sholika_biblia_istorias
Η Θεματική οργάνωση στα νέα Προγράμματα Σπουδών και η νέα μεθοδολογία

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) παρουσίασε στη Βουλή τη νέα στρατηγική για τη διδασκαλία της Ιστορίας, φέρνοντας αλλαγές σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης. Κεντρικός στόχος: το μάθημα να πάψει να είναι μια παθητική διαδικασία αποστήθισης και να μετατραπεί σε πεδίο ενεργής έρευνας, κριτικής σκέψης και συμμετοχικότητας.

Από τη διάλεξη στη συμμετοχή

Το ΙΕΠ επισημαίνει ότι η απλή διάλεξη δεν αρκεί, καθώς:

  • δεν καλλιεργεί την κριτική σκέψη,

  • δεν ενισχύει τη συμμετοχή των μαθητών,

  • συχνά μειώνει το ενδιαφέρον για το μάθημα.

Αντίθετα, προτείνεται η αξιοποίηση ποικίλων ιστορικών πηγών – εικόνες, φωτογραφίες, μνημεία, πρωτογενείς και δευτερογενείς μαρτυρίες – και η εφαρμογή μεθόδων όπως:

  • ανάλυση πηγών και συζήτηση στην τάξη,

  • ομαδικές εργασίες και παρουσιάσεις,

  • δραματοποίηση γεγονότων,

  • χρήση ψηφιακών εργαλείων και πολυμέσων,

  • μελέτη τοπικής ιστορίας με επισκέψεις σε μουσεία και ιστορικούς τόπους.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού μετατρέπεται από “φορέα γνώσης” σε συντονιστή και εμψυχωτή, που ενθαρρύνει την αυτονομία των μαθητών.

Η νέα μεθοδολογία

Η ανάλυση ιστορικών πηγών στο Λύκειο οργανώνεται σε πέντε στάδια:

  1. Παρουσίαση σύντομων κειμένων με περιγραφές και ερμηνείες.

  2. Εξωκειμενική προσέγγιση: στοιχεία για τον συγγραφέα και το ιστορικό πλαίσιο.

  3. Κειμενική ανάλυση: πληροφορίες, ερμηνείες, αποσιωπήσεις.

  4. Διακειμενική σύγκριση: αντιπαραβολή πηγών.

  5. Σύνθεση: εξαγωγή συμπερασμάτων.

Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές προσεγγίζουν τη δουλειά του ιστορικού, μαθαίνοντας να αξιολογούν την αξιοπιστία των πηγών και να συγκρίνουν διαφορετικές εκδοχές.

Θεματική οργάνωση στα νέα Προγράμματα Σπουδών

Η Ιστορία στο Λύκειο αποκτά θεματικό χαρακτήρα:

  • Α΄ Λυκείου: κρατική οργάνωση, θεσμοί, ιδεολογικά ρεύματα.

  • Β΄ Λυκείου: κοινωνική οργάνωση, οικονομία, πληθυσμιακές μεταβολές.

  • Γ΄ Λυκείου: συστήματα ασφάλειας, διεθνή ζητήματα.

Για την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, εισάγονται ενότητες όπως:

  • το Ελληνικό Ζήτημα από τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό έως την Ε.Ε.,

  • η Ευρώπη ως ιστορική ενότητα.

Τοπική Ιστορία και Γεωγραφία: Δράσεις με βάση την κοινότητα

Με απόφαση του ΥΠΑΙΘΑ (01/04/2025), όλες οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης καλούνται να σχεδιάσουν δράσεις Τοπικής Ιστορίας και Τοπικής Γεωγραφίας.
Στόχοι:

  • αξιοποίηση τοπικών πηγών,

  • ανάπτυξη ερευνητικών εργασιών,

  • κατανόηση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος,

  • ενίσχυση της πολιτισμικής ταυτότητας.

Οι δράσεις θα αναρτώνται στις ιστοσελίδες των σχολείων και θα εντάσσονται στην πλατφόρμα “Δράσεων Ενεργού Πολίτη”.

Νέα βιβλία και ψηφιακά εργαλεία

Στο πλαίσιο της πράξης «Συγγραφή, Αξιολόγηση και Ένταξη Διδακτικών Βιβλίων» δημιουργούνται έντυπα και ψηφιακά πακέτα, με:

  • βιβλίο μαθητή,

  • τετράδιο ασκήσεων,

  • εργαστηριακό οδηγό,

  • ψηφιακό υλικό μέσω QR codes.

Οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγουν το έντυπο πακέτο, ενώ το ψηφιακό θα λειτουργεί συμπληρωματικά.

Αξιολόγηση: Από την αποστήθιση στην κριτική σκέψη

Η νέα αξιολόγηση στηρίζεται σε:

  • projects, δραματοποιήσεις, ανάπτυξη απόψεων,

  • διαρκή και διαμορφωτική παρακολούθηση,

  • ερωτήσεις που ελέγχουν αιτίες, συσχετισμούς, ερμηνείες και όχι μόνο ημερομηνίες.

Στόχος είναι οι μαθητές να μάθουν να συνδέουν το παρελθόν με το παρόν, να απορρίπτουν απλοϊκές ή μεταφυσικές εξηγήσεις και να διατυπώνουν ιστορικά τεκμηριωμένες θέσεις.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ιστορική νίκη στο Τζόκερ: 19,89 εκατομμύρια ευρώ σε έναν παίκτη με μόνο 5 ευρώ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Σχολή Κινηματογράφου στη Δράμα
Η Σχολή Κινηματογράφου του ΕΑΠ στη Δράμα: Από την ίδρυση στην προσωρινή μεταφορά εργαστηρίων στην Πάτρα
Η Σημασία της Σχολής Κινηματογράφου για τη Δράμα
Η Σχολή Κινηματογράφου του ΕΑΠ στη Δράμα: Από την ίδρυση στην προσωρινή μεταφορά εργαστηρίων στην Πάτρα
ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ
Απαγορευμένη χρωστική ουσία σε καραμέλες – Ο κίνδυνος του διοξειδίου του τιτανίου
Για τους καταναλωτές, η επιλογή τροφίμων με καθαρή σήμανση και χωρίς περιττά πρόσθετα παραμένει η πιο ασφαλής στρατηγική
Απαγορευμένη χρωστική ουσία σε καραμέλες – Ο κίνδυνος του διοξειδίου του τιτανίου