Η εκπαιδευτική κοινότητα της Θεσσαλονίκης σε συναγερμό: Η απόφαση του Δήμου για μεταφορά του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου και Λυκείου Ανατολικής Θεσσαλονίκης σε απογευματινή βάρδια προκαλεί σφοδρές αντιδράσεις και οξύτατες καταγγελίες από την Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με την ΕΛΜΕ, η απόφαση αυτή υποβαθμίζει άμεσα το παιδαγωγικό έργο του σχολείου, θέτει σε κίνδυνο τη φοίτηση των μαθητών, πολλοί από τους οποίους εργάζονται ή παρακολουθούν φροντιστηριακά μαθήματα, και απειλεί την επαγγελματική ζωή των εκπαιδευτικών που υποχρεώνονται να εργάζονται απογευματινές ώρες χωρίς προηγούμενη ενημέρωση.
Η Α’ ΕΛΜΕ τονίζει ότι η επιλογή της απογευματινής βάρδιας απομονώνει το σχολείο από την κοινωνική ζωή, επαναφέρει αναχρονιστικές λογικές στιγματισμού και υπονομεύει τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος ένταξης και ίσων ευκαιριών για τους μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί ζητούν άμεση ακύρωση της απόφασης, διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και εξασφάλιση αυτόνομου, σύγχρονου και ασφαλούς σχολικού κτιρίου με πρωινή λειτουργία, ώστε να διαφυλαχθεί ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας του σχολείου και η ποιότητα της εκπαίδευσης.
Η καθυστέρηση λήψης αποφάσεων τα τελευταία δύο χρόνια, όπως καταγγέλλει η ΕΛΜΕ, απειλεί τη σταθερότητα και τη βιωσιμότητα του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου και Λυκείου Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Αναλυτικά η ανακοίνωση
«Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ανατολικής Θεσσαλονίκης - Ποιος θα πάρει τελικά την ευθύνη για την οριστική τους υποβάθμιση; Όχι στην απογευματινή βάρδια!
Μετά την απόφαση του Δήμου Θεσσαλονίκης που προβλέπει την άμεση κατεδάφιση του κτιρίου του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου και Λυκείου Ανατολικής Θεσσαλονίκης (βλ. την πρόσφατη ανακοίνωσή μας), η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας του δήμου επιβεβαίωσε τους χειρότερους φόβους μας: τη Δευτέρα 16/6 αποφάσισε, παρά την αντίρρηση του εκπροσώπου Γονέων, τη μεταστέγαση της σχολικής μονάδας -εν έτει 2025- σε απογευματινή βάρδια(!), στο κτίριο όπου σήμερα στεγάζονται το 13ο Γυμνάσιο και το 17ο Λύκειο, στην οδό Χριστοπούλου, υποτίθεται «προσωρινά» και «μόνο» για ένα σχολικό έτος.
Η απόφαση αυτή:
- ελήφθη όχι απλώς χωρίς καμία ενημέρωση των άμεσα ενδιαφερομένων, αλλά και χωρίς ουσιαστική διαβούλευση με τη σχολική κοινότητα, δηλαδή τους μαθητές και τις μαθήτριες, τους γονείς και κηδεμόνες τους, τους Συλλόγους Διδασκόντων των δύο σχολείων, και φυσικά την Α΄ ΕΛΜΕ, στην περιοχή ευθύνης της οποίας βρίσκονται και τα τέσσερα εμπλεκόμενα σχολεία.
υποβαθμίζει ευθέως το παιδαγωγικό έργο του Διαπολιτισμικού, το οποίο πρέπει να βασίζεται σε συνθήκες σταθερότητας, συνεργασίας, ένταξης στον κοινωνικό ιστό και κανονικότητας, και όχι στη λογική της προσωρινότητας, της μεταφοράς από κτίριο σε κτίριο, ή των ωραρίων που αποκλείουν ή εξαντλούν τους μαθητές.
- αγνοεί τις ανάγκες των μαθητών/τριών του, πολλοί από τους οποίους τα απογεύματα εργάζονται, πηγαίνουν σε αθλητικές και άλλες δραστηριότητες, παρακολουθούν φροντιστηριακά μαθήματα, ενώ δεν είναι λίγοι και εκείνοι που ζουν εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος και η μετακίνησή τους από και προς το σχολείο απόγευμα ή βράδυ θα είναι από δυσχερέστατη έως αδύνατη.
ακυρώνει στην πράξη τον χαρακτήρα του σχολείου ως μονάδας ένταξης, στήριξης και ίσων ευκαιριών.
- Το Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο και Λύκειο ιδρύθηκε για να προσφέρει εκπαιδευτική στέγη σε μαθητές που βρίσκονται σε ιδιαίτερες κοινωνικές, γλωσσικές και πολιτισμικές συνθήκες, και να τους εντάξει ισότιμα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
- Η απογευματινή βάρδια, όμως, μετατρέπει το σχολείο σε απομονωμένη, περιθωριοποιημένη δομή, αποσυνδεδεμένη από τη ζωντανή ροή της σχολικής και κοινωνικής ζωής.
αποκλείει και στιγματίζει, αφού επαναφέρει μια αναχρονιστική λογική ειδικά για έναν μαθητικό πληθυσμό που χαρακτηρίζεται από πολλαπλή ευαλωτότητα. Για ποια ένταξη μπορούμε να μιλάμε όταν τα υπόλοιπα σχολεία έχουν τελειώσει, όταν οι υπηρεσίες είναι κλειστές, όταν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι εκδηλώσεις, οι συνεργασίες και η ομαλή κοινωνική συμμετοχή είναι πρακτικά αδύνατες.
