Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) καταγγέλλει τη μείωση των διδακτικών ωρών σε φιλολογικά μαθήματα και καλεί σε συστράτευση για την υπεράσπιση της ανθρωπιστικής παιδείας και της δημοκρατίας στο ελληνικό σχολείο.
Με μία δυναμική και συναισθηματικά φορτισμένη επιστολή, ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές και ακαδημαϊκούς, καταγγέλλοντας τη συρρίκνωση των διδακτικών ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο. Στο επίκεντρο της παρέμβασής του βρίσκεται η ανάγκη συλλογικής δράσης για την υπεράσπιση της φιλολογικής και ανθρωπιστικής παιδείας.
Η επιστολή χαρακτηρίζει τη μείωση των ωρών όχι ως ουδέτερη εκπαιδευτική αναδιάρθρωση, αλλά ως πολιτική επιλογή που οδηγεί στην υποτίμηση της γλωσσικής, ιστορικής και πολιτισμικής καλλιέργειας των μαθητών. Μια τέτοια εξέλιξη, όπως επισημαίνεται, «διαβρώνει τα θεμέλια της γνώσης και απειλεί την πνευματική συγκρότηση της κοινωνίας».
Η σημασία των φιλολογικών μαθημάτων για τον σύγχρονο πολίτη
Τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας παρουσιάζονται ως πυλώνες της κριτικής σκέψης και της κοινωνικής συνοχής. Σύμφωνα με τον ΣΑΦ, η υποβάθμισή τους οδηγεί σε:
Πνευματική φτώχεια και ιστορική αμνησία
Απώλεια κριτικής ικανότητας και ευαλωτότητα στην παραπληροφόρηση
Αποξένωση από την πολιτισμική μας ταυτότητα
Η φιλολογική εκπαίδευση, όπως τονίζεται, ενισχύει την ενσυναίσθηση, την κατανόηση της ετερότητας και την επικοινωνιακή επάρκεια – δεξιότητες απολύτως αναγκαίες σε μια δημοκρατική και πολυπολιτισμική κοινωνία.
Ο ΣΑΦ απευθύνει ένα πανεκπαιδευτικό κάλεσμα σε:
φιλολόγους της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης,
φοιτητές φιλολογικών και παιδαγωγικών σχολών,
πανεπιστημιακούς δασκάλους,
επιστημονικούς φορείς και ενώσεις.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός κοινού μετώπου υπεράσπισης του λόγου, της σκέψης και της φιλολογικής παιδείας.

Η Επιστολή του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ)
Η μείωση διδακτικών ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο και κάλεσμα συστράτευσης για την υπεράσπιση της φιλολογικής παιδείας
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ (Σ.Α.Φ.)
ΠΡΟΣ:
Αξιότιμες/οι Καθηγήτριες/Καθηγητές,
Αγαπητές/οί Φοιτήτριες/Φοιτητές,
Αγαπητές/οί υπεύθυνες/οι των Γραμματειών των Τμημάτων,
Θέμα: Η μείωση διδακτικών ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο και κάλεσμα συστράτευσης για την υπεράσπιση της φιλολογικής παιδείας
Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι,
ΟΧΙ ΣΤΗ ΣΙΩΠΗ – ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΔΕΛΦΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
Καμία μείωση – Καμία υποτίμηση των φιλολογικών μαθημάτων
Ως Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων, σε μια εποχή κρίσιμων εκπαιδευτικών προκλήσεων, στεκόμαστε με ακλόνητη αποφασιστικότητα και αμετακίνητη στάση και εκφράζουμε την έμπρακτη αντίθεσή μας στην ολέθρια συρρίκνωση των διδακτικών ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο. Δεν πρόκειται περί απλής «τεχνικής» αναπροσαρμογής, της οποίας η φύση συχνά αποσιωπάται. Πρόκειται περί στρατηγικής υποβάθμισης της γλωσσικής, ιστορικής και πολιτισμικής παιδείας των μαθητών μας, μιας υποβάθμισης που διαβρώνει τα θεμέλια της γνώσης και απειλεί την πνευματική συγκρότηση της κοινωνίας μας, στην ίδια της την υπόσταση.
Η ραχοκοκαλιά της Παιδείας και το Θεμέλιο της Δημοκρατίας
Η Νεοελληνική Γλώσσα, η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, η Ιστορία, η Νεοελληνική Λογοτεχνία, η Φιλοσοφία δεν συνιστούν «υπερβολές» του παρελθόντος. Αντιθέτως, αποτελούν την αδαμάντινη ραχοκοκαλιά της Παιδείας μας, τους ακλόνητους πυλώνες επί των οποίων εδράζεται ο πολιτισμός μας και αναπτύσσεται η δημοκρατική συνείδηση.
