ΠΑΣΟΚ
Σοφία Πουλοπούλου, Αναπλ. Γραμματέας Τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ: «2 εκατομμύρια ευρώ για σχολικούς λαχανόκηπους — όταν τα σχολεία ασφυκτιούν»

Την έντονη αντίδρασή του εκφράζει η Αναπληρώτρια Γραμματέας Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, Σοφία Πουλοπούλου, απέναντι στην πρόσφατη εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας για τη δημιουργία «σχολικών λαχανόκηπων» σε 1.750 σχολεία, με χρηματοδότηση 2 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Σε μια συγκυρία που τα σχολικά κτήρια είναι ακατάλληλα, οι υποστηρικτικοί μηχανισμοί υποστελεχωμένοι και οι εκπαιδευτικοί στα όρια της εξουθένωσης, η κυβέρνηση επενδύει στην εικόνα και όχι στην ουσία», τονίζεται στην τοποθέτηση της Σοφίας Πουλοπούλου.

Η κυρία Πουλοπούλου κάνει λόγο για «επικοινωνιακή ανακύκλωση δράσεων που υλοποιούνται εδώ και χρόνια από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς» και επισημαίνει την απουσία εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τη δημόσια εκπαίδευση. «Το σχολείο δεν έχει ανάγκη από παρτέρια, αλλά από βαθιές ρίζες στην υποστήριξη, την ισότητα και τη γνώση», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

«Όχι στους επικοινωνιακούς «λαχανόκηπους» – Ναι σε ένα ποιοτικό δημόσιο σχολείο για όλους

Με αφορμή την εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας για δημιουργία σχολικών λαχανόκηπων σε 1.750 σχολικές μονάδες, με κονδύλι 2 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα ως προς τις προτεραιότητες και τη στρατηγική αξιοποίησης των ευρωπαϊκών πόρων στην εκπαίδευση.

Η αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων δεν μπορεί να εξαντλείται σε αποσπασματικές δράσεις εντυπωσιασμού, με φωτογενείς ανακοινώσεις και πρόσκαιρα εγχειρήματα. Ιδίως όταν:

  • Τα σχολικά κτίρια σε όλη τη χώρα βρίσκονται σε τραγική κατάσταση, με τα νηπιαγωγεία συχνά να στεγάζονται σε κοντέινερ μέσα σε αυλές έτερων σχολικών μονάδων ή κτίρια ακατάλληλα, χωρίς επαρκή ασφάλεια, θέρμανση, αερισμό ή στοιχειώδη υποδομή.
  • Οι σχολικές επιτροπές έχουν καταργηθεί κατά πλειοψηφία, αδυνατώντας οι σχολικές μονάδες να καλύψουν ακόμη και βασικές λειτουργικές τους ανάγκες.
  • Η υλικοτεχνική υποδομή είναι ελλιπής, ειδικά για τα σχολεία της Ειδικής Αγωγής, που απαιτούν ενισχυμένο εξοπλισμό, τεχνολογική υποστήριξη και προσβάσιμο περιβάλλον, αλλά και της Γενικής Εκπαίδευσης, που στερούνται επίσης εξοπλισμού, εκσυγχρονισμού των ΤΠΕ, αίθουσες για πειράματα, σύγχρονα γυμναστήρια κλπ.
  • Τα νέα αναλυτικά προγράμματα γράφονται πρόχειρα, με δυσκολία στη σύνδεση της γενικής με την ειδική αγωγή για τις ανάγκες της συμπερίληψης και με αμφίβολη εφαρμογή στην πράξη.
  • Οι τάξεις ασφυκτιούν από υπερβολικό αριθμό μαθητών, ενώ οι παράλληλες στηρίξεις συχνά καλύπτουν 3 ή και 4 μαθητές, μετατρέποντας τον θεσμό της Παράλληλης Στήριξης σε Τμήμα Ένταξης.
  • Οι εκπαιδευτικοί έχουν καταρρεύσει από τη διοικητική γραφειοκρατία, στερούμενοι τον παιδαγωγικό τους ρόλο, φτάνοντας στα όρια επαγγελματικής εξουθένωσης.
  • τα ΚΕΔΑΣΥ παραμένουν υποστελεχωμένα με τεράστιους χρόνους αναμονής και οι ΕΔΥ λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό, περιορίζοντας τη δυνατότητα πρώιμης παρέμβασης και υποστήριξης.
  • Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι επιφανειακή και υποτυπώδης για την εφαρμογή των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων στις τάξεις ή λοιπών καινοτόμων προγραμμάτων, χωρίς βάθος, συνέχεια ή ουσιαστική σύνδεση με τις προκλήσεις της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της βιώσιμης ανάπτυξης, της αειφορίας ή της τεχνητής νοημοσύνης.

Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής δεν αντιτίθεται στη βιωματική μάθηση – ίσα-ίσα, την υπερασπίζεται ως πυρήνα ενός σύγχρονου σχολείου. Αλλά ένα πραγματικά βιωματικό σχολείο δεν φτιάχνεται με εφήμερες δράσεις αλλά με σταθερές επενδύσεις στην υποδομή, τους ανθρώπους και το περιεχόμενο της μάθησης.

Τέτοιου είδους περιβαλλοντικά προγράμματα και δράσεις υλοποιούνται πλέον των 15 ετών, από δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς στα σχολεία όλης της χώρας, στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Δεν πρόκειται, επομένως, για καινοτομία, αλλά για κενοτομία, όταν παρουσιάζονται αποσπασματικά και απογυμνωμένα από παιδαγωγικό και θεσμικό πλαίσιο.

Η ανακύκλωση της ίδιας λογικής, υπό νέο περιτύλιγμα, δεν αρκεί για να συγκροτήσει σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική και «μεταρρύθμιση». Αντιθέτως, συντηρεί την αποσπασματικότητα και την υποτίμηση της ουσίας.

Η χρηματοδότηση της δράσης των σχολικών λαχανόκηπων εντάσσεται, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, στο Στρατηγικό Σχέδιο για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ειδικότερα στην αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης με σκοπό την «προώθηση της καινοτομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης».

Ωστόσο, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας χρησιμοποιεί τον όρο «στρατηγικός σχεδιασμός» ως προκάλυμμα για αποσπασματικές, επικοινωνιακές παρεμβάσεις, που δεν συνοδεύονται από θεσμική συνέχεια ούτε από ουσιαστικό μετασχηματισμό του δημόσιου σχολείου.

Αντί να αξιοποιήσει τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για την ουσιαστική ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών με

* αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών,
* ενίσχυση των υποστηρικτικών μηχανισμών,
* μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη,
* στελέχωση των ΕΔΥ και των ΚΕΔΑΣΥ και
* ουσιαστική, ποιοτική και μακροπρόθεσμη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η κυβέρνηση επενδύει στην εικόνα και όχι στην ουσία.

Πρόκειται για μια στρατηγική βιτρίνας, που ανακυκλώνει δράσεις ήδη γνωστές και εφαρμοσμένες από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς εδώ και χρόνια, παρουσιάζοντάς τες ως δήθεν καινοτομίες, για να υπηρετήσει μια προσχηματική αφήγηση μεταρρύθμισης.

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προβάλλει ως «όραμα» για τη δημόσια εκπαίδευση μια ατζέντα που μεταφέρει την ευθύνη και τη χρηματοδότηση στην οικογένεια, στους χορηγούς και στις αντοχές των ίδιων των σχολείων, μέσα από την αυτονομία χωρίς εγγύηση πόρων, την εντατικοποίηση χωρίς παιδαγωγική υποστήριξη και την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών με όρους ανταγωνιστικούς.

Πρόκειται για μια πολιτική αντίληψη που βλέπει την εκπαίδευση αποκλειστικά ως πεδίο αξιολόγησης, επιδόσεων και εντυπώσεων και όχι ως δημόσιο αγαθό, με κοινωνική αποστολή. Μια αντίληψη που επενδύει στην ιδιωτικοποίηση της γνώσης και στην αποδόμηση της συμπερίληψης.

Απέναντι σε αυτή τη λογική, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής υπερασπίζεται το σύγχρονο ποιοτικό δημόσιο σχολείο για όλους:

• με καθολική πρόσβαση,
• με ισότητα πόρων και ευκαιριών,
• με υποδομή, υποστήριξη και ουσιαστική επιμόρφωση,
• με παιδαγωγική αυτονομία και κλίμα φροντίδας,
• με σύστημα ενίσχυσης και όχι αποκλεισμού.

Καλούμε λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας:

• Να δώσει λογαριασμό για το σύνολο των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και την απορρόφησή τους στον κρίσιμο τομέα της εκπαίδευσης.
• Να δώσει προτεραιότητα στην αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων και των ψηφιακών υποδομών.
• Να ενισχύσει την παιδαγωγική αυτονομία, την επιμόρφωση βάθους και τις διεπιστημονικές ομάδες υποστήριξης.
• Να σταματήσει την πολιτική των επιμέρους «προγραμμάτων» που λειτουργούν ως άλλοθι για την απουσία εθνικού στρατηγικού σχεδίου για το δημόσιο σχολείο.

Το σχολείο που ονειρευόμαστε δεν είναι απλώς ένα σχολείο με παρτέρια και λαχανόκηπους. Είναι ένα σχολείο με βαθιές ρίζες στη γνώση, τον σεβασμό, τη φροντίδα και την ισότητα. Είναι ένας δυναμικός χώρος μάθησης, που καλλιεργεί την κοινωνική ευαισθησία, ενισχύει τη δημοκρατική συνείδηση και διαμορφώνει ελεύθερους, υπεύθυνους και δημιουργικούς πολίτες.

