – φαίνεται να “προγραμματίζεται” μέσα από διαδικασίες που στερούνται ακριβώς αυτών των στοιχείων.
Αν οι συνδικαλιστικές ομοσπονδίες, οι ίδιες που διδάσκουν και υπερασπίζονται τη δημοκρατική παιδεία, δεν μπορούν να διασφαλίσουν ισότιμη συμμετοχή και πολυφωνία σε ένα συνέδριο, τότε ποιο μήνυμα εκπέμπεται προς τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές;
Η στάση των Παρεμβάσεων και το μήνυμα αποχής
Οι εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων, μετά τον αποκλεισμό του προτεινόμενου ομιλητή, δηλώνουν ότι θα απέχουν από τις συνεδριάσεις του Δ.Σ. του ΚΕΜΕΤΕ που σχετίζονται με την οργάνωση του συνεδρίου, ωστόσο θα παρακολουθήσουν τις εργασίες και θα προχωρήσουν στη δική τους κριτική αποτίμηση μετά το πέρας του.
Η στάση αυτή αποσκοπεί – όπως αναφέρουν – στο να αναδειχθεί η ανάγκη για διαφάνεια και συλλογικότητα στη λήψη αποφάσεων, υπενθυμίζοντας ότι τα επιστημονικά συνέδρια της ΟΛΜΕ δεν είναι “εκδηλώσεις βιτρίνας”, αλλά χώροι σύνθεσης και τεκμηρίωσης θέσεων για τη δημόσια εκπαίδευση.
Ένα ευρύτερο ζήτημα κουλτούρας συμμετοχής
Το περιστατικό αυτό δεν είναι μεμονωμένο. Αντανακλά ένα διαχρονικό πρόβλημα κουλτούρας συμμετοχής στα συνδικαλιστικά όργανα της εκπαίδευσης: τη δυσκολία να συνυπάρξουν διαφορετικές φωνές χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς “καπέλωμα”.
Η ΟΛΜΕ, που ιστορικά υπήρξε προπύργιο δημοκρατικού διαλόγου και συνδικαλιστικής ζύμωσης, οφείλει να διαφυλάξει αυτόν τον χαρακτήρα της, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου η εκπαιδευτική πολιτική και η τεχνολογία διαμορφώνουν νέα, σύνθετα πεδία συγκρούσεων και ευκαιριών.
Η ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΔE ΣΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΟΛΜΕ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΣ ΤΟΥ ΚΕΜΕΤΕ
Ως εκπρόσωποι των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΔΕ στα ΔΣ της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ, καταγγέλλουμε τις αντιδημοκρατικές διαδικασίες και μεθοδεύσεις των ΣΥΝΕΚ-ΔΑΚΕ-ΠΕΚ σε ότι αφορά την διοργάνωση του Εκπαιδευτικού Συνεδρίου με θέμα «Τεχνητή Νοημοσύνη» στην Καλαμάτα.
Στις συνεδριάσεις του ΔΣ του ΚΕΜΕΤΕ που έχουν μέχρι στιγμής πραγματοποιηθεί για την οργάνωση-προετοιμασία του επικείμενου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου ήρθαμε αντιμέτωποι με μια δυσάρεστη κατάσταση:
Πέραν της αδικαιολόγητης καθυστέρησης των διαδικασιών που ένα συνέδριο απαιτεί και αστοχιών που παρατηρήθηκαν, επιχειρήθηκε και επιτεύχθηκε τελικά ο αποκλεισμός του ομιλητή που πρότειναν οι Παρεμβάσεις ΔΕ. Με αστήρικτα επιχειρήματα για εκπρόθεσμη κατάθεση της πρότασής μας στα ΔΣ της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ, με αναφορές σε χρονοδιαγράμματα και καταληκτικές ημερομηνίες που ποτέ δεν υπήρξαν και ποτέ δεν συζητήθηκαν στα ΔΣ, όπως επιβεβαιώνουν άλλωστε και οι εκπρόσωποι της ΑΣΕ στο ΔΣ του ΚΕΜΕΤΕ, οι δυνάμεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΚ & ΠΕΚ, επίμονα και αδικαιολόγητα αρνήθηκαν να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα του συνεδρίου τον προτεινόμενο ομιλητή των Παρεμβάσεων ΔΕ, υιοθετώντας τη συνήθη για αυτούς αντιδημοκρατική πρακτική του αποκλεισμού ακόμη και σε ένα Επιστημονικό Συνέδριο!
Στην προσπάθεια τους μάλιστα να συσκοτίσουν τη διαδικασία κατάρτισης του προγράμματος και του πάνελ ομιλητών, δεν δίστασαν να μεταθέτουν την ευθύνη της απόφασης από το ένα ΔΣ (ΟΛΜΕ) στο άλλο (ΚΕΜΕΤΕ), μία διαδικασία που όχι μόνο δεν τιμά την λειτουργία των οργάνων του κλάδου αλλά επιβεβαιώνει και τον μεθοδευμένο αποκλεισμό των Παρεμβάσεων ΔΕ. Σε κάθε περίπτωση αυτό που αποδεικνύεται είναι πως η σύνταξη του προγράμματος του συνεδρίου, το περιεχόμενό του και η επιλογή των ομιλητών, είναι προϊόν αδιαφανών διαδικασιών και συνεννοήσεων που πραγματοποιήθηκαν εξωθεσμικά, εκτός οργάνων ΔΣ και παρουσιάστηκαν σε εμάς ως τετελεσμένα.
Η πρακτική αυτή όχι μόνο πλήττει τη δημοκρατική λειτουργία των συνδικαλιστικών οργάνων, αλλά λειτουργεί σε βάρος της πολυφωνίας, της ολόπλευρης προσέγγισης του θέματος της Τεχνητής Νοημοσύνης, σύμφωνα με τον σκοπό ενός συνεδρίου, ώστε τα συμπεράσματά του να συμβάλουν στη διαμόρφωση επιστημονικά τεκμηριωμένων θέσεων της Ομοσπονδίας μας. Θέσεων που θα αποκαλύπτουν και θα αντικρούουν τις επιδιώξεις της κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής και θα οριοθετήσουν ταυτόχρονα το πλαίσιο για την εποικοδομητική αξιοποίησή της.
Μετά από όλα αυτά και καθώς μας στέρησαν τον λόγο δηλώνουμε πως ως εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων ΔΕ στο ΔΣ του ΚΕΜΕΤΕ θα απέχουμε από τις συνεδριάσεις του ΔΣ που θα συζητούν τα πρακτικά θέματα διεξαγωγής του Συνεδρίου. Ωστόσο θα το παρακολουθήσουμε και με την ολοκλήρωση του θα καταθέσουμε μία συνολική αποτίμηση των εργασιών του.
ΔΣ ΟΛΜΕ
Βασίλης Πετράκης
Βίκυ Βασιλάτου
ΔΣ ΚΕΜΕΤΕ
Ευγενία Καβαλλάρη
Σπύρος Παρίσσης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