Η εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Δρ. Μαρία Καζάκου, με πολυετή ακαδημαϊκή και διδακτική εμπειρία, κάτοχος διδακτορικού και μεταπτυχιακού τίτλου, και με σειρά προσόντων που ανταποκρίνονται απολύτως στα κριτήρια της σχετικής εγκυκλίου του ΥΠΑΙΘΑ, απευθύνει μια επιστολή προς την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, καταγγέλλοντας αδικία και παραβίαση της αξιολογικής διαδικασίας στις πρόσφατες αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε Πανεπιστήμια.
Παρά το γεγονός ότι κατατάχθηκε πρώτη στην εισηγητική πρόταση του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, με βάση αντικειμενικά και νομοθετημένα κριτήρια, δεν επιλέχθηκε τελικά για την απόσπαση. Αντ’ αυτής, επιλέχθηκαν εκπαιδευτικοί με λιγότερα ακαδημαϊκά προσόντα, που είχαν καταταχθεί τρίτοι και τέταρτοι στην ίδια αξιολογική λίστα.
Στην επιστολή της, την οποία δημοσιεύει το alfavita.gr, θέτει ερωτήματα προς την υπουργό, ζητώντας απαντήσεις, διαφάνεια και αποκατάσταση της δικαιοσύνης. «Με ηρεμεί η σκέψη πως πρόκειται περί λάθους. Οποιαδήποτε άλλη σκέψη με ταράζει», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, κα. Ζαχαράκη
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Είμαι εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπ/σης και φέτος υπέβαλα αίτηση απόσπασης στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Τμήμα Φιλολογίας, στο πλαίσιο της πρόσφατης εγκυκλίου για αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε Φορείς του ΥΠΑΙΘΑ.
Αποφάσισα να γράψω αυτή την επιστολή γιατί δε βρίσκω πια άλλον ειλικρινή, έντιμο και ηθικό τρόπο να αντιμετωπίσω την αδικία που βιώνω, παρά μόνο καταδεικνύοντάς τη. Νιώθω την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας την εμπειρία μου επικαλούμενη την κοινή λογική και την ενσυναίσθησή σας. Επιπλέον, νιώθω την ανάγκη να σας θέσω κάποια ερωτήματα που δεν έχουν απαντηθεί μέχρι σήμερα από την Υπηρεσία σας και θα ευχόμουν να απαντηθούν.
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. Πρωτ. 37430/Ε2/03-04-2025/ΥΠΑΙΘΑ εγκύκλιο αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε υπηρεσίες και φορείς του Υπουργείου Παιδείας, δίνεται η δυνατότητα να αποσπαστούν εκπαιδευτικοί σε Πανεπιστήμια. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο:
- «Για την επιλογή των υποψηφίων προς απόσπαση απαιτείται αιτιολογημένη πρόταση του οικείου φορέα με αναφορά στο έργο που θα αναλάβουν».
- τις αποσπάσεις των παραπάνω περιπτώσεων τα αρμόδια καθ’ ύλη όργανα των Πανεπιστημίων λαμβάνουν υπόψη, ανάλογα με τη θέση που πρόκειται να καλυφθεί, τα εξής κριτήρια: Τις μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδικότητα του εκπαιδευτικού
- αξιόλογη εμπειρία στο αντικείμενο της θέσης που πρόκειται να καλυφθεί
- γνώση των νέων τεχνολογιών
- πιστοποιημένη γνώση ξένων γλωσσών.»
«Στην αίτησή τους για τις υπηρεσίες αυτές οι εκπαιδευτικοί θα επισυνάψουν τα δικαιολογητικά που αφορούν στα ως άνω αναφερόμενα κριτήρια μαζί με σύντομο βιογραφικό σημείωμα στο οποίο θα περιγράψουν τυχόν πρόσθετα προσόντα που διαθέτουν».
Η ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ
Σύμφωνα λοιπόν με την παραπάνω εγκύκλιο κατέθεσα την αίτησή μου για το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, γνωρίζοντας ότι πληρώ όλα τα κριτήρια καθώς κατέχω:
Α. διδακτορικό τίτλο σπουδών
Β. μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών
Γ. ακαδημαϊκή και άλλη πρόσθετη εμπειρία συναφή με το αντικείμενο
Δ. πιστοποιημένη γνώση νέων τεχνολογιών
Ε. πιστοποιημένη γνώση τριών ξένων γλωσσών.
