μολύβια
Μετακινήσεις θέσεων από τη Γενική στη Ειδική Αγωγή, χωρίς επαρκή στελέχωση και χρηματοδότηση – Καταγγελίες για εμπορευματοποίηση, υποβάθμιση και αποκλεισμούς μαθητών με αναπηρία

Με την ψήφιση του νόμου 5224/2025 την 1η Αυγούστου 2025, μετά από πρόσφατη (8–22 Ιουλίου 2025) διαβούλευση, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και το Υπουργείο Παιδείας προχώρησαν σε μια αλλαγή ριζικής σημασίας για την Εκπαίδευση. Ο νόμος – όπως τονίζουν οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Συσπειρώσεις Κινήσεις ΔΕ – σηματοδοτεί μια οξεία στροφή στην πολιτική για την Ειδική Αγωγή, θέτοντας σε εφαρμογή πολιτικές που οδηγούν στην υποβάθμισή της.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, ο νόμος περιλαμβάνει διατάξεις στις ρυθμίσεις των άρθρων 114, 122 και 123, οι οποίες υπονομεύουν επανειλημμένα τη δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η Ειδική Αγωγή, υποστηρίζουν οι αγωνιστές, απαξιώνεται συστηματικά, ενώ παράλληλα επιταχύνεται η μετάβασή της σε ένα πλαίσιο εμπορευματοποίησης, όπου οι γονείς ωθούνται να στραφούν σε ιδιωτικές δομές για να καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους.

Η ανακοίνωση τονίζει ότι, παρά την υποκριτική διατύπωση περί ένταξης και συμπερίληψης, η μορφή που υλοποιείται μετατρέπει την Ειδική Αγωγή σε ευκαιριακό «μπάλωμα» κενών μέσω μεταφοράς οργανικών θέσεων από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή, χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση ή εξασφάλιση ουσιαστικής υποστήριξης.

Η δημιουργία, όπως αναφέρεται, 1.900 νέων οργανικών θέσεων στην Ειδική Αγωγή για να υποστηριχθούν τα ΚΕΔΑΣΥ και οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης, συνοδεύεται από ισάριθμες καταργήσεις οργανικών θέσεων στη Γενική Αγωγή (νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, φιλόλογοι, μαθηματικοί και θεολόγοι). Ωστόσο, αυτή η ανακατανομή δεν οδηγεί σε πραγματική κάλυψη των αναγκών της Ειδικής Αγωγής, καθώς εξακολουθεί να υπάρχει σημαντικό έλλειμμα στη στελέχωσή της. Η χρόνια υποστελέχωση των ΚΕΔΑΣΥ οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις—πολλοί μαθητές μένουν χωρίς διάγνωση, ακόμη και μέχρι την αποφοίτηση.

Σε ό,τι αφορά το εργασιακό καθεστώς, οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ βλέπουν το ωράριό τους να διευρύνεται, μεταξύ άλλων, και στην απογευματινή ζώνη, γεγονός που δεν βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας της υποστήριξης, αλλά επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους ίδιους και υπονομεύει την ουσιαστική βοήθεια προς τους μαθητές.

Η Παράλληλη Στήριξη, αντί να είναι μαθητοκεντρική και εξειδικευμένη, εξελίσσεται σε αναγκαστική επέκταση του εκπαιδευτή σε πολλούς και διαφορετικούς μαθητές μέσα στο ίδιο τμήμα, χωρίς δεύτερο εκπαιδευτικό να είναι στην πραγματικότητα ρεαλιστικό να εγκριθεί. Η αναγκαία διαφοροποίηση στον ρόλο και την παρουσία του εκπαιδευτικού καταστρατηγείται.

