zaxaraki
Αντιδράσεις για τη μείωση ωρών στα φιλολογικά μαθήματα – Επιστολή διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας

Την έντονη ανησυχία τους εκφράζουν σε επιστολή τους προς την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, και το ΙΕΠ οι Αναπληρωτές Φιλόλογοι για την προτεινόμενη ή και επιχειρούμενη μείωση ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων.

«Μια ενδεχόμενη υποβάθμιση αυτών των μαθημάτων –με άμεσες περικοπές ωρών, με την υπεραπλούστευση της ύλης, την υποβάθμιση της διδακτικής πράξης, της περιορισμένης εμβάθυνσης  του περιεχομένου– έχει μετρήσιμες και ορατές επιπτώσεις» τονίζουν στην επιστολή τους, την οποία δημοσιεύει το alfavita.gr.

«Η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων δεν είναι παρωχημένη, ούτε κατάλοιπο ενός ξεπερασμένου εκπαιδευτικού μοντέλου, αλλά απαραίτητο θεμέλιο διαχρονικών δεξιοτήτων. Δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως βάρος προς εξοικονόμηση ωρών, αλλά ως ζωτικό κεφάλαιο παιδείας, χωρίς το οποίο το σχολείο χάνει τον ορίζοντά του» συμπληρώνουν.

Τέλος, ζητούν «όχι απλώς τη διατήρηση των ωρών των φιλολογικών μαθημάτων, αλλά την ουσιαστική τους ενίσχυση, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, με διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και με έμπρακτη στήριξη του έργου τους».

Η επιστολή του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ)

Ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης των φιλολογικών μαθημάτων στο αναλυτικό πρόγραμμα

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Αξιότιμα μέλη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής,

Ως Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για την προτεινόμενη ή και επιχειρούμενη μείωση ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολικών μονάδων. Πρόκειται για μια επιλογή με συνέπειες που ξεπερνούν τα στενά παιδαγωγικά όρια, αγγίζοντας ζητήματα εθνικής αυτογνωσίας, πολιτισμικής συνέχειας και κοινωνικής συνοχής.

Η Γλώσσα, τα Αρχαία Ελληνικά, η Λογοτεχνία, η Ιστορία και η Φιλοσοφία δεν είναι απλώς διδακτικά αντικείμενα· δεν αποτελούν μόνο παραδοσιακούς πυλώνες της Παιδείας. Είναι πεδία μάθησης που, σύμφωνα με επανειλημμένες μελέτες της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης, συμβάλλουν καθοριστικά στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, της γλωσσικής επάρκειας, της πολιτισμικής κατανόησης και της ενσυναίσθησης (UNESCO, GlobalEducationMonitoringReport, 2022).Αποτελούν τον πυρήνα της εθνικής μας ταυτότητας, τα θεμέλια για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της ηθικής διαμόρφωσης των νέων ανθρώπων.

Μια ενδεχόμενη υποβάθμιση αυτών των μαθημάτων –με άμεσες περικοπές ωρών, με την υπεραπλούστευση της ύλης, την υποβάθμιση της διδακτικής πράξης,της περιορισμένης εμβάθυνσης  του περιεχομένου– έχει μετρήσιμες και ορατές επιπτώσεις. Οδηγεί σε εκφυλισμό της γλωσσικής έκφρασης, φτωχοποίηση της σκέψης, εξάλειψη ιστορικής συνείδησης, ρήξη με την πολιτισμική παράδοση και, τελικά, σε εκπαιδευτική ανισορροπία που υπονομεύει τον ίδιο τον σκοπό της γενικής παιδείας: την ανάπτυξη ελεύθερων, στοχαστικών και δημοκρατικών πολιτών.

Η εξασθένηση της γλωσσικής ικανότητας των μαθητών, η δυσκολία στην κατανόηση σύνθετων εννοιών, η επιφανειακή σχέση με την ιστορική γνώση και η απώλεια επαφής με τη λογοτεχνική και φιλοσοφική σκέψη αποτελούν φαινόμενα που ήδη καταγράφονται στην εκπαιδευτική πράξη. Οι συνέπειες αυτές δεν περιορίζονται μόνο στο μάθημα, αλλά επηρεάζουν τη συνολική μαθησιακή πρόοδο και την ικανότητα των μαθητών να διαμορφώνουν άποψη, να επιχειρηματολογούν και να συμμετέχουν ουσιαστικά στον δημόσιο λόγο. Επί παραδείγματι διαπιστώνονται:

  • Μείωση της αναγνωστικής κατανόησης,
  • Δυσκολία άρθρωσης λόγου και επιχειρηματολογίας,
  • Περιορισμένη ιστορική ερμηνευτική ικανότητα,
  • Απώλεια της σύνδεσης με τα θεμελιώδη ρεύματα της ευρωπαϊκής και ελληνικής σκέψης.