Ταυτόχρονα, το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω αλλά και τα πρόσθετα προσόντα μου, όπως περιγράφονται στο βιογραφικό μου σημείωμα, απέστειλε αιτιολογημένη πρόταση στο Υπουργείο Παιδείας (σύμφωνα πάντα με όσα ορίζει η εγκύκλιος) στην οποία με κατέταξε 1η στην αξιολογική κατάταξη των υποψηφίων, όπως φαίνεται στο παρακάτω έγγραφο:


Η ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ
Στις 6 Ιουνίου με την υπ’ αριθμ. Πρωτ. 67225/Ε2 απόφαση Υπουργού Παιδείας, με έκπληξη και απογοήτευση είδα ότι, ενώ δόθηκαν δύο (!) αποσπάσεις στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, καμία από τις δύο δεν αφορούσε εμένα, παρότι ήμουν 1η στην αξιολογική κατάταξη των υποψηφίων. Αντίθετα, οι δύο αποσπάσεις δόθηκαν σε δύο συναδέλφισσες οι οποίες κατατάχτηκαν 3η και 4η αντίστοιχα και οι οποίες μάλιστα δεν διαθέτουν διδακτορικό τίτλο σπουδών (!).
Σύμφωνα με την παρ. 3 της ανωτέρω εγκυκλίου «μετά την ανακοίνωση των αποσπάσεων οι εκπαιδευτικοί δύνανται να υποβάλουν μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος και όχι χειρόγραφα:
Α. ένσταση επί των αποτελεσμάτων, αναφέροντας συνοπτικά και με σαφήνεια τους λόγους υποβολής της
Β. επανεξέταση της αίτησής τους»
Η ΕΛΠΙΔΑ
Προχώρησα λοιπόν στις 11/6/25, όπως φαντάζει λογικό, εξηγώντας τους προφανείς λόγους σε α) ένσταση «κατά της απόφασης με Αρ. Πρωτ.: 67225/Ε2/ 06 -06-2025 του ΥΠΑΙΘΑ καθώς στο Τμ. Φιλολογίας, Πανεπ. Πατρών δόθηκαν δύο αποσπάσεις σε εκπαιδευτικούς που κατέχουν την 3η και 4η θέση σύμφωνα με την αξιολογική σειρά κατάταξης και την αιτιολογημένη έκθεση (αριθμ. Πρωτ 37120/9-5-25) του Τμ. Φιλολογίας στο Υπουργείο. Οι δύο εκπαιδευτικοί δε διαθέτουν Διδακτορικό Δίπλωμα. Αντίθετα, η ίδια έκθεση του Τμήματος με κατατάσσει στην 1η θέση (κάτοχος Διδακτορικού και Μεταπτυχιακού Διπλώματος) και καταδεικνύει σαφώς ότι τα προσόντα και η εμπειρία μου είναι ανώτερα και πληρούν περισσότερο τις απαιτήσεις για την απόσπαση στο εν λόγω Τμήμα. Παρακαλώ να αναθεωρήσετε την απόφαση, καθώς αυτή αδικεί την αξιολόγησή μου και παραβιάζει τα κριτήρια που ορίζονται στην εγκύκλιο». και β) αίτηση επανεξέτασης «της αίτησης απόσπασής μου στο Τμ. Φιλολογίας, Πανεπ. Πατρών, αφού συνυπολογίσετε: 1) την εισηγητική έκθεση/αξιολογική σειρά κατάταξης που σας έχει υποβάλει το Τμήμα Φιλολογίας (με το υπ’ αριθμ. Πρωτ. 37120/9-5-25 έγγραφο), η οποία απαιτείται βάσει της εγκυκλίου και σύμφωνα με την οποία κατατάσσομαι πρώτη, 2) τα τυπικά προσόντα που σας έχω ήδη υποβάλει, όπως περιγράφονται στην ίδια εγκύκλιο, ήτοι: α. μεταπτυχιακές σπουδές (κάτοχος Διδακτορικού & Μεταπτυχιακού Διπλώματος), β. αξιόλογη εμπειρία στο αντικείμενο της θέσης, γ. γνώση νέων τεχνολογιών, δ. πιστοποιημένη γνώση ξένων γλωσσών και 3) το βιογραφικό μου σημείωμα που τεκμηριώνει όλα τα ανωτέρω και γενικότερα το επιστημονικό και ακαδημαϊκό μου υπόβαθρο και την εμπειρία μου/συνάφεια με το ζητούμενο έργο».
