Η δημόσια παρέμβαση εκπαιδευτικών και γονέων σχετικά με το θέμα Α1 στη Φυσική των Πανελλαδικών εξετάσεων αναδεικνύει ένα σοβαρό ζήτημα εγκυρότητας και σαφήνειας στη διατύπωση των θεμάτων.
Συγκεκριμένα, καταγγέλλεται ότι η ημιτελής πρόταση του θέματος μπορεί να συμπληρωθεί ορθά από περισσότερες της μίας απαντήσεις, γεγονός που παραβιάζει την αρχή της μονοσήμαντης ορθής επιλογής που προβλέπεται από την ίδια την οδηγία του διαγωνίσματος.
Παρά ταύτα, οι βαθμολογητές έχουν λάβει οδηγία να δεχτούν μόνο την απάντηση α), η οποία μάλιστα – σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες – είναι ελλιπής σε επίπεδο επιστημονικής ακρίβειας. Η απόφαση αυτή ενδέχεται να κοστίσει σημαντικά μόρια σε μαθητές που απάντησαν διαφορετικά με βάση την κρίση και τις γνώσεις τους, επηρεάζοντας ενδεχομένως την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το περιστατικό θέτει εκ νέου επί τάπητος το ζήτημα της παιδαγωγικής και επιστημονικής ποιότητας στη διαμόρφωση θεμάτων πανελλαδικών εξετάσεων.
Διαβάστε αναλυτικά το κείμενο της ομάδας γονέων θιγόμενων μαθητών:
Να συμπληρωθεί σωστά η ημιτελής πρόταση:
O Όλυμπος … α) είναι βουνό β) είναι ουσιαστικό γ) έχει ύψος 2.918 μ. δ) βρίσκεται στην Ελλάδα. Υπάρχει μία σωστή απάντηση; Όχι, αλλά για να ξεκινήσουμε από τα βασικά , δεν υπάρχει καμία ερώτηση.
Υπάρχει διαχρονικά μια παρανόηση ίσως ακόμα και στους θεματοδότες της Φυσικής των Πανελλαδικών ότι το ΘΕΜΑ Α περιλαμβάνει “ερωτήσεις” και οι μαθητές καλούνται να διαλέξουν μία από τις τέσσερις “απαντήσεις” που ακολουθούν. Αν δούμε όμως το εισαγωγικό κείμενο που τίθεται πάντοτε πριν τις σχετικές εκφωνήσεις:
“Στις ερωτήσεις Α1-Α4 να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στην επιλογή σας, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.”
Είναι λοιπόν σαφές ότι δεν πρόκειται για ερώτηση αλλά για μία ημιτελή πρόταση την οποία οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν αφού επιλέξουν μία και μόνο η οποία πρέπει να την συμπληρώνει σωστά. Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πέραν της μίας σωστές απαντήσεις.
Αν τυχόν το νόημα συμπληρώνεται σωστά από δύο ή περισσότερες τότε αυτό σημαίνει ότι υπάρχει θέμα εγκυρότητας του συγκεκριμένου θέματος.
Αυτό συνέβη φέτος με το θέμα Α1 στο οποίο η αρχική ημιτελής πρόταση μπορεί να συμπληρωθεί σωστά με τις προτάσεις α) γ) και δ).
Έτσι η αρχική πρόταση συμπληρωμένη με την πρόταση γ) γίνεται :
“Η ένταση του ρεύματος που διαρρέει ένα πηνίο μεταβάλλεται από την
τιμή Ι στην τιμή 2Ι. Η ηλεκτρεγερτική δύναμη από αυτεπαγωγή που
αναπτύσσεται στο πηνίο εξαρτάται από την ωμική αντίσταση που υπάρχει στο κύκλωμα.” Η πρόταση αυτή είναι καθόλα ορθή.
Παρόλα αυτά η οδηγία προς τους βαθμολογητές είναι να θεωρηθεί σωστό το α) που μάλιστα χωλαίνει ως απάντηση, διότι θα έπρεπε στην αρχική πρόταση να υπήρχε η έκφραση “απόλυτη τιμή της ηλεκτρεγερτικής δύναμης από αυτεπαγωγή” και όχι απλά “ηλεκτρεγερτική δύναμη από αυτεπαγωγή”.
Εικάζω ότι η οδηγία για το α) οφείλεται στο ότι υπάρχει ως ερώτηση στο σχολικό βιβλίο, όπου βέβαια δεν υπάρχει η αυστηρή διατύπωση που παρέθεσα στην αρχή.
Παρόλα αυτά θα περιμένουμε να μας εξηγήσει κάποιος της επιτροπής που δίνει οδηγίες προς τα βαθμολογικά για ποιόν λόγο δεν είναι ορθή η συμπλήρωση της αρχικής ημιτελούς πρότασης με τις προτάσεις γ) και δ).
Προς ενίσχυση της θέσης μας, αναφέρω ότι στο σχολικό βιβλίο υπάρχει η άσκηση 5.57 όπου στο ερώτημα β ζητείται η ηλεκτρεγερτική δύναμη από αυτεπαγωγή στο πηνίο. Η απάντηση στο επίσημο τεύχος λύσεων είναι :
β) Eαυτ = iR = 10V δηλαδή ο μαθητής έμαθε ότι η ηλεκτρεγερτική δύναμη από αυτεπαγωγή Eαυτ , εξαρτάται από την ωμική αντίσταση R του κυκλώματος.
Για να επανέλθω στο παράδειγμα με τον Όλυμπο , αν στο σχολικό βιβλίο δινόταν ως απάντηση το α) δηλ. βουνό , όσοι μαθητές απαντούσαν κάτι από τα υπόλοιπα ή αν βρισκόταν κάποιος και έλεγε δεν επιλέγω τίποτα διότι όλα είναι εξίσου σωστά, ποιός δάσκαλος είναι παιδαγωγικά σωστός: αυτός που επιβραβεύει τον μαθητή που πήγε …με το βιβλίο ή τον μαθητή με την κριτική σκέψη;
Σαν τελευταία παρατήρηση, όσοι δεν το γνωρίζουν ίσως, τα 5 μόρια που δεν θα πάρει ο μαθητής που επέλεξε γ) ή δ) δίνουν 250 μόρια στην κλίμακα των 20.000 μορίων εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Εκ μέρους ομάδας γονέων θιγόμενων μαθητών
Καραγιαννάκης Ιωάννης
Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
Φυσικός
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 11/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