Είναι τα μαθήματα που σφυρηλατούν σκεπτόμενους ανθρώπους, πολίτες με οξεία κρίση, άτεγκτη ηθική και εύρωστη συνείδηση. Μέσω αυτών, οι μαθητές αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και μαθαίνουν να κατανοούν και να σέβονται την ετερότητα, θεμελιώδη εφόδια για μια συνεκτική και πολυπολιτισμική κοινωνία.
Η γνώση των πνευματικών καταβολών μας αποτελεί το κλειδί για την κατανόηση του σύγχρονου κόσμου.
Η υποβάθμισή τους επισύρει:
Την πνευματική πενία και τη φτωχοποίηση της σκέψης
Την απώλεια της ιστορικής αυτογνωσίας και την αποκοπή από τις ρίζες μας,
Την υποχώρηση της κριτικής διάνοιας, καθιστώντας τους πολίτες ευάλωτους στην παραπληροφόρηση και το λαϊκισμό
Την αποξένωση από την πολιτισμική μας κληρονομιά και τις διαχρονικές αξίες, υπονομεύοντας την κοινωνική συνοχή.
Τα θλιβερά αποτελέσματα του PISA και το παράδοξο της «αποτελεσματικότητας»
Τα απογοητευτικά αποτελέσματα του PISA 2022, όπου το ένα τρίτο των μαθητών αδυνατεί να κατανοήσει βασικά κείμενα, δεν είναι τυχαία. Αποτελούν αδιάψευστο τεκμήριο πολιτικών που συστηματικά ακυρώνουν τη σημασία της ανθρωπιστικής Παιδείας, εστιάζοντας σε μια στενά οριοθετημένη «χρηστική» γνώση. Αυτό οδηγεί στην αποπνευματικοποίηση της εκπαίδευσης και στην παραγωγή πολιτών με πνευματικές ελλείψεις και κοινωνική αναλγησία.
Ενώ άλλες ευρωπαϊκές χώρες επενδύουν δυναμικά στην ανθρωπιστική εκπαίδευση, εμείς οδεύουμε προς την αντίθετη κατεύθυνση, υπονομεύοντας το μέλλον και παραβλέποντας τις μεταγνωστικές δεξιότητες (αναλυτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, επικοινωνία) που καλλιεργεί η φιλολογική παιδεία και είναι περιζήτητες σε κάθε επαγγελματικό τομέα.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΣΕ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ:
Καλούμε, με την παρούσα διακήρυξη:
Άπαντες τους φιλολόγους της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης
Τους φοιτητές φιλολογικών και παιδαγωγικών σχολών
Τους πανεπιστημιακούς λειτουργούς
Τους επιστημονικούς φορείς και τις ενώσεις φιλολόγων
Να ενώσουμε τις φωνές μας σε ένα ενιαίο μέτωπο λόγου. Να υψώσουμε λόγο δημόσιο, αιχμηρό, αδιαπραγμάτευτο που θα αντηχεί ως προειδοποίηση και αξίωση. Να μην επιτρέψουμε τη σταδιακή διάβρωση και εν τέλει εξαφάνιση του μαθήματος που μας διδάσκει να σκεπτόμαστε βαθυστόχαστα, να νιώθουμε ενσυναίσθηση, να εκφραζόμαστε με λόγο περίτεχνο και μέτρο, θωρακίζοντας τους πολίτες απέναντι στην παραπληροφόρηση και ενισχύοντας την ενεργό συμμετοχή τους στα κοινά.
Οι αδιαπραγμάτευτες διεκδικήσεις μας
Διεκδικούμε με σθένος:
Καμία μείωση ωρών σε Νεοελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Νεοελληνική Λογοτεχνία – τις εστίες του πνεύματος και της κριτικής σκέψης
Ενίσχυση και εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις χωρίς να εκπίπτουν της ουσίας, προετοιμάζοντας τους μαθητές για τη δια βίου μάθηση και την
προσαρμοστικότητα
Στήριξη και επιμόρφωση των φιλολόγων, ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της εποχής και να καλλιεργήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες
Αναγνώριση του ρόλου τους ως των βασικών θεματοφυλάκων της Παιδείας και της πνευματικής μας κληρονομιάς, που συμβάλλουν στην επικοινωνιακή επάρκεια και την πνευματική συγκρότηση.
Το επιστέγασμα
Χωρίς φιλολογική παιδεία, δεν δύναται να υπάρξει Παιδεία εν τω συνόλω και ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
Χωρίς γλώσσα, ιστορία και στοχασμό, δεν νοείται Δημοκρατία και κοινωνική συνοχή.
Καμία ώρα λιγότερη. Καμία σιωπή ακόμη.
Συστρατευόμαστε!
Διεκδικούμε!
Υπερασπιζόμαστε το αυτονόητο!
Με εκτίμηση,
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων
Η Πρόεδρος
Ζαχαριάδου Ευδοξία
Η Γενική Γραμματέας
Αλεξίου Φωτεινή - Αγάπη
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Πώς λέγεται στα ελληνικά η «ντομάτα»;
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