Με ικανοποίηση, αλλά και στοχευμένες επισημάνσεις, υποδέχεται η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.) την πρόσφατη εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την καθιέρωση ενός νέου, σύγχρονου και ενιαίου πλαισίου διδασκαλίας της Αγγλικής γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Σε υπόμνημα που απέστειλε στην Υπουργό Παιδείας, τον Υφυπουργό, τον Γενικό Γραμματέα και τον Πρόεδρο του ΙΕΠ, η Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. εκφράζει την αμέριστη στήριξή της στην αναβάθμιση του μαθήματος, τονίζοντας όμως ότι αυτή πρέπει να συνοδευτεί από συγκεκριμένες ενέργειες και διαρθρωτικές παρεμβάσεις προκειμένου να αποδώσει ουσιαστικά μαθησιακά αποτελέσματα.
Η Ένωση, η οποία εκπροσωπεί επί 47 συναπτά έτη το σύνολο των καθηγητών Αγγλικής στη δημόσια εκπαίδευση, τονίζει πως η αγγλική γλώσσα αποτελεί αναγκαίο εργαλείο για την προσωπική, ακαδημαϊκή και επαγγελματική ανάπτυξη των μαθητών, προάγοντας ταυτόχρονα επικοινωνιακές, κοινωνικές και διαπολιτισμικές δεξιότητες.
Ωστόσο, για την επιτυχία του νέου πλαισίου, η ΠΕΚΑΔΕ θέτει επί τάπητος μια σειρά προτάσεων, τις οποίες θεωρεί προϋποθέσεις για την ουσιαστική ενίσχυση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.
Μεταξύ των βασικών αιτημάτων περιλαμβάνεται η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να είναι εφικτή η κατάκτηση υψηλότερων επιπέδων γλωσσομάθειας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Επισημαίνεται επίσης η ανάγκη για μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, προκειμένου να ενισχυθεί η ενεργή συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η ΠΕΚΑΔΕ ζητά ακόμη τη διδασκαλία της αγγλικής κατά επίπεδο γλωσσομάθειας και όχι αποκλειστικά κατά τάξη, καθώς και την εξασφάλιση σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού (διαδραστικοί πίνακες, βιντεοπροβολείς, ταχύτατο διαδίκτυο) σε όλες τις σχολικές μονάδες. Παράλληλα, προτείνεται η σύνδεση της διδασκαλίας με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ) μέσω εξετάσεων εντός σχολικού περιβάλλοντος, καθώς και η καταγραφή του επιπέδου γλωσσομάθειας στο απολυτήριο Γυμνασίου και Λυκείου.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, με αίτημα τη δημιουργία εξειδικευμένου διδακτικού υλικού και τη στελέχωση με εκπαιδευτικούς ΠΕ06 με ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Παράλληλα, προτείνεται η αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και συγγραφής βιβλίων για τα Επαγγελματικά Λύκεια, λαμβάνοντας υπόψη τις επαγγελματικές ανάγκες κάθε τομέα και ειδικότητας.
Κρίσιμη θεωρείται και η θεσμοθέτηση ενός πλαισίου διαρκούς επαγγελματικής ανάπτυξης για τους καθηγητές Αγγλικής, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών, αξιοποιώντας πρακτικές όπως η διαφοροποιημένη διδασκαλία, η ανεστραμμένη τάξη και τα ψηφιακά εργαλεία.
Όπως αναφέρει η ΠΕΚΑΔΕ, οι προτάσεις της βασίζονται στην πολυετή εκπαιδευτική και επιστημονική εμπειρία των μελών της και στην έρευνα πεδίου που έχει διενεργηθεί από την Ένωση, η οποία εκφράζει την πρόθεσή της να συμβάλει ενεργά στον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός αποτελεσματικού και δίκαιου πλαισίου.
Τέλος, ζητά την άμεση συνάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, προκειμένου να συζητηθούν διεξοδικά τα ζητήματα που τέθηκαν και να τεθεί το μάθημα της Αγγλικής στη θέση που του αρμόζει στο σύγχρονο σχολείο.