τινάζει στον αέρα τις ζωές των εκπαιδευτικών που ανήκουν στη δύναμη του Διαπολιτισμικού, οι οποίοι, χωρίς να έχουν καν ερωτηθεί, θα υποχρεωθούν από τον Σεπτέμβριο να εργάζονται απόγευμα, ανεξάρτητα από τις οικογενειακές ή άλλες υποχρεώσεις που μπορεί να έχουν.
- Είναι δε ορατός κίνδυνος για όσους και όσες συναδέλφους δεν θα συμπληρώνουν το ωράριό τους στο Διαπολιτισμικό, να εργάζονται παράλληλα και σε σχολεία πρωινής βάρδιας!
Η επιλογή της απογευματινής βάρδιας σε υπάρχον σχολικό κτίριο συνιστά κατάφωρη υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και αποψίλωση του μαθητικού δυναμικού.
Δεν μπορεί να νομιμοποιηθεί ως προσωρινή «λύση ανάγκης».
Αυτό που θα συμβεί στην πραγματικότητα είναι το Διαπολιτισμικό Σχολείο να οδηγηθεί πολύ γρήγορα στη συρρίκνωση του αριθμού των μαθητών του λόγω των δυσχερειών στη φοίτηση που δημιουργεί η απογευματινή βάρδια.
Έτσι, θα δοθεί η -τόσο επιθυμητή για κάποιους- αφορμή για κλείσιμο αυτού του σχολείου, του οποίου η ύπαρξη από ό,τι φαίνεται ενοχλεί τόσο πολύ.
Επιπλέον, οι υποσχέσεις ότι θα είναι μόνο για ένα σχολικό έτος, όχι μόνο δεν μας πείθουν, αλλά μας ανησυχούν ιδιαίτερα καθώς ακόμα και η προτεινόμενη μελλοντική λύση μόνιμης μετεγκατάστασης στο κτίριο της Οικοκυρικής Σχολής στην Εγνατία δεν είναι καθόλου βέβαιη, αλλά και γιατί κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν πάρθηκε ώστε να στηριχθεί η λειτουργία των σχολείων όλο το προηγούμενο διάστημα.
Συγκεκριμένα:
- Δεν έγινε καμία προσπάθεια να λειτουργήσουν τα συγκεκριμένα σχολεία με την απαραίτητη αναλογία μαθητών ως προς τη καταγωγή τους με βάση το νόμο, δηλ. αλλόγλωσσοι και ελληνόγλωσσοι μαθητές.
Δεν υπήρξε ενημέρωση στα δημοτικά σχολεία της περιοχής για την απογευματινή λειτουργία του σχολείου και δεν έγινε προσπάθεια στήριξής του, ώστε να αποτελούν δεξαμενή μαθητών για την ενίσχυση του διαπολιτισμικού σχολείου και την φοίτηση μαθητών της γειτονιάς σ’ αυτό.
Δεν ενημερώθηκαν έγκαιρα οι εκπαιδευτικοί (αποσπασμένοι, αναπληρωτές κ.ά.) για την απογευματινή λειτουργία, αφού στους πίνακες με τα κενά δεν υπήρξε η ένδειξη απογευματινής λειτουργίας.
Δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη μεταφοράς των μαθητών από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών.
Δεν έχει καθοριστεί ούτε καν το ωράριο λειτουργίας της απογευματινής βάρδιας.
Να σημειωθεί πως στο σχολείο φοιτούν μαθητές από περιοχές και εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης απαιτεί:
τη μη έγκριση της απόφασης για μεταστέγαση του Διαπολιτισμικού Σχολείου σε απογευματινή βάρδια.
άμεση δημόσια διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εξεύρεση της καταλληλότερης μόνιμης λύσης για τη μεταστέγαση του Διαπολιτισμικού Σχολείου.
την άμεση εξασφάλιση αυτόνομου, σύγχρονου και αξιοπρεπούς σχολικού κτιρίου για το Διαπολιτισμικό, που θα ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες του, με λειτουργία σε πρωινή βάρδια, σε σημείο προσβάσιμο και ασφαλές.
- να μη θέτει η μεταστέγαση του Διαπολιτισμικού Σχολείου σε κίνδυνο την ύπαρξη και λειτουργία τόσο του ιδίου όσο και άλλων σχολικών μονάδων μέσω συστεγάσεων, συγχωνεύσεων, αύξησης μαθητών ανά τμήμα κοκ.
- την ενίσχυση του Διαπολιτισμικού Σχολείου με κάθε τρόπο: μόνιμο και επαρκές διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό, αυξημένο αριθμό αιθουσών για όλες τις ανάγκες του, καλύτερες υποδομές, προώθηση σε αυτό αλλόγλωσσων μαθητών/τριών της ευρύτερης περιοχής, ιδίως αν δεν φοιτούν σε σχολείο με τμήμα υποδοχής, φοίτηση και ντόπιων μαθητών της γειτονιάς ώστε να ισχύει η ποσόστωση 70/30 που ισχύει για τα σχολεία αυτά.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να δώσει επιτέλους ολοκληρωμένες απαντήσεις στο θέμα που έχει προκύψει εδώ και δύο περίπου χρόνια, διάστημα το οποίο δεν επιτρέπεται να θεωρείται “έκτακτη” κατάσταση.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Αβραμίδης Νίκος Γαζάκης Αντώνης»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