Στο όνομα της εξοικονόμησης πόρων, η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από βίαιες συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και τμημάτων. Το τίμημα; Υποβάθμιση της διδασκαλίας, κοινωνικές ανισότητες, και μαθητές σε αίθουσες χωρίς ανάσα. Και το 2025‑2026 προμηνύεται ακόμη πιο πιεστικό.
Η σχολική χρονιά 2024‑2025 ξεκίνησε με 1.300 συγχωνεύσεις τμημάτων πανελλαδικά, σύμφωνα με στοιχεία εκπαιδευτικών ομοσπονδιών. Η πρακτική αυτή, αν και παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας ως «οργανωτική βελτίωση», οδήγησε σε:
Δημοτικά σχολεία με 28 έως 30 μαθητές ανά τάξη (το ανώτατο επιτρεπτό όριο),
Μειωμένες ώρες ενισχυτικής διδασκαλίας λόγω μείωσης εκπαιδευτικού προσωπικού,
Αδυναμία εξατομικευμένης προσέγγισης, κυρίως σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.
Στην Ξάνθη, η συγχώνευση του 9ου και 18ου Δημοτικού Σχολείου δημιούργησε τμήματα των 29 μαθητών χωρίς υποδομές για γυμναστική ή ειδικά μαθήματα. Παρόμοια περίπτωση στο Κερατσίνι, όπου στην Ε' τάξη φοιτούν 46 μαθητές, εκ των οποίων 8 με ειδικές ανάγκες.
Η συγχώνευση δεν αφορά μόνο τα τμήματα αλλά και τα ίδια τα σχολεία. Το 2024‑2025, τουλάχιστον 45 σχολεία συγχωνεύθηκαν ή έκλεισαν.
Στην Καβάλα, το 10ο Δημοτικό καταργήθηκε παρά τις έντονες αντιδράσεις. Οι μαθητές υποχρεώθηκαν να μετακινούνται καθημερινά έως και 7 χιλιόμετρα, ενώ οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι δεν υπήρξε καν ενημέρωση πριν την απόφαση.
Ανάλογες συγχωνεύσεις καταγράφηκαν σε:
Χανιά,
Αλεξανδρούπολη,
Ηράκλειο,
Λάρισα.
Οι συγχωνεύσεις δημιούργησαν αλυσιδωτές επιπτώσεις στα ειδικά σχολεία και στα τμήματα ένταξης.
Μαθητές με γνωματεύσεις (ΔΕΠΥ, αυτισμός, μαθησιακές δυσκολίες) δεν υποστηρίζονται επαρκώς.
Πολλές φορές δεν προσλαμβάνεται ειδικός παιδαγωγός λόγω «μη επαρκούς αριθμού μαθητών».
Σε ειδικό σχολείο στον Βόρειο Τομέα Αθηνών, 7 παιδιά με αυτισμό τοποθετήθηκαν σε κοινό τμήμα Γυμνασίου λόγω «διοικητικής συγχώνευσης», χωρίς συνοδό, χωρίς υποστηρικτικό υλικό, και με έναν δάσκαλο για όλη την τάξη.
Η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από απροσδόκητες μετακινήσεις καθηγητών. Εκπαιδευτικοί με οργανική θέση μετακινήθηκαν ακόμη και σε τρία διαφορετικά σχολεία, με ωράρια κατακερματισμένα και ελάχιστο διδακτικό χρόνο ουσίας.
Αποτέλεσμα:
Καθυστέρηση ύλης,
Μηδαμινός παιδαγωγικός δεσμός με το τμήμα,
Συρρίκνωση δραστηριοτήτων και ομαδικών προγραμμάτων.
Προβλήματα για τη σχολική χρονιά 2025‑2026
Η νέα σχολική χρονιά, σύμφωνα με προσχέδιο του ΥΠΑΙΘ, προβλέπει:
Νέες συγχωνεύσεις σε επαρχιακά και νησιωτικά σχολεία, με βάση τη μείωση γεννήσεων (40% πτώση από το 2010).
Αύξηση μαθητών ανά τάξη στα νηπιαγωγεία και δημοτικά, όπου αναμένονται να συγχωνευθούν έως 650 τμήματα.
Κίνδυνοι:
Αυξημένη σχολική διαρροή – ειδικά σε περιοχές με μεταναστευτικό και Ρομά πληθυσμό.
Ανισότητες – οικογένειες που δεν μπορούν να πληρώνουν φροντιστήρια θα μείνουν χωρίς εναλλακτικές.
Υποβάθμιση σχολικού περιβάλλοντος – συνωστισμός, εξουθένωση εκπαιδευτικών, ελλιπής εποπτεία.
Τι ζητούν οι εκπαιδευτικοί
Οι ΕΛΜΕ και ΔΟΕ προτείνουν:
Μέγιστο αριθμό 22 μαθητών ανά τάξη.
Διατήρηση μικρών σχολείων ως εκπαιδευτικά κύτταρα κοινότητας.
Αναστολή συγχωνεύσεων χωρίς τεκμηριωμένη εκπαιδευτική αξιολόγηση.
Άμεση πρόσληψη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και ειδικοτήτων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο 2025: Ποιοι πρέπει να «τρέξουν» για έκπτωση στον λογαριασμό ρεύματος
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