Η ουσιαστική αναβάθμιση της διδασκαλίας της Αγγλικής, σύμφωνα με την ΠΕΚΑΔΕ, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό, υλικοτεχνική υποδομή και παιδαγωγική στρατηγική. Χρειάζεται σχέδιο, συνέπεια και συνεργασία.
Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΝΕΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΓΓΛΙΚΩΝ
Αξιότιμη κ. Υπουργέ,
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,
Αξιότιμε κ. Γ.Γ.,
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε του ΙΕΠ,
Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση χαιρετίζουμε την εξαγγελία σας για αναβάθμιση του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας μέσω ενός νέου, σύγχρονου και ενιαίου πλαισίου διδασκαλίας του μαθήματος στη σχολική εκπαίδευση, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο.
Η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.), εκπροσωπώντας το σύνολο των εκπαιδευτικών ΠΕ06 που υπηρετούν στη δημόσια εκπαίδευση για 47 χρόνια, έχει καταθέσει τεκμηριωμένα τη θέση της για την αναγκαιότητα ουσιαστικής ενίσχυσης του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας καθώς και τη διάθεσή της για συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προς αυτόν τον σκοπό.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας αιτούμαστε συνάντηση μαζί σας ώστε να καταθέσουμε τις προτάσεις μας και να συζητήσουμε για τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο μας.
Η αναγκαιότητα για υψηλού επιπέδου γνώση της αγγλικής γλώσσας είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς αποτελεί τη γλώσσα της διεθνούς επικοινωνίας σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, η αποτελεσματική εκμάθησή της είναι απαραίτητο εφόδιο για την προσωπική, επαγγελματική και ακαδημαϊκή τους εξέλιξη, προάγοντας επικοινωνιακές, γνωστικές, κοινωνικές δεξιότητες, νέους γραμματισμούς και διαπολιτισμική συνείδηση.
Υποστηρίζοντας την εξαγγελία σας και προκειμένου να επιτευχθεί η αναβάθμιση της ποιότητας της διδασκαλίας του μαθήματός μας στην πράξη, θα θέλαμε να προτείνουμε ορισμένες ενέργειες που αποτελούν προϋποθέσεις για την πραγματική ενίσχυση του μαθήματος προς όφελος των μαθητών/-τριών, οι οποίες έχουν προκύψει από τη μακροχρόνια συνεργασία των μελών της ΠΕΚΑΔΕ και από σχετικές έρευνες που έχει διεξαγάγει η Ένωσή μας. Συγκεκριμένα προτείνουμε:
- αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Λύκειο), όπου η διδασκαλία της Αγγλικής σε υψηλότερα επίπεδα γλωσσομάθειας απαιτεί περισσότερο χρόνο για την κατάκτησή τους από τους μαθητές και τις μαθήτριες, έτσι ώστε να επιτυγχάνονται αποτελεσματικά τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα των προγραμμάτων σπουδών,
- μείωση του αριθμού των μαθητών/-τριών ανά τάξη/τμήμα προκειμένου να διευκολύνεται η ενεργή συμμετοχή/εμπλοκή όλων των μαθητών/-τριών σε επικοινωνιακές δραστηριότητες και γενικότερα να επιτρέπεται η εξάσκηση κάθε μαθητή/-ήτριας στα αγγλικά σε κάθε μάθημα,
- διδασκαλία του μαθήματος κατά επίπεδα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τη φιλοσοφία των προγραμμάτων σπουδών, ώστε η ξένη γλώσσα να διδάσκεται σε ομάδες μαθητών/-τριών που είναι στο ίδιο περίπου επίπεδο γλωσσομάθειας,
- διάθεση σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη διδασκαλία των αγγλικών (υπολογιστές, βιντεοπροβολείς, διαδραστικοί πίνακες κ.α.) σε όλα τα σχολεία και πρόσβαση στο διαδίκτυο υψηλής ταχύτητας ώστε να εφαρμοστούν σύγχρονες μέθοδοι και πρακτικές διδασκαλίας με αξιοποίηση ψηφιακών μέσων και περιβαλλόντων,
