Σημαντικές αλλαγές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή φέρνει ο Νόμος 5224/2025, που ψηφίστηκε την 1η Αυγούστου εν μέσω θερινών διακοπών, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων Συσπειρώσεων Κινήσεων ΔΕ.
Η παράταξη κάνει λόγο για «νομοθέτηση αποδόμησης της Ειδικής Αγωγής» και καταγγέλλει ότι η εφαρμογή του νόμου συνδέεται με τη στρατηγική ΕΕ – ΟΟΣΑ για «πλήρη ένταξη» μαθητών με αναπηρία, οδηγώντας –όπως υποστηρίζει– σε περικοπές, υποχρηματοδότηση και ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών.
Το πλαίσιο: Από την «Εθνική Στρατηγική» στις νέες ρυθμίσεις
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι διατάξεις των άρθρων 114, 122 και 123 του νέου νόμου υλοποιούν κατευθύνσεις της «Εθνικής Στρατηγικής για τα δικαιώματα των ανθρώπων με αναπηρία 2024-2030», περιορίζοντας –κατά την άποψη των Παρεμβάσεων– την ευθύνη του κράτους για παροχή δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή.
Η παράταξη υποστηρίζει ότι το νέο πλαίσιο ενισχύει παλαιότερες νομοθεσίες (Ν. 3699/2008 και Ν. 4368/2016) που, υπό την επίκληση της συμπερίληψης, μετέφεραν σταδιακά την Ειδική Αγωγή στη Γενική.
Κύριες αλλαγές του Ν. 5224/2025 σύμφωνα με την ανακοίνωση
1. Ανακατανομή οργανικών θέσεων
Δημιουργούνται 1.900 νέες θέσεις στην Ειδική Αγωγή (ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ), με ταυτόχρονη κατάργηση ισάριθμων θέσεων στη Γενική Εκπαίδευση.
Στόχος, σύμφωνα με την ανακοίνωση, η «κάλυψη κενών» χωρίς αύξηση συνολικού προσωπικού.
2. Ελαστικοποίηση ωραρίου ΕΑΕ
Οι εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ) θα μπορούν να εργάζονται και στην απογευματινή ζώνη του Ολοήμερου.
Η παράταξη υποστηρίζει ότι αυτό εντείνει την πολυδιάσπαση του ωραρίου και μειώνει την ποιότητα υποστήριξης.
3. Περικοπές στην Παράλληλη Στήριξη
Ένας εκπαιδευτικός ΠΣ μπορεί να υποστηρίζει πλέον περισσότερους μαθητές (από 1 έως και 4+ στο ίδιο τμήμα).
Οι προϋποθέσεις για δεύτερο εκπαιδευτικό θεωρούνται από τους εκπαιδευτικούς σχεδόν ανέφικτες.
4. Ρευστοποίηση Τμημάτων Ένταξης
Το «Τμήμα Ένταξης» παύει να έχει σταθερό χώρο και πρόγραμμα· οι μαθητές υποστηρίζονται εντός της Γενικής Τάξης.
Τα 3.448 νέα ΤΕ που ανακοινώθηκαν δεν συνοδεύονται –σύμφωνα με την ανακοίνωση– από οργανικές θέσεις και χρηματοδότηση.
5. Αυστηρότερα κριτήρια για μείωση μαθητών στην τάξη
Προστίθενται νέοι όροι ώστε να μειώνεται ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα, κάτι που –όπως τονίζεται– καθίσταται σχεδόν αδύνατο.
6. Νέος ρόλος για τις ΕΔΥ
Οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης λειτουργούν ως «φίλτρο» πριν την παραπομπή στο ΚΕΔΑΣΥ.
Η τοποθέτηση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε πολλαπλά σχολεία θεωρείται ανεπαρκής.
Οι θέσεις της παράταξης
Οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις ζητούν:
Κατάργηση του νόμου 5224/2025.
Αύξηση δαπανών για την Παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού.
Μόνιμες προσλήψεις ΕΑΕ, ΕΕΠ, ΕΒΠ για πλήρη στελέχωση ΚΕΔΑΣΥ και ΤΕ.
Καθολική έγκριση αιτημάτων για Παράλληλη Στήριξη με βάση τις πραγματικές ανάγκες.
Μείωση αριθμού μαθητών στην τάξη (20 στη Γενική, 15 στις Ομάδες Προσανατολισμού, 10 στα εργαστήρια).
Ενίσχυση και ίδρυση νέων Ειδικών Σχολείων.
Η κυβερνητική θέση
Μέχρι στιγμής, το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι οι αλλαγές στοχεύουν στην «ουσιαστική ένταξη» όλων των μαθητών, στην καλύτερη αξιοποίηση προσωπικού και στη δημιουργία περισσότερων σημείων υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ – ΕΔΥ). Δεν έχει εκδοθεί αναλυτική απάντηση στα σημεία που θέτουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις.
Πλαίσιο – Χρονολόγιο
Ημερομηνία | Εξέλιξη |
---|---|
8/7/2025 | Έναρξη διαβούλευσης νομοσχεδίου |
22/7/2025 | Λήξη διαβούλευσης |
23/7/2025 | Ανακοίνωση ίδρυσης 3.448 Τμημάτων Ένταξης |
1/8/2025 | Ψήφιση Ν. 5224/2025 |
Αύγ. 2025 | Έντονες αντιδράσεις εκπαιδευτικών οργανώσεων |
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