Η ΑΓΩΝΙΑ
Μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί καμία απάντηση/αιτιολόγηση για την απόφαση αυτή, η οποία αντιβαίνει στις αρχές της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισονομίας που οφείλει να διέπει τις διοικητικές πράξεις του Υπουργείου. Στις λίγες (από τις αμέτρητες) τηλεφωνικές προσπάθειες προς το Υπουργείο Παιδείας που απαντήθηκαν, οι πληροφορίες ήταν ασαφείς και θολές, ότι δηλαδή δε γνωρίζουν πότε και αν (!) εξεταστούν, ότι πιθανόν να βγουν κάποιες συμπληρωματικές αποσπάσεις μέχρι τέλος Αυγούστου και κυρίως (η μόνιμη επωδός!) ότι οι αποσπάσεις αυτές είναι υπουργική απόφαση (!) αλλά και ότι η Υπουργός (σύμφωνα με την υπάλληλο) δεν είναι δυνατό να απαντήσει σε όλες αυτές τις ενστάσεις (!).
Στις 21/8/25 και ενώ πια κανένα τηλέφωνο δε απαντούσε, αποφάσισα να στείλω μέιλ στο Υπουργείο Παιδείας ζητώντας ενημέρωση, στο οποίο έλαβα αυτοματοποιημένη ηλεκτρονική πρωτοκόλληση (Αρ. Πρωτ. 101192/ Κεντρικό Πρωτόκολλο ΥΠΑΙΘΑ). Το μέιλ δεν απαντήθηκε ποτέ επίσημα, παρά μόνο στις 29/8/25 και ώρα 11:57π.μ. με κάλεσε υπάλληλος του ΥΠΑΙΘΑ για να με ενημερώσει προφορικά (!) ότι «η Υπουργός δεν προτίθεται να προβεί σε περαιτέρω αποσπάσεις» (!). Μάταια προσπαθούσα να εξηγήσω ότι ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ αλλά για ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΛΑΘΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΦΩΡΗΣ ΑΔΙΚΙΑΣ σε απόσπαση που ήδη δόθηκε ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΩΝΤΑΣ ΟΛΑ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΠΟΥ Η ΙΔΙΑ Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΕΣΕ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ, ΑΔΙΑΦΟΡΩΝΤΑΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ, ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ, ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ.
Η απάντηση σε όλα ήταν «είναι υπουργική απόφαση» (!)
Και βέβαια, ενώ ζήτησα να μου απαντηθούν όλα αυτά εγγράφως δεν απαντήθηκαν ποτέ (!) όπως επίσης δεν απαντήθηκε ούτε η ένστασή μου ούτε η αίτηση επανεξέτασης.
Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ
Όλα τα παραπάνω οδηγούν στη θλιβερή διαπίστωση ότι η αξιοκρατία μπορεί να καταστρατηγείται με αρκετά εύκολο αλλά και απροκάλυπτο τρόπο, τη στιγμή που το ίδιο το Υπουργείο μάχεται με ζήλο υπέρ της αξιοκρατίας, της αξιολόγησης και της αριστείας. Το γεγονός αυτό εγείρει εύλογα ερωτήματα που δυστυχώς προκαλούν έντονο το αίσθημα της απαξίωσης:
Πώς είναι δυνατόν να παρακάμπτονται τα κριτήρια που εσείς η ίδια θέσατε στην εγκύκλιο;
Πώς είναι δυνατόν να παρακάμπτεται η αιτιολογημένη πρόταση με αξιολογική κατάταξη των υποψηφίων, που εισηγείται η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, την οποία εσείς η ίδια ζητάτε μέσω της εγκυκλίου;
Πώς είναι δυνατόν να παρακάμπτεται η επιστολή/διαμαρτυρία της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Φιλολογίας;
Πώς είναι δυνατόν να παρακάμπτεται ακόμα και η επιστολή/διαμαρτυρία της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία με την υπ’ αριθμ. Πρωτ. 247/19-6-2025 συνεδρίασή της, αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ:
«να εκφράσει την έντονη διαμαρτυρία πολλών Τμημάτων και Σχολών του Ιδρύματός μας, σχετικά με τις πρόσφατες αποσπάσεις των εκπαιδευτικών της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης στο Ίδρυμά μας.
