Μείωση εισακτέων των ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ: «Κατάφωρη αδικία»
Μείωση του ποσοστού εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ από 10% σε 5% – Αντιδράσεις από τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Δ.Ε.

Σφοδρή αντίδραση προκαλεί στον εκπαιδευτικό κόσμο η αιφνιδιαστική απόφαση του ΥΠΑΙΘΑ, με την οποία μειώνεται αναδρομικά από 10% σε 5% το ποσοστό των αποφοίτων ΕΠΑΛ που εισάγονται σε σχολές ΑΕΙ, λίγες μόλις ημέρες μετά την ολοκλήρωση των μηχανογραφικών.

Με κοινή ανακοίνωσή τους, οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Δ.Ε. καταγγέλλουν τον αιφνιδιασμό, τον αποκλεισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό που –όπως αναφέρουν– συνεπάγεται η εν λόγω απόφαση.

«Εσύ να ονειρεύεσαι μαθητεία. Δεν είναι για σένα τα ΑΕΙ», σημειώνεται με σαρκασμό στην ανακοίνωση, η οποία κάνει λόγο για ένα σχέδιο υποβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης προς όφελος των επιχειρήσεων και των ιδιωτικών ΙΕΚ.

Σύμφωνα με την καταγγελία, το μέτρο εντάσσεται στο «Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση», που –όπως τονίζουν οι Παρεμβάσεις– μετατρέπει τα ΕΠΑΛ σε «παραρτήματα των κοινωνικών εταίρων», με περιορισμένο γνωστικό υπόβαθρο και εκπαίδευση «μόνο για τις ανάγκες της αγοράς».

«Η νέα Υπουργική απόφαση εντείνει ακόμη περισσότερο τις ταξικές διακρίσεις. Τα παιδιά των φτωχών οικογενειών ωθούνται συνειδητά εκτός πανεπιστημίων», σημειώνουν χαρακτηριστικά, καταγγέλλοντας ταυτόχρονα τις συνεχείς εξετάσεις, την Τράπεζα Θεμάτων, την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αλλά και τη συνύπαρξη ιδιωτικών ΑΕΙ με κλειστά δημόσια τμήματα.

Οι Παρεμβάσεις ζητούν:

  • Επαναφορά του ποσοστού εισακτέων των ΕΠΑΛ στο 10%

  • Κατάργηση της μαθητείας και της Τράπεζας Θεμάτων

  • Ενιαίο, δωδεκάχρονο, δημόσιο και δωρεάν σχολείο

  • Κατάργηση των ιδιωτικών ΑΕΙ

  • Ενίσχυση των δημόσιων σχολών και των τμημάτων με μικρό αριθμό μαθητών

Η ανακοίνωση των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων Συσπειρώσεων Κινήσεων Δ.Ε.

Αναδρομική μείωση του ποσοστού αποφοίτων ΕΠΑΛ σε 5% από 10% σε σχολές ΑΕΙ

 «Εσύ να ονειρεύεσαι μαθητεία. Δεν είναι για σένα τα ΑΕΙ»

Να παρθεί πίσω κάθε απόφαση για μείωση του ποσοστού εισακτέων των ΕΠΑΛ

Με μια αιφνιδιαστική κίνηση, στις 11/7/2025, το ΥΠΑΙΘΑ, άλλαξε  το ποσοστό εισακτέων αποφοίτων ΕΠΑΛ, από 10% σε 5% σε ΑΕΙ.

Η αλλαγή των ποσοστών  ανακοινώθηκε μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των μηχανογραφικών των υποψηφίων! Αυτό και μόνο συνιστά μια πράξη κατάφωρης αδικίας και εμπαιγμού από την πλευρά της εξουσίας απέναντι σε νέα παιδιά που αγωνιούν για το μέλλον τους. Τι, όμως, κρύβεται πίσω από αυτή την απόφαση; Και πώς συνδέεται με τις συνεχόμενες μειώσεις εισακτέων και των αποφοίτων των ΓΕΛ, λόγω και της Ε.Β.Ε;