Την ίδια ώρα, τα Τμήματα Ένταξης – τα οποία θα έπρεπε να λειτουργούν ως αναγνωρισμένα και διακριτά περιβάλλοντα μάθησης – μετατρέπονται σε διάχυτες παρεμβάσεις εντός της γενικής τάξης. Χωρίς οργανικές θέσεις, χωροταξικό διαχωρισμό ή πρόσθετη χρηματοδότηση, ανακοινώθηκαν 3.448 νέες ΤΕ, οι οποίες όμως αγνοούν ειλημμένες ανάγκες και τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας στα σχολεία.

Σε αυτήν την κατάσταση, οι όποιες μειώσεις μαθητών ανά τμήμα—απαραίτητες για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική διδασκαλία—προβλέπονται μόνο υπό εξαιρετικά αυστηρές και αποτρεπτικές προϋποθέσεις, απομακρύνοντας και αυτή την επιλογή από την πραγματικότητα.

Το νέο πλαίσιο, με την προσθήκη 1.200 ΕΕΠ μέσω της ΕΔΥ, όχι μόνο δεν διευρύνει την πρόσβαση στην εκπαίδευση, αλλά λειτουργεί ως μηχανισμός αποκλεισμού, υποκαθιστώντας μια ορθολογική και δημόσια εκπαιδευτική υποστήριξη με τη μετακύλιση ευθυνών στους εκπαιδευτικούς και τη γραφειοκρατία.

Σύμφωνα με τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις, οι πολιτικές αυτές αποτελούν συνέχεια μιας διαχρονικής πολιτικής κατεύθυνσης από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ, που αντιμετωπίζουν την Ειδική Αγωγή ως «βάρος» και όχι ως δικαίωμα. Η υποχρηματοδότηση, η υπολειτουργία των ειδικών σχολείων και το άνοιγμα του πεδίου σε ιδιωτικές δομές είναι συνέπειες αυτής της στρατηγικής.

Απέναντι σε όλα αυτά, οι αγωνιστές απαιτούν την κατάργηση του νόμου 5224/25, αύξηση της δημόσιας δαπάνης για την Εκπαίδευση έως το 15% του προϋπολογισμού, καμία κατάργηση οργανικού, επαρκή στελέχωση όλων των δομών (ΕΑΕ, ΕΕΠ, ΕΒΠ), επιστημονικό κριτήριο στις διαγνώσεις, καθολική και δημόσια Παράλληλη Στήριξη, πλήρως λειτουργικά Τμήματα Ένταξης, ουσιαστικές μειώσεις στον μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, και την πλήρη κρατική χρηματοδότηση των ειδικών σχολείων.

Το εκπαιδευτικό κίνημα, οι εκπαιδευτικοί φορείς, οι γονείς και οι μαθητές, επισημαίνουν, οφείλουν να αντισταθούν σε αυτή την πολιτική, διεκδικώντας αξιοπρεπή και ισότιμη εκπαίδευση για όλους.

Η ανακοίνωση των Παρεμβάσεων

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μωρό
Σοκ στα Χανιά: Βρέφος ενός έτους έπεσε από μπαλκόνι στο Γεράνι – Διασωληνωμένο στη ΜΕΘ Παίδων του ΠΑΓΝΗ
Το δυστύχημα συνέβη όταν το βρέφος διέφυγε της προσοχής της 17χρονης μητέρας του
Σοκ στα Χανιά: Βρέφος ενός έτους έπεσε από μπαλκόνι στο Γεράνι – Διασωληνωμένο στη ΜΕΘ Παίδων του ΠΑΓΝΗ
Σκυλάκι
Καταγγελία-σοκ για παθητική κακοποίηση 17 σκύλων στο ΚΕΤΘ Αυλώνα
Απαγορεύεται ακόμη και η σίτιση των ζώων – Παρέμβαση ζητά η δικηγόρος Έλενα Φλώρου για συνθήκες που παραπέμπουν σε εγκληματική αδιαφορία
Καταγγελία-σοκ για παθητική κακοποίηση 17 σκύλων στο ΚΕΤΘ Αυλώνα