- διαμόρφωση ειδικής πλήρως εξοπλισμένης αίθουσας διδασκαλίας για τα αγγλικά και τις ξένες γλώσσες γενικά, όπου είναι εφικτό, και απρόσκοπτη πρόσβαση στα εργαστήρια ΤΠΕ, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος των προγραμμάτων σπουδών για ανάπτυξη σύγχρονων μορφών γραμματισμού των μαθητών/-τριών (όπως ο ψηφιακός) μέσα από τα αγγλικά,
- σύνδεση της διδασκαλίας και εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας με το ΚΠΓ, μετά από γραπτές και προφορικές εξετάσεις, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, σύμφωνα με το Ν. 4452 (ΦΕΚ Α΄17/15.2.2017), ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε πιστοποίησης μέσα από το σχολείο,
- καταγραφή στο Απολυτήριο του Γυμνασίου και του Λυκείου του επιπέδου γλωσσομάθειας της αγγλικής γλώσσας που έχει κατακτηθεί, σύμφωνα με τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών, και ενδεχομένως πιστοποιηθεί μέσω του ΚΠΓ,
- δημιουργία ειδικού εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μαθητές/-ήτριες με μαθησιακές δυσκολίες σε όλες τις τάξεις της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το υλικό αυτό θα συνοδεύει το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός και θα καλύπτει μέσω της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και τις ανάγκες των μαθητών/-τριών αυτών,
- διορισμό ή διάθεση εκπαιδευτικών ΠΕ06 με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή σε Τμήματα Ένταξης ή Παράλληλη Στήριξη, καθώς και ανάπτυξη στοχευμένων προγραμμάτων υποστήριξης και προσαρμοσμένου εκπαιδευτικού υλικού εντός των Τμημάτων Ένταξης ή/και άλλων δομών ειδικής αγωγής, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή και πρόοδος όλων των μαθητών/-τριών,
- ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το Επαγγελματικό Λύκειο, τα οποία να λαμβάνουν υπόψη περιγράμματα επαγγελμάτων και να καθορίζουν κριτήρια και περιγραφητές γνώσεων και δεξιοτήτων που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές/-ήτριες στα Αγγλικά σε κάθε τομέα και ειδικότητα,
- συγγραφή νέων διδακτικών βιβλίων επαγγελματικών αγγλικών και αγγλικής ορολογίας για τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), τα οποία θα συμβαδίζουν με τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις σε κάθε τομέα και ειδικότητα των ΕΠΑΛ,
- καθιέρωση ενός πλαισίου διαρκούς επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών Αγγλικής ώστε να είναι σε θέση να αξιοποιούν αποτελεσματικά τα προγράμματα σπουδών για να σχεδιάζουν δραστηριότητες και διδακτικά σενάρια, να παράγουν εκπαιδευτικό υλικό και, γενικότερα, να προγραμματίζουν το διδακτικό τους έργο και να οργανώνουν τη μαθησιακή διαδικασία, με βάση το επίπεδο γλωσσομάθειας, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/-τριών τους, αξιοποιώντας σύγχρονες πρακτικές όπως τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και την ανεστραμμένη μάθηση καθώς και τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες.
Μέσα από τις τεκμηριωμένες αυτές προτάσεις, βασισμένες στην επιστημονική, εκπαιδευτική και επαγγελματική εμπειρία της Ένωσής μας, εκφράζουμε τη διάθεσή μας να συμβάλουμε στην ουσιαστική αναβάθμιση του μαθήματος των Αγγλικών και πιστεύουμε ότι πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της ελληνικής εκπαίδευσης.
Για τους λόγους αυτούς, παρακαλούμε πολύ όπως δεχθείτε άμεσα το Δ.Σ. της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. προκειμένου να συζητήσουμε διεξοδικά τα ως άνω ζητήματα και να συμβάλλουμε ενεργά στην υλοποίηση του στόχου σας για την ενίσχυση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τράπεζα Πειραιώς: Πολύ σημαντική ανακοίνωση για όλους - Τι πρέπει να κάνετε άμεσα
Πόλεμος: O χάρτης του gov.gr με τα ασφαλή σημεία συγκέντρωσης στην Ελλάδα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