Οραματιζόμαστε ένα σχολείο συμπεριληπτικό, βιωματικό και ελκυστικό. Ένα σχολείο ανοιχτό στη διαφορετικότητα, που αγκαλιάζει κάθε παιδί χωρίς αποκλεισμούς και επενδύει στην ενδυνάμωση όλων. Ένα σχολείο δεξιοτήτων, που αναγνωρίζει την ανάγκη σύνδεσης της γνώσης με τη ζωή και προάγει την πολυγραμματισμένη σκέψη, τη συναισθηματική νοημοσύνη και την επίλυση προβλημάτων.

Ένα σχολείο με κριτικό πνεύμα, που δεν αναπαράγει στείρες βεβαιότητες, αλλά ενθαρρύνει τη διερεύνηση, τη στοχαστικότητα και την αμφισβήτηση ως κινητήριες δυνάμεις της μάθησης. Ένα σχολείο που προάγει τη διερευνητική μάθηση, την ανθρωποκεντρική θεώρηση του κόσμου και τον πολιτισμό της ειρήνης, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης.

Οραματιζόμαστε μια εκπαίδευση που παγιώνει αξίες όπως: ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα, η ισότητα των φύλων, η περιβαλλοντική συνείδηση και η ενεργή πολιτειότητα. Ένα σχολείο που διδάσκει με το παράδειγμά του: τη φροντίδα για τον άλλον, την ενσυναίσθηση, την ευθύνη και την ελπίδα.

Γιατί το σχολείο που θέλουμε είναι πυρήνας ζωής. Είναι χώρος αναγνώρισης, έκφρασης, συμμετοχής και μετασχηματισμού. Ένα σχολείο που δεν διαμορφώνει απλώς αποφοίτους, αλλά πολίτες με κριτήριο, χαρακτήρα και όραμα.

Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής θα συνεχίσει να εργάζεται με όραμα, τεκμηρίωση και συνέπεια, για ένα σχολείο που προάγει την πρωτοβουλία αντί την πειθαρχία. Γιατί το ΠΑΣΟΚ ήταν, είναι και θα είναι η Παράταξη της βαθιάς καινοτομίας και της ουσιαστικής μεταρρύθμισης, απέναντι στις επιφανειακές εξαγγελίες και τις αναχρονιστικές αντιμεταρρυθμίσεις της Δεξιάς.

Αυτοί που απογύμνωσαν το δημόσιο σχολείο από στήριξη, ρόλο και παιδαγωγικό βάθος, δεν μπορούν να το υποσχεθούν ξανά.

Σοφία Πουλοπούλου

Πολιτεύτρια Ά Αθήνας

Αναπληρώτρια Γραμματέας Τομέα Παιδείας

ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής

Διδάκτωρ Ειδικής Αγωγής Παν/μίου Θεσσαλίας»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τράπεζα Πειραιώς: Πολύ σημαντική ανακοίνωση για όλους - Τι πρέπει να κάνετε άμεσα

Πόλεμος: O χάρτης του gov.gr με τα ασφαλή σημεία συγκέντρωσης στην Ελλάδα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

iatriki sxoli ekpa
ΙΣΑ: Αίτημα για ισότιμα πτυχία Ιατρικής ανεξαρτήτως Πανεπιστημίου
Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών: Αίτημα για ισότιμα πτυχία Ιατρικής και ενιαία ημερομηνία κατάθεσης δικαιολογητικών για Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος
ΙΣΑ: Αίτημα για ισότιμα πτυχία Ιατρικής ανεξαρτήτως Πανεπιστημίου
Κυριάκος Μητσοτάκης
Μητσοτάκης στη Βουλή για τα Τέμπη: «Πού πήγανε τα ξυλόλια και τα λαθρεμπόρια; Οι εξαφανισμένοι νεκροί;»
«Δεν είμαι εδώ για καμία εσχάτη προδοσία, για κανένα κακούργημα, για καμία άλλη απίθανη επινόηση»
Μητσοτάκης στη Βουλή για τα Τέμπη: «Πού πήγανε τα ξυλόλια και τα λαθρεμπόρια; Οι εξαφανισμένοι νεκροί;»
gimnastiki
Εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής: Το λέμε και στα Αγγλικά… μήπως συνεννοηθούμε επιτέλους με το ΥΠΑΙΘΑ
Με αφορμή το θέμα της Έκθεσης στο ειδικό μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025
Εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής: Το λέμε και στα Αγγλικά… μήπως συνεννοηθούμε επιτέλους με το ΥΠΑΙΘΑ