Ακολουθώντας το πνεύμα των κείμενων διατάξεων σχετικά με τις αποσπάσεις, τα Τμήματα του Ιδρύματος κατέταξαν σε αξιολογική σειρά τους υποψήφιους και τις υποψήφιες για απόσπαση λαμβάνοντας αυστηρά υπόψη:
α) τους ακαδημαϊκούς τίτλους σπουδών και το συνολικό επιστημονικό/ερευνητικό βιογραφικό των υποψήφιων προς απόσπαση.
β) τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες των Τμημάτων.
γ) την ευκαιρία ουσιαστικής αξιοποίησης των υποψήφιων, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που όρισε το Υπουργείο.
Παρ’ όλα αυτά, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών διαπίστωσε, ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις, παρακάμφθηκε ή και αγνοήθηκε τελείως η σειρά κατάταξης, που πρότειναν τα Τμήματα του Ιδρύματος.
Αναγνωρίζοντας, ωστόσο, ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιθυμεί ειλικρινά να υποστηρίξει το έργο της αξιολόγησης, την αξιοκρατία, την αριστεία, αλλά και τη διαφανή λειτουργία του αυτοδιοίκητου δημόσιου Πανεπιστημίου, προσβλέπουμε στην άμεση αναθεώρηση των τελικών επιλογών και στην αποκατάσταση της βούλησης των Τμημάτων του Ιδρύματός μας.
Η αποδοχή των προτάσεων των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών, έτσι όπως διατυπώθηκαν από τα Τμήματα, δεν έχει ως αποκλειστικό στόχο την άμεση διόρθωση της εσφαλμένης εντύπωσης, που ενδεχομένως εκπέμπουν οι αποφάσεις του Υπουργείου, αλλά και την αποτελεσματική διαχείριση όλων των αναγκαίων ανθρώπινων πόρων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε μια περίοδο, που, δικαιολογημένα, το Δημόσιο Πανεπιστήμιο ανησυχεί για τη στήριξη των επιλογών του, πιστεύουμε πως οι θεσμικές εγγυήσεις για το μέλλον του, θα ήταν, εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας, μια έμπρακτη συμβολική κίνηση για τις κοινές μας προτεραιότητες.
Ο ΠΡΥΤΑΝΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ Ι. ΜΠΟΥΡΑΣ»
Πώς είναι δυνατόν να παρακάμπτονται όλα τα παραπάνω χωρίς καμία αιτιολόγηση;
Πώς είναι δυνατόν να μην εξετάζονται οι ενστάσεις ενώ η εξέτασή τους είναι εκ του νόμου υποχρεωτική;
Πώς είναι δυνατόν κυρία Υπουργέ, εσείς που υπεραμύνεστε της αξιολόγησης για ένα κράτος ‘αρίστων’ (!) να αξιολογείτε ως ανώτερη την 3η και την 4η υποψήφια της αξιολογικής κατάταξης έναντι της 1ης και της 2ης (!);
Ζητώ, λοιπόν, την άμεση επανεξέταση της υπόθεσης και μια απάντηση σχετικά με τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία ελήφθη η συγκεκριμένη απόφαση, καθώς και τους λόγους που δεν προτιμήθηκε η πρώτη κατά σειρά υποψήφια, αλλά η τρίτη και η τέταρτη. Με ηρεμεί η σκέψη πως πρόκειται περί λάθους. Οποιαδήποτε άλλη σκέψη με ταράζει. Ελπίζω στην αποκατάσταση της δικαιοσύνης και της αξιοκρατίας, αρχών που είναι θεμελιώδεις για την εύρυθμη λειτουργία της εκπαίδευσης αλλά κυρίως για την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών σε ένα Κράτος Δικαίου. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την προσοχή και το χρόνο σας και περιμένω με αγωνία την ανταπόκρισή σας.
Με εκτίμηση και ελπίδα,
Δρ. Μαρία Καζάκου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