Οι διαπιστώσεις αυτές ενισχύονται από τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA 2022, στα οποία η Ελλάδα σημείωσε κάμψη στον δείκτη κατανόησης κειμένου, με το 1/3 των μαθητών να αδυνατεί να κατανοήσει και να αξιολογήσει βασικά πληροφοριακά ή αφηγηματικά κείμενα (OECD, PISAResults 2022).

Σε αντίθεση με αυτή την εικόνα, πολλές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γαλλία, Ιταλία, Φινλανδία) προχωρούν σε ενίσχυση του ανθρωπιστικού τομέα στο σχολείο, αναγνωρίζοντας ότι η ψηφιακή και επιστημονική πρόοδος δεν μπορεί να νοηθεί αποκομμένη από γλωσσική επάρκεια, ιστορική επίγνωση και πολιτισμική ταυτότητα (CouncilofEurope, CompetencesforDemocraticCulture, 2018). Στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, επενδύουν στον ανθρωπιστικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, διατηρώντας ή και ενισχύοντας τη διδασκαλία της Μητρικής Γλώσσας, της Ιστορίας και της Λογοτεχνίας. Εκεί αναγνωρίζεται πως η τεχνολογική πρόοδος και η επιστημονική εξειδίκευση δεν ακυρώνουν τη σημασία της κλασικής παιδείας — αντιθέτως, προϋποθέτουν την ύπαρξή της για την καλλιέργεια υπεύθυνων, στοχαστικών και κοινωνικά ενεργών πολιτών.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε πρόσφατες εισηγήσεις του έχει αναγνωρίσει πως η ανάγνωση, η γραφή και ο λόγος αποτελούν εγκάρσιες δεξιότητες, προϋποθέσεις επιτυχούς μάθησης και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα. Άρα η επένδυση στα φιλολογικά μαθήματα είναι επένδυση στη συνολική μορφωτική πρόοδο του μαθητή.

Η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων δεν είναι παρωχημένη, ούτε κατάλοιπο ενός ξεπερασμένου εκπαιδευτικού μοντέλου, αλλά απαραίτητο θεμέλιο διαχρονικών δεξιοτήτων. Δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως βάρος προς εξοικονόμηση ωρών, αλλά ως ζωτικό κεφάλαιο παιδείας, χωρίς το οποίο το σχολείο χάνει τον ορίζοντά του. Δεν αποτελεί εμπόδιο στην «καινοτομία», αλλά απαραίτητο πλαίσιο για να μπορεί κάθε καινοτομία να έχει νόημα, δομή και αξιακό υπόβαθρο.

Σε μια εποχή που κυριαρχούν η παραπληροφόρηση, η λεκτική βία, σύγχυση αξιών και η αλλοτρίωση της σκέψης, τα μαθήματα αυτά προσφέρουν εργαλεία γλωσσικά, ηθικά και αισθητικά. Δεν μπορεί να οικοδομηθεί πολιτισμός χωρίς γλώσσα, δημοκρατία χωρίς ιστορική συνείδηση, κοινωνική συνοχή χωρίς λογοτεχνική ενσυναίσθηση. Η ενίσχυση της γλωσσικής και ιστορικής παιδείας γίνεται όρος πνευματικής ανεξαρτησίας και κοινωνικής υπευθυνότητας.

Ζητούμε, συνεπώς, όχι απλώς τη διατήρηση των ωρών των φιλολογικών μαθημάτων, αλλά την ουσιαστική τους ενίσχυση, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, με διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και με έμπρακτη στήριξη του έργου τους:

  • με επαναφορά ωρών όπου έχουν περικοπεί,
  • με εμπλουτισμένα αναλυτικά προγράμματα,
  • με συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών,
  • με ουσιαστική αναγνώριση του ρόλου των φιλολόγων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η Παιδεία με προοπτική, βάθος και καλλιέργεια αποτελεί προτεραιότητα. Και η ανθρωπιστική Παιδεία είναι προτεραιότητα πρώτης γραμμής για μια δημοκρατική και πολιτισμικά ανθεκτική κοινωνία. Και σε αυτή τη βάση, τα φιλολογικά μαθήματα παραμένουν θεμέλιο.

Καμία μείωση ωρών. Καμία υποτίμηση. Αδιαπραγμάτευτα.

Μετά τιμής,

Το Διοικητικό Συμβούλιο

του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων

Η Πρόεδρος                                                                Η Γενική Γραμματέας

Ζαχαριάδου Ευδοξία                                            Αλεξίου Φωτεινή-Αγάπη

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε – Τι προβλέπει το σχέδιο για την εκπαίδευση το 2025

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
Οδηγίες για τη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη διαδικασία συνεντεύξεων
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
PANELLADIKES
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025 και ώρα 10.00 π.μ. θα λάβει χώρα η πανελλαδική...
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Παύλος Μαρινάκης
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, 4 από τα 13 ξένα ΑΕΙ που ζητούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ξεπερνούν τα ελληνικά στη διεθνή κατάταξη - Τα υπόλοιπα...
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"