Η απάντηση βρίσκεται στο “ Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση” που η διαβούλευσή του έληξε μία μέρα πριν την ανακοίνωση της Υπουργικής απόφασης! Πυρήνας του είναι ο αποκλεισμός των μαθητ(ρι)ών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από τη δυνατότητα πρόσβασης σε ουσιαστική, βαθιά γνώση του τομέα σπουδών τους. Στο νέο πεδίο, όπως διαμορφώνεται, τα ΕΠΑΛ μετατρέπονται σε παραρτήματα των  «κοινωνικών εταίρων» δηλαδή των επιχειρήσεων, οι οποίες θα έχουν έλεγχο στο περιεχόμενο των σπουδών, θα «διδάσκουν» μέσω μαθητείας και πρακτικής άσκησης τον χειρισμό μιας περιορισμένης τρέχουσας τεχνογνωσίας ενός γνωστικού αντικειμένου σε μια συγκεκριμένη παραγωγική δραστηριότητα. Για παράδειγμα, ένας μαθητευόμενος ενός ΕΠΑΛ θα μπορεί να μάθει να χειρίζεται τα μηχανήματα μιας βιομηχανίας της περιοχής  κατά τη μαθητεία ή την πρακτική του, δεν θα έχει, ωστόσο, ένα θεμελιώδες γνωστικό υπόβαθρο, ώστε να μπορεί να μεταπηδήσει, είτε σε άλλο κλάδο, είτε να αναβαθμίσει τις γνώσεις του. Και οι “κοινωνικοί εταίροι” θα τον πετάξουν όταν η τεχνολογία που χρησιμοποιούν θα ξεπεραστεί, έχοντας ετοιμάσει την νέα γενιά που θα τον διαδεχτεί, μέσω του ελέγχου των προγραμμάτων σπουδών.

Το Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση φέρνει, υπονόμευση της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζόμενων, κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων στα  ΕΠΑΛ και ώθηση των αποφοίτων  σε ΙΕΚ, κυρίως ιδιωτικά. Αξίζει να δει κανείς μόνο τον παρακάτω αριθμό :  το 2025 οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ ήταν 29.352 κι από αυτούς μόνο οι  17.613 υπέβαλαν μηχανογραφικό. Αυτά τα παιδιά, κυρίως, από φτωχά, λαϊκά στρώματα, είχαν ήδη από το Γυμνάσιο χαρακτηριστεί ως  «εν δυνάμει» αποτυχόντες, μέσω των πολλαπλών εξετάσεων. Οι συνεχείς  εξετάσεις εντείνουν στο έπακρο τις ταξικές διακρίσεις. Αποτελούν το βασικό ταξικό φίλτρο. Η νέα Υπουργική απόφαση μείωσης των εισακτέων στο 5% τις εντείνει ακόμη περισσότερο.

Στην ίδια κατεύθυνση, της αναζήτησης κάποιου ιδιωτικού ΙΕΚ ή ΑΕΙ (;) ωστόσο, εξωθούνται και οι χιλιάδες απόφοιτοι των ΓΕΛ που υπέβαλαν μηχανογραφικό (68. 380 σε σύνολο 73.905), είτε αυτοί που δεν ανήκουν στους “επιτυχόντες”, είτε αυτοί που ανήκουν, αλλά δεν θα μπορέσουν να σπουδάσουν σε μια σχολή, μακριά από το σπίτι τους. Είναι ενδεικτικό ότι εκατοντάδες ΑΕΙ έχουν για άλλη μια χρονιά μείωση εισακτέων, με κίνδυνο το κλείσιμό τους (αναδιάταξη ακαδημαϊκού χάρτη, το ονομάζουν), λόγω της  εφαρμογής του συστήματος της διπλής Ε.Β.Ε.

Το ίδιο το σύστημα, βέβαια, που χαρακτηρίζει “αποτυχημένους” τους μισούς μαθητ(ρι)ες  και θεσπίζει κλειστό αριθμό και  ανταγωνιστικές εξετάσεις για τους πολλούς, το ίδιο τα καταργεί για τους έχοντες χρήματα: όποιος δεν καταφέρει να περάσει , γράφεται σε ένα ξένο πανεπιστήμιο ή σε ένα ιδιωτικό ΑΕΙ στη χώρα μας πλέον, με αντίτιμο δεκάδες χιλιάδες ευρώ/ έτος.

Δεν είναι οι εξετάσεις δεν είναι οι βαθμοί

εκείνο που μας λείπει είναι η ζωή !

Όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν ότι “όλα είναι θέμα προσπάθειας και θέλησης”, “πρέπει να ξεχωρίζουν οι άριστοι”, η αλήθεια είναι ότι το σχολείο στον καπιταλισμό και ειδικά στην εποχή μας, με κύριο εργαλείο τις εξετάσεις, αποκλείει και κατευθύνει συνειδητά τα παιδιά των εργατικών οικογενειών στις επιλογές του κεφαλαίου που στηρίζουν, με τη σειρά τους, οι κυβερνήσεις. Σε μια εποχή που η επιστήμη και η τεχνολογία έχει φτάσει σε επίπεδα που δεν έχει γνωρίσει ξανά η ανθρωπότητα και που την καθιστά πολύπλοκη και πολυσύνθετη, είναι επιτακτική ανάγκη η ελεύθερη πρόσβαση όλων σε αυτή τη γνώση. Κι αυτό σημαίνει Ελεύθερη Πρόσβαση σε μια ενιαία, δημόσια ποιοτική και δωρεάν εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, με γενναία και επαρκή χρηματοδότηση και υποδομές, με στιβαρές σπουδές και ενιαία πτυχία που θα προάγει και θα ερευνά την κοινωνικά ωφέλιμη γνώση.

Οι Παρεμβάσεις ΔΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ διαχωριστήκαμε από τη θέση σε κείμενο που συνέθεσε η ΑΣΕ και υπερψήφισαν ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΚ, ΠΕΚ, το οποίο όσον αφορά την μείωση του ποσοστού εισακτέων των αποφοίτων των ΕΠΑΛ από 10% σε 5%, επικεντρώνει στο ζήτημα του αιφνιδιασμού τη φετινή χρονιά και την αναδρομική ισχύ της αλλαγής και ζητά την εφαρμογή των νέων ποσοστών από την επόμενη σχολική χρονιά.

Άμεσα παλεύουμε και απαιτούμε:

 - Καμία μείωση του ποσοστού εισακτέων στις σχολές – Αύξηση του ποσοστού εισακτέων στο 10% σε όλες τις σχολές των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ

- Κατάργηση της  μαθητείας

- Αύξηση του αριθμού εισακτέων συνολικά για όλους τους αποφοίτους

-Κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων και της Ε.Β.Ε σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ

- Ενιαίο, δωδεκάχρονο αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σχολείο

- Κατάργηση των ιδιωτικών ΑΕΙ

- 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια.

- Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων σε όλα τα σχολεία. Καμία κατάργηση τμήματος να εγκριθούν όλα τα τμήματα που ζητούν τα σχολεία. Να συνεχιστούν οι εγγραφές ως τις 10 Σεπτεμβρίου.

- Κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων για την επαγγελματική εκπαίδευση

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η διεφθαρμένη διαδικασία εισαγωγής των πλούσιων γόνων σε ελίτ Πανεπιστήμια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Tραμπ
Νετανιάχου: «Δεν υπάρχει λιμός στη Γάζα» – Τραμπ: «Στην... τηλεόραση τα παιδιά φαίνονται πεινασμένα»
Όταν η πραγματικότητα αγνοείται: Ο Νετανιάχου διαψεύδει τον λιμό στη Γάζα, ο Τραμπ αποτιμά την κρίση από… την τηλεόραση
Νετανιάχου: «Δεν υπάρχει λιμός στη Γάζα» – Τραμπ: «Στην... τηλεόραση τα παιδιά φαίνονται πεινασμένα»
55-42605459_-_18_05_2017_-_wtvirtual.jpg
VR4Empathy: Το ΙΕΠ φέρνει την εικονική πραγματικότητα (VR) στα σχολεία - Ποια μαθήματα αφορά
Το έργο VR4Empathy προβλέπει την προμήθεια 80 VR συσκευών με προϋπολογισμό 45.000 ευρώ για πιλοτική εφαρμογή ψηφιακών εκπαιδευτικών σεναρίων σε...
VR4Empathy: Το ΙΕΠ φέρνει την εικονική πραγματικότητα (VR) στα σχολεία - Ποια μαθήματα αφορά
Φωτιά - Πυρκαγιά
Νέα αναζωπύρωση της πυρκαγιάς στα Κύθηρα: Προληπτική εκκένωση των οικισμών
Κύθηρα: Νέα κινητοποίηση της πυροσβεστική για αναζωπύρωση πυρκαγιάς – Προληπτική εκκένωση των οικισμών Κυπριωτιάνικα, Μητάτα και Βιαράδικα
Νέα αναζωπύρωση της πυρκαγιάς στα Κύθηρα: Προληπτική εκκένωση των οικισμών